VETTEL - FERRARI - WINT DOOR SC VERMINKTE GP VAN ENGELAND
Direct na de start waarin Vettel snelst weg kwam was het al koekenbak. Officieel reed Kimi Räikkönen lokaal favoriet Lewis Hamilton uit de baan. Vanaf het zitje van de Fin gezien was dat niet het geval, bracht Hamilton zichzelf in de problemen, maar de Ferrari-coureur werd wel bedacht met een penalty van 10". Dit incident was wel het begin van een ongelooflijke inhaalrace van viervoudig wereldkampioen Hamilton tot in het het zog van winnaar Sebastien Vettel (Ferrari). De Duitse viervoudige wereldkampioen won in Silverstone zijn 51ste GP
De remonte van Lewis Hamilton was helemaal zijn persoonlijke verdienste. Objectiviteit verplicht echter te zeggen dat hij door twee Safety Cars daarbij geholpen werd. De eerste SC bleef meer dan 12' op de baan, de tweede meer dan 7'. Tijd genoeg dus voor iedereen in de pits andere banden te gaan halen. Bottas voerde na die "adempauze" het veld aan dat naar Amerikaanse allures weer aaneengesloten was en dus een nieuwe "restart" als sensatie aan het talrijk opgekomen publiek cadeau gaf. Er bleven toen nog 12 van de 52 ronden te rijden. Vanaf dan begon de échte GP van Engeland.
Met een duivelse jacht van Vettel op Bottas leidersplaats. Bij een derde aanval lukte het de Duitser de leiding te pakken. Hamilton opende dan zijn jacht op Vettel, terwijl een verbeten Kimi Räikkönen (Ferrari) ook Bottas het nakijken gaf en het Ferrari-podium vervolledigde. Sebastien Vettel verstevigt zijn leidersplaats in de WK-stand en ook Ferrari verbetert zijn leidersplaats in het WK van de constructeurs. De volgende GP is die van Duitsland binnen veertien dagen. Stoffel Vandoorne finishte twaalfde, een redelijk resultaat, gezien zowat al zijn leeftijdgenoten Ericsson, Leclerc, Verstappen, Sainz' en andere Stroll's er door ongeval of technische panne de brui moesten aan geven.(Walter Rombauts)
Nadat Lewis Hamilton vanochtend in de FP3 - ontsierd door een crash van Brendon Hartley - met 1'26"722 de snelste tijd zette, begonnen de qualificaties Q1 ook al direct met rode vlaggen. Eerst voor Lance Stroll, omzeggens direct daarna door Sergey Sirotkin, zodat beide Williams uitgekegeld waren. Rode vlag. Voor de Q1 zou men eerst een rij-examen moeten afnemen om te zien of die prutsers (lees:met gigantische sommen dollars ingekochte "beloften") wel in staat zijn die hinderende rode vlaggen te kunnen vermijden. Stoffel Vandoorne crashte niet. Met de tijd van 1'30"004, ei zo na 4" trager dan de latere polesitter Hamilton was daar ook geen risico toe. Stoffel start morgen op zeventiende plek. Soms worden goedbedoelende journalisten de lust ontnomen er nog verder over te berichten... F1 is niet goed bezig.
De Q2 was ook al intriest als je zag hoe die knappe coureurs als Nico Hülkenberg (Renault) en Fernando Alonso (Mc Laren-Renault) zich haast te pletter moesten rijden om kans te maken op een Q3-plaatsje. Charles Leclrec met de Sauber sloeg daar wonderwel in. Ook Romain Grosjean en Kevin Magnussen bevinden zich nu met de Haas-Ferrari in dat selecte clubje van tien. De Q3 was een spannende aangelegenheid tussen Sebastien Vettel en Lewis Hamilton. Hun wijzergevecht werd echter regelmatig verstoord door Valtteri Bottas die dan weer bliksemsnel was, dan weer Kimi Räikkönen (Ferrari) die ei zo na Hamilton naar de kroon stak. En finaal de tweede tijd opeiste, daarbij zijn ploegmaat Vettel naar de vier de plaats verwijzend...Met Max Verstappen op vijf in de Red Bull is een explosieve cocktail geschud voor de GP van Engeland.(Walter Rombauts)
VETTEL WISSELT HAMILTON EVEN AF IN FP2 IN SILVERSTONE
Max Verstappen kwam er in de tweede vrije oefeningen niet aan te pas. Twee ronden waren genoeg om te crashen er verder niet meer aan mee te moeten doen. Toch wordt Max-V morgen en zondag nog vooraan verwacht. Stoffel Vandoorne werd zeventiende op bijna 3" en dus is daar verder ook niets over te zeggen. Wél over de heren Sebastien Vettel (Ferrari) en Lewis Hamilton (Mercedes) die afwisselend de top van de tijdstabellen waarnamen. Ten slotte won de Duitser het even van de Brit. Beide viervoudige wereldkampioenen jagen een vijfde titel na.
