Nauwelijks is de samenwerking tussen Infiniti en Red Bull in Genève uitgesproken of teambaas Christian Horner heeft al laten weten dat hij op Nissan telt om mede het KERS-systeem te ontwikkelen. Het Kinetic Energy Recovery System is dit jaar in de Formule 1 weer toegelaten. In feite is het basisprincipe datgene van de Toyota Prius.
In de auto zit een verbrandingsmotor en ook een elektrische. Bij vertragen van het voertuig wordt de elektromotor die de Ottomotor kan ondersteunen een generator die een batterij laadt. Met een simpele druk op een knop op het stuur kan de piloot de opgeslagen energie weer afroepen om toe te voegen aan het vermogen van de verbrandingsmotor.
In 2009 was de algemene norm dat 62 kW (82 pk) gedurende 677 konden opgeroepen worden om bijvoorbeeld een flitsend inhaalmaneuver uit te voeren of met extra kracht een helling op te stormen. Zoals in Francorchamps bijvoorbeeld die van de Raidillon naar Les Combes leidt. In 2010 was KERS gebannen. Het systeem was duur, ingenieurs hadden niet écht zicht op de software dr van. Want net als bij iedere hybride of puur elektrische auto heb je een controller nodig. Magneti Marelli trachtte alle teams te overtuigen van het nut hun KERS af te nemen. Maar dat ging niet op. En nu we aan het begin staan van een nieuw seizoen is KERS meer dan ooit de vraag. Moet het à la Toyota of volgens Williams die in de nieuwe FW33 via een vliegwiel de energie recupereert. Boeiende materie in het vooruitzicht.(Tekst:Walter Rombauts)
|