AUTOSALON (7) - Brandveiligheid is verhoogd in Ampera en Volt
Op advies van de National Highway Traffic Safety
Administration (NHTSA) in de USA hebben zowel de Opel Ampera als de Chevrolet
Volt enkele verbeteringen ondergaan. In essentie eigenlijk de voorzieningen rond
de Lithium-Ion batterij die bij botsing, of zelfs weken daarna, vuur zou kunnen
vatten. De Opel Ampera en de Chevrolet zijn die elektrische auto's die naast een elektromotor ook een kleine verbrandingsmotor hebben die als generator fungeert als de accu leeg is. Dit na 60 à 65 km en door het laden van de batterij kan zowel de Ampera als de Volt meer dan 500 km autonomie opbrengen. Dit noemt men de "extended range", de "uitgebreide autonomie." Zelfs Mercedes is niet doof voor dit argument. Maar het verbrandingsmotortje stoot 27 g/km uit bij een verbruik van 1,2 liter op 100 km. Dus letterlijk genomen geen ZERO-emissie maar wel een plug-in-hybrid. Niets mis mee, maar de nuance met de puur elektrische auto is er wel.
Dat moet de eventuele liefhebbers van de Opel Ampera
geruststellen, want die kreeg in 2011 al de maximale veiligheidsscore van 5
sterren in het New Car Assesment Program (Euro NCAP) waarmee alle
constructeurs graag snoeven. De verbeteringen die Opel en Chevrolet op 5
januari j.l. aankondigden omvatten wijzigingen aan de carrosserie en aan het
koelsysteem van de accu. Daarmee moeten de batterijcellen een extra bescherming
krijgen bij een ernstige zijdelingse impact.
Een bondig overzicht van de perfectioneringen zijn een
verhoogde weerstand van de carrosserie tegen zijdelingse botsenergie.
Vervolgens wordt een bijkomende sensor gemonteerd in het koelvloeistofreservoir
van de batterij om het niveau ervan te meten. En tot slot krijgt die
koelreservoir aan de bovenzijde een heuse veiligheidsluiting waardoor iedere
mogelijke lekkage wordt vermeden.
In zowel de Opel als de Volt worden de nieuwigheden vanaf de
huidige heropstarting van de productie na de kerstperiode al ingebouwd en de
reeds geproduceerde autos zullen, eens aangekomen in Europa, direct worden
aangepast naar de zin van NHTSA. De Opel Ampera en de Chevrolet Volt zijn
uiteraard te zien op de 90ste Brussels Motor Show die op 12
januari 2012 opengaat voor wat het grote publiek wordt genoemd.
Het is de groep mensen (Febiac verwacht er meer dan 650.000)
die maken dat autoconstructeurs nog kleine winsten kunnen maken, dat verlieslatende banken
overleven, managers onterechte hoge bonussen innen voor immorele prestaties en
de overheid zichzelf ook een loonsverhoging kan toekennen, die later een fout in een tekst blijkt te zijn... Blijkbaar zorgt
Jan-met-de-Pet goed voor het vaderland.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos: Opel en
Chevrolet)
AUTOSALON (6) - Group T dankt Ford en Vlaams-Brabant
De projectwagen waarmee Group T in 2012 hoogtechnologische
staaltjes zal ten beste geven is een Ford Fiesta Formula Group T. Ford heeft dus toch nog oog voor klasse. Ook de provincie Vlaams-Brabant zegde de door Group T aangevraagde subsidie toe. Terecht omdat het niet gaat over bridgen, woestijnvissen, landbouw op zee, of vogelenpik, maar CONCRETE innovatie waarover minister van van alles en nog wat, Ingrid Lieten, veel babbelt maar zéér weinig kent. Veel boeiender dan de politieke blabla is de ontwikkeling van de Areion, een kleine elektrische
éénzitterracewagen, naar het Amerikaanse voorbeeld van al ruim 30 jaar geleden.
Elektrisch racen. In sprints van bijvoorbeeld 20 minuten.
Omdat de au serieux
van Group T zo diepgaand is, vinden de Masterstudenten in Leuven altijd
sponsors. Omdat later voor hen NU is. In korte afleveringen zullen we het
breinwerk van die pientere studenten waaronder Koen Huybrechts de witte raaf
is nauwkeurig belichten. Er heel goed over wakend dat ondergetekende geen
eigen interpretaties geeft of technische uitschuivers maakt die voor discussies
en hilariteit kunnen zorgen. We beginnen met een snelle inkijk van de
elektrische- en mechanische aandrijflijn die het elektrisch koppel in peis en vree naar de wielen, banden en weg moet verdelen.
De opbouw van de projectwagen is begonnen om en het algemene
ontwerp van de aandrijflijn loopt naar zijn einde. Alle belangrijke componenten
zijn gekozen en besteld. We overlopen bondig de onderdelen die in deze
aandrijflijn zullen zitten. Al het opgesomde bevindt zich in de ruimte achter
de bestuurder en zorgen voor achterwielaandrijving.
