HAMILTON WINT, KLAPBAND ONTNEEMT VETTEL LAATSTE WK-KANS
De GP van België F1 heeft Lewis Hamilton in de Mercedes als winnaar gekregen. Voor ploegmaat Nico Rosberg die nu weer tegen een achterstand van één overwinning aankijkt. Een grandiose Sebastien Vettel (Ferrari) moest vanop een derde plaats enkele ronden voor het einde een sterke Romain Grosjean van zich afschudden. Die kwam als een pijl uit een boog tegen soms 350 km/h af op het rode steigerende paard. Insiders waren er gerust in: Vettel's magische rijstijl zou de Fransman wel achter hem houden. Tot...twee ronden voor de finishvlag de rechterachterband van de Ferrari - net als Rosberg vorige vrijdag - uiteenscheurde. Vettel was out voor het podium waarop nu Romain Grosjean wat onwennig mee champagne in het rond spoot.
Samen met de tweede Pirelli-klapband, spatte de Duitser Sebastien Vettel's laatst WK-droom als een zeepbel uiteen. Tot daarstraks geloofde de viervoudige wereldkampioen nog in een WK-kans, maar nu, na een puntenloze inspanning, weet hij dat de droom over is. Het wereldje neemt natuurlijk Pirelli op de korrel. Want twee heus kwalijke klapbanden tegen om en rond 300 km/h zijn geen cadeautje voor de coureur die "de kist" dan toch nog wel heel moet zien te houden. Pirelli heeft lakoniek op de aanzwellende ongerustheid geantwoord dat er toch ook niets wordt gezegd als een piloot zijn auto in de muur knalt...De Venezolaan Pastor Maldonado (Lotus) dit weekeinde weer briljant deze rol. Zonder klapband. Pirelli zegde ook iets héél bezwarend voor Ferrari: "Vettel reed al te lang op die banden", omdat Ferrari voor een "one-stop-strategy" had geopteerd. Fout ?
Binnen veertien dagen is er de GP van Italië in Monza. Twaalfde race voor het WK van 8 processies nog te gaan. Gelukkig zit er geen Echernachtse tussen. Even gelukkig zijn er de jonge gasten, de teeners, de rookies. Max Verstappen stal vandaag de show, viel wereldkampioen 2007 Kimi Räikkönen (Ferrari) aan, maar de koele Fin wist dat de Toro Rosso hem té snel voorbijschoot. Zijn ervaring leerde hem dat met die astronomische vaart de volgende bocht niet te halen was...Max hield de auto op de baan en werd proper voorbij gereden door Kimi. Maar Max Verstappen behoort nu al bij de groten. In de voorlopige stand om de wereldtitel staat hij tiende. Vader Jos heeft de appels niet ver van zijn boom laten vallen.
Als toemaatje, en uiteraad los van deze GP van België, is er nog de anekdote uit de 65 jaar Formule 1. In 1952 al was een eerste wijziging op gebied van motorreglement. Dat jaar werd eigenlijk gereden met Formule 2 techniek. Maximum cilinderinhoud van 2000 cc indien atmosferische en 750 cc indien turbo- of kompressorgeladen. In 1954 - toen Mercedes in de F1 kwam - spitste men zich toe op 2,5 liter atmosferische krachtbronnen en 750 cc indien ze turbo- of kompressorgeladen zouden zijn.
In 1952 en 1953 waren de Ferrari's 500 superieur, na het terugtrekken van Alfa Romeo. Dat merk beheerste met de "Tipo 158/159" de jaren 1950 en 1951. Met een eerste wereldtitel voor Dokter-in-de-Rechten Guiseppe "Nino" Farina in 1950. Die eerste F1-titel werd behaald met...Pirelli ! De tweede wereldtitel in de 65-jarige F1-geschiedenis in 1951 was "voorbehouden" aan de Heer Juan Manuel Fangio, met Alfa Romeo Tipo 159. Met Pirelli. Met Ayrton Senna da Silva behoort de Argentijn wellicht tot de grootsten aller tijden. Ook al won Michaël Shumacher zeven keer de wereldtitel. Numeriek dus veel sterker. Als mens oneindig zwakker. Sir Stirling Moss moeten we er als mens ook bijtellen maar als coureur was hij de snelste. Hij is nu 85. En reed zoals Rubes Barrichello achter Schumacher, altijd achter Juan Manuel Fangio in de Mercedessen W196. In een tijdperk waarin een gegeven woord nooit werd gebroken. (Walter Rombauts/foto's: Mercedes)
Het Wereldkampioenschap Autorijden op het hoogste niveau begon op 13 mei 1950 in Silverstone. Ferrari was daar nog niet aanwezig. Maar voor WOII werd er ook al op hoog niveau met mammoetauto's gereden, zoals Mercedes en Auto Union. Alfa Romeo was ook aanwezig, maar vergeleken bij de merken die het Hakenkruis droegen op de zilveren carrosserie, was het Italiaanse merk alleen maar een bezige bij.... "Formule 1" voor de oorlog was een staats-aangelegenheid. Hitler wilde de Duitse wagens overal zien winnen, en bijna deden ze dat ook overal. Maar één keer - in 1935 - liep het mis.
