LEWIS - THE BOSS - ZET PUNTJES OP DE I IN SPANJE EN LEIDT OPNIEUW WK
In de start verraste Lewis Hamilton polesitter en ploegmaat Valtteri Bottas en nam de leiding. Hij zou die nooit meer afstaan. Max Verstappen strikte zowel Vettel als Leclerc en zette een zéér vruchtbare race om in een podiumplaats. In de stand om het WK staat Lewis Hamilton weer wat ruimer aan de leiding. Max Verstappen komt de eer toe in dat voorlopig klassement nu derde te staan voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Diens zwanezang is nu definitief ingeluid bij Ferrari. Eind van het jaar komt Mick Schumacher - weerom geen zege in de F2 maar wel knappe race - naast Charles Leclerc voor 2020.
In de 46ste van de 66 te rijden ronden zorgden Lando Norris (Mc Laren) en Lance Stroll (Williams) voor hetgene waar de Amerikanen al lang op wachtten: een botsing die een gele vlag én reële Safety Car uitlokte. Weerom veel te lang. Dat bracht het veld terug samen, gedubbelden mochten zich ontdubbelen, en na vijf lange te trage ronden kon de meute dicht opeen dan een "restart" nemen. Lewis Hamilton zette zogoed als direct een snelste ronde neer. Eerst 1'19"850, vervolgens 1'18"492 wat hem een WK-punt extra oplevert bovenop die 25 gekoppeld aan de eerste plaats. Max Verstappen is terecht "driver of the day" uitgeroepen. De rest ? Meer dan 160.000 toeschouwers in Barcelona zagen hoe slechts vijf coureurs om de wereldtitel kampen dit jaar.
Eigenlijk maar twee. Bottas, nog niet definitief verslagen, en Hamilton die een zesde titel aanvoelt. Instinctief, zoals een F1-coureur ineen zit, streelt hij hem al in zijn slaap. De volgende GP binnen twee weken is die van Monaco, de stratenomloop die geen enkel foutje vergeeft. Dat weten de grootsten, van heden en verleden (Ascari,Senna, Brabham...) In het Prinsdom is tractie in de bochten het voornaamste. Maar regen of geen regen kan het wedstrijdbeeld daar kompleet veranderen. In een natte GP daar hebben mindere goden al verrast. Uit het geheugen gepikt, Jarno Trulli en Jean-Pierre Beltoise. Maar terug naar het heden.
De Formule 1 volgens de historische gedachte loopt op zijn eind. Zoals Ross Brawn onlangs nog zei "De show heeft prioriteit !" Dat hebben de nieuwe eigenaars van de F1 - Liberty Media sinds maart 2017 - alvast bereikt. Naar het einde toe, zoals vandaag in Spanje, een restart. Daar staan de "500 Mijlen van Indianapolis" sinds 1911 al voor bekend. Er zijn dan ook 300.000 toeschouwers, het dubbele van de F1. Dat commerciële doel willen ze bereiken met volgend jaar een GP van Vietnam (Hanoi) en opnieuw, dank zij Max, een GP van Nederland in Zandvoort. Nu eerst naar Monaco, waar het goed is te leven. (Walter Rombauts)
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1 uur 35'50"443 (de 307,890 km afgelegd tegen 192 km/h gemiddeld)
In de autosportjournalistiek ziet men veel namen, tijden tot zelfs op duizendsten van een seconde. Maar zelden zie je nog tegen welk gemiddelde snelheid een pole of een race is gereden. Walter's Auto Cahiers gaat dat vanaf nu terug invoeren. Zo is de gemiddelde snelheid waarmee Bottas op de Circuit de Catalunya dat 4,665 km lang is 222 km/h ! Bottas heeft zelf gezegd dat een perfecte ronde was, dus de enige ideale lijn gestuurd. Dat de snelheidswijzer daarbij gestaag boven de 300 km/h gaat in de rechte lijnen is de evidentie zelve. Over die lange rechte lijn voor de pits gesproken.
Als het waar is dat de Ferrari's in puur aerodynamisch- én motorvermogen boven Mercedes zouden staan, dan kan dat bij de start in die lange rechte wel voor een verrassing zorgen voor de twee Mercedessen die eerst staan. In een gespannen sfeer weliswaar, want Bottas zal geen vinger toegeven aan Hamilton.
We zijn benieuwd wat het stermanagement - lees Toto Wolff en in de schaduw nog altijd uittredend bigboss Dieter Zetsche en "onzichtbare" Niki Lauda daar zal mee doen. Het team wil een vergiftigde sfeer zoals van 2014 t/m 2016 tussen Rosberg en Hamilton kost wat kost voorkomen. Hamilton is vijf keer wereldkampioen. Daarmee heeft hij aan de onderhandelingstafel in zekere zin een "eis" op voorrang. Bottas kan alleen "verzoeken" tot....
