CHARLES LECLERC WINT MET SCHOONHEIDFOUTJES GP VAN ITALIË
De Monegask Charles Leclerc heeft de GP van Italië in Monza gewonnen met een Ferrari. Daardoor leeft gans Italië in een absolute gekte. Op 20 ronden van het einde zette vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton - op mediums - ongelooflijke druk op leider Charles Leclerc die op harde banden reed. Iedere aanval van de Brit werd door de 21-jarige Charles Leclerc afgeslagen. Niet zonder schoonheidsfoutjes evenwel. Hij kreeg een zwart-witte vlag met zijn #16 nadat hij Hamilton, zij aan zij, héél licht aantikte. Een zwart-witte vlag is terug ingevoerd en moet worden gezien als een gele kaart in het voetbal.
De harde banden van Leclerc hielden logischerwijze stand, terwijl de zachtere mediums van Hamilton eerste sleet begonnen te vertonen. Maar deze laatste bleef aanvallen. Onder die druk miste Leclerc eens de chicane en sneed daarmee weg af. Hij kwam niet gevaarlijk weer op de baan, maar 5" straftijd zou vanwege de stewards toch gepast zijn geweest. Vettel kan daar vroeger al van meespreken in een soortgelijk duel met Hamilton. Maar jury-voorzitter Derek Warwick bracht het niet onder de aandacht. Hoewel Hamilton direct na de fout van Leclerc naar Toto Wolff de vraag lanceerde... Wellicht heeft niemand gedurfd in "de tuin van Ferrari" de Italianen te schockeren en...Bottas tot winnaar uit te roepen.
Die Valtteri Bottas ging redelijk laat in de race verse mediums halen en liep in op Hamilton en dus ook de leidende Leclerc. De vraag drong zich op of Hamilton zijn ploegmaat diende voorbij te laten. Maar dat ging "vanzelf". Lewis verremde zich voor de chicane en nam de uitloopstrook om weer op de piste te komen. Bottas was dus tweede en zette de jacht in op Charles Leclerc. Die maakte geen fouten meer en finishte "regulier" als eerste. Mede ook omdat Bottas op drie ronden van het einde, 0,6" achter Leclerc zich ook verremde in de chicane aan het eind van de lange lijn. Ondertussen haalde Lewis Hamilton zachte banden en zette daarmee de snelste ronde plus één WK-punt meer op zijn naam. Hij blijft solied leider in de voorlopige stand van het WK F1.
Vettel's drama begon al in de zevende ronde. De viervoudige Duitse kampioen spinde, kwam ietwat gevaarlijk terug de baan op en bedreigde Perez. Daarvoor kreeg hij 10" straftijd die hij aan de pits moest uitstaan. Max Verstappen leverde de verwachte prachtige inhaalrace en met de vier punten die hij scoorde blijft hij derde in de stand om het WK. Knap van Max. Renault heeft zich opnieuw vooraan doen opmerken en het ziet ernaar uit dat de Franse constructeur zich in de volgende GP, die van Singapore, zal doorzetten. De GP van Italië was een smaakvol spektakel. Het was van 2010 geleden dat Fernando Alonso een Ferrari in de "homerace" liet winnen. (Walter Rombauts)
1. Charles Leclerc (Ferrari) 307,029 km in 1 uur 15'26"665 / 244,176 km/h gemiddelde snelheid.
LECLERC - FERRARI - SCOORT TWEEDE POLE IN LOOPBAAN IN MONZA
Een carsh van Kimi Räikkönen met een rode vlag maakte de Q3 chaotisch. Charles Leclerc (Ferrari) had even last van Lewis Hamilton, maar wist toch met een chrono van 1'19"307 de snelste te blijven. Met 0,038" voorsprong op de vijfvoudige wereldkampioen. Toen de rode vlag opgeheven werd gingen ze alle negen nog de piste op. In groep, zodat niemand eigenlijk voor- of achteruit kon. Plots viel het einde van de Q³ en alleen Charles Leclerc en Carlos Sainz konden nog een rondje maken. De anderen bleven waar ze op het moment van Räikkönen's crash in de "parabolica" stonden.
