De Chevrolet Volt zal de eerste auto in serieproductie zijn met een gecombineerd brandstofverbruik van 1,2 liter per 100 kilometer. De eerste resultaten van een testprogramma in Amerika, bedoeld voor het toekennen van energielabels voor plug-in elektrische autos, laten zien dat in stadsverkeer een elektriciteitsverbruik van 15,5 kWu/100 kilometer wordt genoteerd. Het dagelijks opladen blijkt daarbij zeer belangrijk voor optimale prestaties.
De Volt, waarvan de productie eind volgend jaar zal beginnen kan zon 64 kilometer rijden op batterij, waarna de actieradius kan worden uitgebreid naar ruim 480 kilometer met de flex-fuel generator.De eerste gegevens tonen aan dat veel Chevrolet Volt-rijders in staat zullen zijn om dagelijks uitsluitend de elektrische modus van de Volt te gebruiken zonder de noodzaak om fossiele brandstof te gebruiken, zegt GM President en CEO Fritz Henderson. EPA-labels vormen een leidraad voor klanten om het verbruik van autos te kunnen vergelijken. De Volt is met deze gegevens baanbrekend. De sleutel voor die prestaties is om de Volt iedere dag minstens één keer op te laden.
In hoeverre de Volt-eigenaren kunnen rijden zonder gebruik te maken van brandstof is sterk afhankelijk van de gereden afstand en van andere factoren, zoals de eventuele bagage, het aantal inzittenden en de mate waarin de accessoires worden gebruikt, waaronder de airco. Gebaseerd op de resultaten van onofficiële testen met de preproductie prototypes heeft de Volt een bereik met uitsluitend elektrische aandrijving gerealiseerd van 64 kilometer, zowel in de stad als op de snelweg.
Met de nieuw ontwikkelde meetmethode van de EPA (U.S. Environmental Protection Agency) wordt er meer nadruk gelegd op het rijden in de stad dan op de grote wegen door de plug-in elektrische autos, zonder daarbij gebruik te maken van brandstof. De EPA-methodiek hanteert kWu per afgelegde 100 miles (=161 kilometer) om de elektrische efficiency van de plug-ins vast te stellen. GM verwacht volgens de EPA-methodiek dat de Volt in stadsverkeer slechts 15,5 kWu per 100 kilometer zal verbruiken. Gebaseerd op de actuele prijs voor elektriciteit, betaalt de Volt-rijder circa 1.0 aan elektriciteit om een afstand van 100 kilometer af te leggen, oftewel 0.01 per kilometer.
De Chevrolet Volt gebruikt de stroom van het hoogspanningsnetwerk als primaire energiebron om de auto aan te drijven. Er zijn twee manieren voor de aandrijving: elektrisch en Extended-Range. In de elektrische stand gebruikt de Volt geen brandstof en produceert de auto geen uit-stoot. Tijdens het puur elektrisch rijden gebruikt de Volt elektriciteit die is opgeslagen in het lithi-um-ion accupack.
Wanneer de batterij nog maar minimale elektrische energie heeft wordt automatisch overge-schakeld naar de Extended-Range mode. In deze secundaire stand produceert een generator elektriciteit om de Volt aan te drijven. De overgebleven energie in de batterij wordt gebruikt wanneer er snel moet worden geaccelereerd of een steile helling moet worden beklommen.
Het verbruik in de stad van slechts 1,2 liter per honderd kilometer is een fantastische indicatie van de mogelijkheden van het elektrische aandrijfsysteem van de Volt en van de mogelijkheid om fossiele brandstoffen te vervangen, zegt Frank Weber, Global Vehicle Line Executive voor de Volt. De meting voor het gemiddeld brandstofverbruik voor Europa, die ook van toepassing kan zijn in China, laat een verbruik zien van 1,6 liter per honderd kilometer. Het testen van de productieautos zal volgend jaar plaatsvinden, vlak voor de marktintroductie van de auto. Ech-ter, deze eerste resultaten zijn zeer bemoedigend om de mogelijkheden van de Chevrolet Volt verder te testen in de praktijk, net zoals wij hebben gedaan met de andere aspecten tijdens de ontwikkelingfase van de Volt.(meegedeeld door Chevrolet)
Nieuwe Porsche 911 GT3 Cup wordt in Frankfurt voorgesteld
Tijdens het Salon van Frankfurt dat van 17 t/m 27 september a.s. doorgaat zal de nieuwe 911 GT3 Cup worden voorgesteld. Hoewel de auto sterker en breder is dan de productie-renwagen zal hij op dezelfde productielijn als de straatversies van de Porsche 911 worden gebouwd in Stuttgart-Zuffenhausen. Voor de eerste keer is deze racewagen gebaseerd op de legale straatversie van de GT3 RS modeljaar 2010. Net als in de zescilinder boxermotor in de nieuwe GT3 RS is de zuigerverplaatsing toegenomen met 0,2 liter tot 3,8 liter. Daardoor wordt er 22 kW (30 pk) meer vermogen bereikt tot (450 pk) tegen 8500 t/m. De auto is uitgerust met een zesgangige sequentiële bak en weegt in die versie 1200 kg.(Tekst:wr/Foto:Porsche)
Mercedes-Benz is launching serie-produced cell car on the road
Mercedes-Benz is launching its first series-produced fuel cell car on the road. It is the B-Class F-CELL. The environmentally friendly electric car has better a performance similar to than a 2,0 litre petrol car and is fully suited for everyday driving. The ZERO-emission drive system consumes the equivalent of 3,3 litres of diesel per 100 km in the "New European Driving Cycle" (NEDC). Production of the B-Class F-CELL will commence later in 2009 with in the beginning a small lot. The first of around 200 vehicles will be delivered to customers in Europe and USA at the beginning of next year.