Straks om 15.00 al een eerste gedeeltelijk antwoord daarop met de start van de vijfde GP van het seizoen in Spanje. Bij Ferrari heerst iets minder duidelijk hetzelfde probleem tussen viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel en Charles Leclerc. Eind van het jaar komt Mick Schumacher nog meespelen.(Walter Rombauts)
BOTTAS - MERCEDES - POLE EN NIEUW RONDERECORD IN BARCELONA
Met een kanontijd van 1'15"406 heeft de Fin Valtteri Bottas de pole-position voor de GP van Spanje F1 binnengehaald. Bovendien vestigde hij ook een nieuw ronderecord. Lewis Hamilton zette de andere Mercedes op de tweede plaats, voor Vettel (Ferrari) en...Max Verstappen (Red Bull-Honda). Monegask Charles Leclerc neemt morgen genoegen met de vijfde startplaats.
De Q1 zag Nico Hülkenberg (Renault) als voornaamste uitvaller omdat hij verkeerd remde en schade moest laten herstellen in de pits. In Q2 liet Carlos Sainz voor eigen publiek in de Mc Laren-Renault zich uitschakelen terwijl zijn debuterende ploegmaat, de rookie, Lando Norris hem twee plaatsen voorafging. Ook Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) strandde in de Q2.
Morgen is het dus een duel Mercedes-Ferrari, maar eveneens Hamilton-Bottas. De Brit ziet in zijn Finse ploegmaat nu wel afgetekend een concurrent voor de wereldtitel. Lewis had zo in zichzelf al besloten een zesde titel te behalen, richting Michaël Schumacher die er zeven verzamelde... Nu kunnen de kansen anders liggen. Bottas is WK-leider voor de vijfde GP van het seizoen. Hij reed in Montmelo tevens de derde pole op rij dit seizoen.
De start en de bandenstrategie, afhankelijk van een safetycar zelfs een "gok" soms, zullen mee doorslaggevend zijn. En dan is er toch die Max Verstappen die zich onder de wereldkampioenen mengt. Altijd onvoorspelbaar...Spannend voor de race van morgen. Wat die banden betreft. Pirelli bracht de hardste compounds mee naar Spanje. Maar natuurlijk zijn ze nog gradueel zacht, harder en hardst. Dus voor de toeschouwer nog steeds "rood", "geel" en "wit". (Walter Rombauts)
BOTTAS SLIPT, HAMILTON SNELST, CRASH RUSSELL MAAKT FP3 KORTER
Dit keer is het George Russell in de Williams die vier minuten voor het einde van de FP3 een rode vlag uitlokte.Hij crashte, zonder erg voor hemzelf. Een half uur eerder slipte ook Bottas in zijn Mercedes op koude banden en zag zijn kans op een derde snelste tijd in FP3 teloorgaan. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton gaf daarna een rijles die iedereen in de schaduw stelde met een tijd van 1'16"568 !
Kevin Magnussen en Romain Grosjean presteerden in hun Haas min of meer evengoed, lees lichtjes beter, dan de Red Bull's van Max Verstappen en Pierre Gasly. Het beloven straks om 15 uur onze tijd bijzonder spannende kwalificaties worden. Globaal kan gezegd dat de Mercedessen de beste zijn maar de Ferrari's de hoogste snelheid op de rechte lijn halen. Er zijn drie types banden: hard (C1-rood), harder (C2-geel) en hardst (C3-wit). De snelste tijd voor de pole moet dicht tegen 1'16"00 rond liggen. In 2018 was de pole 1'16"173. (Walter Rombauts)
STROLL SLUIT FP1 AF MET CRASH IN DE MUUR, BOTTAS SNELST IN FP1 IN BARCELONA
Het eerste deel van de eerste vrije trainingen voor de GP van Spanje in Barcelona was vrij geanimeerd. Leclerc, Vettel en uiteindelijk Bottas (1'17"990) zetten de snelste chrono's neer. De conclusie daaruit is dat de Ferrari-Mercedesstrijd de exclusiviteit op de affiche van zondg zal blijven. Gekruid weliswaar met een extra duel tussen de Fin Valtteri Bottas en zijn ploegmaat, vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Die is niet meer gelukkig. Mercedes verwisselde de ingenieurscrew in de pits en de ex-ingenieur van de Brit leert nu Bottas hoe die Mercedes sneller te laten rijden.
