NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • GIACOMO AGOSTINI HERNEEMT ZEGEREEKS IN GP VAN BELGIË - GVA 1973
  • FORMULE 1 VOOR DE WOII, TOPIC OP MERCEDES-BENZ 3 LITER W154 UIT 1939
  • NIEUWE PORSCHE 911, DE ACHTSTE GENERATIE, STEELT SHOW IN L.A.
  • ACHTSTE GENERATIE VAN PORSCHE 911 VANDAAG IN WERELDPREMIERE IN L.A.
  • HAMILTON SLUIT SEIZOEN AF MET ZEGE IN ABU DHABI
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    20-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON, ROSBERG EN MERCEDES DOMINEREN GP VAN CHINA

    De trainingsnelste Brit Lewis Hamilton heeft met Mercedes de GP van China gewonnen. Daarmee scoort hij zijn 25ste overwinning in zijn loopbaan, zoveel als vijfvoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio er in heel zijn loopbaan bijeen reed. Nico Rosberg finishte tweede, versterkt samen met Hamilton Mercedes' leidersplaats in de stand om de wereldtitel van de constructeurs. Door andermaal een verstandige race te rijden, tweede te eindigen, blijft de Duitser Nico Rosberg nog steeds aan de leiding in de voorlopige stand om de wereldtitel bij de piloten. Lewis Hamilton slaagde dus in zijn hat-trick. Voor Mercedes is het de derde dubbelslag op vier races. Hamilton wist niet wat er gebeurde toen hij werd afgevlagd...en reed na even gas te lossen nog een rondje flink door. De koersdirectie had een "lap" te vroeg afgevlagd. Van de 56 voorziene ronden in de GP van China zijn er maar 54 gereden. Het zal geen invloed hebben op de uitslag en de standen in de kampioenschappen. Tja...gelukkig is er al die elektronica waardoor mensen niet meer kunnen tellen...

    "Prijs voor de beste prestatie" moet naar de Spanjaard Fernando Alonso gaan. Hij plaatste de Ferrari als derde op het podium en knabbelt dus weer wat af aan zijn achterstand in de WK-stand. Hij staat nu derde in de plaats van Hülkenberg die een plaatsje achteruit gaat. Dat Daniël Ricciardo in de Red Bull-Renault viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel verschalkte, zal in het team een heikel punt worden. Red Bull komt terug naar voor, maar te traag opdat Vettel al uitzicht zou krijgen op een...vijfde wereldtitel. Hij gedraagt zich misnoegd, met kuren die aan een puber in zijn moeilijke jaren doen denken.

    Voor het overige was het een saaie wedstrijd. Massa's (Williams-Mercedes) te lange pitstop, verknalde een voor hem beloftevolle race. De opgave van een verdienstelijke Romain Grosjean in de Lotus-Renault moest ook al een hoogtepunt zijn. Dat Kimi Räikkönen bij Ferrrari ten overstaan van Alonso compleet de mist ingaat, is tegen iedere voorspelling. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Mc Laren, met respect voor de heren Button en Magnussen.

    Het enige échte spanningspunt van de GP van China was dat Ricciardo zijn "kopman" Vettel voorbij reed. Te wijten aan een misverstand over de pitsstrategie...schijnt het. Binnen drie weken komt het circus naar Europa, meer bepaald naar Barcelona voor de GP van Spanje. In die tijdspanne van drie weken kunnen teams nog veel wijzigen aan de nieuwe F1's waar zich stilaan iedereen blijkt mee te verzoenen.(wr)

    De stand in het WK van de coureurs: 1. Nico Rosberg 79 2. Hamilton 75 3. Alonso 41 4. Hülkenberg 36 5. Vettel 33 6. Ricciardo en Bottas 24.

    20-04-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MERCEDES WILDE RBR VOOR DRIE GP'S UITGESLOTEN ZIEN

    De tongen komen in de paddock in Shanghai natuurlijk los. Dinsdag besliste de sportrechtbank van de FIA in Parijs dat de diskwalificatie van de Australiër Daniël Ricciardo in de uitslag van de GP van Australië behouden blijft. Vandaag overklaste Lewis Hamilton (Mercedes) iedereen met een volle seconde ! Een gigantische afstand in de F1. Tweede snelste was...Ricciardo en derde Vettel. Dat zijn de twee jockey's van Red Bull Racing. Ze stonden, met Hamilton tussen hen beiden in, op het podium. Ieder van de drie wuifde naar het publiek, was blij, speelde show. Maar onzichtbaar was er een wrang gevoel bij Ricciardo (die de snelste was in de Free Practice 3; ook in een zondvloed).

