JEREZ DAG 3 EN 4: GROSJEAN GLANST, RAIKKÖNEN SNELST !
Tijdens de derde trainingsdag in het Spaanse Jerez-de-la-Frontera plaatste de Fransman Romain Grosjean zich in de nieuwe Lotus E23 zowaar bovenaan de chronotabellen. Vandaag, de vierde en laatste dag van de pré-seizoentrainingen, is hij zojuist goedgemutst vertrokken. Een snelle chrono geeft een coureur adrenaline en een goed humeur. Jenson Button rijdt vandaag in de Mc Laren-Honda. Raar, maar deze nieuwe motor klinkt luider dan de anderen. Maar Jenson was nog maar net de pits uit of de auto viel al stil.
Omzwermd door tientallen fotografen werd de auto door de mecaniciens dan maar opnieuw de pits ingeduwd voor wat denk- en sleutelwerk. Door de schimmigheid die voorseizoen-trainingen met zich brengen lijken Lotus en Ferrari erop vooruit te gaan. Toch is het voor iedereen duidelijk dat de Mercedes van wereldkampioen Lewis Hamilton en zijn compaan Kéké Rosberg de te kloppen combinatie blijft.
Om 10 uur vanochtend was het de Rus Daniil Kvyat in de Red Bull-Renault die de snelste tijd reed: 1'37"195. Hij ging Marcus Ericsson in de Sauber-Ferrari vooraf. Romain Grosjean plaatste zich derde met de Lotus E23. Uiteraard zijn pas vanavond de chrono's bindend om een - wankele - momentopname te maken van de eerste actie van het WK F1 2015, het 65ste in de rij sinds het ontstaan van het Wereldkampioenschap van de Piloten in 1950.
Onder een stralende zon van Jerez sloot Kimi Räikkönen met de Ferrari SF15-T met 1'20"841 de laatste fase af als snelste. "Iceman" ontdooit opnieuw. Een verrassing toch wel, want bij Mc Laren-Honda bleef het gesukkel de hele dag duren voor Jenson Button. Wereldkampioen Lewis Hamilton reed de derde tijd met de Mercedes en na de verrassende Fin Kimi, finishte Marcus Ericsson in de Sauber-Ferrari tweede !ii. Ook kwam er een donderslag bij heldere hemel met een vierde tijd van Max Verstappen in de Toro Rosso, net achter Hamilton en voor Felipe Massa. Ferrari schitterde dus in Jerez. Moet Fernando Alonso besluiten te vroeg zijn zitje aan Vettel te geven in de Scuderia Ferrari ? Antwoord op deze vraag komt op 15 maart 2015 in Melbourne als de eerste GP van 20 in dit seizoen wordt gereden.(Walter Rombauts/Foto Fiat/Ferrari)
Nissan zal op 13 en 14 juni 2015 Audi, Porsche en Toyota aanvallen in het wereldkampioenschap uithouding (WEC= "World Endurance Championship") waarvan het hoogtepunt op die data ligt. Met name de 24 Uren van Le Mans, waarin Audi vorig jaar voor het eerst een hybride-auto aan de top van de erelijst zette. Nissan Nismo heeft een centraal voorin liggende 3 liter V6 motor met biturbotechniek en vierwielaandrijving én hybridetechniek. Dat betekent dat er een verbrandingsmotor én een elektromotor inzit die interactief werken. Nissan nam lang geleden al deel aan de etmaalrace, maar beet telkens, net als Toyota in ongeveer dezelfde periode, in het zand. Mazda blijft - voorlopig ? - de enige Japanse auto die in Le Mans won. Met een rotary-engine nog wel, een erfenis van wijlen Felix Wankel. Audi won vorig jaar met de nu zo bekritiseerde dieselmotor. Toch wordt die nog door-ontwikkeld. Nissan staat voor een grote uitdaging...(wr)
JEREZ DAG 2: BOTTAS GELUKKIG MET PROBLEEMLOZE DAG VOOR WILLIAMS
In het Spaanse Jerez is voor de tweede opeenvolgende dag getraind met de Formule 1's van 2015. Jenson Button reed de Mc Laren met de nieuwe Hondamotor. Evenmin als gisteren was hij ongerust over de trage aanloop van de auto. Toch verwacht men de nieuwkomer na zes jaar afwezigheid in de voorste gelederen voor de eerste GP van het WK 2015 op 15 maart a.s. in Australië.
Gisteren reed Sebastien Vettel in de nieuwe Ferrari de snelste tijd. Hij was tevreden, maar gaf geen commentaar. Dat deed Felipe Nasr die de Sauber C34 reed wel. Sauber die dezelfde Ferrari-motor gebruikt, zou volgens hem héél dicht tegen de soepelheid en vermogen liggen van de Mercedes-motor die hij vorig jaar in de Williams reed. Het blijft gissen.
Die voorseizoenstrainingen zijn misleidend. Niemand weet precies met wat de ander bezig is. Dag per dag gaat het plaatje duidelijker worden. Morgen, dinsdag rijdt Vettel weer in de Ferrari en Alonso opnieuw in de Mc Laren-Honda. Alleen eind februari zullen we monden zien lachen en anderen hun wenkbrauwen zien fronsen... en in de warrige haren zien krabben...Romain Grosjean in de Lotus-Renault reed de snelste chrono voor Paul di Resta en Daniël Ricciardo.(wr)