Flash back. 24 oktober 2015. De "10 Uren van Mettet" worden afgevlagd en op de 4de plaats zorgen enkele nieuwkomers voor de nodige sensatie. Onder de vlag van het Team Bustin by ComToYou vormde Dominique Bustin achter het stuur van de nieuwe #291 immers ploeg met enkele zuivere debutanten. Samen tekenden ze voor dit uitstekend resultaat.
"Deze eerste race met onze nieuwe auto verliep inderdaad als op wielen gedragen door goddelijke krachten" herinnert Dominique zich. Het gaf ons meteen zin om door te gaan en dit voor een volledig seizoen !"
Voor de campagne in 2016 zal het Team Bustin voortaan de VW Fun Cup Evo3 toevertrouwen aan de goede zorgen van de ploeg DN's van Dominique Noël. Op gebied van rijders wijzigt er niet zo veel.
"Mijn schoonzoon Sébastien Kluyskens, die ervaring opdeed in de Enduro, en ikzelf zijn opnieuw van de partij", verduidelijkt de Audi-dealer uit Waver. "Wij worden bijgestaan door de jonge Maxime Lieutenant. Tijdens de 25 Hours komen Arnaud Galle, die we nog kennen uit een sterk debuut in Mettet, en ex-kartrijder Jérémy Peders onze rangen versterken. Deze laatste zal zich ongetwijfeld snel kunnen aanpassen aan het besturen van een VW Fun Cup."
Alles lijkt erop te wijzen dat deze formatie el eens voor verrassingen zou kunnen zorgen.
"Wij viseren meerdere keren een top 5 en hopen zo ook een rol te spelen in het kampioenschap", wil Dominique nog kwijt met het oog op het nieuwe seizoen.
Noteren we nog dat de tweede auto tijdens minstens drie races zal worden ingezet. Hij zal de kleuren dragen van "Jeu Ki PLay". De #20 (de ex-VW Fun Cup Evo3 van de familie Martin-Broers) zal te zien zijn in Dijon, Zandvoort en gedurende de "25 Hours". Twee rijders kennen we ondertussen: Salim Dehondt, die de helm van de haak neemt, en de ervaren Jacques Morlet. De namen van hun ploegmaten worden later bekend gemaakt.(wr/foto:Belgian VW Club)
TWEE RACES VAN TCR TELLEN OOK VOOR TCR TROPHY EUROPE
WSC, de wereldwijde promotor van de TCR International Series, lanceert dit jaar de "TCR Trophy Europe voor Piloten". Hiervoor tellen zes treffens van verschillende nationale TCR-kampioenschappen mee. Op de lijst staan twee wedstrijden van de TCR Benelux, die achtereenvolgens worden gereden op Circuit Park Zandvoort (16 en 17 juli) en in Zolder (18 en 20 augustus).
"Dit is voor ons uitstekend nieuws", zeggen Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron van Kronos Events in koor. "Gezien wij met de Benelux zowel in Nederland als België belangen te verdedigen hebben, konden we gelukkig Marcello Lotti overtuigen hiermee rekening te houden. Het stemt ons dan ook heel tevreden dat het startveld van de TCR Benelux tijdens deze twee events zal worden versterkt door TCR-teams uit andere landen en we kunnen er nu al van uitgaan dat de fans in Nederland en België het betere sprintwerk zullen te zien krijgen.
De "Trophy" gaat van start in Rusland op de Smolensk Ring (15 mei), dan volgt de Italiaanse TCR in Misano (12 juni), Zandvoort met de TCR Benelux (17 juli), de Nürburgring (7 augustus), Zolder (met de TCR Benelux in het voorprogramma van de 24H van Zolder op 19 augustus, en tot slot de Spaanse TCR in Jerez-de-la-Frontera.(6 november 2016).
De TCR Trophy is enkel toegankelijk voor teams en rijders die op vaste basis zijn ingeschreven in één van de nationale competities en het zijn ook de spelregels van het betrokken land die telkens van toepassing zijn voor één van de zes "rounds" van de TCR-Trophy. Dat wil zeggen dat voor de twee wedstrijden van de TCR Benelux het voledige plaatje van toepassing is. Dit zoals Long Race/Qualifying, vier sprints van 20 minuten en rijden op Michelinbanden.
Voor de eindberekening van de punten van de TCR Trophy Europe worden de vier beste resultaten in aanmerking genomen.(wr/foto's Kronos Events)
Kalender 2016
1. 21-22 mei - International GT Open - Circuit de Spa-Francorchamps
2. 16-17 juli - DTM - Circuit Park Zandvoort(*)
3. 18-20 augustus - 24 Uren van Zolder - Circuit Zolder (*)
4. 24-25 september - Luxemburg Trophy - Colmarberg
5. 22-23 oktober - Formido Final Races - TT Circuit Assen
6. 29-30 oktober - Kronos Events 10 Hours of Mettet - Circuit Jules Tacheny de Mettet
KIMI RAIKKONEN ZET FERRARI VIERDE KEER VOOR MERCEDES
Sebastien Vettel heeft de Ferrari SF16H de eerste twee testdagen voor Mercedes geplaatst. Kimi Räïkkönen deed dat gisteren en vandaag opnieuw. In grote stijl, zoals dewelke hij had toen hij in 2007 met Ferrari wereldkampioen werd. Zijn tijd donderdag: 1'23"477. Na hem volgde de Rus Daniil Kvyat in de Red Bull, dan op de derde plaats de weinig bekende Alfonso Celis in de Force India. Kevin Magnussen in de Renault speelde lang eerste viool op de laatste testdag en ging Max Verstappen vooraf die vijfde werd.
