MAX VERSTAPPEN WINT 10-DE OPEENVOLGENDE GP, PEREZ ZORGT VOOR DUBBELSLAG IN MONZA
Al begon de GP van Italië alweer chaotisch door het stilvallen van de AlphaTauri van Yuki Tsunoda in de formatieronde, nadien werd het een héél spannende race waarin Max Verstappen vijftien ronden nodig had om snelst gestarte polesittter Carlos Sainz (Ferrari) voorbij te kunnen. Vanaf dan reed Max Verstappen, de banden wissels niet meegerekend, gewoon weg van iedereen. Ploegmaat Sergio Pérez reed een heroïsche wedstrijd door Carlos Sainz te verslaan en zo een dubbelslag voor Red Bull waar te maken in Monza. Red Bull won vijftien opeenvolgende GP's. Carlos Sainz en Charles Leclerc bevochten elkaar op een beangstigende manier voor de derde podiumplaats, maar de Spanjaard haalde het op de Monegask.
Waar we het gewoon zijn geworden dat de regerende wereldkampioen de snelste ronde (1'25"072) rijdt, pikte nieuwkomer Oscar Piastri (Mc Laren) dit keer dat ene WK-puntje binnen. In een duel met Hamilton op het scherp van de snede, dwongen ze elkaar de uitloopstrook op. De sportcommissarissen meenden dat beide ook 5" strafseconden verdienden. Ook Russell (Mercedes) en Sargeant (Williams) kwamen niet zonder tijdstraf weg. Onthouden van deze GP dat Carlos Sainz "Driver of the Day" werd, de Alpines andermaal nergens waren en ook Fernando Alonso eerder een bescheiden rol speelde. De volgende race, de zestiende, gaat door in Singapore op 17 september 2023. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull) 295,443 km in 1 uur 12'13"618 (245,42 km/h gemiddeld)
SAINZ - FERRARI - BEHAALT ZIJN VIERDE POLE IN LOOPBAAN IN MONZA
De GP van Italië zal een ongemeen spannende strijd worden tussen regerend wereldkampioen Max Verstappen en de Spanjaard Carlos Sainz jr. Die behaalde in de "tempel van de snelheid", Monza, zijn vierde pole-position uit zijn F1-loopbaan. Hij met 0"055 Max Verstappen vooraf. Minder dan een zucht. Dat dit gebeurde in de tuin van Ferrari maakte de "tifosi" uitbundiger dan ooit. Zelfs Frédéric Vasseur, beproefd teammanager van Ferrari, kon vandaag zelfs opnieuw lachen.
In de Q1 was het Max Verstappen die met 1'21"573 de snelste tijd zette, voor een andermaal schitterende Alex Albon in de Willams. Zhou, Gasly, Ocon Magnussen en Stroll werden geëlimineerd. In de Q2 wist Max Verstappen de Red Bull RB19 op de eerste plek te houden met 1'20"937 en werden Tsunoda, Lawson, Hülkenberg, Bottas en Sargeant bij de kreupele wijzers gegooid. Dat in de Q1 iedereen werd verplicht op harde rubbers te rijden maakt deel uit van de Pirelli-strategie om nieuwe, betere banden te ontwikkelen. Zo moest in de Q2 het iedereen doen met een prototype-mediumband. Gelijkertijd hoopt men het aantal banden dat wordt gebruikt te beperken en de F1 een "groener" imago te geven.
