Zoals we gewend zijn in de F1 verknallen de eerste ronden de race doordat een safety car moet uitrukken. Max Verstappen verremde zich en kegelde Räikkönen uit de baan. Straftijd 5" voor de Red Bullman. Dus begon de GP van Japan eigenlijk pas in de achtste van drieënvijftig ronden. Lewis Hamilton, snelste in de vrije trainingen, polesitter, nam resoluut de leiding van de meute waarin Vettel (Ferrari) - achtste gestart - moeite had om zich naar voor te rijden. Toen hij Max Verstappen (Red Bull) moet zien voorbij te komen kon hij op de verwachte weerstand van de Nederlander rekenen.
Toch zette Vettel aan de binnenkant zijn "rush" voort en raakte Max Verstappen. Met schade aan de Ferrari, straf van de stewards en teruggevallen op de 19de plaats... Tegen het eind van Hamilton's rijles bedreigde Max Verstappen nog Valtteri Bottas die de overhand hield voor de tweede plaats. Daniël Ricciardo startte vijftiende en finishte vierde waardoor hij tot "Driver of the Day" werd uitgeroepen. De man die deze onderscheiding vanzelf toekomt is Hamilton, straks vijf keer wereldkampioen.
In de 41ste ronde kwam er nog een kortstondige safetycar omdat Charles Leclerc's Sauber op de baan stil was gevallen na een zandbakuitstapje. Sinds de dood van Jules Bianchi inn 2014 neemt men in Suzuka niet het minste risico meer en wordt bij het minste geneutraliseerd. Sebastien Vettel reed zich vanuit de laatste plaats uiteindelijk op de zesde, maar ziet zijn puntenachterstand oplopen tot 67 tegenover Lewis Hamilton in de stand om de wereldtitel. Vettel's kansen op een vijfde wereldtitel zijn nihil geworden. Stoffel Vandoorne finishte vijftiende, weliswaar omdat hij alleen Lance Stroll en Sergey Sirotkin in hun gehandicapte Williams' achter zich kon houden. De volgende GP is die van USA binnen veertien dagen.(Walter Rombauts)
01. Lewis Hamilton (Mercedes) 1 uur 28'53"
02. Valtteri Bottas (Mercedes) + 12"919
03. Max Verstappen (Red Bull) + 14"295
04. Daniël Ricciardo (Red Bull) + 19"495
05. Kimi Räikkönen (Ferrari) + 50"998
15. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) op één ronde
In het land van de Rijzende Zon heeft Sebastien Vettel (Ferrari) het noorden verloren. Hij reed een ronde als was ie dronken. Natuurlijk was dat niet het geval maar de viervoudige Duitse wereldkampioen zwicht wellicht onder het besef dat zijn kansen op een vijfde wereldtitel slinken. In de Q1 reed Vandoorne zowaar weer de twintigste tijd en Lewis Hamilton de eerste. De Brit, die 50 punten voorstaat op Vettel in de WK-stand klokte zogoed als direct 1'28"702, nog voor Marcus Erisson zijn wagen in de prak reed. Zes minuten werd de sessie onderbroken. Na de restart werd het duidelijk dat Alonso, Hülkenberg, Ericsson, Sirotkin en Vandoorne minder dan een figurantenrol speelden. Door het ongeval van Ericsson komt die op de 20ste en Vandoorne op de 19de plaats.
De Q2 werd geanimeerd door Valtteri Bottas die zijn kopman - na de teamorders in Rusland kan dat worden gezegd - verschalkte met 1'27"987 ! De Fin houdt dus toch nog steeds een stok achter de deur. Maar dat was niet naar de zin van Lewis Hamilton die de tijdklokken naar 1'27"760 dwong. Omdat Vettel in de Q3 over de omloop zwalpte (1'32"192) door een foute bandenkeuze van Ferrari, en niet verder dan 9de geraakte, was de vreugde groot in het Mercedeskamp.
