Clean Week 2020 is een vijfdaags, hoofdzakelijk automotive, evenement dat voor de eerste keer door en op het Circuit Zolder wordt georganiseerd van 5 tot en met 9 mei 2010. Het wordt georganiseerd (minstens) tot en met 2020 en geeft jaarlijks een stand van zaken met betrekking tot alternatieve en toekomstgerichte technologieën, vooral in het kader van duurzame (auto)mobiliteit.
Er wordt in die vijfdaagse o.a. een zo breed mogelijk spectrum autos verzameld. Niet enkel spitstechnologische hoogstandjes komen aan bod: de huidige generatie verbrandingsmotoren passen in het plaatje indien zij duidelijk tegemoet komen aan de reductie van (ondermeer) de CO2-uitstoot. Voor bedrijven die met groene technologie en mobiliteit bezig zijn, is Clean Week 2020 ook een unieke gelegenheid om hun product(en) of dienst(en) voor te stellen aan het publiek.
European Motor Show Brussels 2010
Dat voor het Autosalon wordt geopteerd om voor het eerst naar een breed geïnteresseerd publiek over dit evenement te communiceren ligt voor de hand. Circuit Zolder vertekt met deze Clean Week 2020 vanuit de automotive sector, in de eerste plaats de auto, maar eveneens de motor en de fiets. Het zijn vervoersmiddelen die op verschillende manieren en in diverse uitvoeringen bijna dagelijks vanzelfsprekend afwisselend op het circuit rijden. De honderdduizenden die zich naar het Salon zullen begeven, zijn potentiële bezoekers van Clean Week 2020, en krijgen van 14 tot en met 24 januari 2010 een voorsmaakje van wat er vanaf 5 mei te zien en te beleven zal zijn. Clean Week 2020 kon niet ontbreken op de European Motor Show Brussels 2010.
FEBIAC heeft trouwens van bij aanvang dit initiatief van Circuit Zolder ondersteund.
De stand van Circuit Zolder en Clean Week 2020
Zowat alle (auto)merken zullen tijdens dit Salin meerdere of mindere mate hun ecologische ontwikkelingen aanstippen. Een uitgebreide selectie zal concreet tijdens Clean Week 2020 worden opgevoerd, en om evidente redenen niet op de stand van het Circuit. Het aspect competitie is uiteraard niet vreemd aan een circuit, vandaar dat de teaser hoofdzakelijk hierop is gebaseerd.
Het World Touring Car Championship dat vanaf 2010 op Circuit Zolder zal rijden, levert concrete compenserende inspanningen om de ecologische voetafdruk van de serie te reduceren, en zag E85 als brandstof zijn intrede doen. Enkele WTCC-wagens zullen op de stand aanwezig zijn.
Ook te bezichtigen: enkele voertuigen die tijdens Clean Week 2020 in één of andere competitievorm zullen aantreden, waaronder de waterstof aangedreven kart van het Belgisch Zero Emission Racing Team en een elektrisch aangedreven TTXGP-motor. TTXGP, of e-Grand Prix, staat voor Zero Emission, Carbon Free Motorcycle Racing. Nog andere voertuigen worden verwacht.
Tenslotte brengt Circuit Zolder een vorm van innovatieve gaming mee naar Brussel. Het betreft Real Time Racing, een product van iOpener Media, dat samen met SimBin Studios werd gerealiseerd. Het spel combineert virtueel racen simultaan met écht racen, en heeft inmiddels enkele live tests achter de rug, op basis van reële voertuigen die op Circuit Zolder reden. Het publiek zal kunnen racen in zgn stored races die op Circuit Zolder werden opgenomen.
Circuit Zolder ?
