Toen Henry Ford I in 1928 met de "T" de wereld verbaasde dat hij dacht aan "een auto voor iedereen", moet het tot zijn genialiteit hebben behoord, dat zijn werknemers intelligentie bezaten. Om het product te maken, ook om het te besturen, lees bedienen. Want wezenlijk is een auto een ingewikkelde machine, samengesteld uit zeven domeinen, goed geteld zelfs méér, van de natuurwetenschappen. Intelligentie is niet te koop. Dat bestaat of niet. Je mag koning of graaf zijn, baron von Munchhausen, idioot-voorzitter van gelijk welke vereniging zijn. Je kan ze met geld laten voorwenden, maar kopen kan men ze nu éénmaal niet. "Feeling" voor gevoeligheden hebben bijvoorbeeld grote autocoureurs.
Een Mijnheer Jean Manuel Fangio bijvoorbeeld, of een Seigneur Ayrton Senna en met hen nog enkele anderen zoals Herr Niki Lauda. En natuurlijk had ook Felix Wankel, geniaal bedenker van de rotatiemotor, ook die verstandige verbetenheid om zich vast te bijten in wat meer is dan ruziemaken, oorlogje spelen of zinloze discussies voeren. Door de achterliggende intelligentie braakten de hersenen vernuft uit. Tot ziekmakends toe. Nicolas Otto, Rudolf Diesel, Felix Wankel en ook Kenichi Yamamoto die de "rotary engine" bij Mazda in Hiroshima doorontwikkelde.
In 2020 zal Mazda met de RX-Vision de Wankelmotor nieuw leven inblazen. Vergeet ondertussen ook niet dat Mazda tot en met vandaag de enige Japanse auto is die de "24 Uren van Le Mans" won. In 1991 met de heren Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert. Met een Wankelmotor in de indrukwekkende 787B. Zo komen we stilaan naar de grote wereld van Mazda's kleinste toe: de "2" met SkyActiv-technologie. Het kind moet een naam hebben, maar de naam op zich dekt niet de lading intelligentie die erachter zit. Mazda op zijn best. Nu over de hagelnieuwe "2" van een merk dat tot de verbeelding blijft spreken...(wr)
|