Op gebied van batterijen maakt het team gebruik van 124
Lithium-Polymeercellen waardoor de aandrijflijn 85 kW (115,6 pk) voldoende vermogen
krijgt toebedeeld. De cellen van 10C worden in serie geplaatst om zo tot een
spanning van 450V te komen.10C betekent dat de cellen in 1/10de
van een uur kunnen ontladen worden. In dit geval dus in 6 minuten.
Al deze cellen worden samen met het Battery Management
System van Elithion in een compacte doos gestopt. Het geheel weegt 65 kg en
bevindt zich vlak achter de zetel van de bestuurder en is ten allen tijde
verwijderbaar. Een krachtige permanent magneet synchrone motor van EVO Electric
zet het elektrische vermogen om in mechanisch vermogen. De elektromotor weegt
amper 40 kg maar toch in staat vlotjes die 85 kW (115,6 pk) te leveren met een maximaal
koppel van 600 Nm. Dit kan hij bovendien met een efficiëntie van 95% binnen het
werkgebied.
Zoals bij alle elektrische- of hybridcars zijn de
eigenschappen van het brein, de motorcontroller, hoogst belangrijk. De
DC-spanning die het accu-pakket levert wordt door een invertor omgezet in een
3-fasige spanning. Deze invertor bevat IGBTs die onder hoge spanning grote
stromen (tot 300A) op en af kan schakelen en zo de motor kan sturen. Triphase
stelt hiervoor een SKAI-controller ter beschikking. Vanaf de motor-as brengt een
ketting en twee kettingwielen het vermogen over naar een mechanisch
differentieel.
Daarmee kunnen de juiste overbrengingen worden bereikt en
laat meer vrijheid toe in de plaatsing van de aandrijflijn. Grote
autoconstructeurs hebben vaak maar weinig literatuur ter beschikking over de
manier waar een het uitstekende as-einde van een EM vervolgens de kracht
mechanisch verdeet e naar de wielen leidt. Natuurlijk is de CVT met zijn
lamellen duwband die werkt volgens het afwikkelprincipe een meer en meer gebruikt
onderdeel. Maar men mag er niet teveel vragen over stellen. Zelfs intern ligt
de gevulgariseerde uitleg erover niet voor het grijpen. Group T durft iedere
pijnlijke hamvraag aan. Daarom vertellen we in verdere bijdragen hoe vanaf dat
differentieel koppels via de wielen en de banden aan het asfalt worden
verkocht. Group T waarin iedere jonge ingenieur geniaal is. In woord en
daad.(Tekst:Walter Rombauts)
Nu de 90ste Brussels Motor Show dichterbij komt
hebben de verkoopscijfers van 2011 mij doen opmerken dat het vroegere
legendarische merk Alfa Romeo nog bestaat. Het heeft in 2011 nog 6.205 autos
aan de man/vrouw gebracht. Een cijfer dat goed is voor een marktaandeel van
1,08.Dat is goed voor een
éénentwintigste plaats op de Belgische hitparade van 2011. Een klein mirakel
waar CEO van Fiat Marchionne het goddelijke eens moet in zoeken. Met nog
slechts drie mooie modellen drijft de verkoop in België op een
aanmodderende infrastructuur, te beginnen met een incompetente PR-dienst en
aangevuld met arrogante, ei zo na, onbeleefde verkopers in de showrooms. Ik sta
altijd versteld hoe vanuit-de-hoogte een verkoopscordon en garagepersoneel
kunnen doen tegen mensen die als klant uiteindelijk misschien mee hun loon
zullen betalen.
De Mito, de kleinste en mooiste Alfa op dit ogenblik, krijgt
twee nieuwe krachtbronnen. Eén ervan noemt de TwinAir en is een 900 cm3
tweecilinder die (85 pk) kan uitbraken en mits verstandig rijden slechts een
uitstoot van 98 g/km aan CO2 heeft. Net als in de Giuletta en de 159 is de
topversie van de Mito met een klavertje-vier gesierd. Dat gaat dan over de Mito
Quadrifoglio Verde die 125 kW (170 pk) puurt uit een 1.4 liter viercilinder
turbomotor. Dergelijke downsizing in de motorbouw doet al denken aan de
nieuwe 1.6 liter turbomotoren die tot nader order (van Ecclestone) in 2013 in de
Formule 1 gaan worden gebruikt.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Niet beschikbaar)
GEEF EEN MENS EEN PREMIE EN HIJ KOOPT...EEN RENAULT !
Liefst 48.763 nieuwe personenwagens werden in België
ingeschreven van 1 tot 31 december 2011. Die stijging met 66,8% t.o.v. dezelfde
maand in 2010 (29.243 stuks) is natuurlijk te wijten/te danken aan de afschaffing van de 15%
korting op de zogenaamde groene autos met lage uitstoot aan koolstofdioxyde
(CO2). Iedereen wilde nog snel dat beetje meenemen van wat de overheid in de
loop van het hervormingsjaar 2012 via slinkse taksen en belastingen ruimschoots
en schaamteloos zal terugnemen van de belastingbetaler.
