DERDE KEER GOEDE KEER VOOR DANIËL RICCIARDO IN GP VAN MONACO
De Australiër Daniël Ricciardo heeft in de Red Bull van start tot finish aan de leiding gereden en zeer verdiend de GP van Monaco gewonnen. De man die in 2016 door eigen team verraden werd doordat voor een pitstop de banden niet klaar lagen, werd vorig jaar wel derde maar de droom om in het Prinsdom te winnen bleef. Deze GP van Monaco - de zeventigste - beheerste hij heel het weekend. De drie vrije trainingen en de kwalificaties. Hij startte vanuit pole en bleef solied leider. Na China is dit de tweede GP-zege van hem dit seizoen.
Even kwamen er donderwolken opdagen. Niet in de Monegaskse hemel, wel in de Red Bull-familie. De Red Bull kampte met een technisch probleem. Vanuit de stand ondersteunde men de nu 28-jarige (°1 juli 1989) met raad en daad. De verkeerdelijk soms "low-profile" driver genoemd vroeg zelfs of hij zijn rijstijl moest aanpassen. "Alleen super geconcentreerd blijven. De auto wordt niet meer beter", was het koele antwoord van teambaas Christian Horner. Met een gehandicapte versnellingsbak reed de Australiër tweederde van de race naar de zege. Met in zijn spiegel de rode vlek van de Ferrari van Vettel, wiens steigeren ook verminderde. Net als Hamilton. De race was gereden.
Max Verstappen (Red Bull) vertrok op de laatste plaats en bracht - met net geen botsing - het met een dubieus inhaalmaneuver in de chicane tot de negende plaats. Verdienstelijk in de punten. Stoffel Vandoorne eindigde na een andermaal kleurloze race op de veertiende plaats. Opnieuw buiten de punten. Lando Norris, straks F2-kampioen en achttien lentes jong staat klaar om in 1919 onze landgenoot te vervangen bij Mc Laren. Lando's vader heeft dollars zat, belooft ze met koffers aan te voeren in Wokin...Iets waar Stoffel's clubje niet veel zal kunnen tegen doen. Ploegmaat Fernando Alonso (Mc Laren-Renault) moest in ronde 53 voor het eerst dit seizoen opgeven wegens versnellingsbak.
Deze race was de zesde in het WK dat éénentwintig races telt. In de WK-stand blijft Lewis Hamilton aan de leiding. Met 110 punten, hetzij 14 meer dan Vettel die er 96 bijeen sprokkelde. Monaco-winnaar Daniël Ricciardo plaatst zich derde in de voorlopige stand met 72 eenheden. De Australiër herhaalde in Monaco een stunt van Michaël Schumacher in 1995 door met een "manke" auto (slechts 6 van 8 versnellingen werkten nog) toch de meest prestigieuze race van het jaar te winnen. De volgende GP is die van Canada op 10 juni a.s. (Walter Rombauts)
RICCIARDO - RED BULL - NIEUW RONDERECORD EN POLE VOOR GP VAN MONACO
De Australiër Daniël Ricciardo heeft in zijn licht onderstuurde Red Bull met 1'10"810 een nieuw absoluut ronderecord gereden en daarmee ook de "pole-position" veroverd voor de GP van Monaco F1. Omdat de mecaniciens de Red Bull van Max Verstappen de vernielde auto van vanochtend niet op tijd meer klaar kregen, kon de Belgische Nederlander vanuit de pits volgen hoe zijn tegenstrevers zonder botsen de kwalificaties afwerkten.
Pirelli stelt supersofts, ultrasofts en hypersofts ter beschikking. Een moeilijke keuze omdat hoe zachter de band is hoe sneller hij slijt. Voor de kwalificatie poogden enkelen - zoals Hülkenberg - hun hachje te redden om in de Q3 te geraken. Het bleek niet altijd een heilzame keuze, want de Duitse Renaultpiloot haalde de Q3 niet. Ook onze landgenoot Stoffel Vandoorne niet, die morgen vanop de twaalfde "grijze" plaats start.
Het mirakelkind Max Verstappen vertrekt op de twintigste en laatste asfaltmarkering. Hem is aangeraden St.Devote aan te roepen die ervoor kan zorgen dat in die eerste rechtse bocht een chaos van jewelste ontstaat. Als dan de safetycar op de baan komt, kan Max aan een nieuwe inhaalrace beginnen... 77 ronden (78 - formatieronde) heeft hij tijd om opnieuw als wonderkind aanzien te worden.
Sebastien Vettel (Ferrari), tweede "buffert" Lewis Hamilton (Mercedes). Kimi Räikkönen (Ferrari), vierde, zal trachten Valtteri Bottas (Mercedes) van een opmars te weerhouden. Fernando Alonso (Mc Laren-Renault) gaat geen hoofdrol spelen, maar vanop die zevende stek is de hyperbegaafde Spanjaard toch een gevaarlijk waarnemer voor de spits. Als de meute vooraan ineenhaakt - wat niet te hopen is - kan hij een onverwachte spectaculaire slag slaan.
