NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • GIACOMO AGOSTINI HERNEEMT ZEGEREEKS IN GP VAN BELGIË - GVA 1973
  • FORMULE 1 VOOR DE WOII, TOPIC OP MERCEDES-BENZ 3 LITER W154 UIT 1939
  • NIEUWE PORSCHE 911, DE ACHTSTE GENERATIE, STEELT SHOW IN L.A.
  • ACHTSTE GENERATIE VAN PORSCHE 911 VANDAAG IN WERELDPREMIERE IN L.A.
  • HAMILTON SLUIT SEIZOEN AF MET ZEGE IN ABU DHABI
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    08-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AUTOSALON (7) - Brandveiligheid is verhoogd in Ampera en Volt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op advies van de “National Highway Traffic Safety Administration” (NHTSA) in de USA hebben zowel de Opel Ampera als de Chevrolet Volt enkele verbeteringen ondergaan. In essentie eigenlijk de voorzieningen rond de Lithium-Ion batterij die bij botsing, of zelfs weken daarna, vuur zou kunnen vatten. De Opel Ampera en de Chevrolet zijn die elektrische auto's die naast een elektromotor ook een kleine verbrandingsmotor hebben die als generator fungeert als de accu leeg is. Dit na 60 à 65 km en door het laden van de batterij kan zowel de Ampera als de Volt meer dan 500 km autonomie opbrengen. Dit noemt men de "extended range", de "uitgebreide autonomie." Zelfs Mercedes is niet doof voor dit argument. Maar het verbrandingsmotortje stoot 27 g/km uit bij een verbruik van 1,2 liter op 100 km. Dus letterlijk genomen geen ZERO-emissie maar wel een plug-in-hybrid. Niets mis mee, maar de nuance met de puur elektrische auto is er wel.

     

    Dat moet de eventuele liefhebbers van de Opel Ampera geruststellen, want die kreeg in 2011 al de maximale veiligheidsscore van 5 sterren in het “New Car Assesment Program” (Euro NCAP) waarmee alle constructeurs graag snoeven. De verbeteringen die Opel en Chevrolet op 5 januari j.l. aankondigden omvatten wijzigingen aan de carrosserie en aan het koelsysteem van de accu. Daarmee moeten de batterijcellen een extra bescherming krijgen bij een ernstige zijdelingse impact.

     

    Een bondig overzicht van de perfectioneringen zijn een verhoogde weerstand van de carrosserie tegen zijdelingse botsenergie. Vervolgens wordt een bijkomende sensor gemonteerd in het koelvloeistofreservoir van de batterij om het niveau ervan te meten. En tot slot krijgt die koelreservoir aan de bovenzijde een heuse veiligheidsluiting waardoor iedere mogelijke lekkage wordt vermeden.

     

    In zowel de Opel als de Volt worden de nieuwigheden vanaf de huidige heropstarting van de productie na de kerstperiode al ingebouwd en de reeds geproduceerde auto’s zullen, eens aangekomen in Europa, direct worden aangepast naar de zin van NHTSA. De Opel Ampera en de Chevrolet Volt zijn uiteraard te zien op de 90ste “Brussels Motor Show” die op 12 januari 2012 opengaat voor wat het grote publiek wordt genoemd.

     

    Het is de groep mensen (Febiac verwacht er meer dan 650.000) die maken dat autoconstructeurs nog – kleine – winsten kunnen maken, dat verlieslatende banken overleven, managers onterechte hoge bonussen innen voor immorele prestaties en de overheid zichzelf ook een loonsverhoging kan toekennen, die later een fout in een tekst blijkt te zijn... Blijkbaar zorgt Jan-met-de-Pet goed voor het vaderland.(Tekst:Walter Rombauts/Foto’s: Opel en Chevrolet)

     

     

     

     

     

     

    Bijlagen:
    Achter het stuurwiel i8112.jpg (418.1 KB)   
    Ampera's onderwerp van brandveiliger i8112.jpg (627.1 KB)   
    De Opel Ampera aan de stekker i8112.jpg (1.8 MB)   
    De startknop, voet op rempedaal i8112.jpg (2.9 MB)   
    Het geven en nemenspel van laden en ontladen i8112.jpg (4.3 MB)   
    Lay-out van de Opel Ampera i8112.jpg (3.3 MB)   
    Wat de bestuurder vanachter het stuurwiel ziet i8112.jpg (1.8 MB)   

