Sebastien Vettel is ook op de tweede trainingsdag in Barcelona op de nieuwe supersoftbanden met 1'22"810 de snelste gebleken. De Australiër Daniël Ricciardo (Red Bull) werd tweede, Sergio Perez (Force India) derde en Nico Rosberg (Mercedes W07) vierde. Allemaal speelden ze afwisselend de eerste viool, maar deze namiddag, eigenlijk vanaf de voormiddag al bleek de viervoudige Duitse wereldkampioen weerom de "muleta" aan Mercedes te tonen. In het geheel genomen zegt dit niets over hoe het verloop van het WK 2016 zal verlopen. Dat begint op 20 maart a.s. en pas daar wordt klare wijn geschonken. Maar er zijn heuse nieuwe iedeeën in de auto's geslopen.
Het plaatje is spectaculairder dan vorig jaar. Zo is de Ferrari SF16H waarmee Vettel rondswingt een indrukwekkend samensspel van aerodynamische elementen, die naar verluidt zijn geïnspireerd uit de vrachtwagenafdeling van de Scuderia zelf. Stapsgewijs trachten we de auto's beter te analyseren omdat er overduidelijk nieuwe inzchten in verwerkt zijn. Als aandrijving blijft er natuurlijk de V6 Turbo Hybrid (waarover Bernie Ecclestone nog steeds niet te spreken is) maar die beleeft mogelijk zijn laatste seizoen.
Donderdag wordt er in Genève vergaderd waaraan alle F1-bonzen deelnemen om voor 2017 snellere en spectaculairdere te ontwerpen. Mogelijk al met een gesloten cockpit. Het doel is 5 à 6" snellere rondetijden te laten optekenen. Buiten het technisch aspect van de bolide op zich zal er dus een selectie plaatsvinden onder de coureurs. Alleen echte talenten in stuurmanskunst zullen aan bod komen en de dollardragers die nu nog aan een zitje geraken zullen weggezift worden.(wr/foto:Ferrari)
|