    Er is namelijk uitgelekt dat tijdens de hoorzitting vorige maandag in Parijs en de uitspraak op dinsdag, Mercedes er voor heeft gepleit om Red Bull Racing voor liefst DRIE GP's uit te sluiten wegens "frauduleus gebruik van de benzine-debietmeter". Mercedes vond de straf van Australië niet genoeg...! Iedereen moest even slikken toen Paul Harris die in Parijs Mercedes vertegenwoordigde dit uitsprak plus verdere diskwalificaties - met opschorting voor een jaar - als gepaste straf vroeg. Het was een ogenblik muisstil in de tribunaalzaal. Hoewel maatpak op de Place de la Concorde nummer 8 norm is, bleek dat plots helemaal geen synoniem van gentleman's-met-een-meningsverschil. Gelukkig is het daar bij gebleven.

    Maar dat uitgerekend "de Ster", mogelijk de beste auto's van de wereld, met zo'n slag onder de gordel aan kwam dragen, schaadt gewoon het imago van het merk. Gelukkig heeft de - terecht - fiere bezitter van een Mercedes daar geen weet van. Het gaat fluisterend van mond tot mond, van mond in oor, in de paddock. Links en rechts is er toch een luistervink of iemand die in Parijs was vorige maandag en dinsdag, die uit de biecht klapte. De race - straks - zal een grimmig onderonsje worden tussen Lewis Hamilton in de Mercedes en Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) en een gefrustreerd viervoudig wereldkampioen, Sebastian Vettel (idem). Nico Rosberg (Mercedes) die vanaf de vierde plaats start, Fernando Alonso (Ferrari) vanaf de vijfde (derde rij), kunnen daar hun voordeel mee doen.

    Iedereen weet dat Mercedes naar het voorbeeld van Toyota in 2009 uit de F1 wilde stappen. Wegens de nieuwe technische reglementen aan de horizon. Maar het is heel goe mogelijk dat top-ingenieur Ross Brown (die Michaël Schumacher technisch aan zeven wereldtitels hielp) dat uit de "krententellers" - dat zijn de boekhouders en ambtenaren binnen een autoconcern - hun verstarde hersenen heeft gepraat. Mercedes die voordien alleen in de F1 in 1954  en 1955 in de F1 is geweest, heeft op het hoogste vlak alles opnieuw te winnen. Paul Harris van Mercedes moet diets worden gemaakt dat Red Bull's echte gentleman's Christian Horner en Adrian Newey zich niet in de verste verte aan fraude zouden wagen. De heer Paul Harris (Mercedes leidt in het WK met Rosberg en Hamilton) dient de belangen van het merk te verdedigen. Maar niet met vuile streken die de concurrentie monddood, vleugellam en het merk Renault gigantische schade zou berokkenen. Hij gedenke in zijn paasgebed om te winnen op het veld en niet aan de tafel misschien het volgende.

    Dat 1955 een zwart jaartal is in de heroïsche geschiedenis van het merk, komt omdat tijdens de 24 Uren van Le Mans (niets met F1 te maken) in dat jaar Pierre Levegh met zijn Mercedes op de rechte lijn door een "misverstand" met de Brit Mike Hawthorn in een Jaguar "D" tegen 250 km/h in de hoofdtribune tegenover de pits belandde, waar de motor ontplofte, helemaal in vuur opging en...82 doden liet opschrijven. Cynisch, maar Mike-Hawthorn en Yvor Bueb, wonnen die 23ste editie. Fangio schonk Mercedes een wereldtiel in 1954 en 1955. Met in zijn schaduw Sir  Stirling Moss, vaak sneller dan de grootmeester zelf. Maar Moss kende zijn plaats, zijn rol. Mercedes trok zich uit rouw terug uit de F1. En Fangio ging naar Ferrari...

    Iedereen die nu zijn afkeer uitbraakt dat de wedstrijd "gewoon" werd verder gezet, moet weten dat daar een organisatorische reden achter zit. Bij het stopzetten ervan zou de paniek onder de toen 300.000 aanwezige toeschouwers zo groot zijn geworden dat alle aan- en afvoerwegen van doden en gewonden onberijdbaar zouden zijn geworden. Juan Manuel Fangio ontsnapte in dat accident mirakuleus aan een levensgevaarlijke betrokkenheid. Pierre "Levegh" die met de Mercedes in de tribune vloog was Fransman. Maar zeer oude cahiers doen soms vermoeden dat hij Belg was en "Levegh" een schuilnaam zou zijn geweest. Maar dat is bijzaak in de hele context. Binnen minder dan negen uur start de GP van China F1, de 901-ste WK-GP in 64 jaar. Favoriet Lewis Hamilton en Nico Rosberg met Mercedes die de Red Bull-boys Ricciardo en Vettel als een echte rode lap op hun stierenbloed zien werken. Energiedrank die massa's adrenaline doet spuiten naar de eerste bocht toe. Strijden is mooi. Als het met gelijke kansen en open vizier gebeurt.(wr)

    19-04-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEWIS HAMILTON EEN SECONDE SNELLER IN REGEN VOOR POLE

    De derde vrije trainingen voor de GP van China F1 werden in de gutsende regen gereden. De Australiër Daniël Ricciardo met de Red Bull RB10-Renault, eistte die eer voor hem op met een wijzerstand van 1'53"958. Felipe Massa (Williams-Mercedes) werd tweede en Romain Grosjean (Lotus-Renault) derde. Hiermee demonstreerde de Fransman zijn talent en durf in zeer moeilijke omstandigheden. Nico Hülkenberg (Sauber) en derde in de stand om het WK nam de vierde tijd voor zich. De groten hielden zich - bij wijze van spreken - onder de paraplu's.

