MAX VERSTAPPEN EN RED BULL HONDA NEMEN LEIDING IN WK MET ZEGE IN GP VAN MONACO
Max Verstappen heeft geschiedenis geschreven door van start tot finish aan de leiding te rijden en de GP van Monaco te winnen. Officieel startte hij van de tweede plaats, maar in realiteit vertrok hij vanaf de spits omdat trainings snelste Charles Leclerc in de rit van de paddock naar het startrooster op de baan, voelde dat zijn versnellingsbak niet in orde was. De Ferrari stond dus niet in "pole" voor de formatieronde en de Monegask moest verstek laten gaan voor de race voor eigen publiek.
In de start was Max Verstappen snelst weg en toen Valtteri Bottas (Mercedes) rechts van de Red Bull nog een gaatje meende te zien, klapte Max Verstappen op autoritaire wijze de deur dicht voor de eerste bocht rechts, de slinkse van St.Devote waarna de helling naar het Casino volgt. Carlos Sainz (Ferrari) pikte knap derde aan. Dit snelle treintje Verstappen, Bottas, Sainz, domineerde het riante decor in Monte Carlo, met wat anoniem Lewis Hamilton op de zesde, zevende en even achtste plaats na zijn bandenwissel. Ongewoon voor hem. Er volgde nog een tragischer tafereel voor Mercedes toen de Fin Valtteri Bottas in de 33ste van de 78 ronden banden ging wisselen. De wielmoer van het rechter voorwiel was zo verhit geraakt dat de mecaniciens het niet los kregen met de luchthamer. De schroefdraad was zo uitgezet dat die niet meer te verdraaien was. Opgave voor de onfortuinlijke ploegmaat van Lewis Hamilton.
Max Verstappen maalde in de Red Bull-Honda de kilometers af, wezenlijk door niets gestoord. Zelfs deze keer geen safetycar, enkel wat gedubbelden waarvoor hij moest opletten. Carlos Sainz was nu in tweede positie en kijk, daar reed zowaar die Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) derde en mocht zo goed als direct van zijn derde podiumplaats in vijf GP's dromen. Sergio Perez, in de tweede Red Bull, joeg als bezeten, soms in Mirabeau met het linker voorwiel van de grond, zo hard liet hij de rechter achterkant grijpen in het asfalt voor Hotel Löws. Maar Norris hield stand, Perez schikte zich in een vierde plaats. Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes) oogstte de onderscheiding van "Driver of the Day" met een vijfde eindplaats.
Op tien ronden van het einde ging Lewis Hamilton "softs" halen met als enige doel nog één WK-punt meer mee te pikken dat aan de snelste ronde is verbonden. In de 71ste ronde lukte hem dat met 1'12"909. Maar dit explootje verhinderde niet dat Max Verstappen de leiding neemt in de voorlopige WK-stand voor Piloten. Daarbovenop neemt Red Bull-Honda ook de leiding met 1 punt over van Mercedes in het WK Constructeurs !!! In de nu éénenzeventig jarige geschiedenis van de Formule 1 hebben 33 mannen in meer dan 1000 GP's een wereldtitel veroverd. Max Verstappen heeft vandaag in Monaco het fundament gelegd voor een eerste wereldtitel waarmee de in Hasselt geboren Limburger mogelijk de 34ste naam wordt in de onuitwisbare galerij van de allergrootsten van de autosport. (Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC - FERRARI - BEKROONT 8ste POLE MET CRASH IN VANGRAILS
De spanning was te snijden in Monte Carlo met 18°C bewolking en versprokkeld "publiek". Bottas zette de snelste tijd in de Q1, waarin grote mond Fernando Alonso (Alpine-Renault) sneuvelde op de 17de plaats. Dat is net voor... Lattifi, Mazepin en Mick Schumacher wiens auto niet klaar was voor de kwalificaties. Hij start twintigste. In de Q2 zag een andere vermeende grootheid zijn verouderingsproces: Daniël Ricciardo in de Mc Laren-Mercedes. Het is duidelijk dat de jongeren logischer wijze de moeilijk tastbare "macht" overnemen. Zelfs zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (36) geraakte niet op dreef, tenzij in die laatste minuten van de tien minuten durende Q3.
