ROSBERG PAKT POLE VOOR VETTEL, HAMILTON BEGINT VIERDE INHAALRACE !
Er hangt een doem boven Lewis Hamilton's hoofd. Hij kreeg motorproblemen en de FIA ging ook spijkers op laag water zoeken door Lewis in Q1 te beschuldigen niet correct langs een paaltje weer de piste te zijn opgereden. Jaloerse mensen zijn gevaarlijke mensen. Ook - en misschien vooral - binnen de FISA. Morgen in de GP van Rusland begint de Brit vanop de tiende plaats zijn vierde inhaalrace van het seizoen. Nico Rosberg reed met 1'35"417 in de Mercedes W07 de snelste tijd, 0,706" sneller dan Sebastien Vettel in de Ferrari. Verrassend derde werd Vallteri Bottas in de Williams-Mercedes.
Daarmee ging hij zijn landgenoot Kimi Räïkkönen vooraf in de Ferrari. Omdat Vettel vijf plaatsen achteruit moet omwille van het wisselen van een versnellingsbak, start hij 7de. Bottas start daarom van plaats 2, "naast" Rosberg. Dat het weer een boeiende race wordt moet eigenlijk al niet meer worden gezegd. Al zijn de hoofdrolspelers wel versleten aan het geraken. Op die sakkerse Max Verstappen na, de tiener die vanaf de 9de plaats vertrekt, net voor Hamilton. De toekomst behoort de jeugd, dat bewijst die Max nog maar eens.(wr)
De koorts stijgt naar de kwalificaties toe. Terwijl Nico Rosberg voor morgen van een vierde opeenvolgende overwinning droomt gaf drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zijn visitekaartje af met daarop 1'36"403. Na Rosberg volgden Vettel en Raïkkönen in de Ferari's. Ze hebben allen hun tijd neergezet op supersofts. Massa en Bottas, in die volgorde, trokken de aandacht weer op de Williams-Mercedessen die duidelijk last berzorgen aan o.a. de Australiër Daniël Ricciardo in de Red Bull-Renault. Voor wat Renault betreft heeft de teamleiding gemeld dat voor Sirotkin - die gisterochtend voor het eerst reed - in de nabije toekomst meer testsessies zullen worden voorzien. Binnen twee uur zijn er de kwalificaties.(wr)
De tweede vrije trainingen om de GP van Rusland die zondag wordt gereden was opnieuw een kat- en muisspelltejes tussen Ferrari en Mercedes. Even leek het erop dat Sebastien Vettel de rapste wijzerstand ging behouden. De viervoudige wereldkampioen viel met een elektrische panne stil, en daardoor kwam er kort een virtuele dafetycar.
Hamilton zette twee minuten voor het einde 1'37"583 neer en daar legde iedereen zich bij neer. Zondag is het 22 jaar geleden dat Ayrton Senna in de Tamburellobocht in Imola verongelukte. Morgen zijn er de derde vrije trainingen en in de namiddag dan de kwalificaties voor de "pole". Op de manier van 2015.(wr)
Zo goed als direct plaatsten de twee Mercedessen van Rosberg en Hamiton zich aan de spits van de eerste vrije tariningen om de GP van Rusland die zondag wordt gereden in Sochi. De Ferrari's van Kimi Räikkönen en Sebastien Vettel volgden op plaats drie en vier, maar met nog een duidelijke kloof met de Duitse sterwagens. Ricciardo in de Red Bull-Renault en Bottas in de Williams-Mercedes zochten duidelijk aansluiting, maar in hun ritme was nog geen echte kadans te vinden. Straks worden de tweede vrije trainingen gereden.(wr)
Mazda heeft vandaag bekend gemaakt dat het zijn miljoenste legendarische MX-5 heeft geproduceerd. De meest verkochte roadster ter wereld, bekroond met ontelbare "awards", bereikt daarmee een historisch hoogtepunt. Geen enkel ander merk doet dat na. Sinds het jongste Salon van Tokio 2015 is de nieuwe MX-5 verkrijgbaar met de Sky-Activ-motortechniek in een 1,5 liter versie en een 2.0 liter uitvoering. Er is ook de nieuwste die met een elektrisch bediend openend dak op de markt is. Kwestie van meer open-air-liefhebbers naar het merk van Hiroshima te lokken.(wr)
VANDAAG STELT RENAULT ZIJN NIEUWE KOLEOS VOOR IN PEKING
"Groupe Renault Chaiman and CEO Carlos Ghosn, stelt vandaag op de "Beijing Internationale Automobile Exhibition" de nieuwste Koleos voor die de Renault "Captur" en "Kadjar" vervoegt, maar er als SUV-eindproduct bovenuit torent. De nieuwe Koleos is binnenin nog ruimer, achteraan werd zelfs 289 mm knieruimte gewonnen. De zit is hoog in de Koleos, die alle voorzieningen als rij- en parkeer-assistentie in de overtreffende trap overneemt van de Kadjar.
Omdat de Koleos ook is voorzien van de 2WD, de 4WD "Auto" en de differentieelblokkering voor het ruwste terreinwerk, is hij een auto met meerdere karakters diezowel als luxueuze promenadepaard - met verwarmd stuurwiel desgewenst - kan worden gereden, of spiervol door moeilijk terrein kan worden gestuurd. En tja...voor degenen die er echt kaas hebben van gegeten geeft de 213 mm grondspeling in combinatie met een lange veeruitslag topwerk in het terrein. Tijdens dat schommelen door onbegaanbaar gebied dienen ook de handgrepen die aan de middenconsole werden als extra houvast. De Renault Koleos is voorzien van o.a. een zijdelingse hulp bij parkeren omdat gevaarsdreiging rondom heel het voertuig wordt gedetecteerd.
Tijdens het rijden is er een waarschuwing als de auto van zijn lijn afwijkt, een noodremstop-assistentie, een signaal (in te stellen) wanneer de wettige snelheid wordt overtreden. De BOSE-Audio installatie maakt van het smaakvol ingerichte interieur ook nog eens een gevulde concertzaal indien gewenst. Uiteraard is er een handfree-phone en wie in die Koleos troont als bestuurder heeft een ruime blik over de weg, een onweerstaanbaar effect van meesterschap over die weg. Als de auto wordt gereden in de 4WD-modus is de verhoogde grip van de vier wielen goed te voelen. Als een motorkoppel over vier wielen wordt verdeeld kan iedere band een grotere zijdelingse kracht opnemen en dat doet zich gevoelen in een stabielere wegligging, een wegmagneet zouden we zeggen.
De Renault Koleos die nu aan het hoofd staat van de stoet Captur en Kadjar, zal op 80 markten worden verkocht. Voor al die afzetgebieden wordt de auto in Zuid-Korea gemaakt en voor de eigen Chinese markt is dat in de modernste fabrieken op gebied van milieu in Wuhan.(Walter Rombauts)