    Met de kwalificatie voor de pole-position voor morgennamiddag, kropen de zogenaamde echte groten (lees: de wereldkampioenen) wel uit hun schulp. Daniël Ricciardo - die telkens ploegmaat Sebastien Vettel het nakijken liet - dacht zijn exploot van de Free Practice 3 nog eens over te doen. Maar daar stak Lewis Hamilton een stokje voor. Hij reed in de gutsende regen de Mercedes met 1'53"860 naar de pole. Liefst één volle seconde rapper dan iedereen. Ricciardo werd tweede,...Vettel derde,...Rosberg vierde, ...Alonso vijfde en Massa zesde. Zo liggen de kaarten voor de startgrid van morgen. Welke commissaris durft nu nog Ricciardo's talent in twijfel trekken ? Wegens teveel water op de baan misschien...? Die dikbuiken van de FIA durven alles. Ook het meest schaamteloze.(wr)

    19-04-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FORMULE 1, DIE VERDOMDE WIELEN AAN DIE AUTO'S

    Ferdinand Piëch, kleinzoon van Ferdinand Porsche en Voorzitter van de Raad van Commissarissen van Volkswagen AG, was de enige aan de avonddis in een restaurant in Ingolstadt, die niet lachte toen ik hem vroeg waarom auto's nog altijd wielen hebben. We waren met zijn tienen, en de nu 77 jarige Piëch (°17 april 1937), deed het lachen verstommen. "Onze vriend heeft gelijk", zei hij met een gemelijk lachje om zijn mond. Ik werd wat nerveus omdat de "Godfather" van de Duitse automobiel, mijn gerichte vraag ernstig nam.

    "Maar we kunnen niet anders" verduidelijkte hij. "Stel dat we de wielen van auto's weglaten en we ze op luchtkussens laten functioneren, dan hebben we problemen met het op- en af een bergweg rijden, geen stabiele rechtuitlijn en minstens meer lawaai dan nu. Maar het is waar: de turbulenties die draaiende banden veroorzaken bepalen in grote mate de aerodynamika, stroomlijn en vormgeving van een auto." Dank U Professor Piëch voor de bevestiging dat ik in mijn technische opleiding goed geluisterd heb en niet alleen oxo speelde. De sport-prototypes in de LMP1 en LMP2-klasse, alsook de GT's, hebben het relatieve voordeel dat de wielen onder een carrosserie zitten. De turbulenties kunnen in beperkte mate worden gestuurd".

    In de Formule 1, vooral de nieuwste van 2014, zijn de wielen en de banden een nachtmerrie voor de designers én de autocoureurs. Het midden van het front van de Formule 1 bolide mag geen stroomlijnsturende functie hebben. Bovendien zijn de voorvleugels minder breed geworden zodat de uiteinden aan beide zijden praktisch in het midden van de banden komen. De lucht die op de banden beukt maakt de gekste sprongen en bij het nemen van - vooral korte - bochten verandert de turbulentie per meter, maakt de sturing zelfs onstabiel. De piloot moet er rekening mee houden.

    Het enige verweer dat de ingenieurs aerodynamische hebben is de twee uiteinden van de vleugels zo'n doolhofvorm te geven dat de rijlucht met de minste weerstand op de banden "botst". Maar hoe dan ook, de luchtstroom splits zich op de band en creëert daarenboven een oervervelend vacuum achter de band. De "uitgebroken" lucht en de leegte achter de band moeten zo snel mogelijk weer in een gelijke luchtstroom worden geleid zodat de totaliteit van de racewagen zich zo stabiel mogelijk door de onzichtbare vijand - de ons omgevende lucht en wind - kan klieven.

    De smallere voorvleugel is nieuw en staat minder ter discussie dan de aandrijfknoop achteraan. Maar het is goed dat dit aspect eens wordt aangehaald. Anderzijds blijken volgens circuitdirecteurs, Bernie Ecclestone en Luca di Montezemolo, publiek weg te blijven wegens het gemis aan de emotionele "sound" van de V6 turbomotoren. Stel dat de bolide's ook geen wielen meer zouden hebben en enkel"Hoovercrafts" zouden overschieten, dan kwam er geen mens meer. Overigens dan zouden het in de puurste zin van het woord geen rijdende koetsen meer zijn, waaruit de "koets zonder paarden" voortkwam.