Renault verkocht het best in december 2011 (5955
voertuigen), gevolgd door VW, Peugeot, Citroën, Ford en Opel. Over heel het
jaar gezien leidt Volkswagen in de macabere strijd om de koper die de
ongenadige autoverkoop is geworden. Liefst 61.904 vierwielers op een totaal van
572.211 verkochte autos in 2011, droegen het VW embleem. Goed voor 10,82% van
de markt. Dan zit Renault nog op de Duitse hielen met10,74% en Peugeot zakt al met een trede naar
8,51% waarna Citroën, Opel, Ford, Audi en BMW de volumemakers achternahollen.
Als volume-merk sluit Toyota met 3,83% het rijtje van wat je de populairste
autos zou moeten noemen. Tiende komt Mercedes met 3,54%, maar met de ster
begint ook een ander verhaal in autobouw- en autoverkoopkunst. De triestheid
van wie dan allemaal volgt zullen we in dit vlammend nieuwe jaar niet
vertellen. Alles en iedereen laat men best in zijn waardigheid.(Tekst:Walter
Rombauts/Foto:Renault)
Eind 2009 werd in de persmap van Nissan al uitvoerig
pré-informatie vrij gegeven om hun stand in Hall 6 van de Heizel de Brussels
Motor Show van 2010 kracht bij te zetten. Toch duurde het nog tot 18 oktober
2010 eer de Japanse constructeur de LEAF als eerste puur elektrische auto
aankondigde die rijdt als een gewone auto. Waarin vijf mensen zich
comfortabel kunnen verplaatsen, die handelbaar is en waarvan de gelamineerde
- Lithium-Ion accus zich gemakkelijk laten opladen. Actieradius 160 km
(18-10-2010) en bij zwakke batterij met een snellader in 30 minuten weer voor
80% opgeladen.
Wij hebben onverdroten inspanningen geleverd om deze dag
ooit werkelijkheid te laten worden, zei toen Nissan President en CEO Carlos
Ghosn. De dag waarop we een auto kunnen voorstellen met uitstoot ZERO !!! Deze
voorstelling is het eerste hoofdstuk van wat ongetwijfeld een boeiend verhaal
wordt, voegde hij er nog aan toe. Uiteraard krijgt de man gelijk want ook als
voorzitter van de straks elfjarige Alliantie Nissan-Renault heeft hij naast de
LEAF nog vijf andere vonkers weten geboren worden. De Renault Twizy, de
Z.O.E., de Kangoo en de Fluence. Beide constructeurs geloven rotsvast in de EV.
Pessimisten zien het minder in vuurwerk. Donderwolken van
een ontredderde wereld-economie drijven de gedachten naar de dure prijskaartjes
van de Electric Vehicles (EV). Brengen ook de autonomie onder de loep zonder
erbij te vertellen dat die rechtstreeks van rijgedrag en wagenbelasting
afhankelijk is. Wie zijn pakken Cola en Chaudfontaine in de koffer mee naar zee
neemt zal snel een stekker moeten opzoeken. Wie doordrongen is van de groene
gedachte en geen schadelijke uitstoot wil, zal als purist deze autos gaan
rijden.
Dan nog blijven enkele spoken rondwaren. Zoals het zeer
nodig is elektriciteit te winnen met zon, water en wind. Niet met de nu gekende
elektriciteitscentrales. Echte heldenkers beweren dat als de energieconsumptie
nog stijgt, vroeg of later het licht zo nu en dan zal uitgaan. Met 7 miljard
wezens op deze planeet zou dat zelfs geen opzien mogen baren. Er worden in
ijltempo nog mensen bij gemaakt. Met zn 9 miljard tegen 2050 Moet er nog
stroom zijn ?
Wie zich tussen 12 en 22 januari 2012 een juist beeld wil vormen gaat best naar Paleis 6 waar Nissan de LEAF in alle facetten verklaart. Desgewenst kan een testrit ook worden gedaan. Handig om te leren omgaan met innovatie en opwinding. De twee kernpunten van een 90ste Auto Motor Salon dat voor geen ander moet onderdoen.
Tot slot iets over de Alliantie. Ze werd opgericht in 1999 en wil wereldleider worden voor mobiliteit met ZERO-emissie voor voertuigen via een uitgebreide strategie van massamarketing van elektrische voertuigen die zowel het product als de infrastructuur omvat. Momenteel hebben Renault en Nissan meer dan 90 samenwerkingsakkoorden gesloten met regeringen, gemeenten en bedrijven in de hele wereld om de noodzakelijke stimulansen en infrastructuur te installeren om van elektrische voertuigen een succes te maken. Tegen 2015 zal de Alliantie 500.000 EV's en accu's kunnen produceren in haar fabrieken, verspreid over de hele wereld. Naar eigen zeggen zal het op die manier de enige autogroep ter wereld worden die elektrische voertuigen en batterijen op deze schaal kan ontwikkelen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Renault en Nissan)