Daarin kon hij zich niet meer bewijzen omdat Leclerc door zijn ongeval in Rascasse rood en het einde van de Q3 uitlokte. Max Verstappen verkeerde in hetzelfde geval. Alle verdere kans op een pole verdampte door Leclerc's fout. Maar diens chrono stond onwrikbaar aan de top: 1'10"346. Charles Leclerc reed voor zijn eigen deur zoals de meesten overigens die daar een stekje hebben. Morgen staat er een spannende GP van Monaco op de affiche, vijfde race om het WK F1 2021 waarin de kalender om de haverklap nog wijzigt. (wr)
Mick, de zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher, heeft nog geen potten gebroken in de vier GP's waaraan hij deelnam/neemt. Wel wat vleugels en wielen kapot gereden. Als we er Het Laatste Nieuws op naslaan zien we dat een niet-professioneel journalist melding maakt dat de eigenste Duitse pennenridders in Monaco Mick Schumacher als een lachertje beginnen te beschouwen. Mocht dit waar zijn, dan moet gezegd dat die houding wat vroegtijdig wordt aangenomen en het dan zeker niet zal gaan over de Duitse beeldpers die er alle belang bij heeft alle Duitse F1-coureurs zo positief mogelijk in beeld te brengen. Daartoe behoort ook Mick Schumacher die met een Haas-Ferrari zijn eerste F1-seizoen beleeft.
Het Laatste Nieuws, en in het bijzonder hun F1-watcher en zijn huisfotograaf, zit vaak niet verlegen voor een ranzig tekstje. Meestal gaat het dan nog over zichzelf. Hoe ze daar in het Prinsdom zijn geraakt, hoe ze aan de grens werden gecontroleerd, in welk hotel ze slapen en of ze al dan niet die dag hun portie kreeft en champagne hebben gekregen in de vele "hospitality-units" die de paddock van de F1 rijk is. Opvallend is dat die non-journalist die overigens onderhoudend schrijft, dat altijd in de ik-vorm doet.
"Ik" is groter dan Hamilton of Verstappen, ik is belangrijker dan het nieuws voor zijn lezers. Overigens is die kortzichtigheid hem vergeven, want letterlijk iedereen schrijft vandaag in de ik-vorm. Ten tijde van de "conservatieve" journalistiek was een eerder bescheiden "wij" (in naam van de krant of tijdschrift) de norm. Daarbovenop was het strikt verboden door hoofdredacties je eigen belevenissen naar het reisdoel toe als reportage, zeg maar onderdeel, van het "event" te brengen. Al moest je van Antwerpen op je knieën naar Monaco kruipen, was je auto voor je hotel gestolen, of was je ladderzat ter plekke aangekomen, met dat alles had de lezer geen zaken.
Alleen moest het nieuws zo kleurrijk en waarheidsgetrouw worden gebracht. Vandaag meten vele journalisten zich een vedetten-rol aan. Ze hebben allen de wijsheid in pacht... Bekladden iedereen, eerroof en roddels aan de lopende band, een penproductie die milder wordt tegen de jaarwisseling wanneer ze in de rij mogen gaan staan voor de eindejaarsgeschenk van alle autofirma's, sponsors en diverse verwante sectoren. Dan kijken ze even naar de tippen van hun schoenen als ze voelen dat de echte rijken van de wereld hen als slippendragers van het wereldje een zalvend geschenkje geeft.
Op dat moment lachen de miljardairs met de meeste krantjes en tijdschriften die vaak op goedkope pamfletten lijken, idem dito voor het overgrote deel van de websites die meestal nog niet in staat zijn mensen voor hun hersenspinsels te betalen. En als ze al kunnen betalen is dat een bedrag waarmee ze in het beste geval enkele nachten onder de bruggen van Parijs kunt slapen. Mick Schumacher zal dan in een geborgen bed snurken en dromen van inderdaad betere tijden dan nu. Straks is hij te zien in de derde vrije oefeningen, maar of hij al in Q2 van de kwalificaties zal geraken is zeer de vraag. Zonder hoongelach gezegd. De jongeman moet rijpen want hij draagt een zware last op zijn schouders. (Walter Rombauts/Foto: Ferrari)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - SNELST IN FP3, WEER ONGEVAL VAN MICK SCHUMACHER
De Duitser Mick Schumacher heeft voor de tweede opeenvolgende maal de vrije trainingen vroegtijdig doen eindigen door een nieuwe ongeval. Dit keer ging hij aan het Casino van de baan en beschadigde daarbij de hele linkerflank van de Haas-Ferrari. Vraag daarbij is of de mecaniciens de bolide opnieuw rijvaardig krijgen tegen de kwalificaties die om 15 uur beginnen. In een vorige bijdrage kreeg de zoon van veel krediet. Zonder die mening te herzien - dat de jongeman niet moet worden belachelijk gemaakt - spreekt het voor zich dat deze reeks na vier races niet mag voortduren. Op het ogenblik van de crash reed hij op positie 14. Direct volgde rood en meteen het einde van de FP3.