    Aerodynamisch, aan het asfalt plakken, zoveel mogelijk neerwaartse druk (wegligging) creëren, heeft in de autosportgeschiedenis al voor veel technische kapriolen gezorgd. Toen Niki Lauda voor Brabha reed, monteerde men letterlijk een gigantische stofzuiger om de auto aan de weg te zuigen. Het systeem was "efficiënt" maar werd zogoed als direct verboden omdat de "stofzuiger" ook steentjes van de weg naar concurrenten katapulteerde. Colin Chapman (Lotus) maakte de bodem van een racewagen als een omgekeerde vliegtuigvleugel. De lucht die over een vliegtuigvleugel glijdt wordt versneld en creëert daardoor een luchtledigheid boven de vleugel. Daardoor vliegt een vliegtuig.

    Het wordt niet door een luchtlagen gedragen (wel bij landen), het wordt door het vacuum naar boven gezogen, het hangt letterlijk aan een luchtledige ruimte. Maar die verdomde wielen aan een auto, in het bijzonder aan een Formule 1 auto, die zitten bijna letterlijk dwars op de luchtstroom. Een muur zo dik waar de auto door moet zonder dat je knallen van botsingen hoort. Hoewel je in de cockpit de taal van de turbulenties kan horen. Je kan ze alleen dempen door te vertragen. Maar dan is er geen autokoers meer. Zelfs op elektrische racewagens laten de banden/wielen hun turbulenties horen, en de rijwind op je helmvizier of voorruit. Morgen rijdt degene die daar allemaal niet aan denkt, alleen plankgas geeft, de "pole-position". De champagne die daarop spuit is turbulent op zich.(wr)

     

    18-04-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SHANGHAI: HAMILTON VERDRINGT ALONSO VAN POLE IN FP2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Overdreven gesteld rijdt viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel met zijn RB10-Renauly maar voor spek en bonen bij. Zijn ploegmaat Daniël Ricciardo blijkt zowel in de eerste als tweede vrije oefeningen sneller te zijn. Milliseconden, dat wel, maar de Australiër zet die wijzers toch scherper op de chrono. Het zegt niets over de race van zondag die over 56 ronden met 16 bochten van 5,451 km (305,256 km) wordt gereden en waarin zoals altijd alles mogelijk is. De eerste en tweede "Free Practice" van vandaag zijn "spielerei", alleen maar spelen met alle attributen van de auto.

    Vanochtend maakte Marco Matiacci zijn entrée op de omloop van Shangai. Hij is de opvolger van Stefano Domenicali, de vorige teambaas, die vriendelijk opzij werd geschoven door het Ferrari-Icoon Luca Di Montezemolo. Of het daarmee ineens beter zal gaan is geen verzekering, maar toch reed de Spanjaard Fernando Alonso "zomaar" de snelste tijd in FP 1 voor Nico Rosberg (Mercedes) en...Daniël Ricciardo (RB10-Renault).

    Alonso heeft na de GP van Bahrein een langdurig diepgaand gesprek gehad met di Montezemolo. De Spanjaard moet hem gezegd hebben dat twee wereldtitels (2005 en 2006 met Renault) voor hem niet volstaan. Het geklungel dat Ferrari gedurende dit seizoenbegin aan de dag legde, hypoteceert Alonso's kansen om opnieuw wereldkampioen te worden. De concurrentie die hij van ploegmaat Kimi Räikkönen mocht verwachten, moet hij een "lachertje" hebben genoemd. Wordt vervolgd...

    In de tweede vrije oefening vond Lewis Hamilton (Mercedes) het allemaal welletjes en plaatste "de ster" bovenaan de tabellen met 1'38"315 voor Alonso (Ferrari) met 1'38"456. Weer pikte Ricciardo (Red Bull-Renault) de derde plaats in. Het is nu wachten tot morgen, zaterdag, voor de derde vrije oefeningen en dan in de namiddag de kwalificaties voor de "pole". In ieder geval zit Alonso Hamilton op de hielen, houdt Rosberg zich vast aan de derde plaats en zal Vettel alles doen wat mogelijk is om een snellere chrono te rijden dan zijn ploegmaat Ricciardo.

    Vettel staat na FP 2 op de vijfde plaats voor Felipe Massa, de eerste Williams, dan volgt een zonder twijfel gefrustreerde Kimi Räikkönen en Jenson Button is de eerste Mc Laren-Mercedes. Teambaas Ron Dennis, de koelte zelf, moet in zijn maag gloeiende lava opboeren. Hij wil zijn auto's zien winnen. Zoals het er nu uitziet moet hij terug een puberdroom hebben. 't Blijft spannend. De duels tussen Hamilton en Alonso, de achtervolgers Rosberg, Ricciardo en Vettel. Ook de ruzies onde de aristocraten om een reglementsverandering door te drukken. Maar eensgezindheid is hen vreemd. En Mercedes zwijgt in alle talen. Het merk leidt riant in de stand om de wereldtitel. Dan hou je je mond.(wr)