De "Duivel van Mantua", de ItaliaanTazio Nuvolari in een "gammele" Alfa Romeo won op de oude Nürburgring met zijn 176 bochten, de groene hel genaamd, de GP van Duitsland ! Hitler en met hem ook Mercedes en Auto Union (het na-oorlogse Audi) verslikten zich. Maar het stopte daarbij niet. Toen het Italiaanse volkslied moest worden gespeeld voor de zegevierende Tazio op het podium, bleek dat niet aanwezig te zijn...Geen mens had geloofd dat één van de spectaculairste autocoureurs aller tijden Mercedes en Auto Union op thuisgrond zou kunnen verslaan. De tweede wereldbrand legde de autoraces stil, althans op het hoogste niveau.
Na de tweede wereldschande - nu dreigt er een derde - overlegde men binnen de Fédération Internationale de l'Automobile, Place de la Concorde nr 8 in Parijs via welomlijnde regels een heus Wereldkampioenschap uit te tekenen dat de naam "Formula nummer ééné kreeg. De technische commissie stelde in 1946 de volgende regelgeving vast: éénzitters met motoren van 1,5 liter met compressor "opgeladen", ofwel 4,5 liter atmosferische motoren. Zo begon de F1. Het was Renault die het eerst aandurfde om een 1,5 liter motor met turbocompressor in te zetten. In 1977 in Silverstone met de RS01 bestuurd door Jean-Pierre Jabouille.
De turbine die - koele - laadlucht naar de verbrandingskamers bracht, werd aangedreven door de uitlaatgassen die met een kinetische energie van 600 km uit de motor stroomden. Dat historische feit, getekend Renault, is een apart verhaal. Maar de F1 van 1950 is in 1946 bij de FIA, allé in het mondaine restaurant "Maxime's", achter de hoek, bij een goede fles Château Margaux uitgetekend. Wie morgen de GP van België volgt, ter plaatse of niet, mag daar eens aan denken. "Fuiver" Lewis Hamilton reed vandaag met een halve seconde sneller dan ploegmaat Nico Rosberg. Het is Lewis' zesde pole op rij en de tiende van het seizoen.(Walter Rombauts)
Zondag wordt met de GP van België in Francorchamps de elfde race om het WK Formule 1 gereden. In de voorlopige stand daarin staat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton met Mercedes W06 aan de leiding, ei zo na achtervolgd door ploegmaat Nico Rosberg, die zijn WK-kansen weer gaaf ziet. Ferrari-ridder Sebastien Vettel, vier keer wereldkampioen, "sukkelt" er wat achteraan, maar wil niet gezegd hebben dat hij geen wereldkampioen meer kan worden na 19 races. Leuk is ook dat de Fin Kimi Raïkkônen door Ferrari voor 2016 is behouden. Dat is verstandig van teambaas Arrivabene. Kimi, grillig van karkter, "enfant-terrible" ongetwijfeld, is een Grote Autocoureur. Hij won in 2007 overigens met Ferrari zijn eerste wereldtitel. Morgenochtend beginnen op het historische tracé de eerste vrije oefeningen.
Met veel vraagtekens, want veel teams hebben gebruik gemaakt van hun "tokens" om upgrade's uit te voeren. Daardoor zijn de kaarten onder de merken weer dooreengeschud. Figuurlijk begint iedereen met een propere lei. Ook Hamilton, die recent werd bekritiseerd wegens iets te decadent fuiven. Maar teambaas van Mercedes Toto Wolff heeft hem verontschuldigd. Formule 1 is het Rijk der Levenden. De tijd dat na iedere GP ook een begrafenis volgde is gelukkig voorbij. Intens proeven van het leven, vreugde drinken als nectar, met pikante pitpoezen, champagne, is leuker dan oorlogvoeren. Alleen dwazen kunnen anders denken. De Formule 1 bestaat als WK ingesteld nu 65 jaar.
Een heel boeiend verhaal. Dat gaat van "stomme" Alfa Romeo Tipo's 158/159 via de "Zilverpijlen" van Mercedes in 1954 en 1955 over de "mid-rear-engine" van John Cooper's bolide's naar de 3 liter twaalfcilinder Ferraris, naar tot vandaag de gecompliceerde hybrid V6-motoren ingenieurs slapeloze nachten bezorgen. Gelukkig heeft een Toyota Prius-eigenaar niet die kopzorgen. Maar de "simpele" Prius stond wel model voor de embryonale Hybrid-F1. Het verhaal is daarmee niet af. Zo begint het nog maar.
Omdat het niet mogelijk is 65 jaar in enkele vellen te proppen, zal ik - Wout Christiaenssen - gedurende de GP van België telkens een "flitsopname" geven. De gebruikte foto's zijn van Walter Rombauts, de enige beroepsjournalist in België die alleen van zijn pen leefde door alleen over auto- en autosport te schrijven. De anderen moesten nog andere dingen ernaast doen. Ook veel onderwijzers en ambtenaren die tijdens hun werkuren wat bijschreven. Walter Rombauts "leidde" speels zoals hij altijd was, elf autojournalisten op. Eén monument onder hen heeft zich tot de beste ooit in ons land ontpopt: Koen Wijckmans. Zijn naam is een waarborg voor kwaliteit, echtheid en vakkennis. Een gouden pen gehanteerd door een gouden mens.