In de Q3 reed iedereen verlicht op softs en er werd geknald zoals nooit voorheen. Een nieuwe FIA-regel maakt het hinderen van snellere deelnemers strafbaar. Zo mocht in Monza, op straffe van een fikse boete, niemand trager een ronde afleggen dan in 1'41". Een dankbare regel die drama's kan voorkomen. Daarbij moet ik denken aan die zaterdag 8 mei 1982, toen Gilles Villeneuve met zijn Ferrari aan een "pole-ronde" bezig was en over de heuvel op het linker achterwiel van een te traag rijdende Jochen Mass (March Rothmans) op de ideale lijn zijn dood invloog... Er zijn nog voorbeelden, maar laten we terugkeren naar de startgrid van de GP van Italië morgen. De eerste vijf daarop staan hieronder. (Walter Rombauts)
PORSCHE STELT ZIJN KRACHTIGSTE CAYENNE VOOR IN ZIJN SUV-MODELLENREEKS
De SUV-Cayennmodellenreeks wordt door Porsche aangevuld met een Turbo-E-Hybrid. Die heeft een V8- én elektromotor die samen een vermogen van 544 kW (739 pk) leveren en zorgen voor een maximum koppel van liefst 959 Nm. De nieuwe hybridtechnologie zorgt volgens Porsche voor een ruimere autonomie én sneller opladen van de batterij. Het hoeft geen betoog dat de Coupé met GT-pack voor een atletische rijdynamiek staat.
Na de succesvolle lancering van de nieuwe Cayenne begin 2023, bekroont Porsche de grondig herziene derde generate van deze SUV met een nieuw topmodel. Net als voordien is de krachtigste Cayenne een plug-in-hybride. Porsche heeft de technologie in deze opvolger op meerdere punten verbeterd waardoor o.a. de autonomie op puur elektrisch rijden is verruimd. De grondig herziene 4,0 liter twinturbo V8-motor van 441 kW (599 pk) wordt bijgestaan door een elektromotor die er nog eens 130 kW (176 pk) aan toevoegt. Daardoor leveren de twee krachtbronnen een gezamelijk vermogen van 544 kW (739 pk) en dat hoger fabuleus maximum koppel. De prestaties die eruit volgen zijn dan ook niet min. Van 0 naar 100 km/h sprint de Cayennen Turbo E-Hybrid in 3"7 en de topsnelheid is 295 km/h...! (Walter Rombauts.Foto's: Porsche)
VRIJDAG BEGINT DE GP VAN ITALIË IN DE SNEHEIDSTEMPEL VAN MONZA
Als volgende vrijdag de eerste vrije oefeningen om de GP van Italië aanvatten, zijn we al aan de vijftiende GP van het WK F1 2023. Dat die in de snelheidstempel van Monza wordt gereden legt alleen maar de focus op Ferrari. Charles Leclerc het minst, en Carlos Sainz een beetje, kunnen niet met de Red Bull's van regerend wereldkampioen Max Verstappen en Sergio Pérez mee. Ze worden overigens belaagd door een nieuwe horde als daar zijn Fernando Alonso (Aston Martin), Lando Norris en Oscar Piastra, beiden met Mc Laren en op de vierde plaats in het WK voor Constructeurs, Alpine achter zich latend.
Wat Pierre Gasly vorige race in Zandvoort presteerde geeft het Franse Renaultmerk weer wat nieuwe moed. Pierre Gasly en Esteban Ocon, beiden in de punten in Zandvoort, zullen er alles aan doen om de Alpine terug naar voor te brengen. Vooral de topsnelheid, dus de aerodynamika zal de doorslag geven. In Monza wordt bijna altijd plankgas gereden. Max Verstappen rijdt mogelijk naar zijn tiende overwinning op rij en zou dan het record van Sebastien Vettel verbeteren. (wr)
LAMBORGHINI KOMT MET DE SC63 IN 2024 NAAR 24 UREN VAN LE MANS
De eerste proefkilomters worden nu aangevangen met de Lamborghini SC63. Het is een hypercar LMDh die is uitgerust met een twinturbo V8- motor, zoals Porsche er ook één heeft... De batterij komt van WAE, de MGU is van de hoogste kwaliteit die Bosch te leveren heeft en de versnellingsbak komt van Xtrac. De intentie om tegen de eerste IMSA-race in het voorjaar klaar te zijn en vervolgens alle races te rijden die in het "World Endurance Championship" naar de "24 Uren van Le Mans 2024" leiden. Het is duidelijk dat het merk dat tot de VW-groep behoort, veel steun zal krijgen van de zijde van Audi dat wellicht voor het chassis zal instaan.(wr)