Met het invoeren in 2014 van de V6 Turbo + Energy Recovery System, weet Jean Todt, voorzitter van de Fédeération Internationale de l'Automobile (FIA), bestaande uit 169 landen, niet welk duivels hij door zijn technische commissie heeft laten ontbinden. Het gaat terug tot de tijd van de Braziliaan Nelson Piquet sr. die in 1983 wereldkampioen F1 werd in een Brabham-BMW, viercilinder turbo die...1000 pk uitbraakte, geluid gaf als een heavy-metalconcert en fans naar de oorarts deden lopen. Nu is met niet "content" met de "zwakke sound" van de V6 Turbo's. Coureurs niet, toeschouwers sommigen, maar in het algemeen een luwte aan enthousiasme. De Formule 1 omloop is waarschijnlijk de enige plaats waar een orgie van lawaai, een bachanale van drank en het uitschreeuwen van enthousiasme nog kan. Gaan we dat aan banden leggen ?
Gaan we elkaar daarvoor onthoofden ? Het antwoord is NEEN !!! "Je suis un vrai Charlie Hebdo", die omdat hij te vrijmoeidg was in zijn taal in de katholieke pers - niet door moslims - werd onthoofd, minstens monddood gemaakt. ...."Je reste Charlie, pas hebdo, mais quotidienne..." Je vais parlé d'un temps jamais connu par le plusiers des "connaisseurs" Je vais parlé sur le temps de quatre cilindre-à-quattre spoupapes, avec un turbo qui étai...in staat was tijdens de kwalificaties een vermogen van 1200 pk te ontwikkelen. Daarover ga ik, Walter Rombauts, verhalen en aansluiting vinden bij wat in 2017 zal gebeuren en in eerste instantie - drievoudig '73,'75 en '84 - wereldkampioen Niki Lauda achter staat: de "tamtam" moet weer roffelen.(-begin, wr)
ALONSO RIJDT DE NIEUWE MC LAREN-HONDA OP 1 FEBRUARI IN JEREZ
Tweevoudig wereldkampioen, de Spanjaard Fernando Alonso krijgt de eer om als eerste de nieuwe Hondamotor te rijden. Dat zal gebeuren op 1 februari a.s. op het circuit van Jerez-de-la-Frontera. 's Anderendaags neemt Jenson Button de taak over, vervolgens weer Alonso en Button sluit de eerste testsessie af. Op 15 maart 2015 vangt het WK Formule 1 aan in het Australische Melbourne in het Albert Park. De gemoederen raken stilaan verhit want - zoals gewoonlijk - heeft niemand klaar zicht op het verloop naar het 65ste Wereldkampioenschap Autorijden.
Pirelli is opnieuw de bandenleverancier. Vorig jaar dat de Italiaanse bandenreus veel kritiek op de constructie en sommige piloten verweten de rubberleverancier dat het hun zege's heeft gekost. Pirelli beweert dat alle kinderziekten van de banden verdwenen zijn en dat ze zelfs 2 à 3 seconden sneller zijn dan vorig jaar. Dat zou willen zeggen dat de rondetijden in de buurt zullen komen van de auto's die in 2013 met V8 atmosferische reden.
Of dat het mindere lawaai zal doen vergeten, is zeer de vraag. Anderzijds gaan er organsiatorische stemmen op dat het lagere geluidsniveau van de V6 Turbomotoren meer publiek zou lokken. Veel meer ouders nemen hun kinderen nu mee naar de races omdat ze minder bloot staan aan mogelijke gehoorschade. Zo zie je maar dat iedere medaille zijn keerzijde heeft.(Walter Rombauts)