Max Verstappen, die met Jos Verstappen ook een beroemde vader heeft, presteerde beter. Na veel weerwerk van de Ferrari-boys Carlos Sainz en Charles Leclerc slaagde de Limbuger toch in de scherpste chrono: 1'11"294. Met Valtteri Bottas (Mercedes) op P4 en Lewis Hamilton (Mercedes) op P7 wacht het team rustig de kwalificaties af. Wie andermaal positief is opgevallen is Sergio Perez in "zijn" Red Bull-Honda en pakte P5. Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso kwam in de Alpine niet verder dan P15 en zijn teammaat Esteban Ocon (die eerder altijd voor de Spanjaard was) staat op P20, de laatste plaats. Minder gesukkel bij respectievelijk Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda) en Sebastien Vettel (Aston Martin) die allen hopen van minstens in de Q2 te kunnen meedoen. Daarin is er jacht op een chrono van 1'10"... zoals Lewis Hamiton in 2019 deed. Een pole-waarborg. (Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC - FERRARI - SNELST NA AFBREKEN FP2 DOOR SCHUMACHER'S ONGEVAL
Er waren nog zes minuten te rijden in de FP2 toen Monegask Charles Leclerc de snelste tijd zette en Carlos Sainz ervoor zorgde dat de twee Ferrari's bovenaan de tabellen stonden. Lewis Hamilton (Mercedes) en Max Verstappen (Red Bull-Honda) reden de baan op om "het rode gevaar" van de spits te rijden. Plots flapperden de gele vlaggen want Mick Schumacher stuurde zijn Haas-Ferrari de muur in aan "Beau Rivage".
Met een lekke band als gevolg probeerde de Duitser terug naar de pits te kruipen. Maar met nog vier minuten te gaan besloot hij de auto in "La Nouvelle Chicane" te parkeren. Koersdirecteur Michael Masi besloot rood te geven en meteen was ieder weerwerk van de kant van Red Bull en Mercedes afgebroken. Overmorgen, zaterdag, is er de derde vrije training en in de namiddag die fel begeerde "pole" voor de race van zondag. (wr)
SERGIO PEREZ - RED BULL HONDA - SNOEPT SNELSTE TIJD AF IN FP1 IN MONACO
De Mexicaan Sergio Perez heeft in de eerste vrije training om de GP van Monaco in 1'12"536 de snelste chrono gereden. Hij snoepte met de Red Bull Honda daarmee Max Verstappen de eer af, en ook die van Carlos Sainz (Ferrari) in supervorm in het Prinsdom. Meteen hield die tijd - op softs - een antwoord in op de nu al te horen kritiek als zou Sergio niet genoeg presteren om bij Red Bull te blijven... Kwatongen zeggen die dingen omdat ze denken aan het WK voor de constructeurs waarin de "tweede" rijder van een team zoveel mogelijk punten moet sprokkelen. Voor die constructeurstitel leidt Mercedes met 141 punten voor Red Bull met 112.
In 2019 reed Lewis Hamilton een tijd van 1'10"166 in Monaco. Verwacht wordt dat die zaterdag tijdens de kwalificaties zal geëvenaard of gebroken worden. Beide Mercedesrijders zien in de Red Bull's een mogelijke dominantie, ook al omdat de Mercedes W12 met zijn iets langere wielbasis minder haarspeldvriendelijk is. Als "hoogtepunt" van de FP1 onthouden we nog "une touchette" van Fernando Alonso (Alpine) wiens kapotte voorvleugel korte tijd een Virtuele Safety Car (VSC) uitlokte.
Kimi Räikkönen stuurde even zijn Alfa Romeo de weg op naar de kapel in St.Devote, maar zag af van een schietgebedje en keerde terug naar zijn natuurlijke omgeving, het Casino, Hotel de Paris, Löws, het zwembad... met een glaasje bubbels. Straks wordt de FP2 gereden en hoopt Mick Schumacher het beter te doen dan zijn achttiende plaats vanochtend. Ploegmaat Nikita Mazepin werd door meerdere coureurs als een rijdende hindernis ervaren. Het zal de Rus echter een zorg wezen.(Walter Rombauts)