    08-01-2012 om 13:15 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AUTOSALON (6) - Group T dankt Ford en Vlaams-Brabant

    De projectwagen waarmee Group T in 2012 hoogtechnologische staaltjes zal ten beste geven is een Ford Fiesta “Formula Group T”. Ford heeft dus toch nog oog voor klasse. Ook de provincie Vlaams-Brabant zegde de door Group T aangevraagde subsidie toe. Terecht omdat het niet gaat over bridgen, woestijnvissen, landbouw op zee, of vogelenpik, maar CONCRETE  innovatie waarover minister van van alles en nog wat, Ingrid Lieten, veel babbelt maar zéér weinig kent. Veel boeiender dan de politieke blabla is de ontwikkeling van de “Areion”, een kleine elektrische éénzitterracewagen, naar het Amerikaanse voorbeeld van al ruim 30 jaar geleden. Elektrisch racen. In sprints van bijvoorbeeld 20 minuten.

    Omdat de “au serieux” van Group T zo diepgaand is, vinden de Masterstudenten in Leuven altijd sponsors. Omdat later voor hen NU is. In korte afleveringen zullen we het breinwerk van die pientere studenten – waaronder Koen Huybrechts de witte raaf is – nauwkeurig belichten. Er heel goed over wakend dat ondergetekende geen eigen interpretaties geeft of technische uitschuivers maakt die voor discussies en hilariteit kunnen zorgen. We beginnen met een snelle inkijk van de elektrische- en mechanische aandrijflijn die het elektrisch koppel in peis en vree naar de wielen, banden en weg moet verdelen.

     

    De opbouw van de projectwagen is begonnen om en het algemene ontwerp van de aandrijflijn loopt naar zijn einde. Alle belangrijke componenten zijn gekozen en besteld. We overlopen bondig de onderdelen die in deze aandrijflijn zullen zitten. Al het opgesomde bevindt zich in de ruimte achter de bestuurder en zorgen voor achterwielaandrijving.

     

    Op gebied van batterijen maakt het team gebruik van 124 Lithium-Polymeercellen waardoor de aandrijflijn 85 kW (115,6 pk) voldoende vermogen krijgt toebedeeld. De cellen van 10C worden in serie geplaatst om zo tot een spanning van 450V te komen.”10C” betekent dat de cellen in 1/10de van een uur kunnen ontladen worden. In dit geval dus in 6 minuten.

     

    Al deze cellen worden samen met het Battery Management System van Elithion in een compacte “doos” gestopt. Het geheel weegt 65 kg en bevindt zich vlak achter de zetel van de bestuurder en is ten allen tijde verwijderbaar. Een krachtige permanent magneet synchrone motor van EVO Electric zet het elektrische vermogen om in mechanisch vermogen. De elektromotor weegt amper 40 kg maar toch in staat vlotjes die 85 kW (115,6 pk) te leveren met een maximaal koppel van 600 Nm. Dit kan hij bovendien met een efficiëntie van 95% binnen het werkgebied.

     

    Zoals bij alle elektrische- of hybridcars zijn de eigenschappen van het brein, de “motorcontroller”, hoogst belangrijk. De DC-spanning die het accu-pakket levert wordt door een invertor omgezet in een 3-fasige spanning. Deze invertor bevat IGBT’s die onder hoge spanning grote stromen (tot 300A) op en af kan schakelen en zo de motor kan sturen. “Triphase” stelt hiervoor een SKAI-controller ter beschikking. Vanaf de motor-as brengt een ketting en twee kettingwielen het vermogen over naar een mechanisch differentieel.

