Tijdens de voorstelling vanochtend van de 88ste Brussels Motor Show die van 14 t/m 24 januari 2010 doorgaat, heeft organisator Febiac bevestigd dat de overheid de groene premies ook volgend jaar in stand houdt. Voertuigen met een lagere uitstoot dan 115 g/km aan CO2 krijgen 15% op de factuurprijs. Die gaat weer naar de koper via de belastingbrief. Op dit eigenste hebben al 15,2 % van de nieuw verkochte wagens op die manier een eigenaar gevonden. Ook de 210 voor de roetpartikelfilter blijft gehandhaafd en de 3% korting op wagens die minder dan 120 g/km koolstofdioxyde uitstoten.
De federale overheid beschikt niet over de budgettaire ruimte om schrootpremies te geven, laat staan de gigantische initiatieven te volgen die President Sarkozy in Frankrijk neemt om de elektrische auto te promoten. Wie er één koopt zal 5000 tegemoetkoming krijgen. In ons land staan zowel de biobrandstoffen, de infrastructuur voor oplaadpunten voor EVs als de globale mentaliteit rond de duurzame energie nog veel achter. In onze buurlanden gaat men daar al vlotter mee om.
Ons Salon is er geen van conceptcars met ronkende namen die we in het beste geval binnen tien jaar kunnen zien. Als ze al te zien zullen zijn. De Brussels Motor Show is een veelheid van concreet bestaande en functionerende voertuigen. Mét het accent op de toekomst van duurzame energie. Wij promoten de elektrische auto door bezoekers ermee te laten rijden. De kruisbestuiving tussen sport en elektrisch rijden komt tot uiting op een piste met elektrische go-karts. Ook zal er een kart op waterstof te zien zijn. In het Aviation-luik staat een ULM wiens motor elektrisch (brandstofcel) wordt aangedreven, zei Pierre-Alain De Smedt, voorzitter van Febiac. Hij voegde er nog aan toe: We moeten hard werken zodat de hype rond elektrisch rijden een Europese realiteit wordt. De Brussels Motor Show kan niet meer stuk, zoveel is zeker.(wr/foto:Nissan LEAF)
|