Nauwelijks is de samenwerking tussen Infiniti en Red Bull in Genève uitgesproken of teambaas Christian Horner heeft al laten weten dat hij op Nissan telt om mede het KERS-systeem te ontwikkelen. Het Kinetic Energy Recovery System is dit jaar in de Formule 1 weer toegelaten. In feite is het basisprincipe datgene van de Toyota Prius.
In de auto zit een verbrandingsmotor en ook een elektrische. Bij vertragen van het voertuig wordt de elektromotor die de Ottomotor kan ondersteunen een generator die een batterij laadt. Met een simpele druk op een knop op het stuur kan de piloot de opgeslagen energie weer afroepen om toe te voegen aan het vermogen van de verbrandingsmotor.
In 2009 was de algemene norm dat 62 kW (82 pk) gedurende 677 konden opgeroepen worden om bijvoorbeeld een flitsend inhaalmaneuver uit te voeren of met extra kracht een helling op te stormen. Zoals in Francorchamps bijvoorbeeld die van de Raidillon naar Les Combes leidt. In 2010 was KERS gebannen. Het systeem was duur, ingenieurs hadden niet écht zicht op de software dr van. Want net als bij iedere hybride of puur elektrische auto heb je een controller nodig. Magneti Marelli trachtte alle teams te overtuigen van het nut hun KERS af te nemen. Maar dat ging niet op. En nu we aan het begin staan van een nieuw seizoen is KERS meer dan ooit de vraag. Moet het à la Toyota of volgens Williams die in de nieuwe FW33 via een vliegwiel de energie recupereert. Boeiende materie in het vooruitzicht.(Tekst:Walter Rombauts)
Volvo's V60 Plug-in-Hybrid duikt onder 50 g/km CO2
De nieuwe V60 die in Genève staat en volgend jaar bij de dealers heeft grote indruk gemaakt op Eric Van de Poele. Dat is de man die samen met Vincent Radermecker dit jaar de Volvo S60 in de BTCS naar een kampioenentitel zal trachten te sturen. De babbel die we met Eric enige dagen geleden hadden ging inderdaad over die Drie Volvos in Eén De V60 heeft 50 km pure elektrische autonomie, met uiteraard ZERO uitstoot. Vervolgens is er een interactie tussen een krachtige, doorontwikkelde vijfcilinder turbodieselmotor die de voorwielen aandrijft en een stevige elektromotor die vanuit de achtersteven met liefst nog maar eens (51 kW) 70 pk de hoofdmoot van (158 kW) 215 pk bijspringt. Goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 69, geboren uit een koppel van 440 Nm, plus nog eens 200 Nm
De Lithium-Ion batterij die veilig is gemonteerd wordt bijgeladen door de verbrandingsmotor. Als de elektromotor aanslaat krijgt die energie van de batterij. De ononderbroken interactie tussen de drie componenten brengt de Chevrolet Volt en de Opel Ampera weer in het gesprek. Het is bekend dat ze de extended range promoveren. Een kleine verbrandingsmotor die op een stationnair toerental draait laadt de batterij bij die ook al na 50 km rijden aan heropladen is. Daardoor halen beide autos een autonomie van plusminus 500 km tegen een minimum aan verbranding van fossiele brandstof. Zowel Opel als GM claimen dat het beslist om een elektrisch voertuig gaat, gezien de Ottomotor nooit direct met de aandrijving is gemoeid.
Dan is Volvos uitleg in verband met de V60 rechter door zee. Wij kunnen in eerste instantie niet zonder een hybride, zegt het management, omdat we onze klanten alle comfort, alle veiligheid en sportiviteit willen bieden die ze gewoon zijn en toch ook beantwoorden aan de ecologische noden zoals een CO2-uitstoot van 49 g/km, het compleet ZERO rijden en de mogelijkheid de batterij te herladen, thuis of elders. De Volvo die Drie Autos in Eén is vult die behoeften van zowel klant als milieu nauwgezet in. Als nu ook de City Safety wordt meegeteld dan staat die V60 toch erg ver in spitsautobouw.
Eric Van de Poele is van mening dat de hybride het zal winnen. De software-bedrijven zullen het gedrag en de mogelijkheden van het voertuig bepalen. Als ik over tien jaar de elektronische evoluties zie die in racewagens van allerlei pluimage worden toegepast, dan is het duidelijk dat autos op maat van de mens, of naar de onoplettendheid van de mens zullen worden ontworpen. Vroeger moest een piloot alles kunnen en kennen. Als je vandaag de pits binnen rijdt plugt een ingenieur een computer aan de auto en heeft direct via 117 tot 150 - als in de S60 - sensoren alle data. Die ingenieur vertelt je dan hoe je best rijdt Voer voor gentlemen-drivers (Tekst en foto's:Walter Rombauts)
Alliantie Renault-Nissan brengt Infiniti in Formule 1 promotie
In 1989 werd tijdens de North American International Auto Show de eerste Lexus voorgesteld. Die auto was door Toyota ontworpen als de nieuwe norm. Niet ver van die Lexus stond ook voor de eerste keer de Infiniti die door Nissan was bedacht en hetzelfde doel had als de Lexus. Met name de Europese supermerken als Mercedes en BMW van antwoord dienen, en als het enigszins kon ze overtroeven. Lexus kon dat. Infiniti niet.
Lexus behaalde de doelstelling als luxemerk van Toyota. Infiniti ging tot voor twee jaar kompleet de mist in. Wegens het komplete gebrek aan een communicatieplatform. Na 22 verloren jaren wil Nissan daar wat aan doen. Er wordt weer meer over Infiniti gesproken, er is wat reklame rond en uit de wandelgangen is onthouden dat een heuse public relationsdienst zal worden opgezet. Maar gisteren in Genève heeft Andy Palmer, Senior Vice President van Infiniti het witte konijn uit de zwarte hoed getoverd.
Uit de Alliantie Renault-Nissan is het nogal wiedes dat Infiniti perfect als logistieke steun kan worden geïntegreerd in Red Bull Racing Renault. Dat is het team dat vorig jaar Sebastien Vettel wereldkampioen F1 zag worden en tezamen met Mark Webber ook de constructeurstitel binnen haalde. Voor 2011 en 2012 is het zeker dat Renault nog motoren levert aan Red Bull en dus heet zowel teambaas van Red Bull, Christian Horner als Bernard Rey, President van Renault Sport, Andy Palmer en zijn hele Infiniti-team welkom binnen het F1 avontuur. Buiten dat de Infinitis als dienstwagens van Red Bull zullen te zien zijn, zal ook de garderobe binnen het team accenten leggen voor het merk dat zijn destijds gemiste start wil goedmaken. Althans dat werd gisteren tijdens de 81ste Geneva Motor Show met klem gezegd. Daarmee is het communicatieplatform geboren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Infiniti)