Max Verstappen probeerde in de Q1 een rondje maar meldde direct "no power" en liet alles voor wat het was. Nieuwe motor, geen nieuwe dromen, alleen een visioen om morgen een spectaculaire inhaalrace te realiseren. Net als Lando Norris overigens. Charles Leclerc pakt hiermee de tweede pole uit zijn nog jonge loopbaan. Hij kreeg een goedkeurende schouderklop van Pierre Ferrari die vroeger Pierre Lardi heette maar door "Il Commendatore" Enzo Ferrari voor zijn dood werd erkend als zoon. Sindsdien is er dus Pierre Ferrari die geen sukkelpostje heeft in Maranello. Morgen GP van Italië in Monza. Hoogspanning tussen rood en zilver. (Walter Rombauts)
VETTEL - FERRARI - EIST ZIJN RECHTEN OP IN FP3 IN MONZA
Alleen Lewis Hamilton moest zich met een zesde plaats tevreden stellen in de FP3 in Monza. Deels door het verkeer, deels door wat eigen geharrewar in minder fijn genomen bochten. De sessie begon tien minute later door herstellingswerken door een crash in de F3. A la Francorchamps, maar zonder een dode en een zwaar gekwetste. Australiër Alex Peroni kon gewoon uit zin puinhoop kruipen en wegwandelen. Overigens is de Amerikaan Juan Manuel Correo die in de flank van Anthoine Hubert reed vorige week in Spa in slechte comateuze toestand. Dus die Peroni heeft "chance"... Zijn er eigenlijk niet teveel autoraces en daardoor felle devaluatie van echte stuurmanskunst in éénzitters ? Vandaag lijkt iedereen wel autocoureur te zijn. Terug naar nu.
De Ferrari's blijken snelst op de lange rechte lijnen, de Mercedessen maken dat goed in de bochten. De GP van Italië die als 13de van de 21 te rijden races doorgaat op de 5,793 km lange Autodromo Nazionale Monza, midden in een park, zal rood en...oranje kleuren. Rood omdat Ferrari steigert en Sebastien Vettel tracht zijn rechten opnieuw op te eisen door in de derde vrije oefeningen een snelste chrono af te dwingen. Ploegmaat Leclerc moest passen.
Max Verstappen die een nieuwe Honda in de Red Bull ziet gemonteerd moet achteraan de grid vertrekken. In de FP3 liet hij echter al zijn klauwen zien door een tweede chrono op te eisen. De oranje-hesjes zullen weer te keer gaan tijdens de inhaalrace van de Limburger. In de kwalificaties zal hij het niet nodig vinden om potten te breken, want de te nemen stunts moeten voorbehouden blijven voor de race morgen.
De kwalificaties straks voor de pole zijn ook een beetje hoopvol voor Renault omdat Daniël Ricciardo een vijfde tijd liet klokken. Dus wordt de "club van drie" (Mercedes, Ferrari, Red Bull) misschien uitgebreid tot meer. Want ook Mc Laren-Renault met Carlos Sainz en Lando Norris dringen zich ook vooraan op. Lando Norris heeft ook een gridstraf en moet net als Verstappen achteraan starten. Goed reglement dat tecnische wissels straft ? Apart verhaal. (Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC DEED TIFOSI DANSEN IN FP2, HAMILTON IN ZIJN SCHADUW
Mijn bijdrage over de FP2 in Monza die gisteren is gereden heb ik bewust later geschreven. Eigenlijk net voor de FP3 die nu begint. Charles Leclerc heeft daarin de Ferrari opgejut tot een tijd van 1'20"978. Die chrono wordt straks zeker scherper gesteld. Maar of de Monegask nu ja dan neen in de kwalificaties zijn tweede pole-position in de wacht sleept, staat los van het drama dat Vettel overkomt. Vier keer wereldkampioen, fatale fout gemaakt in Hockenheim in 2018, verzwaard met "drama" dat bij de Scuderia altijd aanwezig is, is hij nu veroordeeld tot een Barrichellorol.