The new fuel cell vehicle offers everything that people expect from a Mercedes-Benz: high comfort and safety as well as no reduction in interior space and boot capacity. Customers will not have to sacrifice any driving pleasure either, because the electric motor has a peak performance of 100 kW(136 hp) and a maximum torque of 290 Nm, which is available from the first rotation. That's mean an impressive dynamic handling properties, in some cases far better dan two litres petrol cars.
Despite these qualities, the ZERO-emission fuel cell drive consumes, as I said, the equivalent of only 3,3 litres of diesel fuel per 100 km. The range is with 400 km great en the refuelling times is about three minutes. The most important thing is dat de B-Class with the F_CELL is taking a pioneering role as the world really first fuel cell automobile to be produced under series production conditions. The technological heart of the car is the new generation of the compact, high-performance fuel cell system in which gaseous hydrogen reacted with atmospheric oxygen at 700 bar to generate a current for the electric motor. The fuel cell has a very good cold start as low as minus 25°C. As in hybrids with combustion engines, the fuel-cell car uses a lithium-ion battery with an output of 35 kW and a capacity of 1,4 kWh to boost power and recover braking energy. Lithium-ion technology is today the best compromise between high recharge efficiency, a long service-life and the compact dimensions. The drive components are situated in de sandwichfloor, well-know from the A- and B-Class. That's the raison that there a boot capacity of 416 litres stay available in the interior.(Walter Rombauts/Pictures:Mercedes-Benz)
Opel met ecoFlex dieselmotor met slechts 109 g/km CO2
Tot de bruikbare en betaalbare echte elektrische auto een feit is gaat de veldslag om ter minst g/km aan koolstofdioxyde onverminderd voort. Althans vor de merken die bezorgd zijn om de gunst van de klant, want de verkopers van dikke bakken liggen daar niet direct van wakker. Volgende maand is het de "Internationale Automobil Austellung" (van 17 tot 27 september) van Frankfurt. Met de Duitse verkiezingen van 27 september 2009 in het vooruitzicht en de verdere lotgevallen van Opel, krijgt dit Autosalon wel een bijzonder aanzicht. Talrijk zullen de elektrische conceptkarretjes zijn en ook een nieuwe Trabant doet zijn intrede.
De echte belangrijke accenten liggen in Duitsland bij Opel. Uit de vele interessante aspecten die Opel aanbiedt steekt er één bovenuit: een ecoFlex dieselmotor die maar 109 g/km aan CO2 uitstoot. De club van de -120 g/km, aangevoerd door de Smart, groeit nog steeds aan. Het zijn de enige dingen die de klant nog boeien. Alleen voor die opofferingen krijgt hij nog wat fiscale clementie van een overheid die zelf het water aan de lippen heeeft staan. Het geheim van die lage uitstoot is natuurlijk het lage brandstofverbruik. Dus moet de autobezitter er ook wat rijplezier bij inboeten. Zoals bij Volvo één van de vijf cilinders is opgeofferd om op die manier aan "downsizing" te doen, minder te verbruiken en dus minder uitstoot te hebben. Eén of tweetrapsturbootjes redden dan wat de toch nog verwachte pittigheid.
Maar vandaag is er geen andere uitweg. Zie de krachttoer van Opel in de nieuwe Astra. In de motorenreeks van acht zuinige en zo proper mogelijke motoren is door het drukken van het brandstofverbruik de uitstoot in g/km met liefst 12% gedaald. In ruil heeft de Astra meer allure en een ruimer interieur. Alle dieselmotoren (95, 110,125 en 160 pk) verbruiken minder dan 5 l/100 km. De benzinebroertjes raken nog niet onder 6,1 l/100 km. Volgens sommige kritikasters is dat dan nog fors gelogen want verbruiken àlle auto's meer dan de constructeurs in hun cijfermateriaal opgeven. Je kan dat ook omdraaien: maar weinige bestuurders zijn in staat een auto te rijden zoals die technisch daarvoor is voorzien.
