Het gebeurde in de jaren '50 al met Fangio en Moss. (foto-inzet) Het was identiek bij Mercedes toen. Maar wel in onderling overleg. Het gebeurde ook in de Schumacherjaren toen in 2002 Jean Todt bevel gaf aan Rubens Barichello in de GP van Oostenrijk de toekomstige zevenvoudige wereldkampioen Michaël Schumacher voor te laten. Toen vorig weekend "winnaar" Lewis Hamilton op het erepodium zijn rechterhand op de linkerschouder van een zeer ontgoochelde Valtteri Bottas legde, kon ieder integer mens maar één aspect in zijn gedachten krijgen: verraad. Van het team tegenover Bottas. Nog net niet de broedermoord van Kaïn en Abel.
Er zijn nog meer gevallen. Moet "crash-gate" in herinnering worden gebracht of de manier waarop Fernando Alonso zijn tweede wereldtitel in 2006 met Renault behaalde ? Onder regie van Flavio Briatore, teammanager, met als echt slachtoffer Nelson Piquet jr. Of hoe...Lewis Hamilton in 2008 zijn eerste wereldtitel behaalde in Interlagos toen Felipe Massa al als wereldkampioen was uitgeroepen...? In de laatste bocht onder mistige gietende regen was hij toch nog Timo Glock voor dat ene puntje voorbij gereden. Geen mens kon zien of de Duitser niet even gas lostte voor Hamilton... Alleen Timo Glock kent de waarheid over die eerste wereldtitel van Hamilton en die zal nooit bovenkomen. Overigens liet Lewis Hamilton zich vorig weekend uit "dat de mensen alleen onthouden wie in welk jaar wereldkampioen was, en nooit de manier waarop..." Verwijzend naar de zeven titels van Michaël Schumacher !?
"Verraad" is een onderdeel van degenen die zich onderling "gelijken" noemen. Ook in de Belgische autosport is "het mes in de rug" schering en inslag. Ook in de daarbijhorende journalistiek. Nieuwsberichtgeving, zeker van de niet-professionelen zoals ambtenaren, (die niet op hun werk moeten zijn daarvoor), schoolmeerstertjes, ziekenkas-abonnenten, doppers, zwartwerkers en invaliden, wordt naar de goedgelovige lezer gezonden. Nu zeker met de sociale media. Ze zijn allen onbezoldigd voor hun gekribbel en plagiaten en ontwijken dus RMZ-bijdrage. Een ernstige fiscale inbreuk. Er zijn voorbeelden bekend van ambtenaren die nooit op hun werk kwamen en een fulltime-loopbaan als autojournalist uitbouwden. Zo ook beroepsmilitairen. Het is een lange lijst.
Want beroepsjournalisten hebben een leven lang véél bijgedragen...in hun officiële functie. De Belgische Bond van Beroepsjournalisten buigt zich hierover met specialisten en ervaringsdeskundigen. Uitgevers juichen hobbyjournalisten toe. Echte beroepsjournalisten kostten indertijd écht veel geld. Dus is het verdwijnen ervan en met hen ook ernstige nieuwsgaring en onderbouw niet zo onlogisch. Eigenlijk hetzelfde met autocoureurs. Slechts een tiental van de twintig wordt betaald, de anderen, de figuranten moeten loodzware valiezen met dollars aanslepen. Liefst maandelijks zo'n vijftien miljoen dollar om hun zitje te waarborgen. Vraag het maar eens aan Bertrand Gachot of Stoffel Vandoorne dewelke dit natuurlijk niet kon opbrengen.
Lewis Hamilton zal een vijfde keer wereldkampioen worden. Terecht omdat Vettel en Ferrari veel missers hebben gemaakt. Maar zo bang zijn als Mercedes van Vettel en Ferrari om verraad te plegen tegenover een eigen werknemer is op zijn zachtst gezegd onfatsoenlijk. Toch gebeurt het ieder moment. Vele coureurs kunnen een "me-too-lijst" aanleggen. Misschien zelfs Stoffel Vandoorne. Zondag is er de GP van Japan in Suzuka. De kleine Nurbürgring, waarop het niet anders zal zijn. Alleen Max Verstappen (21), die nog "puur" is voor de tijd dat het duurt, zal nog de race maken. Hamilton vijf keer wereldkampioen, een flipperkastuitgave van Juan Manuel Fangio. Maar ja, Stirling Moss mocht ook alleen in Engeland "zijn" GP winnen... Het verraad is doorzichtig voor wie ermee te maken heeft. (Walter Rombauts/Foto's: Mercedes)
|