COSWORTH IS NIET BETROKKEN BIJ 2026-DEAL FORD-RED BULL
Op 25 augustus 1991, straks 32 jaar geleden, stond de Duitser Michaël Schumacher op de zevende startplaats voor de GP van België in Francorchamps. Hij zat in de "Irish-green" Jordan-Ford met als sponsor "7Up". De dienstdoende piloot bij Eddie Jordan zat als gevolg van een dispuut met een Engelse taxidriver in de gevangenis in Engeland. Met enige financiële steun van Mercedes - 10 miljoen BEF werd indertijd vernoemd - zag de gewiekste Eddie Jordan het wel zitten de man van het "Mercedes Junior Team" (waarin ook Karl Wendlinger en Heinz-Harald Frentzen reden) in zijn Jordan-Ford te laten debuteren in de Formule 1.
De race was kort voor de latere zevenvoudige wereldkampioen (°1969) want al aan het restaurant 'l Eau Rouge begaf de koppeling het. Maar het debuut was neergezet en nog wel met een Ford DFV Cosworth V8 van 3 liter, één van de meest succesvolle racemotoren uit het na-oorlogse F1 wereldkampioenschap.
Keith Duckworth construeerde deze atmosferische interne verbrandingsmotor samen met zijn vriend Mike Costin. Beiden kwamen ze tot de firmanaam "Cosworth". De hoek van de V was 90° en er waren twee inlaat- en twee uitlaatkleppen in de verbrandingskamer. Vandaar dat DFV kwam te staan voor "Double Four Valve" maar door zijn successen al snel de bijnaam kreeg "Duckworth For Victory". Jim Clark kwam de eer toe om in de GP van Nederland in Zandvoort in een Lotus er de eerste overwinning mee te behalen, nadat een dag eerder Graham Hill er de pole-position mee neerzette.
Op de 262 races waarin deze krachtbron werd ingezet werden er 155 zeges mee gescoord. De nu getekende deal tussen Ford en Red Bull draagt geen enkel detail van Cosworth mee in de motor die Red Bull zelf zal produceren en waarin Ford vooral het elektrogedeelte en de software van hun elektrische auto's zal toepassen. Het is te hopen voor Red Bull dat ze éénzelfde kanjer kunnen maken. In 2026 - waarover in de pers nogal euforisch wordt gedaan - zal het nog steeds die 1,6 liter V6 Turbo Hybrid zijn die de dienst uitmaakt. Wellicht met synthetische brandstof en zeker met een fifty-fifty-aandeel op mechanisch en elektronisch gebied. Max Verstappen wacht de uitdaging die Red Bull motor naar hetzelfde niveau te brengen zoals ooit Keith Duckworth en Mike Costin deden. (Walter Rombauts/Foto:Cosworth)