Alle door Opel aangeboden krachtbronnen voldoen aan de Euro 5-emissienormen. Vele motoren worden gekoppeld aan zesversnellingsbakken. Wat vinnigheid in het opschakelen en rust en lagere toerentallen in de hogere gangen. Allemaal om dat verbruik te drukken en daarmee rechtstreeks de uitstoot. De 1,3 liter turbodiesel kan het koppel voor een zesbak niet opbrengen en heeft daarom een vijfversnellingsbak. De echte aanraders in de huidige context binnen het Opelaanbod zijn de 1,4 en 1,6 liter turboviercilinders. Ze dienen in feite drie heren: het gehandhaaafde rijplezier, de zuinigheid door fikse overdrive-verhoudingen en daaraan verbonden de beoogde lage uitstoot in g/km. Men kan die trend niet eeuwig blijven doortrekken. Daarom is het tijd voor de elektrische auto. Raar genoeg boet de hybride in die verbeten strijd aan populariteit in. Het zal ermee vergaan zoals in de F1 het KERS-systeem. (Kinetic Energy Recovery System). Het is te duur, te ingewikkeld en brengt niet genoeg aarde aan de dijk. In de hybride-auto heeft men ook die drie factoren: een verbrandingsmotor, een dure zware batterij en een elektromotor. Gooi die verbrandingsmotor er tussenuit ! Ga puur elektrisch ! Maar daarbij beginnen batterijfabrikanten zich achter de oren te wrijven. Hun wenkbrauwen fronsen. Het is engineeringsgewijs heel knap, maar misschien toch weer niet direct algemeen voor eind 2011. Tenzij je in California woont en met een Tesla kunt rijden. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Opel)
Met een Tesla kan je zo'n 365 km rijden eer de lithium-ionen batterij om een nieuwe lading vraagt die naar verluidt voor zo'n 9 zou moeten zijn gefikst. Als je voorbij het "laadpunt" rijdt valt de auto onherroepelijk stil. Hoe mooi, hoe exotisch, hoe knap ook, hij staat daar te staan als een bison in de weide. Dat is momenteel het meest kwetsbare punt van de sublieme Californische échte elektrische auto. De concurrentie, zéér uitgesproken General Motors, gebruikt dat kwetsbare punt om een nieuwe theorie over de elektrische auto te verkondigen. Of om met andere woorden te zeggen dat de complete elektrische auto nooit zal bestaan door gebrek aan die autonomie.
De Volt is op zijn tijd vooruit. De Cruze gaat elektrisch. De Opel Ampera gaat eind 2011 in productie. Als een reusachtige serpentin gaan die berichten de wereld rond. Nu met het internet sneller dan je ze kan schrijven. We zijn al zover dat Babylonische spraakverwarring begint te heersen over vaktermen. General Motors vindt - niet geheel onterecht - dat men het de bezitter van een elektrisch voertuig niet kan aandoen van ergens stil te vallen. Zoals in de stationromannetjes bij nacht en ontij, met een zieke hond en je schoonmoeder ook nog achterin. Daarom vonden de pientere heren van de reus op lemen voeten de term "E-REV" uit. Dat staat letterlijk voor "Extended-Range Electric Vehicle"
In concreto gebruik je een elektromotor als primaire aandrijfbron. Maar die kan de aandrijving maaar 60 km lang waaarborgen en smeekt dan om een secundaire aandrijving op fossiele brandstof. Weliswaar bescheiden in omvang en verbruik en - héél belangrijk - alleen dienend om de lithium-ionen-batterij van 16 kWh op te laden zodat die verder de elektromotor kan aandrijven tot je er na die steeds wissselende cyclus van elkaar aflossen tot meer dan 500 km kan mee rijden. Die primaire energiebron die stroom krijgt van de batterij wordt dan een motorgenerator genoemd. Uiteindelijk kan de Opel Ampera (zo werd gezegd bij de lancering in Genève in maart van dit jaar) ook aan een gewoon stopcontact van 230 volt worden opgeladen. Opnieuw voor een basisrit van 60 km waarna een verbrandingsmotor als generator werkend de batterijen weer oplaadt. De eeuwige ononderbroken cyclus zou je zeggen. Ware het niet dat die verbrandingsmotor (diesel of benzine) nog steeds geen totaal nul-uitstoot geeft.