Dat zal spannend worden want in de voorlopige stand om het WK leidt Vettel met één punt (146) voor Hamilton (145). Kimi Räikkönen (Ferrari) staat derde met 101 maar rijdt vooral in functie van de wereldtitel voor constructeurs waarin Ferrari sinds Frankrijk ook nipt leidt. Morgen tijdens de FP3 over één uur zullen al meerdere raceconfiguraties worden uitgeprobeerd. Naar alle waarschijnlijkheid komt Max Verstappen zich in die schermutselingen mengen. De Nederlander is nu met vier GP-zeges minstens aanvaard, zoniet al bij de grote jongens gerekend.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)
De eerste vrije oefeningen voor de GP van Engeland in Silverstone zijn beheerst door Mercedes met de in de volgorde Hamiton en Bottas. Het afgezaagde liedje heeft als refrein Vettel derde in de Ferrari, Ricciardo vierde in de Red Bull en Kimi Räikkönen vijfde in de Ferrari. Max Verstappen speelde met de grote jongens mee maar kende naar het einde toe technische problemen. Zijn Red Bull bleef aan de aankomstlijn stilstaan. "Ik denk gearbox-problemen" meldde Max. Even een korte Virtuele Safety Car, dan de zwartwit geblokte vlag en dat was het.
Of toch niet Dat Stroll in de Williams binnen de eerste tien reed, werd door "het milieu" als hoogtepunt aangestipt. Belangrijker vond ik de zevende plaats van Roamin Grosjean in de Haas. Toch kon de Fransman weer niet zonder schoonheidsfout. In "Turn 1" - zo heten de Amerikanen dat nu - ging hij van de baan. Straks is er de FP2 waarbij de hoop mag worden uitgesproken dat de toeschouwers, de commentatoren en hopelijk zeker niet de koersdirectie bij deze saaie boel in slaap vallen. Vandoorne was zeventiende op omzeggens 3"... (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
GEBREK AAN LAADINFRASTRUCTUUR MAAKT EV PRAKTISCH ONMOGELIJK
Volgende week gaat het Europese Parlement stemmen over de volgende CO2-doelinden die moeten worden gehaald voor personenwagens. De "European Automobile Manufacturers Association" (ACEA) waarschuwt voor een mogelijke te strenge normbepaling. De bedoeling van strengere CO2-normen is de consument verder in de richting van de puur elektrische auto te dwingen. Daaraan is echter een heel belangrijke maar-waarschuwing verbonden.
Afgezien dat de verkoop van "Electrical Vehicle'" (EV) om begrijpelijke redenen ondermaats blijft, zijn tegen 2025 minstens twee miljoen laadpunten vereist om aan de laadbehoefte te voldoen. Vandaag telt de EU in zijn totaliteit om en rond 100.000 laadpunten. Er bestaat de hoogste tijfel over of dit gezien de ingewikkelde politieke structuur van Europa zal lukken. Daaruit kan worden geconcludeerd dat welke nieuwe CO2-uitstootnormen het Europees Parlement gaat beslissen, in de praktijk nooit zal kunnen worden gehaald. De laatste eigen ervaring met een EV was een Nissan Leaf waarvan de volledig opgeladen batterij toeliet 126 km autonomie te halen, en blij te zijn dat we in onze eigen garage de stekker konden insteken.(Walter Rombauts)
BASTIAANS EN LONGIN WINNAARS IN FORD FIESTA SPRINT IN ZOLDER
De eerste race van de Ford Fiesta Sprint Cup is gisteren gereden in Zolder. Nederlander Phil Bastiaans won de eerste en Bert Longin de tweede koers. Volgens de organisatie staat Phil Bastiaans aan de leiding in het kampioenschap met 40 punten en Bert Longin tweede met 38 punten. In het zogenaamde Ford Dealer-team Championship is het de FordStore Feyaerts uit Hacht die dankzij Bert Longin daarin de leiding heeft. De volgende race voor de Fiesta Sprint Cup wordt gereden in het voorprogramma van de 24 Uren van Zolder op 11 augustus a.s. Ford Belgium onthoudt zich op sportief vlak geheel van dit kampioenschap.(wr/Fotos:Feyaerts)