    De voorlopige stand vor de wereldtitel is na drie races: 1. Rosberg (Mercedes) 61 punten, 2. Hamilton (Mercedes) 3. Hulkenberg (Sauber) 28 4. Alonso (Ferrari) 26 en 5. Button (Mc Laren-Mercedes) en Vettel (Red Bull RB10 - Renault)

    18-04-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN CHINA MOET BEZINNING LOSMAKEN INZAKE TECHNISCHE VRIJHEID

    Morgen vangt de GP van China aan met de eerste en tweede vrije trainingen. Zaterdagochtend de derde vrije oefening en in de namiddag, met het mes tussen de tanden, de kwalificaties voor de pole-position. Klassieke timing dus. De kans dat er een al dan niet lichte reglementswijziging komt is miniem. Maar ook niet helemaal onbestaande. Wat - ongelooflijk maar waar is - tien jaar is voorbereid is vandaag het onderwerp van hoogoplopende discussies. En niet onder de loopjongens binnen de Formule 1. Neen, kanjers, monumenten, waarvan de meesten gedurende de 64 jaar F1 die achter ons liggen, een cruciale rol hebben gespeeld. Bernie Ecclestone, Luca di Montezemolo in naam van Enzo Ferrari zaliger, Jean Todt, al hoort men het niet graag, maar ook Max Mosley; Ron Dennis, en andere Jean-Marie Balestre. Allemaal dictators, evenknieën van elkaar. Administratief sterk, technisch zwak. Aristocratie, behalve Eccelesone die letterlijk alles kent van de F1. Wezenlijk de F1 een gezicht heeft gegeven sinds 1981. De teams van armoezaaiers naar miljardairs laten evolueren.

    Het nieuwste F1-reglement, in 2014 "de nieuwe Formule 1" genoemd, is de negende "formule" binnen de koninginneklasse van de autosport. In feite is de F1 niet echt begonnen in 1947, maar ook voor WO II, kende men imposante racewagens: Auto Union (Audi), Mercedes, Alfa Romeo en andere Gordini. Het is pas in 1950 dat het "Wereldkampioenschap Formule 1" werd geofficialiseerd en als bakermat Europa had. In het bijzonder nog Engeland waar de eerste GP werd gereden en gewonnen werd door Dr.Giuseppe "Nino" Farina, die met Alfa Romeo 158  de eerste wereldkampioen werd voor Juan Manuel Fangio in éénzelfde Alfa. Waarom in die tijd F1 zo emotioneel geladen was, heroïsch zeg maar,  kwam omdat de "formule" waaraan de ingenieurs moesten voldoen "flexibel" was.

    Zo was er de vrije keuze om te kiezen tussen een atmosferische 4500 cm3 motor (met vrije keuze van het aantal cilinders) of 1,5 liter turbomotoren. Maar daar waagde zich toen niemand aan. De hoofdzakelijke teams waren...Alfa Romeo, direct gevolgd door Ferrari (dat niet aan de eerste race deelnam), Maserati, HWM, Cooper-Bristol, Talbot-Lago en Connaught. De renstallen waren bescheiden, zagen zwarte sneeuw om de budgetten ron te krijgen. Vooral de Engelse merken huisden in kleine garage's. Alles lag her en der verspreid, vuil, stinkend naar olie en benzine. Ecclestone - die zelf een niet zo geslaagde coureur bleek in de Cooper-Norton veranderde dat. Die beslissing ontspon zich in zijn hersenen toen in 1952 en 1953 het WK werd gereden volgens de Formule 2 reglementen. Omdat het F1-veld te mager was.

    Nu de eenheidsworst - voor iedereen dezelfde motortechniek - sinds 1989 voor iedere constructeur gelijk is, is de ingenieurslol eraf. Het zou wenselijk zijn dat de "wijzen" van de FIA, de FOM, de FOTA eens bijeen zitten. Zonder das, zonder smoking en vlinderstrikje. Gewoon de F1 voor de toekomst redden. vooral Jean Todt, President van de Fédération Internationale de l'Automobile, Bernie Ecclestone (als laatste ultieme heldendaad) en Luca Di Montezemola, vermeerderd met ALLE team-ingenieurs en hun bazen die een technisch gegeven kunnen beoordelen. Om de F1 te redden.

    Want er zijn tekenen aan de wand dat als de Grote Manitou, Bernie Ecclestone, zijn hoofd komt te leggen er kapers op de kust zijn die vierkant hun voeten zullen vegen aan de historische industriële geschiedenis van de F1. "Bernie", nu 83, zal wel wat hebben geregeld. Maar de "erfgenamen" zullen de F1 tot kermiskoersen degraderen. Coureurs zullen de bakker, de beenhouwer en de schoenmaker worden. Geen talenten meer. Alleen degenen die centen betalen zullen nog rijden. Toegegeven, het is iets overdreven, maar in dit geval is chaos geen onbegrepen regelmaat. De waardigheid die de F1 altijd heeft getekend zal verdwijnen. Tenzij...