Renault, Mercedes, Nissan, BMW zeker, maar ook alle andere constructeurs die de wereld doen vonken, die hun bedoeling is van eeen copmlete ZERO-uitstoot te hebben. Van niks. NIet van koolstofdioxide, niet van onverbrande koolwaterstoffen, ook niet van stikstofoxyde, niet van roet, niet van roetpartikels. Van niks. Ook niet van fijn stof. Maar dat zal het moeilijkste zijn, want fijn stof wordt niet alleen door verbrandingen en chemische uitwisselingen bekomen. Tientallen andere factoren - uit huisbrand, wrijvingen, natuurbiologische gebeurtenissen - zorgen voor fijn stof. We zijn er dus nog niet uit. Maar nieuwe open discusssies en inzichten kunnen ons mogelijk wel sneller aan onze zo gewenste echte elektrische auto helpen.(Tekst:Walter Rombauts)
Gisteren, donderdagnamiddag, hebben de vijf leden van het RACB National Team de gelegenheid gekregen kennis te maken met de installaties van Toyota F1.
Foto in bijlage : Thierry Neuville, Benjamin Bailly, Jérôme D'Ambrosio, Laurens Vanthoor en Bertrand Baguette in de stand van Toyota F1.
Opdracht volbracht, dit is het minst wat we kunnen zeggen van het geslaagde weekend racen in het Limburgse Zolder. Met een Porsche GT3 uit de stallen van First Motorsport is Jan Wouters, officiële Yokohama-piloot,samen met zijn copiloten, Beliën, Vanrompay en Derdaele erin geslaagd een klasse overwinning in GT4 te behalen. Sterker nog, de vooropgestelde ambitie een top tien te behalen werd gerealiseerd door een schitterende 6de plaats te veroveren. Een plaats waarbij heel wat snellere en meer potente bolides werden achter gehouden. Dankzij een probleemloze wedstrijd en een vrij strak tempo klom de Yokohama-Porsche stelselmatig vanuit een 21ste startplaats op naar de top tien.
Een zevende stek was de laatste uren eigenlijk al een zekerheid, door het uitvallen van een BMW-silhouette in het voorlaatste race-uur kwam de zesde plaats nog in handen van het Yokohama-kwartet.Deze sterke prestatie geeft extra motivatie voor de volgende endurance race van 14 november. Dan wordt op hetzelfde circuit een 10 uren race gehouden ter afsluiting van het race-seizoen.
Yokohama kwam dit jaar al eerder in het nieuws door tijdens de lancering van CleanWeek 2020 in de maand mei een band voor te stellen die is gemaakt uit afval van appelsienschillen. Daardoor wordt 80% natuurrubber gespaard en dus CO2. Jan Wouters is ook de officiële Yokohama-coureur in het nieuwbakken Belgische driftkampioenschap waaarin hij eveneens sterk uit de verf komt.(wr)
Veertien dagen geleden verhuisde Nissan terug naar zijn historische roots in Yokohama. Daar waren nogal wat redenen voor. De autoindustrie is niet alleen genoodzaaakt auto's met lage CO2-waarden aan de consument te leveren, ze is misschien wel vooral aan zichzelf verplicht te zoeken naar de productiemethoden die op zich weinig koolstofdioxyde in de atmosfeer brengen. Nissan President CEO Carlos Ghosn vertelde dat de terugkeer naar Yokohama waar Nissan in 1933 werd opgericht (Datsun toen nog...) betekent dat het productie-apparaaat 16% minder CO2 uitstoot dan het vorige hoofdkwartier in Ginza in Tokio. Dat is op jaarbasis toch nog 10.200 ton. Maar volgens het "Building Energy Managements System" (BEMS) is dat een industriële prestatie om fier op te zijn.
Het nieuwe gebouw heeft een oppervlakte van 80.000 vierkante meter. Het telt 22 bovengrondse en twee ondergrondse verdiepingen en rijst uit boven de haven van Yokohama. De gelijkvloerse verdieping is 4.000 vierkante meter groot en er is de Nissan Gallery waar liefst 30 auto's zijn tentoongesteld. Daartussen bevindt zich de "LEAF" die gelijktijdig met de plechtige opening werd gelanceerd. Het is een auto die eind 2010 op de markt komt in USA en Europa. Het is een mid-size elektrische auto voor vijf personen die een actieradius van 160 km heeft bij volledig opgeladen Lithium-ion-batterijen.Volgens de US LA4 mode kan hij aan eeen 200 v-net in 30 minuten voor 80% worden opgeladen met een quickstarter. Gezien de nu tienjarige Alliantie met Renault behoort Nissan met eeen productie van 3,411 miljoen geproduceerde voertuigen tot de grote wereldspelers. ZERO-emission is het hoofddoel.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Nissan)