Op het eerste gezicht is daar met name teambaas Toto Wolff niet zo gelukkig mee. Hij vreest een nieuwe "giftige" relatie tussen de beide coureurs zoals die bestond van 2014 t/m 2016 toen Nico Rosberg er een punt achter zette door wereldkampioen te worden. Eén ding is zeker, de taaie Fin Valtteri Bottas heeft zijn zinnen op een eerste wereldtitel gezet. Tot groot ongenoegen van Hamilton die de druk mentaal en fysiek voelt. Er hangt iets in de lucht...
Het tweede gedeelte van de FP1 gebeurt er zogoed als niets meer. Hülkenberg die de Renault stuntelend door de bochten stuurde, Verstappen - en ook Bottas - die hydraulische lekken aan hun auto's kregen. Lewis Hamilton deed niet veel moeite zich in een chronorun te mengen en bleef eerder achteraan rijden. De crash van Lance Stroll in de laatste minuut van de sessie in Turn 9, pardoes op de muur na eerst in het gras grip te zijn verloren. Meteen rode vlag en sessie gedaan.
Wat Stroll toonde is hetzelfde als vorig jaar Hartley en Gasly voordeden. Straks is er de FP2. Tijdens het middagmaal zullen de messen scherper geslepen zijn en zien we verrassingen graag tegemoet. Liever dan 40' stilte op de baan omdat de teams hun tweede set banden pas laat inschakelen. Rood (soft), geel (medium) en wit (hard) bepalen nog steeds de chrono's. Het is belangrijk straks om zoals Bottas op rood te proberen.(Walter Rombauts)
Geen enkele ophefmakende gebeurtenis, behalve de ondermaatse prestatie van de Fransman Pierre Gasly met een ongeziene stommiteit waardoor in bocht 1 de Australiër Daniël Ricciardo in zijn Renault bijna verongelukte, of er was geen enkele attractie voor F1-minnend publiek voorhanden ! Saai, dat is het WK F1 2019. Met vooraan Mercedes en Ferrari. Max Verstappen - met nieuwe motor wegens olielek - zal wat kruiden en voor de rest is er het middenveld met ademloze Haas', Racing Point, Alfa Romeo, Toro Rosso en achteraan natuurlijk de heroptredende Robert Kubica in de Williams. Morgen is er de derde vrije oefening en de kwalificaties voor de pole. Vijf mannen komen ervoor in aanmerking: Bottas, Verstappen, Vettel, Leclerc en Hamilton. De rest is opvulsel.(Walter Rombauts)
MAZDA MOTOR BELUX NEEMT DEEL AAN NIEUWE MX-5 CUP 2019
Na jaren de zeer succesvolle Mazda MX-5 NA Cup (eerste generatie MX-5) te hebben ondersteund, heeft Mazda Motor Nederland besloten om een nieuwe Cup op basis van de MX-5 ND (de huidige generatie) in het leven te roepen. Deze Mazda MX-5 Cup Racer wordt voor de circuitracerij door Intrax Suspension Technology omgebouwd.
De auto is voorzien van een ingelaste rolkooi met FIA-certificaat en een aangepast onderstel met Intraxschokdempers, goed voor een gewicht van 960 kg en 135 kW (184 pk) onder de motorkap. Voor wie het zou vergeten zijn: de Mazda MX-5 is de best verkochte roadster ter wereld die een viercilinder vooraan heeft die de achterwielen aandrijft. Tijdens zes meetings op Circuit Zolder, Spa-Francorchamps, Zandvoort en het TT-Circuit van Assen worden telkens twee sprintraces gereden van 30 minuten.
Ook Mazda Motor Belux kocht een auto aan. Die zal ter beschikking worden gesteld van de "autopers" om vanop de eerste lijn van deze nieuwe MX-5 Cup te proeven. Mazda Belux is daarmee niet aan zijn proefstuk want er werd de afgelopen vier jaar al een "perswagen" succesvol ingezet in vier edities van de 24 Uren van Zolder.
Vorige maandag werd in Zandvoort in Nederland de auto voogesteld en daar kregen de deelnemers gedurende een vier uur durende testsessie de auto te leren kennen. Voor Mazda Motor Belux waren dat Maxim Pasture en Hans Dierckx. Die twee zullen de eerste sprintjes rijden over twee weken in Zandvoort. De auto is ondergebracht in het MSTC-team van Jan Wouters die de grootste beroepsvaardigheid biedt opdat de "journalisten" de beste resultaten over het seizoen kunnen scoren. (Walter Rombauts/Foto's:Mazda Motor Belux)
De kalender:
18-19 mei : Familiedagen Circuit Zandvoort
31 mei - 1 en 2 juni : Zolder Superprix
12-13-14 juli : Blancpain GT Series Circuit Zandvoort