    Tenzij de FIA de moed heeft een totale technische vrijheid toe te laten in het concipiëren van een racewagen die deelneemt aan het WK F1. Vrijheid van aantal cilinders binnen een voor ieder gelijke cilinderinhoud. Vrijheid om te kiezen tussen atmosferische- of turbotechnieken. VRIJ kiezen tussen het ERS (Energy Recovery System, ter vervanging van KERS), of opteren voor de toepassing van diesel of benzine, keuze uit hybride-technieken zoals bijvoorbeeld vertragings-energie in elektrische omzetten via een...vliegwiel. Nu verklaart iedereen zo'n stelling voor complete gestoordheid.

    Toch zal Porsche in de komende 24 Uren van Le Mans (14-15 juni) in de "919 Hybrid" een vliegwiel gebruiken, naar het voorbeeld van datgene dat ze al gebruikten tijdens de 24 Uren van de Nürburgring. Het zal tot 45.000 t/m draaien en de inertie zal een gigantische "boost" naar de motor zenden. Voor wie het vliegwiel vergeten was als middeleeuws gedoe, moet weten dat er in de Volvo S60 een vliegwiel in combinatie een - kleine - Continu Variabele Transmissie (CVT) zit. Ouderen onder ons herinneren zich de Dafjes, die een CVT, een auto-zonder-vitessen, maakten en verkochten. Er werd hartelijk om gelachen, behalve door de specialisten. Rob Slotenmaker en Liane Engeman reden F3's DAF's met variatortechniek in beroemde races.

    Wat enigszins mankeert in zowel de Formule 1 als in de LMP1 (in de Audi R18, de Porsche en de Toyota) is de aanwezigheid van echte condensatoren. Specialisten beweren dat ze wel heel veel elektriciteit kunnen opnemen, maar niet lang genoeg kunnen bewaren. Met als gevolg dat de coureur niet met zekerheid weet wanneer precies hij de stroom weer kan afroepen. Dat is een boeind gegeven op zich binnen de hybride-techniek in de autosport.

    In de huidige F1 - zoals die zondag in Shanghai rijden - worden alvast echte platte batterijen gebruikt, gemonteerd onder de brandstoftank. Bij het loslaten van het gaspedaal en tijdens het remmen ontvangen die elektrische energie. Als de coureur wil kan hij 30" met precies 164 pk de 600 pk van de motor laten ondersteunen. De bijkomende kW's/Pk's gaan via een elektromotor naar de verbrandingsmotor. Hij is "gewoon" in het verlengde van de krukas gemonteerd. Dat is zoals alles in de nieuwe F1 voor iedereen gelijk. Vrijheid geven aan de "zotste" technische fantasieën in de Formule 1 zou wellicht ook meer autoconstructeurs aantrekken. Een uitstalraam voor hun kunnen. Maar Ferrari, Mercedes en Renault vinden hun onderonsje mogelijk gezellig genoeg. Een reden om het - mits wat geruzie - te laten voor wat het is. "Macht" impliceert vaak kortzichtigheid.(wr)

    17-04-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALFONSO'S IN EN OM SHANGHAI'S GLITTER

    Copacabana - Brazilië  - Goudkleurige zandkorrels, aanrollende witte golfkoppen tegen een azuurblauwe lucht, bekroond met een eeuwig lijkende zonneschijf maken dat het strand van Copacabana in Rio de Janeiro er voor de argeloze bezoeker paradijselijk bij ligt. Op de met palmbomen overkoepelende promenade lokken witte plastiekstoeltjes, zongebakken mensen en bontgekleurde cocktails aan voor een even verfrissende als verraderlijke drink. Wat ongemakkelijk onderuitgeschoven op de korte zit van een stoeltje dreigen je ogen dicht te vallen van weelde, wachtend op de Cubalibra die het totaalbeeld nog dieper fotografisch in je geheugen prikt.

    Café OK is maar één van de vele lokkertjes voor een ijsgekoelde "molotov-cocktail", een hapje, een grietje-voor-een-cent of een duivels uitdagende vrouw wiens enkels, handen, de stem en een adamsappel, verraden dat het een man is. Een ruk aan mijn T-shirtmouw maakt dat ik niet echt in dromenland verzeil. Ik kijk opzij, in trieste, grote donkere jongensogen, die beslist niet langer dan tien of twaalf jaar het vermeende paradijs hebben gezien. En daarvan hebben ze duidelijk nog niet veel leuks onthouden, te oordelen naar de naar begrip zoekende blikken. De jongen is slordig, armoedig gekleed en heeft geen linkerarm. Even schiet de vraag door mijn atente geest of 's mensen's boosheid zover zou kunnen gaan een kind een arm te amputeren om het aldus als bedelaar meer indruk te laten maken... Maar neen, dit wilde ik niet denken. Ik weiger te aanvaarden dat mensen zo slecht kunnen zijn. Maar dan doen honderden anekdotes in de wereldgeschiedenis me twijfelen.