Nico en Lewis van Mercedes pakten de 7de en 8ste plaats met de nieuwe W07 die een nieuwe neus kreeg. Om de concurrentie een neus te zetten. Maar dat feestje ging niet door. Evenmin voor Fernando Alonso die in de Mc Laren-Honda drie ronden kon rijden...Minder erg nog altijd dan Rio Haryanto in de Manor R05 die in de namiddag iedereen deed schrikken door zijn auto in de muur te rijden. Daarmee heeft de F1 zijn eerste winterprikje gehad. De gereden tijden geven geen glazen bol voor het seizoenbegin op 20 maart in Australië.(wr)
HULKENBERG (FORCE INDIA), SNELST MAAR FERRARI DERDE DAG VOOR MERCEDES
De derde wintertestdag in Barcelona is helemaal beheerst door Nico Hulkenberg in de Force India. Op supersofts was hij uiteindelijk 2"7 sneller dan alle anderen: 1'23"110. Die "alle anderen", behalve Mc Laren waarmee Jenson Button rokend (hydraulica begaf het) de pits inreed, reden vandaag allemaal een volle GP én meer. Zonder brokken, zonder mechanische- of elektrische pech. In de ochtend, net voor de lunch, kreeg Kimi Raïkkönen na vier ronden last van een falende brandstofsensor.
Maar in de namiddag draaide die fantastische gast die Kimi is, braafjes zijn GP. Minder devoot dan Mercedes, want hij plaatste zowel Nico Rosberg (5de) als drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (8ste) met hun Mercedes voor de derde dag op rij achter de nieuwe Ferrari SF16H. Gisteren en eergisteren slaagde viervoudige wereldkampioen Sebastien Vettel ook in die onverwachte krachttoer.
Er is echter een lange màààr aan verbonden: de configuraties waarin de bolides in Catalonië rijden stemmen vaak onder helemaal niet overeen. Behalve tijdens het GP-draaien, dan moest iedereen al iets prijs geven van wat op 20 maart in Melbourne in Australië zal gebeuren. Elkaar de maat nemen, als autoconstructeur (Ferrari, Renault, Mercedes) en als coureur. Hierop inpikkend maakte de onvolprezen Fransman Romain Grosjean een zéér goede beurt vandaag. Tweede met de nieuwe Amerikaanse Haas met 1'25"874 op het chronobord.
Kimi werd derde, Kevin Magnussen vierde, Rosberg vijfde. De rest doet er eigenlijk niet meer toe. Tenzij de 12de plaats van Rio Haryanto in de Manor aangeeft hoe groot het verschil is tussen een topteam en de kruimelvreters. Hij draaide 1'26"249. Geen schande, meedoen is belangrijker dan winnen. Hoewel dat in de Formule 1 een aftands gezegde is. We leven naar 20 maart toe. Dan zal de zwartwit-geblokte vlag deze bewering staven. Het hoogste schavotje kan alleen diegene dragen die sterke benen heeft.
Morgen wordt er in Genève gebekvecht over hoe de F1 in 2017 er zal uitzien. Lewis Hamilton strooide iets rond van V12-motoren, handgeschakelde versnellingsbakken...Na 65 jaar F1 duikt er zowaar een vleugje nostalgie op. Als de nu 85-jarige Bernie Ecclestone, genius in deze, ooit naar de eeuwige F1-velden verdwijnt, zal niemand het nog precies weten hoe het was, hoe het moest, en hoe het had kunnen zijn. Het leven is dan vervuld.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)
Vandaag tijdens de derde testdag in Barcelona hebben de racewagens andere stuurgenieën ontvangen. Zoals de heer Kimi Räikkönen zijn tweedaags snelste Sebastien Vettel aflost. Ook treedt Kevin Magnussen, die brokkenpiloot Pastor Maldonado vervangt bij Renault, in de snelle arena van Catalunya. Jenson Button vervangt Alonso in de Mc Laren en zo ook Carlos Sainz jr in de Toro Rosso die nog door de Ferrari F1-motor van 2015 wordt aangedreven. Om precies 9.43 vanochtend zorgde Sainz voor een rode vlag aan het eind van de rechte lijn, zonder erg.
