Antwerpen was en is nog een magneethaven voor vele overzeese firma's. Kijk maar waar Tesla nu is terecht gekomen... Ook het machtige Amerikaanse General Motors fixeerde zijn aandacht op Antwerpen. In de beginjaren werden de onderdelen vanuit de Verenigde Staten in houten kratten verpakt en naar Antwerpen verscheept. Daar werden ze tot een complete auto gemonteerd - aan de Velodroom in 1925 - zodat ze opnieuw in dezelfde kisten konden worden gevaren. De reden van deze CKD-methode (Complete Knock Down) was de toenmalige lage loonkost in België in vergelijking met die in de USA.(wr)
Op het jongste "World Motor Sport Council" is nog maar eens gebleken dat Bernie Ecclestone, créateur van de lonende Formule 1 sinds 1981, één van de machtigste mannen in autosportland is. Samen met Jean Todt, President van de Fédération Internationale de l'Automobile, die baas is over eigenlijk héél autoland (plusminus 170 landen), dirigeert de nu 85-jarige Bernie de Formule 1 zoals een kleuter zijn papfles door de lucht slingert. Met telkens ongekende gevolgen.
Zoals in de autosport Christus' geboorte, eigenlijk ook het relatieve begin van een nieuw jaar, komkommertijd is, haalt Bernie Ecclestone het zweepje uit zijn tovervaliesje. Zwiept daarmee over de ruggen van...een geschrokken Mercedes (Toto Wolff en Niki Lauda) en een verontwaardigd Ferrari (Maurizio Arrivabene en eigenlijk ook Fiat-Chryslerbaas Sergio Marchionne). Niet de simpelste geesten in de Formule 1. En wat schreeuwt Bernie ?
"De Mercedesshow en de Ferrari-comeback dreigen de hele F1 te ontwrichten door hun monopoliepositie...De anderen (lees Red Bull en Williams) spelen niet genoeg mee vooraan". Sic. Hij gaat voort, "we hebben een F1 doen ontstaan die het publiek show moet bieden en geen treintje rijden..." Shame on You dat je durft de beste te zijn Mercedes en Ferrari !
Bernie wil show, haat de huidige V6 Hybrid-turbomotoren, mist de door merg en been gaande "sound" van hoogtoerige racemotoren, en vergeet daarbij ineens dat Red Bull-Renault vier jaar lang domineerde tot de anderen als in een Echternachprocessie reden. Zieltogend, de hele karavaan, in de Formule 1 races. Bernie weet wél dat Mercedes, Renault, Ferrari en Honda uiteindelijk zijn show doen blinken. Waarom komen er niet nog meer constructeurs opnieuw in de F1 ? BMW, Aston Martin, Jaguar (Ford) nog eens...
Omdat de hele boel enerzijds onbetaalbaar is geworden, en anderzijds over-gereglementeerd is. Niki Lauda steekt dat niet echt onder stoelen of banken en als Jacky Ickx (straks op 1 januari 2016; 71 lentes jong) zijn niet bestaande buik rechtuit zou spreken, zal hij via zijn boezemvriend Eddy Merckx, laten weten dat hij nu niet meer begrijpt hoe hij ooit in zo'n kist is gekropen...
Hoewel de Heer Ickx zesmaal de "24 Uren van Le Mans" won - in 1969 zelfs in een nooit eerder geziene finale met Hans Hermann - en vice-wereldkampioen werd in de F1 nadat Jochen Rindt in 1970 posthuum wereldkampioen werd. Eigenlijk was Ickx de toen levende wereldkampioen. Maar het toenmalige "enfant terrible", zoon van autojournalist Jacques Ickx, schikte zich in dat lot dat de Oostenrijker Rindt in Monza het leven kostte. Vandaag is Jacky Ickx de aangenaamheid zelve. Leven laat golfslag toe...
