De projectwagen waarmee Group T in 2012 hoogtechnologische
staaltjes zal ten beste geven is een Ford Fiesta Formula Group T. Ford heeft dus toch nog oog voor klasse. Ook de provincie Vlaams-Brabant zegde de door Group T aangevraagde subsidie toe. Terecht omdat het niet gaat over bridgen, woestijnvissen, landbouw op zee, of vogelenpik, maar CONCRETE innovatie waarover minister van van alles en nog wat, Ingrid Lieten, veel babbelt maar zéér weinig kent. Veel boeiender dan de politieke blabla is de ontwikkeling van de Areion, een kleine elektrische
éénzitterracewagen, naar het Amerikaanse voorbeeld van al ruim 30 jaar geleden.
Elektrisch racen. In sprints van bijvoorbeeld 20 minuten.
Omdat de au serieux
van Group T zo diepgaand is, vinden de Masterstudenten in Leuven altijd
sponsors. Omdat later voor hen NU is. In korte afleveringen zullen we het
breinwerk van die pientere studenten waaronder Koen Huybrechts de witte raaf
is nauwkeurig belichten. Er heel goed over wakend dat ondergetekende geen
eigen interpretaties geeft of technische uitschuivers maakt die voor discussies
en hilariteit kunnen zorgen. We beginnen met een snelle inkijk van de
elektrische- en mechanische aandrijflijn die het elektrisch koppel in peis en vree naar de wielen, banden en weg moet verdelen.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De opbouw van de projectwagen is begonnen om en het algemene
ontwerp van de aandrijflijn loopt naar zijn einde. Alle belangrijke componenten
zijn gekozen en besteld. We overlopen bondig de onderdelen die in deze
aandrijflijn zullen zitten. Al het opgesomde bevindt zich in de ruimte achter
de bestuurder en zorgen voor achterwielaandrijving.
Op gebied van batterijen maakt het team gebruik van 124
Lithium-Polymeercellen waardoor de aandrijflijn 85 kW (115,6 pk) voldoende vermogen
krijgt toebedeeld. De cellen van 10C worden in serie geplaatst om zo tot een
spanning van 450V te komen.10C betekent dat de cellen in 1/10de
van een uur kunnen ontladen worden. In dit geval dus in 6 minuten.
Al deze cellen worden samen met het Battery Management
System van Elithion in een compacte doos gestopt. Het geheel weegt 65 kg en
bevindt zich vlak achter de zetel van de bestuurder en is ten allen tijde
verwijderbaar. Een krachtige permanent magneet synchrone motor van EVO Electric
zet het elektrische vermogen om in mechanisch vermogen. De elektromotor weegt
amper 40 kg maar toch in staat vlotjes die 85 kW (115,6 pk) te leveren met een maximaal
koppel van 600 Nm. Dit kan hij bovendien met een efficiëntie van 95% binnen het
werkgebied.
Zoals bij alle elektrische- of hybridcars zijn de
eigenschappen van het brein, de motorcontroller, hoogst belangrijk. De
DC-spanning die het accu-pakket levert wordt door een invertor omgezet in een
3-fasige spanning. Deze invertor bevat IGBTs die onder hoge spanning grote
stromen (tot 300A) op en af kan schakelen en zo de motor kan sturen. Triphase
stelt hiervoor een SKAI-controller ter beschikking. Vanaf de motor-as brengt een
ketting en twee kettingwielen het vermogen over naar een mechanisch
differentieel.
Daarmee kunnen de juiste overbrengingen worden bereikt en
laat meer vrijheid toe in de plaatsing van de aandrijflijn. Grote
autoconstructeurs hebben vaak maar weinig literatuur ter beschikking over de
manier waar een het uitstekende as-einde van een EM vervolgens de kracht
mechanisch verdeet e naar de wielen leidt. Natuurlijk is de CVT met zijn
lamellen duwband die werkt volgens het afwikkelprincipe een meer en meer gebruikt
onderdeel. Maar men mag er niet teveel vragen over stellen. Zelfs intern ligt
de gevulgariseerde uitleg erover niet voor het grijpen. Group T durft iedere
pijnlijke hamvraag aan. Daarom vertellen we in verdere bijdragen hoe vanaf dat
differentieel koppels via de wielen en de banden aan het asfalt worden
verkocht. Group T waarin iedere jonge ingenieur geniaal is. In woord en
daad.(Tekst:Walter Rombauts)
|