Bewust achter zijn ploegmaat moeten rijden. Kimi Räikkönen had daar minder moeite mee. Weinig spraakzaam, graag een borreltje pakken, hemels vaardig "behind the wheel", was dit een eerlijkere situatie voor Vettel. Maar jongeren vervangen ouderen, zoals gekleurde mensen ook de blanke vervanging in onze contreien doorzetten (dixit Renaud Camus), het is een onafwenbaar gegeven.
Straks zal ook Charles Leclerc de komst van Mick Schumacher - zoon van...- moeten incasseren en moeten voelen hoe politiek wordt gespeeld om Mick de betere van hem te laten worden. Al zal hij dat, aan de uitslagen in de F2 te zien, niet direct zijn. Maar de "familie" (Brawn, Todt vader en zoon, tot zelfs Luca de Montezemolo toe) zullen de commerciële waarde van de naam Schumacher hoger valueren. Nu de FP3 na deze bedenking. Met sterkte gewenst aan alle gepensioneerde piloten die niet meer iin Q3 geraken. Kubica op kop in de Williams. Wat een vergissing geweest de gehandicapte Pool te laten terugkeren bij één van de meest historische renstallen. (Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC - FERRARI - SNELST IN NATTE FP1 IN MONZA
In de eerste vrije trainingen voor de GP van Italië in Monza heeft de Monegask Charles Leclerc in de Ferrari in 1'27"905 de snelste chrono laten afdrukken. De baan was nat van de dauw en droogde maar langzaam op waardoor pas op het laatste nippertje slickx boven kwamen. Vroeg in de training zorgden Kimi Räikkönen, Sergio Perez en Pierre Gasly voor een rode vlag. Zonder erg voor de inzittenden. Tweede werd Carlos Sainz (Mc Laren), derde Lando Norris (Mc Laren), vierde Lewis Hamilton (Mercedes) en vijfde Alex Albon (Red Bull-Honda). Straks in FP2 wordt iets verwacht van Max Verstappen die de nieuwe Honda-motor "Phase 4" aanvaardde.(wr)
HOE DE WEG NAAR FERRARI VOOR MICK SCHUMACHER GEPLAVEID LIGT
Sebastien Vettel moet zich na de GP van België hebben gevoeld zoals zo dikwijls de onvolprezen Rubens Barrichello heeft gevoeld: veroordeeld naar nummer twee. Vettel heeft Charles Leclerc naar de teamorders van Mattias Binotto moeten voorlaten. Daar zit meer achter dan het TV-scherm laat vermoeden. De manager van Charles Leclerc is...Nicolas Todt. De zoon van Jean Todt, President van de Fédération Internationale de l'Automobile. Die man was zeven jaar directeur bij Ferrari in Maranello. In die tijd behaalde Michaël Schumacher de vijf van zijn zeven wereldtitels met Ferrari.
Met als top-ingenieur Ross Brawn, nu technisch-directeur van de Formule 1 onder Liberty Media...die in maart 2017 de F1 overname van CVC (lees: Bernie Ecclestone) voor 31 miljard dollar hebben afgerond. Mick Schumacher die in de Formule 2 niet echt brokken maakt, zal toch door dit netwerk doorstoten naar de Scuderia Ferrari in 2020. Zij eindresultaat in de F2 - spijtig van het echte ongeval in Spa - zal daar nog weinig mee te maken hebben.
De klok luidt "Schumacher", "Schumacher", en in Maranello rolt de rode loper uit voor die ondertussen ook al getrainde Mick (à la Verstappen) en de poorten gaan open: Leclerc en Schumacher, jonge gasten in een nieuwe jonge wereld. Vettel ? In zijn plaats zou ik het begrepen hebben, enne...rustig ver gaan leven van die wereld van ons kent ons. Zo is het in de F1 en niet anders.(Walter Rombauts)
Als iedereen elkaar begint af te schrijven, met al dan nite "bronvermelding", dan zijn we zéér slecht bezig op site's, kranten, magazines. Ze hebben natuurlijk hun eigen lezerspubliek. Maar de gouden regel v