Terug naar Bernie Ecclestone. Wat die kleine gestalte in die legendarische grote mijnheer Ecclestone doet uitbraken is dat gevoel dat bij de puristen leeft. Met name dat de huidige Formule 1 - straks gaat het 66ste jaar in - naar zijn einde loopt. Omdat 1. Bernie het eeuwig leven ook niet heeft en het daarna helemaal een bordeel zal worden 2. Omdat ook het einde van de klassieke verbrandingsmotor in aantocht is. De uitvaart ervan uit de industrie zal ceremonieel worden gedragen door de Formule "e", de puur elektrische racewagen. Die bestaat al minstens honderd jaar want Camille Jenatzy reed met een elektrische "Jamais Contente" voor het eerst door de 100 km/h-muur.
Dat gegeven is de vraagbodem waarom andere constructeurs niet meer in een oude bedoening willen/kunnen komen. Tesla heeft anaf 2007 in de persoon van Elon Musk de autowereld een lesje geleerd. Porsche, Audi, Merceddes en andere BMW's ijlen zichzelf nu voorbij om in het nieuwe wereld-autobeeld op zijn minst tot het tableau te gaan behoren. De wereld is aan het veranderen, religieus teniet aan het gaan, maar de mens kan niet ingrijpen omdat dat uitzonderlijk, kwalijke, pretentieuze dier onwaarschijnlijk dom is en blijft.
Als straks de generatie van Bernie Ecclestone, Jean Todt's en andere - vergeten bijna....- Max Mosley's ons kopje komen te leggen, laat ons dan allen tesamen herinneren dat wat "den automobiel" ons aan rijkdom heeft gegeven nooit meer terugkomt. Dat is wat Ecclestone voelt naderen, maar er de woorden niet voor vindt. Hoewel hij niet op zijn mondje is gevallen. Zelfs met Kerst niet. Hij wacht zoals wij allen op de Drie Koningen. Kasper, Melchior en Balthazar. Die brengen goud, wierook en mirre. Dat zal de komende puristengeneratie "nerds" nooit meer beleven.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en wr)
INLEIDING TOT DE GROTE WERELD VAN DE KLEINE MAZDA 2
Toen Henry Ford I in 1928 met de "T" de wereld verbaasde dat hij dacht aan "een auto voor iedereen", moet het tot zijn genialiteit hebben behoord, dat zijn werknemers intelligentie bezaten. Om het product te maken, ook om het te besturen, lees bedienen. Want wezenlijk is een auto een ingewikkelde machine, samengesteld uit zeven domeinen, goed geteld zelfs méér, van de natuurwetenschappen. Intelligentie is niet te koop. Dat bestaat of niet. Je mag koning of graaf zijn, baron von Munchhausen, idioot-voorzitter van gelijk welke vereniging zijn. Je kan ze met geld laten voorwenden, maar kopen kan men ze nu éénmaal niet. "Feeling" voor gevoeligheden hebben bijvoorbeeld grote autocoureurs.
Een Mijnheer Jean Manuel Fangio bijvoorbeeld, of een Seigneur Ayrton Senna en met hen nog enkele anderen zoals Herr Niki Lauda. En natuurlijk had ook Felix Wankel, geniaal bedenker van de rotatiemotor, ook die verstandige verbetenheid om zich vast te bijten in wat meer is dan ruziemaken, oorlogje spelen of zinloze discussies voeren. Door de achterliggende intelligentie braakten de hersenen vernuft uit. Tot ziekmakends toe. Nicolas Otto, Rudolf Diesel, Felix Wankel en ook Kenichi Yamamoto die de "rotary engine" bij Mazda in Hiroshima doorontwikkelde.
In 2020 zal Mazda met de RX-Vision de Wankelmotor nieuw leven inblazen. Vergeet ondertussen ook niet dat Mazda tot en met vandaag de enige Japanse auto is die de "24 Uren van Le Mans" won. In 1991 met de heren Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert. Met een Wankelmotor in de indrukwekkende 787B. Zo komen we stilaan naar de grote wereld van Mazda's kleinste toe: de "2" met SkyActiv-technologie. Het kind moet een naam hebben, maar de naam op zich dekt niet de lading intelligentie die erachter zit. Mazda op zijn best. Nu over de hagelnieuwe "2" van een merk dat tot de verbeelding blijft spreken...(wr)