     

    Daarmee kunnen de juiste overbrengingen worden bereikt en laat meer vrijheid toe in de plaatsing van de aandrijflijn. Grote autoconstructeurs hebben vaak maar weinig literatuur ter beschikking over de manier waar een het uitstekende as-einde van een EM vervolgens de kracht mechanisch verdeet e naar de wielen leidt. Natuurlijk is de CVT met zijn lamellen duwband die werkt volgens het afwikkelprincipe een meer en meer gebruikt onderdeel. Maar men mag er niet teveel vragen over stellen. Zelfs intern ligt de gevulgariseerde uitleg erover niet voor het grijpen. Group T durft iedere pijnlijke hamvraag aan. Daarom vertellen we in verdere bijdragen hoe vanaf dat differentieel koppels via de wielen en de banden aan het asfalt worden verkocht. “Group T” waarin iedere jonge ingenieur geniaal is. In woord en daad.(Tekst:Walter Rombauts)

     

     

    Bijlagen:
    Designspace Areion of Group T's genialiteit i5112.png (106.5 KB)   

    05-01-2012 om 18:25 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AUTOSALON (5) - Alfa Romeo bestaat nog

    Nu de 90ste Brussels Motor Show dichterbij komt hebben de verkoopscijfers van 2011 mij doen opmerken dat het vroegere legendarische merk Alfa Romeo nog bestaat. Het heeft in 2011 nog 6.205 auto’s aan de man/vrouw gebracht. Een cijfer dat goed is voor een marktaandeel van 1,08.  Dat is goed voor een éénentwintigste plaats op de Belgische hitparade van 2011. Een klein mirakel waar CEO van Fiat Marchionne het goddelijke eens moet in zoeken. Met nog slechts drie – mooie – modellen drijft de verkoop in België op een aanmodderende infrastructuur, te beginnen met een incompetente PR-dienst en aangevuld met arrogante, ei zo na, onbeleefde verkopers in de showrooms. Ik sta altijd versteld hoe “vanuit-de-hoogte” een verkoopscordon en garagepersoneel kunnen doen tegen mensen die als klant uiteindelijk misschien mee hun loon zullen betalen.

     

    De Mito, de kleinste en mooiste Alfa op dit ogenblik, krijgt twee nieuwe krachtbronnen. Eén ervan noemt de “TwinAir” en is een 900 cm3 tweecilinder die (85 pk) kan uitbraken en mits verstandig rijden slechts een uitstoot van 98 g/km aan CO2 heeft. Net als in de Giuletta en de 159 is de topversie van de Mito met een klavertje-vier gesierd. Dat gaat dan over de Mito “Quadrifoglio Verde” die 125 kW (170 pk) puurt uit een 1.4 liter viercilinder turbomotor. Dergelijke “downsizing” in de motorbouw doet al denken aan de nieuwe 1.6 liter turbomotoren die tot nader order (van Ecclestone) in 2013 in de Formule 1 gaan worden gebruikt.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Niet beschikbaar)

     

    03-01-2012 om 18:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEEF EEN MENS EEN PREMIE EN HIJ KOOPT...EEN RENAULT !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Liefst 48.763 nieuwe personenwagens werden in België ingeschreven van 1 tot 31 december 2011. Die stijging met 66,8%  t.o.v. dezelfde maand in 2010 (29.243 stuks) is natuurlijk te wijten/te danken aan de afschaffing van de 15% korting op de zogenaamde groene auto’s met lage uitstoot aan koolstofdioxyde (CO2). Iedereen wilde nog snel dat beetje meenemen van wat de overheid in de loop van het hervormingsjaar 2012 via slinkse taksen en belastingen ruimschoots en schaamteloos zal terugnemen van de belastingbetaler.

     

    Renault verkocht het best in december 2011 (5955 voertuigen), gevolgd door VW, Peugeot, Citroën, Ford en Opel. Over heel het jaar gezien leidt Volkswagen in de macabere strijd om de koper die de ongenadige autoverkoop is geworden. Liefst 61.904 vierwielers op een totaal van 572.211 verkochte auto’s in 2011, droegen het VW embleem. Goed voor 10,82% van de markt. Dan zit Renault nog op de Duitse hielen met 10,74% en Peugeot zakt al met een trede naar 8,51% waarna Citroën, Opel, Ford, Audi en BMW de volumemakers achternahollen.