Monaco is immer onvoorspelbaar gebleken en dat is voor de zeventigste uitgave van de GP niet anders. De eerste race in Monaco werd gereden in 1929. Gewonnen door William Grover Williams in een Bugatti T35B. Dus lang voordat er een WK F1 in 1946 werd bedacht en in 1950 is geconcretiseerd. Morgen is het de tweede GP van Monaco die onder het nieuwe bewind van Liberty Media wordt georganiseerd. Met start om 15.10 uur én mét gridgirls. Maar wel met lange rokken. Zoals Sainte Dévote (het is een zij) het graag zou hebben gezien. Hoewel ? (Walter Rombauts)
RICCIARDO SNELST NA VERSTAPPEN'S CRASH IN FP3 IN MONACO
Max Verstappen heeft lang de derde vrije oefeningen voor de GP van Monaco beheerst. Na bijna één uur over het 3,337 km korte circuit met 19 bochten te hebben geraasd moest de Nederlander de snelste tijd afgeven door een "respectabele" crash in de chicane aan het zwembad. Omzeggens identiek aan de vorige crash daar in 2016 in de kwalificaties. Daarmee gaf hij met 0,001 zijn snelle chrono af aan ploegmaat Daniël Ricciardo die altijd sterk presteert in het Prinsom. De Australiër heeft dus alle drie de "Free Practices" gewonnen. Maar straks om 15 uur komen de kwalificaties om de "pole" die in Monaco van uitzonderlijk belang is. De stratenomloop biedt héél weinig inhaalkansen.
De bandenstrategie met de pitstops zal doorslaggevend zijn voor de uitslag. Pirelli meent dat degenen die het gebruik van hypersofts kunnen beperken kansrijker zijn. Zowel Lewis Hamilton en Valtteri Bottas hebben in de héél korte bochten zoals aan Mirabeau last van de lange wielbasis van hun Mercedes. Straks kijken of hun puur talent deze lichte handicap zal compenseren. Een niiet simpele opgave want ook St Devote kijkt mee. Die heilige is zeer streng en geeft nooit een "pardon" voor een fout remmaneuver voor zijn deur, namelijk de eerste rechtse bocht na de startlijn. Stoffel Vandoorne reed de elfde plaats. (Walter Rombauts)
Bernie Ecclestone (87) kijkt met heimwee terug op de 66-jarige historie van de Formule 1. In die tijdspanne heeft hij meer dan veertig jaar de hoogste autosportdiscipline tot het niveau gebracht waar ze nu is. Al dreigen de nieuwe eigenaars, het Amerikaanse Liberty Media, de sport van een technisch hoogstaand gegeven naar eenheidsworst te brengen. Dat zullen ze doen nadat in 2020 - straks dus - de Concorde Accoorden zullen komen te vervallen met de Fédération Internationale de l'Automobile. De FIA is nog altijd de eigenaar van de sport, stelt het reglement op, en viert ieder jaar de wereldkampioen in Parijs.
Jean Todt, zeven jaar in de Schumachertijd teambaas en ceo van Ferrari, wordt een dagje ouder en ziet er tegenop om die lange vermoeiende verplaatsingen naar de GP's te doen waar alleen maar kakelende mensen rondlopen. Hoe holler hoe meer verbale klank. Onlangs moet koersdirecteur Charles Whiting hebben gezegd: "Als de dames en heren even hun mond willen houden, kan u het geraas van de motoren horen."
Mogelijk als grap. Maar de vooral technische leegte die in de verslaggeving rond de F1 gebeurt is bedroevend. Dat vindt ook Jean Todt, maar verwijst dan naar de Formula E. Het eenzitterkampioenschap voor puur elektrische auto's waarin veel prominente merken aanwezig zijn. Het vervolg en waarom Bernie Ecclestone het niet kan opbrengen de Formula E hoog in te schatten, dat leest u morgen verder. Vooralsnog zijn er morgenochtend nog de derde vrije trainingen voor de GP van Monaco. (Walter Rombauts)
RICCIARDO - RED BULL - BLIJFT BOVENAAN DE TIMETABLES IN FP2 IN MONACO
Max Verstappen zou zich met 1'12"071 weerom aan de spits rijden van de tijdkolommen. Er werd een rode vlag gegeven voor een putdeksel dat in de weg loskwam. In het verleden heeft ook Rubens Barrichello dat meegemaakt in Monaco. Nadat Charlie Withing de baan had gecontroleerd en "groen" gegeven, kwam Daniël Ricciardo opzetten. Zijn "truuk" bestond erin met een minimum aan benzine, en dus gewicht, een acrobatentoer te maken in het Prinsdom. Vanochtend al, en nu weer in de FP2.
Stoffel Vandoorne reed zich verdienstelijk naar een achtste plaats, evenwel op hypersofts waarmee je maar enkele ronden kunt afwerken. De derde vrije oefeningen worden zaterdagochtend gereden en de kwalificaties in de namiddag. Zondag start de GP van Monaco om 15.30 uur, zodat veel Amerikanen kunnen meegenieten. Al staat Lewis Hamilton op de voorlopige vierde plaats, hij geniet nu al van de "gridgirls". De nieuwe eigenaars van de F1, Liberty Media, hebben Monaco die niet kunnen onthouden. En velen zien met hem dat zoiets goed is. (Walter Rombauts)
RICCIARDO SNOEPT SNELSTE CHRONO AF VAN VERSTAPPEN IN MONACO
De Nederlander Max Verstappen heeft lange tijd de eerste vrije oefeningen van de GP van Monaco beheerst. Na iets meer dan een halfuur nam zijn ploegmaat Daniël Ricciardo over. Nipt. Hun teamduel belooft voor de FP2 deze namiddag. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton nam genoegen met een derde tijd. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) bezet de...vijftiende plaats. Hij heeft beloofd het straks beter te doen. (wr)