De hele autogeschiedenis door heeft men met elektrische aandrijving voor auto's gespeeld. Ferdinand Porsche maakte z'n eerste elektrisch met in elk wiel een elektromotor, Camille Jenatzy die het eerste sneller dan 100 km/h reed, liet zijn "La Jamais Content" ook door een batterij en elektromotor aandrijven. Ook in Azië bleek de zogenaamde "zerouitstoot-auto" ingenieurs begeesteren. Een voorbeeld hiervan is de EV-concpetcar SSangyong CCR1 uit 1995. Dat een EV "zero" zou zijn is een onwaarheid. Remmen en banden geven fijnstof af. Afhankelijk van de productiemethode kan een EV zelfs "vuiler" worden dan auto's met verbrandingsmotor. Maar dat is een apart verhaal. (wr)
NA PATRICK TAMBAY NU OOK PHILIPPE STREIFF OVERLEDEN
Nadat Patrick Tambay, tweevoudig GP-winnaar twee weken geleden op 73-jarige leeftijd overleedn is vorige vrijdag op 23 december de in Grenoble geboren Philippe Streiff op zijn 67ste overleden. Philippe Streiff klom via de Franse F3 en F2 op naar de F1 doordat Renault in hem geloofde. Na bij verschillende renstallen zonder veel resultaten te hebben gereden (Tyrrell was het beste met 8 WK-punten) overkwam hem een horrorcrash tijdens bandentesten op het circuit van Jacarepagua nabij Rio de Janeiro. Hij werd verlamd en bracht zijn verdere leven in een rolstoel door, net als Clay Regazzoni. Streiff maakte zich nog wel verdienstelijk op verschillende vlakken in de autosport en was ook een "ambassadeur" van veilig wegverkeer. In 1984 stond hij op het podium in de 24 Uren van Le Mans. In 1985 veroverde hij zijn eerste en laatste podium als derde in de F1 met Tyrell in de GP van Australië die toen het seizoen afsloot. (wr)