Wat een hoogtepunt in het verdere verloop van het WK moest worden was al voor de eigenlijke start voorbij. Een legertje ingenieurs - geen garagistjes - sukkelden rond een bougieprobleem in de motor van de Ferrari van Sebastien Vettel. Dan kwam de start met pole-sitter Lewis Hamilton aan de leiding, Vettel, Verstappen en de ganse meute waaruit Carlos Sainz zijn Toro Rosso direct in de muur plantte. De zoveelste keer en natuurlijk weer geel en safety car. Trieste bedoening die nog rouweriger werd toen in de vierde ronde Sebastien Vettel de Ferrari in de pits parkeerde: opgave wegens geen "power". Einde droom, einde knappe GP van Japan...!
Dat een prominente Nico Hülkenberg (Renault) met een defect DRS-systeem moest opgeven, Perez, Massa en andere Alonso's als figuranten op een ganzenbord rondreden is meteen de montone toon van deze GP van Japan. Lewis Hamilton snoefde aan de leiding, recht op puur 25 punten winst af. Maar Max Verstappen (Red Bull) dacht daar anders over. Die ging een duel met Hamilton opzoeken ! Met succes overigens want de 20-jarige jongeman, winnaar in Maleisië, geraakte in de schaduw van de drievoudige wereldkampioen. Tot in de 49ste van de 53 ronden een vaderszoontje als Lance Stroll rechtdoor reed in een bocht, rechtervoorwiel kapot en...dubbel geel ! Lance Stroll heeft met zijn amateuristisch rijden een bijna historisch generatieduel gesaboteerd. Noch min, noch meer.
In plaats van gridpenalties te geven zou de sportkommissie bij de FIA mogelijk beter overwegen dat zogenaamde coureurs die uit de baan gaan en het verloop van de race vertekenen door al dan niet virtuele safety-cars die moeten uitrukken, wrakken wegtakelen en dies meer, voor de volgende race gewoon te schorten. Het twintigkoppige veld kent vele brokkenpiloten. Romain Grosjean's, Carlos Sainz jr, Lance Stroll's en andere Ericsson's en Palmer's...Deze laatste heeft voor Renault zijn laatste GP gereden in Japan. Gewaagd idee ? Zeker. Een hoogstaand duel ontwrichten is even sportontwrichtend.
Toen de Williams van spel- en duelbreker Lance Stroll was weg getakeld bleven er nog vier ronden te rijden. Max Verstappen bracht Lewis Hamilton bracht Hamilton in ademnood. Hij had bovendien verkeer voor zich, maar Massa en Alonso gingen netjes aan de kant en hinderden direct daarna Max Verstappen die daarmee een ultieme kans zag verloren gaan de GP van Japan te winnen ! Zonder die unfaire "obstakels" als vooral gefrustreerde Massa, had de Belgische Nederlander deze GP van Japan gewonnen. Hij heeft zich gewoon gemeld onder de grote kampioenen en zal die plaats veroveren en behouden. Een herkansing daartoe komt in de GP van de USA in Austin. Theoretisch heeft Vettel nog titelkans, maar wie praktisch denkt ziet die niet zitten.
Stoffel Vandoorne, gestart van de negende plaats en met verse supersofts, kon in weerwil van de slippendragende Belgische pers die hem voorbarig de hemel inschreef, geen rol spelen. Natuurlijk door die Mc Laren-Honda die in de achteruin van Honda - letterlijk - samen met die van Alonso achteraan bengelde. Drama genoeg dus op een unieke Japanse plek. Die door de meerderheid verlaten werd met de wetenschap dat Lewis Hamilton in een Mercedeszetel naar een vierde wereldtitel rijdt.(Walter Rombauts)
01. Lewis Hamilton (Mercedes)
02. Max Verstappen (Red Bull)
03. Daniël Ricciardo (Red Bull)
04. Valtteri Bottas (Mercedes)
05. Kimi Räikkönen (Ferrari)
06. Esteban Ocon (Force India)
07. Sergio Perez (Force India)
08. Kevin Magnussen (Haas)
09. Romain Grosjean (Haas)
10. Felipe Massa (Williams)
WK-stand voor de GP van de USA op 22 oktober 2017 in Austin:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 306 punten
2. Sebastien Vettel (Ferrari) 247
3. Valtteri Bottas (Mercedes) 234
4. Daniël Ricciardo (Red Bull) 192
5. Kimi Räikkönen (Ferrari) 148
6. Max Verstappen (Red Bull) 111
|