Circuit Zolder is het ideale platform om het thema groene mobiliteit onder de aandacht van een breed publiek te brengen. De wetenschappelijke vooruitgang die inmiddels is geboekt binnen de automotive sector, kan er daadwerkelijk worden getoond in een aantrekkelijke groene - omgeving die automatisch wordt geassocieerd met snelheid, veiligheid en cutting edge technologie. De concrete vooruitgang kan gedemonstreerd, getest en gemeten worden. Clean Week 2020 past binnen het progressieve kader van de duurzame strategie die Zolder volgt. Een thema waarin Circuit Zolder nu al een voortrekkersrol heeft binnen de overkoepelnde organisatie van professionele (race)circuits in Europa en daarbuiten.(cw/foto:Chevrolet)
Er is momenteel een drukte van belang in Monte Carlo van F1 bonzen en motorsportspecialisten die werken aan de toekomst van de sport en de F1 in het bijzonder. Alex Tai, een Maleisische zakenman die het herboren Lotus F1 gaat runnen, nam al het woord en ook Tony Fernandes. Nieuw aan de administratieve bedoening is dat Jean Todt als nieuwe voorzitter van de FIA "in dienst" is en zijn stempel zal drukken op wat komt. Hij krijgt direct wat katten te geselen. Wat daar héél positief aan is, is het verheugende feit dat de Fransman die als navigator aan boord van een Peugeot begon, de autosport kent als geen ander. Je kan hem geen oren aannaaien, hoewel men dat toch zal proberen.
De teams blijven de teams en alle middelen zijn goed om in de spots te staan. Dat hebben we dit jaar kunnen aanschouwen tijdens de "Renault-Gate" Voor wie het vergeten speelden Flavio Briatore, Pat Symonds en Nelson Piquet jr mee in de onverkwikkelijke vertoning daar in Singapore 2008. Nu staat zowaar Renault F1 in de étalage, tenminste afgaand op de "rumours" dat zelfs vader Hamilton in een overname van Enton zou belangstellen. Naast Gérard Lopes die de renstal ook een koopje vindt. Bernie Ecclestone voedt de geruchten als zou zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher toch in de Mercedes Grand Prix kruipen aan de zijde van Nico Rosberg.
Dat zou pas iets zijn ! Schumi terug ! Een beetje meer mens geworden, gelouterd, maar een worp naar een achtste titel zou uniek zijn. Zijn leeftijd speelt geen rol. Gezien het "gefilterde" veld voor 2010 veel anciens bevat zoals Barrichello (38), Trulli (35), Webber (34) en andere Jacques Villeneuve's (39) zou Schumacher (41) niet misstaan. De kans zou zelfs heel groot zijn dat de ouwe rakkers de beginnelingen voorbijrijden. Hoe zoiets zou kunnen is makkelijk te verklaren. Volgend jaar mag er niet meer worden getankt. Bandenwissels, daar wordt nog over geredetwist. Maar niet meer tanken wil zeggen een volle tank bij de start. Dat wil vooral zeggen een nieuwe layout van de bolides wegens veranderde gewichtsverdeling...Ook heeft men omwille van het grotere aantal wagens op de grid de puntenverdeling veranderd. Nu is het: 20, 15, 10, 8, 6, 5,3, 2 en 1.
Het begint nog maar. Want vanaf nu tegen 2012 wil men de motoren downsizen naar 1,4 of 1,6 liter en er turbo's opzetten. Een enkele, een dubbele of een tweetraps. Ieder jaar moeten de motoren zuiniger worden om tegen 2015 liefst 50% minder te verbruiken dan nu. De "groene" commissie van de FIA werkt hard en wil niet doof worden van al die decibels. Er wat vanaf pitsen naar de toekomst toe is niet ondenkbaar. Misschien zo'n 18 dB...? Rare wereld vandaag. Electrische auto's moeten met "sounds" verkeersveiliger worden gemaakt, F1's stiller wegens risico op gehoorschade...milieubelastend.