Tien minuten geleden pakte Nico Hukenberg in de Force India met 1'28"256 de berste wijzerstand, Kevin Magnussen in de Renault de tweede beste (1'30"448), Sainz de derde en Nico Rosberg de vierde. De anderen oogstten nog geen kwalificatietijd. Raïkkönen moet de Ferrari SF16H nog in stelling brengen en Romain Grosjean met Amerikaanse nieuwkomer Haas reed één installatieronde en overlegt nu in de pits. Uiteraard zijn dit voorlopige tijden, deze namiddag zullen sommige aspirant wereldkampioen 2016 de wijzers scherper op de wijzerplaat zetten.(wr)
VETTEL (FERRARI) OOK OP TWEEDE TRAININGSDAG SNELST
Sebastien Vettel is ook op de tweede trainingsdag in Barcelona op de nieuwe supersoftbanden met 1'22"810 de snelste gebleken. De Australiër Daniël Ricciardo (Red Bull) werd tweede, Sergio Perez (Force India) derde en Nico Rosberg (Mercedes W07) vierde. Allemaal speelden ze afwisselend de eerste viool, maar deze namiddag, eigenlijk vanaf de voormiddag al bleek de viervoudige Duitse wereldkampioen weerom de "muleta" aan Mercedes te tonen. In het geheel genomen zegt dit niets over hoe het verloop van het WK 2016 zal verlopen. Dat begint op 20 maart a.s. en pas daar wordt klare wijn geschonken. Maar er zijn heuse nieuwe iedeeën in de auto's geslopen.
Het plaatje is spectaculairder dan vorig jaar. Zo is de Ferrari SF16H waarmee Vettel rondswingt een indrukwekkend samensspel van aerodynamische elementen, die naar verluidt zijn geïnspireerd uit de vrachtwagenafdeling van de Scuderia zelf. Stapsgewijs trachten we de auto's beter te analyseren omdat er overduidelijk nieuwe inzchten in verwerkt zijn. Als aandrijving blijft er natuurlijk de V6 Turbo Hybrid (waarover Bernie Ecclestone nog steeds niet te spreken is) maar die beleeft mogelijk zijn laatste seizoen.
Donderdag wordt er in Genève vergaderd waaraan alle F1-bonzen deelnemen om voor 2017 snellere en spectaculairdere te ontwerpen. Mogelijk al met een gesloten cockpit. Het doel is 5 à 6" snellere rondetijden te laten optekenen. Buiten het technisch aspect van de bolide op zich zal er dus een selectie plaatsvinden onder de coureurs. Alleen echte talenten in stuurmanskunst zullen aan bod komen en de dollardragers die nu nog aan een zitje geraken zullen weggezift worden.(wr/foto:Ferrari)
GISTEREN VETTEL, MOMENTEEL ROSBERG VOOLOPIG SNELST IN BARCELONA
Gisteren werden de eerste trainingen gereden op de omloop van Barcelona in Catalunya. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel wapperde met een rode lap naar Mercedes. Dit in de vorm van een eerste snelste tijd in de Ferrari. Mercedes stelde in de pitlane zijn W07 voor en daarbij viel - net als bij andere teams - de doorgedreven geniositeit inzake aerodynamika op. Rare luchthappers, dubbele luchthappers, "mee-etertjes" naar de autobodem toe. Bizarre voorvleugels ook. Kortom stof tot studeren. Vandaag (-dinsdag 23 februari) is de tweede testdag bezig. Daarin spelde om 10 uur vanochtend de Duitser Nico Rosberg in de Mercedes de wet met een tijd van 1'26"236. Straks vervolgt de eerste steekproef voor het WK F1 2016.(Walter Rombauts)
De Legend Boucles van Bastogne hebben weer een overweldigende publieke opkomst gekend. Het stoort geen mens meer dat ze niet meer deze "...de Spa..." noemen. Zeker de jeugd, de autosportnerds niet meegrekend, weet wellicht al niet meer dat ze een voortvloeisel zijn van de eens ronduit legendarische "Boucles de Spa". Een unieke winterrally georchestreerd door de even diep menselijke als tirannieke Alphonse Delettre.
De proef deed de grond rond Spa-Francorchamps daveren. Het was toen een snelheidsrally, geen "regelmatigheidsrit". Grote namen hebben er hun stempel op gedrukt. Jean-Louis Haxhe...met een Dafje, Stig Blomqvist met een Saab en andere Gilbert Stapelaere's met natuurlijk de onvergetelijke Ford Escort.
Nu het de "Legend Boucles de Bastogne" zijn geworden heeft iedereen in elke editie zo zijn eigen verhaal. Ook al omdat dus alle sportwagenklassiekers aan de start komen. Iedereen koerst zo'n beetje in een eigen cocoon. Dit jaar waren er opvallend veel deelnemers uit de VW Fun Cup. Eéntje viel me daarin op: Frédéric Caprasse die uittredend Europees-kampioen VW Fun Cup is en vorig jaar voor het eerste in de "Legends Boucles" deelnam.
In de uitgave 2016 reed hij een Ford Escort Mk2 en stuurde die met Razzi naar een opgemerkte zesde plaats. Weldra neemt hij opnieuw deel aan de VW Fun Cup en de TCR-Benelux-Trophy die door Kronos Events dit jaar als blikvanger wordt opgevoerd. In bijlage een "flits" van Caprasse-Razzi in de ner gereden Legend Boucles.(Walter Rombauts/foto: Kronos)