    Alfonso, zo heet de knaap, is bedelaar en vraagt onbeschroomd om geld. Met open, niet propere, al wat verweerde rechterhand. Een straatkind van Rio... Een inkomstenbron misschien ook voor een gezin. Het zojuist veronderstelde paradijs viel aan diggelen. Naast me staat een mens die het minder goed heeft dan ik. Duidelijk. Ik voel het genante aan de vernedering van die jongen binnen die meute toeristen met geld. Rijk en écht arm. Ik kan niet anders dan hem geld geven. Maar ook nog iets anders. Ik nodig hem mee uit aan tafel om samen te eten. Alfonso gaat daar maar heel argwanend op in. "Dinero", nog meer geld, dringt hij zittend aan tafel verder aan. In de plaats daarvan leg ik hem de spijskaart voor en zeg hem te kiezen waarin hij zin heeft. Alfonso kijkt me ongelovig aan, kijkt schichtig om zich heen, om dan zijn blik aan de kaart te kleven. Zonder echt iets te zien. Alles verliep in kramakkelijke woorden in zijn Portugees en mijn beperkte Spaanse vocabulaire. Van een "conversatie" kon je niet spreken. Het was eerder klanken uitstoten zoals slecht sprekende papegaaien onder elkaar zouden doen.

    Toch kwam ik met hem overeen lekkere kip te eten, zich in een reuze-cola te verzuipen en onze toevallige kennismaking te vieren met een feestelijke ijskreem als desert, inclusief vuurwerk erop. Zo geschiedde. Onder onbegrijpende blikken van Braziliaanse hoertjes, potsierlijke travestieten, "toeristen-die-niet-beter-wisten" en nog wel met de grootste verbazing van de caféhouder zelf. Een bedelaar aan tafel bij een klant. Ongehoord. Maar voor Alfonso en mij zat het snor in Café OK daar op de promenade van Copacabana.

    Veel viel er niet te zeggen. Alfonso kon alleen maar Portugees, ik maar enkele woorden, en daarom flapte ik dat beetje Spaans er tussendoor. Gestikulerend maakte ik hem allerlei diets en zocht met evenveel gebaren de betekenis van zijn antwoorden. Zo verliep de de maaltijd. En toen de gigantische ijsbergen op onze verhitte tongen gesmolten waren, Alfonso een laatste keer zijn lippen opeenperste om de smaak van de koele frisdranken in zijn geheugen te prenten, voelden we allebei dat de ontmoeting naar zijn eind liep. Alfonso zou weggaan, ik zou enkele dagen later na de GP van Brazilië F1, terug naar huis vliegen om een jaar later hier op diezelfde plaats eenzaam te zijn. Maar ik gaf Alfonso nog wat geld, hoeveel doet hier niet terzake.

    Ik vroeg hem of hij volgend jaar, precies weer diezelfde zaterdagnamiddag - de enige zaterdag met de GP van Brazilië Formule 1, om datzelfde uur, na de trainingen op Jacurepagua, opnieuw zou willen komen. Na wat misverstanden over mijn bedoelingen knikte hij ja. Dan ging Alfonso weg, over de brede laan van het paradijs die op wrede boosheid van het lot is gebouwd.

    Driemaal is Alfonso op het rendez-vous geweest. Iedere keer bleek mijn éénarmige vriend meer man te zijn geworden. Het verging hem blijkbaar niet beter, maar ook niet slechter. Vreugde om een weerzien kon ik niet echt ontdekken. Alfonso kwam om het eten en om een centje. Dat kon ik hem ook niet kwalijk nemen. Toch drong enige vreugde soms door zijn prachtige oogappels en dan werd het strand van Copacabana stralender dan ooit voor mij.

    De vierde keer is Alfonso ook op de afspraak geweest. Daar durf ik op te verwedden. Maar ik was er niet. De GP van Brazilië was in 1989 voor het laatst in Rio gereden en verhuisde naar Sao Paulo (geboorteplaats van Ayrton Senna da Silva). Dus deed ik Rio niet meer aan. Alfonso zal mijn ongewilde ontrouw nooit begrijpen. Dat zal altijd mijn verdriet van Copacabana blijven. In 1989 reed Ayrton Senna zaterdag voor eigen volk de snelste tijd. De Brazilianen werden gek van vreugde in de "Autodromo Nelson Piquet". De ronde van Senna voor zijn landgenoten kon een "aardbeving op wielen" worden genoemd. Een staaltje autorijden dat aan het "goddelijke" raakte. Alfonso stond daar niet tussen, voelde zelfs de naschokken ervan niet, ver vandaar in de favellen. Nigel Mansell won de race in een Ferrari voor Alain Prost in een Mc Laren-Honda. Senna kreeg vroeg in de race een ongeval, zonder erg, maar moest opgeven.