Het is nog waar ook. Lawaaivervuiling bestaat. Vooral in de stad. F1 moet natuurlijk opletten dat ze niet muisstil gaan rijden. Want dan is de emotie weg, dan komt er geen publiek meer kijken. De elektrische éénzitterraces in de USA hebben dat al een kwarteeuw geleden moeten ondervinden. Dus F1 blijft boeien. Bernie Ecclestone, die de "armoezaaiers" van de na-oorlogse F1 naar een riant inkomen loodste, heeft het allemaal gezien: Fangio, Moss, Clark, Hawthorn, Senna, Prost, Schumacher, Barrichello, Hamilton, Villeneuve...vader en zoon. De paus wordt moe. Zijn kerk telt minder gelovigen. Andere goden zijn op komst.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)
Tijdens de voorstelling vanochtend van de 88ste Brussels Motor Show die van 14 t/m 24 januari 2010 doorgaat, heeft organisator Febiac bevestigd dat de overheid de groene premies ook volgend jaar in stand houdt. Voertuigen met een lagere uitstoot dan 115 g/km aan CO2 krijgen 15% op de factuurprijs. Die gaat weer naar de koper via de belastingbrief. Op dit eigenste hebben al 15,2 % van de nieuw verkochte wagens op die manier een eigenaar gevonden. Ook de 210 voor de roetpartikelfilter blijft gehandhaafd en de 3% korting op wagens die minder dan 120 g/km koolstofdioxyde uitstoten.
De federale overheid beschikt niet over de budgettaire ruimte om schrootpremies te geven, laat staan de gigantische initiatieven te volgen die President Sarkozy in Frankrijk neemt om de elektrische auto te promoten. Wie er één koopt zal 5000 tegemoetkoming krijgen. In ons land staan zowel de biobrandstoffen, de infrastructuur voor oplaadpunten voor EVs als de globale mentaliteit rond de duurzame energie nog veel achter. In onze buurlanden gaat men daar al vlotter mee om.
Ons Salon is er geen van conceptcars met ronkende namen die we in het beste geval binnen tien jaar kunnen zien. Als ze al te zien zullen zijn. De Brussels Motor Show is een veelheid van concreet bestaande en functionerende voertuigen. Mét het accent op de toekomst van duurzame energie. Wij promoten de elektrische auto door bezoekers ermee te laten rijden. De kruisbestuiving tussen sport en elektrisch rijden komt tot uiting op een piste met elektrische go-karts. Ook zal er een kart op waterstof te zien zijn. In het Aviation-luik staat een ULM wiens motor elektrisch (brandstofcel) wordt aangedreven, zei Pierre-Alain De Smedt, voorzitter van Febiac. Hij voegde er nog aan toe: We moeten hard werken zodat de hype rond elektrisch rijden een Europese realiteit wordt. De Brussels Motor Show kan niet meer stuk, zoveel is zeker.(wr/foto:Nissan LEAF)
East Belgian Rally in 2010 met Sankt Vith als draaischijf
RACE, organisator van de 24 Uren van Francorchamps en tot en met 2008 ook van de East Belgian Rally, heeft een akkoord met de Auto Club van Tielt om op 8 en 9 oktober 2010 de East Belgian Rally te organiseren met Sank Vith als draaischijf.
Frédéric Maeyens, directeur van RACE, legt uit waarom aan die regio zoveel belang wordt gehecht: Er bestaat daar een bijzondere autosportcultuur. De 12 Uren van het Oosten, in de jaren 70 onder de magistrale leiding van Hubert Dahmen, waren een absolute topper. Misschien is het geen toeval dat Bruno Thiry, één van de beste rallyrijders van België en de belofte Thierry Neuville (foto) uit deze streek met zijn hypervenijnige rallywegeltjes afkomstig zijn. Rallyrijden zit daar in de genen en wordt met de paplepel ingegoten. We zijn dan ook zeer tevreden dat de EBR een tweede adem krijgt daar in de Duitstalige Gemeenschap van België !
Op het terrein kan de Automobiel Club van Tielt rekenen op de hulp van AMC Sankt Vith en op de belangrijke medewerking van vijf cruciale gemeenten in de uitloper van het Eifelgebergte: Burg-Reuland, Saint Vith, Amel, Büllingen en Bütgenbach. Misschien ontbreekt in oktober 2010 door de opwarming van de aarde de sneeuw daar vanuit de zeventiger jaren, de sfeer zal er alleszins zijn. Ein schnaps is daar nimmer weggeweest. Misschien ook een gelegenheid om Mijnheer Hubert Dahmen eens voor de start in de RallyBloempjes te zetten. Levende monumenten als die man bestaan nog. Hij WAS namelijk Les 12 Heures de lEst.(wr)