Lewis Hamilton start op pole morgen in de GP van Japan in Suzuka, letterlijk de achtertuin van Honda. Tweede Bottas en derde die sakkerse Max Verstappen (Red Bull). Zijn ploegmaat Daniël Ricciardo verdween al eerder in de mist, de tiende keer dit jaar geloof ik dat de Australiër niet aan bod komt. Het is duidelijk dat Vettel's titelkansen nog zogoed als nihil worden. Opvallend in het lijstje is de vijfde plaats van de Fransman Romain Grosjean met de Haas. (Walter Rombauts)
Lewis Hamilton vindt de 5,807 km omloop van Suzuka met zijn 18 bochten een fantastische racebaan. "Zo maken ze d'r geen meer" placht hij lachend te zeggen. Na één uur van de derde vrije oefeningen zette hij met 1'29"599 de snelste tijd op de borden. Hij maakte daarmee zijn voorlopige absolute dominantie duidelijk. Om 8 uur wordt er gereden voor de pole-position en 66% van de F1-fans menen dat de polesitter de regerende wereldkampioen zal zijn. Minder dan 20% gelooft dat Sebastien Vettel - ook vier keer wereldkampioen - er met zijn Ferrari kans op maakt. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Renault) reed in de FP3 de 19de tijd, drie seconden trager dan Hamilton... Maar die kon dan ook niet crashen zoals Nico Hülkenberg wel deed en de sessie even moest worden onderbroken. (Walter Rombauts)
De regerende wereldkampioen Lewis Hamilton heeft in zijn Mercedes zowel de eerste als tweede vrije oefeningen voor de GP van Japan gedomineerd. Tweemaal werd Valtteri Bottas tweede en naar verluidt is die bereidt zich voor het verdere verloop van het kampioenschap naar "andere teamorders" te schikken. De Fransman Pierre Gasly kreeg een verwittiging om Hamilton te hinderen. Dat is de tweede dit seizoen. Bij een derde waarschuwing gaat hij met de Toro Rosso tien plaatsen achteruit op de grid (wr)
FP1
01. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'28"691
02. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'29"137
03. Daniël Ricciardo (Red Bull) 1'29"373
04. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1'29"627
05. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'29"685
20 Lando Norris (Mc Laren-Renault) 1'32"683 (vervanger van Stoffel Vandoorne in FP1)
VERRAAD IS ONDERDEEL VAN F1, OOK VAN AUTOSPORT IN HET ALGEMEEN
Het gebeurde in de jaren '50 al met Fangio en Moss. (foto-inzet) Het was identiek bij Mercedes toen. Maar wel in onderling overleg. Het gebeurde ook in de Schumacherjaren toen in 2002 Jean Todt bevel gaf aan Rubens Barichello in de GP van Oostenrijk de toekomstige zevenvoudige wereldkampioen Michaël Schumacher voor te laten. Toen vorig weekend "winnaar" Lewis Hamilton op het erepodium zijn rechterhand op de linkerschouder van een zeer ontgoochelde Valtteri Bottas legde, kon ieder integer mens maar één aspect in zijn gedachten krijgen: verraad. Van het team tegenover Bottas. Nog net niet de broedermoord van Kaïn en Abel.
Er zijn nog meer gevallen. Moet "crash-gate" in herinnering worden gebracht of de manier waarop Fernando Alonso zijn tweede wereldtitel in 2006 met Renault behaalde ? Onder regie van Flavio Briatore, teammanager, met als echt slachtoffer Nelson Piquet jr. Of hoe...Lewis Hamilton in 2008 zijn eerste wereldtitel behaalde in Interlagos toen Felipe Massa al als wereldkampioen was uitgeroepen...? In de laatste bocht onder mistige gietende regen was hij toch nog Timo Glock voor dat ene puntje voorbij gereden. Geen mens kon zien of de Duitser niet even gas lostte voor Hamilton... Alleen Timo Glock kent de waarheid over die eerste wereldtitel van Hamilton en die zal nooit bovenkomen. Overigens liet Lewis Hamilton zich vorig weekend uit "dat de mensen alleen onthouden wie in welk jaar wereldkampioen was, en nooit de manier waarop..." Verwijzend naar de zeven titels van Michaël Schumacher !?
"Verraad" is een onderdeel van degenen die zich onderling "gelijken" noemen. Ook in de Belgische autosport is "het mes in de rug" schering en inslag. Ook in de daarbijhorende journalistiek. Nieuwsberichtgeving, zeker van de niet-professionelen zoals ambtenaren, (die niet op hun werk moeten zijn daarvoor), schoolmeerstertjes, ziekenkas-abonnenten, doppers, zwartwerkers en invaliden, wordt naar de goedgelovige lezer gezonden. Nu zeker met de sociale media. Ze zijn allen onbezoldigd voor hun gekribbel en plagiaten en ontwijken dus RMZ-bijdrage. Een ernstige fiscale inbreuk. Er zijn voorbeelden bekend van ambtenaren die nooit op hun werk kwamen en een fulltime-loopbaan als autojournalist uitbouwden. Zo ook beroepsmilitairen. Het is een lange lijst.
Want beroepsjournalisten hebben een leven lang véél bijgedragen...in hun officiële functie. De Belgische Bond van Beroepsjournalisten buigt zich hierover met specialisten en ervaringsdeskundigen. Uitgevers juichen hobbyjournalisten toe. Echte beroepsjournalisten kostten indertijd écht veel geld. Dus is het verdwijnen ervan en met hen ook ernstige nieuwsgaring en onderbouw niet zo onlogisch. Eigenlijk hetzelfde met autocoureurs. Slechts een tiental van de twintig wordt betaald, de anderen, de figuranten moeten loodzware valiezen met dollars aanslepen. Liefst maandelijks zo'n vijftien miljoen dollar om hun zitje te waarborgen. Vraag het maar eens aan Bertrand Gachot of Stoffel Vandoorne dewelke dit natuurlijk niet kon opbrengen.
Lewis Hamilton zal een vijfde keer wereldkampioen worden. Terecht omdat Vettel en Ferrari veel missers hebben gemaakt. Maar zo bang zijn als Mercedes van Vettel en Ferrari om verraad te plegen tegenover een eigen werknemer is op zijn zachtst gezegd onfatsoenlijk. Toch gebeurt het ieder moment. Vele coureurs kunnen een "me-too-lijst" aanleggen. Misschien zelfs Stoffel Vandoorne. Zondag is er de GP van Japan in Suzuka. De kleine Nurbürgring, waarop het niet anders zal zijn. Alleen Max Verstappen (21), die nog "puur" is voor de tijd dat het duurt, zal nog de race maken. Hamilton vijf keer wereldkampioen, een flipperkastuitgave van Juan Manuel Fangio. Maar ja, Stirling Moss mocht ook alleen in Engeland "zijn" GP winnen... Het verraad is doorzichtig voor wie ermee te maken heeft. (Walter Rombauts/Foto's: Mercedes)