    Vanaf nu staat de GP van China in Shanghai centraal. Glitter, China verrijkt, net zoals de Braziliaanse economie het ook goed doet. De steden zijn kleurrijke lichtbakens in het heelal. Wie uit hun schijnsel wegwandelt, de schimmige nacht in, ontdekt ook daar Alfonso's. Want al is het de tiende keer in Shanghai zondag 20 april 2014 (Pasen), dit keer met auto's die conceptioneel een toontje lager zingen, de echte Grote Prijs van China F1 is een economisch gegeven. Industrieel vechten, afrekenen, uitstralen. "Alfonso's" vallen daarbuiten.(wr)

    16-04-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIA BEVESTIGT RICCIARDO'S DISKWALIFICATIE

    De uitspraak van de FIA is duidelijk. Daniël Ricciardo krijgt zijn podiumplaats niet terug die hij behaalde in de GP van Australië. Het team Red Bull legt zich neer bij de beslissing. Het is duidelijk dat Sebastian Vettel en Daniël Ricciardo met hun Red Bull 10-Renault in de volgende GP van China - zondag 20 april a.s. - alle concurrenten extra het vuur aan de schenen leggen. Vrijdag begint die vierde GP van het WK met de eerste en tweede vrije training.(wr)

    15-04-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.UITSPRAAK INZAKE BRANDSTOFSENSOR RED BULL DINSDAG

    De sportrechtbank van de FIA, voorgezeten door John Taylor, zal pas vandaag (dinsdag 15 april 2014), uitspraak doen over de door Red Bull zogezegd gemanipuleerde brandstofsensor. Geruzie was verwacht, ieder team had wel zijn mannetje om vuurtje stook te doen tegen Red Bull. De racewagens mogen 100 kg per uur verbruiken tijdens een race. De Australiër Daniël Ricciardo stuurde door een te groot benzinedebiet (= meer vermogen) naar een derde plaats in de GP van Australië. Door die sensorkwestie werd hij gediskwalificeerd en kreeg Jenson Button (Mc Laren-Mercedes) die plaats toegewezen. Dat het pas morgen dinsdag - misschien nog - zal zijn dat zal blijken of Ricciardo en Red Bull in de uitslag van de GP van Australië zullen worden gerehabiliteerd. 

    Vandaag werd de vetraging van een beslissing veroorzaakt doordat top-ingenieur Adrian Newey (Red Bull) de stok in het hoenderhok gooide door te stellen "dat tijdens de race veel variaties in de benzinetoevoer werden vastgesteld. Die uitspraak stelt de FIA-brandstofdebietsensor in vraag. Newey is behoudens zijn bijna buitenaardse kennis van racewagens, een compleet neutraal persoon. Ja, hij werkt voor Red Bull die het met een Renaultmotor moet doen. Maar zijn inborst is van die aard partijdigheid inzake technisch purisme zo diepgaand is, dat hij geen verraad kan plegen. Niet tegenover de FIA, niet tegenover de concurrentie en zelfs niet tegenover Renault die met zijn "power unit 2014" even ondermaats produceert. Christian Horner, teambaas van Red Bull, de eigenlijke baas van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel en rijzende ster Daniël Ricciardo, zegde op de hoorzitting in Parijs "dat het raar is dat alleen de sensor in de Renaultmotor "faalde" binnen het veld van 22 auto's."

    In tegenstelling tot Adrian Newey die geniaal trouw is en de vier wereldtitels van Vettel niet vergeet, is Christian Horner wel bij Dieter Mateschitz (big-boss van het Oostenrijkse Red Bull, de energiedrank) een babbeltje gaan slaan. 't Was niet voorzien dat het uitlekte, maar tussen hen is het thema aan bod gekomen dat Red Bull geheel binnen het team zelf een eigen motor zou ontwerpen. 't Lijkt fantasie, maar evengoed mogelijk zoals de Amerikaanse NASCAR-eigenaar Gene Haas in 2015 het 22-koppige F1-veld komt aanvullen met twee auto's. Morgen gaan we weer naar Shanghai voor de GP van China volgend weekeinde.

    Aangevuld met een "cursiefje" over een GP van Brazilië F1 waarin Senna voor eigen publiek op zaterdag de "pole-position" reed. Zondag won Nigel Mansell in een Ferrari voor Alain Prost in een Mc Laren-Honda.  Het stuurgenie onderhield - net als zijn landgenoot Nelson Piquet trouwens - ongeveer vijfentwintig straatkinderen. Gaf hen een thuis, school eten en kleding. Op zich heeft het op het eerste gezicht niets te maken met het "Shanghai International Circuit" dat sinds 2004 voor het eerste werd gebruikt. Toch zal de gelijkenis niemand ontgaan tussen Rio de Janeiro, Jacarepagua, Copacabana en Sao Paulo in Brazilië waar Ayrton rust op het kerkhof, en Shanghai dat de industriespil is van een land waar "Peking Duck" lekkerder smaakt dan waar ook ter wereld.(wr)

    14-04-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!