HÜLKENBERG MAAKT HET WAAR VOOR RENAULT IN LAATSTE TRAINING
Buiten schuivers van zowat iedereen zette op het laatste nippertje donderdagnamiddag de Duitser Nico Hülkenberg met Renault de snelste tijd in 1'17"393. Daarmee hijst de winnaar van de 24 Uren van Le Mans 2015 zijn merk Renault opnieuw naar het hoogste schavotje in de F1. De uitmuntende kwaliteiten van Nico dreigen - andermaal - overschaduwd te worden door ploegmaat Daniël Ricciardo die als nieuwe-bi-Renault toch in een derde chrono slaagde. Maar die Albon in de Toro Rosso zette zich weer tweede. Het wordt een spannend seizoen.(wr)
ALBON - TORO ROSSO - SCHRAAPT OP ZACHTSTE RUBBERS TOPTIJD WEG IN BARCELONA
Eindelijk reed Daniël Ricciardo in zijn geel-zwarte Renault de beste tijd en naar het er uitzag legde iedereen zich daar bij neer. Tegenstanders reden toch op hardere banden en konden zijn tijd niet meer evenaren. Tot nieuwkomer Albon ook C5's op zijn Toro Rosso liet monteren en zowaar de Australiër onttroonde met een kanontijd van 1'17"637 !!! Ferrariboy Charles Leclerc maakte een uitstap in het grind maar kon de kist in beweging houden en daarmee een rode vlag vermijden.
Deze namiddag wordt de laatste van vier dagen afgesloten. Er kunnen nog geen conclusies worden getrokken, tenzij dat de kans groot is een dooreengeschud veld aan de start te zien in Australië op 17 maart a.s. Toto Wolff heeft al een onvoorzichtige uitspraak gedaan door te zeggen dat de kommer en kwel rond de brexit wellicht Ferrari voordeel bezorgd... Straks weten we wie vanavond snelst was. De vier dagen zullen dan allicht veel data hebben opgeleverd en veel stof tot speculaties. Met o.a. veel "fake news" zoals de wereld vandaag klimatologisch in elkaar zit.(wr)
RUS KVYAT VERRAST MET TORO ROSSO EN SNELSTE CHRONO IN BARCELONA
Hoe onvoorspelbaar en dus tegelijk onbetrouwbaar voor het seizoenbegin de pré-seizoenstrainingen zijn bewijst wat heden namiddag in Barcelona is gebeurd. Naar het einde toe zette de Fin Kimi Räikkönen met de Alfa Romeo de snelste chrono neer. De journalisten begonnen hun teksten al te beëindigen. Het zweet sprong hen van de beproefde voorhoofden toen in heus laatste instantie de Rus Daniil Kvyat met 1'17"704 in de Toro Rosso-Honda (!) alles liet "deleten". De pennenlikkers konden hun verhaal opnieuw beginnen. Räikkönen bleef hangen op de tweede plaats 0,06" van de Rus. Wat wel kon blijvern staan in de teksten was het manke begin van de Williams met Russell aan het stuur. Hij toerde 23 ronden en de beste tijd was 1'25"625... Morgen is er de vierde dag, ongetwijfeld weer anders geschakeerd. Opnieuw onvoorspelbaar. (Walter Rombauts)
VETTEL BLIJFT SNELST IN DERDE OCHTENDTRAINING IN BARCELONA
Vandaag zit viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel weerom aan het stuur van de Ferrari SF190. Weerom op C2-rubbers, de vroegere mediums van Pirelli, zette de Duitser snel 1'18"614 op de wijzerklok. Hij wordt ook gestimuleerd doordat Ferrari openlijk heeft laten weten de openingsraces zeker de voorkeur aan hem te geven t.o.v. zijn ploegmaat Charles Leclerc. Dus zal Vettel het vanaf 17 maart a.s. met de GP van Australië moeten waarmaken.
Vanochtend om 4 uur is de Williams FW42 gearriveerd op de "Circuit de Catalunya". Direct zijn de mecaniciens de auto beginnen monteren. Het eens zo roemrijke team, net als Mc Laren, hoopt deze namiddag de eerste ronden te kunnen rijden. De pré-seizoenstrainingen geven geen stabiel beeld van het seizoenbegin omdat ieder team verschillende configuraties probeert, met veel of weinig brandstof. Natuurlijk gaan alle ogen uit naar vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die de nieuwe Mercedes naar een zesde titel probeert te loodsen.
Ploegmaat Valtteri Bottas kreeg vorig jaar teamorders. Die zinden hem helemaal niet. Vraag is of de Fin opnieuw een schaduwrol zal kunnen incasseren. Wat Sir Stirling Moss ooit deed voor Juan Manuel Fangio - ook binnen Mercedes - kan niet iedereen karakterieel opbrengen. Deze namiddag vervolg van de derde oefendag in Spanje. (Walter Rombauts)
Charles Leclerc maakte ook in de namiddag zijn verwachtingen waar in de matrode bolide uit Maranello. Deze tweede dag van de pré-seizoentrainingen werd getekend door een crash van Pierre Gasly in de Red Bull RB15. Ook Daniël Ricciardo verloor een achtervleugel van de Renault en kwam daarmee in de problemen. Leclerc reed maar liefst 157 ronden maar moest in zijn schaduw de jonge tiener Landi Norris in de Mc Laren dulden. Norris vervangt Vandoorne die nu in de Formule E zijn geluk zoekt. Het asfalt in Barcelona - dixit bandenleverancier Pirelli - leent zich nu goed om snelle tijden te zetten.
Vijfvoudig wereldkampioen Louis Hamilton pakte de tiende nietszeggende chrono. Los van deze trainingen wordt het duidelijk dat de in Engeland gebaseerde teams (Renault, Mc Laren, Mercedes en Honda) door de Brexit hinder kunnen ondervinden in het heen en weer brengen van meterieel en manschappen. Ook werd vanavond bekend dat Honda zich als autoconstructeur uit Engeland terugtrekt. Van dit alles zou Ferrari misschien eens voordeel kunnen putten. De matrode en dus verf- en gewichtsparende bolide was al twee dagen snelst in Barcelona. Gisteren Vettel, vandaag Leclerc....Wie morgen ? (Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC - FERRARI - SNELST OP TWEEDE TESTDAG IN DE OCHTEND
De nieuwkomer bij Ferrari, de Monegask Charles Leclerc, heeft deze ochtend tijdens de tweede trainingsdag met 1'20"742 de snelste tijd gezet. Hij ging 1,8" vijfvoudig wereldkampioen Louis Hamilton vooraf. Opmerkelijk was dat beiden voor de C2-compound van Pirelli kozen. Vergeleken bij de graduaties van vorig jaar van de bandenreus zou dat overeenkomen met "mediums". Mogelijk leende het asfalt van de "Circuit de Catalunya" nabij Barcelona zich daar vanochtend het beste voor. Deze namiddag wordt opnieuw gereden. Leclerc blijft in de Ferrari terwijl Hamilton aan het stuur van de Mercedes wordt afgelost door Valtteri Bottas.(wr)
VETTEL GISTEREN SNELST, OOK VANDAAG GEEN WILLIAMS IN BARCELONA
Op dit moment vangt de tweede trainingsdag aan in Barcelona. Die van gisteren werden door Vettel (Ferrari) als snelst afgesloten. Vandaag is Williams nog niet van de partij.(wr)