    Als volume-merk sluit Toyota met 3,83% het rijtje van wat je de populairste auto’s zou moeten noemen. Tiende komt Mercedes met 3,54%, maar met de ster begint ook een ander verhaal in autobouw- en autoverkoopkunst. De triestheid van wie dan allemaal volgt zullen we in dit vlammend nieuwe jaar niet vertellen. Alles en iedereen laat men best in zijn waardigheid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)

     

    In december 2011 verkocht:

     

    1. Renault                            5.955 stuks                 12,21%

    2. Volkswagen                     5.879                           12,06%

    3. Peugeot                           4.719                           9,68%

    4. Citroën                             4.679                           9,60%

    5. Ford                                 3.976                           7,02%

     

     

     

    02-01-2012 om 18:52 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AUTOSALON (4) - Bondgenootschap
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eind 2009 werd in de persmap van Nissan al uitvoerig pré-informatie vrij gegeven om hun stand in Hall 6 van de Heizel de Brussels Motor Show van 2010 kracht bij te zetten. Toch duurde het nog tot 18 oktober 2010 eer de Japanse constructeur de LEAF als eerste puur elektrische auto aankondigde “die rijdt als een gewone auto”. Waarin vijf mensen zich comfortabel kunnen verplaatsen, die handelbaar is en waarvan de – gelamineerde - Lithium-Ion accu’s zich gemakkelijk laten opladen. Actieradius 160 km (18-10-2010) en bij zwakke batterij met een snellader in 30 minuten weer voor 80% opgeladen.

     

    “Wij hebben onverdroten inspanningen geleverd om deze dag ooit werkelijkheid te laten worden”, zei toen Nissan President en CEO Carlos Ghosn. “De dag waarop we een auto kunnen voorstellen met uitstoot ZERO !!! Deze voorstelling is het eerste hoofdstuk van wat ongetwijfeld een boeiend verhaal wordt”, voegde hij er nog aan toe. Uiteraard krijgt de man gelijk want ook als voorzitter van de straks elfjarige Alliantie Nissan-Renault heeft hij naast de LEAF nog vijf andere “vonkers” weten geboren worden. De Renault Twizy, de Z.O.E., de Kangoo en de Fluence. Beide constructeurs geloven rotsvast in de EV.

     

    Pessimisten zien het minder in vuurwerk. Donderwolken van een ontredderde wereld-economie drijven de gedachten naar de dure prijskaartjes van de “Electric Vehicles” (EV). Brengen ook de autonomie onder de loep zonder erbij te vertellen dat die rechtstreeks van rijgedrag en wagenbelasting afhankelijk is. Wie zijn pakken Cola en Chaudfontaine in de koffer mee naar zee neemt zal snel een stekker moeten opzoeken. Wie doordrongen is van de groene gedachte en geen schadelijke uitstoot wil, zal als purist deze auto’s gaan rijden.

     

    Dan nog blijven enkele spoken rondwaren. Zoals het zeer nodig is elektriciteit te winnen met zon, water en wind. Niet met de nu gekende elektriciteitscentrales. Echte heldenkers beweren dat als de energieconsumptie nog stijgt, vroeg of later het licht zo nu en dan zal uitgaan. Met 7 miljard wezens op deze planeet zou dat zelfs geen opzien mogen baren. Er worden in ijltempo nog mensen bij gemaakt. Met z’n 9 miljard tegen 2050… Moet er nog stroom zijn…?

    Wie zich tussen 12 en 22 januari 2012 een juist beeld wil vormen gaat best naar Paleis 6 waar Nissan de LEAF in alle facetten verklaart. Desgewenst kan een testrit ook worden gedaan. Handig om te leren omgaan met innovatie en opwinding. De twee kernpunten van een 90ste Auto Motor Salon dat voor geen ander moet onderdoen.

    Tot slot iets over de Alliantie. Ze werd opgericht in 1999 en wil wereldleider worden voor mobiliteit met ZERO-emissie voor voertuigen via een uitgebreide strategie van massamarketing van elektrische voertuigen die zowel het product als de infrastructuur omvat. Momenteel hebben Renault en Nissan meer dan 90 samenwerkingsakkoorden gesloten met regeringen, gemeenten en bedrijven in de hele wereld om de noodzakelijke stimulansen en infrastructuur te installeren om van elektrische voertuigen een succes te maken. Tegen 2015 zal de Alliantie 500.000 EV's en accu's kunnen produceren in haar fabrieken, verspreid over de hele wereld. Naar eigen zeggen zal het op die manier de enige autogroep ter wereld worden die elektrische voertuigen en batterijen op deze schaal kan ontwikkelen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Renault en Nissan)

     

     

     

     

     

     

    02-01-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!