NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • FORD FIESTA SPRINT CUP IN DE KIJKER IN SUPERPRIX IN ZOLDER
  • FORD FIESTA SPRINT CUP IN DE KIJKER IN SUPERPRIX IN ZOLDER
  • HOE ALONSO EEN PENALTY VERMEED TIJDENS EEN PITSOP
  • SLECHTS VIER WERELDKAMPIOENEN F1 WONNEN DE 24 UREN VAN LE MANS
  • TOYOTA VOLBRACHT MET ALONSO, BUEMI, NAKAJIMA DE KRACHTTOER IN LE MANS
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    17-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN JUNIOR TROPHY IN DE BRCC SPRINTS 2013
    In het kader van de "new look" BRCC-Sprints, die voorbehouden zijn aan de categorieŽn GT Light, Silhouette Pro & Light, Tourisme Pro, Tourisme Challenger en Tourisme Light, organiseert Kronos Events een Junior Trophy !in de verf te zetten.

    Jacky Andrzejewski zegt er het volgende over: "Door de sprints open te stellen voor minder dure auto's, wilden we ook jonge piloten de kans geven zich in de kijker te rijden en om hun doen en laden extra in de verf te zetten, is er nu de Junior Trophy. Deze Trophy staat open voor jonge coureurs die geboren zijn na 31 december 1987."

    Na afloop van elke meeting zal een jury, bestaande uit journalisten, baan- en standcommissarissen en twee leden van Kronos Events op basis van prestaties en vechtlust een Top-3 bepalen en respectievelijk 3, 2 en 1 punten toekennen. Iedere laureaat van de Junior Trophy wint een Ridley Ignite Carbon mountainbike. Kwestie van de jonge welpen toe te laten de fysieke conditie wat scherper te stellen en zich nog beter voor te bereiden op de eerstvolgende BRCC-race...

    Ridley Bikes is dan ook een uitmuntend fietsmerk, naar verluidt datgene bij uitstek dit van de kampioenen. Denken we maar aan Anthony Kumpen en Bert Longin, maar zeker ook in het wielrennen met het Lotto Belisol Cycling Team of Telenet-Fidea en Sunweb-Napoleongames in cyclocross.

    Een goed voorbeeld van wat we mogen verwachten in het aanbod van de Junior-kandidaten, is de 21-jarige Kevin Caprasse, die zich vorig jaar in de kijker reed achter het stuur van de Seat Leon Supercopa van het Team Allure. Maar ook een Alexis van de Poeele of Ghislain de Mťvius beantwoorden perfect aan het gevraagde profiel...

    Verduidelijke we nog dat de Junior Trophy enkel zal plaatsvinden indien er minstens twee Juniors telkens aan de start verschijnen van de categorieŽn in de BRCC-Sprints.(wr)



    17-02-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.COUREURS FLIRTEN MET PIRELLI-BANDEN IN WK F1 2013
    Nog 29 dagen scheiden ons van de start van het Wereldkampioenschap Formule 1 2013. Op 17 maart begint dat met de GP van AustraliŽ in Melbourne. Op 15 maart gaan de eerste vrije oefeningen door. Pirelli levert de banden in exclusiviteit. Net zoals vorig seizoen zullen die een cruciale rol spelen in winst of verlies voor de coureurs. Degenen die er "verstandig" weten mee om te gaan, zo feilloos mogelijk te sturen, hebben de grootste winstkansen.

    In feite beÔnvloedt Pirelli die winst of verlies door de compound ie ze kiezen en de verschillende "gripgraden" die ze aanbieden. Zo zal Pirelli in AustraliŽ de teams supersofts en mediums ter beschikking stellen. De eerste vier races varieert het aanbod. Een week na AustraliŽ - in MaleisiŽ -  komen al mediums en hards op het toneel. In de derde race, deze in China, worden soft en mediums ter beschikking gesteld. Het spreekt voor zich dat de zachte banden bedoeld zijn om vooral te worden gebruikt in de kwalificaties. De zachtste rubbers bieden de meeste grip, zuigen zich als nappen van een inktvis-arm aan het asfalt, maar slijten ook het snelst.

    In de vierde race - Bahrein worden soft en hardrubbers ter beschikking gesteld. Weer hetzelfde principe: de zachte voor de kwalificaties en de harde voor de race. Zeker daar in de woestijn waar de race onder hoge tempraturen (zowel omgevings- als asfalt) doorgaat. Voor een racweekend krijgt ieder team de beschikking over zes sets harde banden, vijf sets zachte, plus nog een set harde rubbers (oranje band gekleurd) na de Free Practice 1 van vrijdag 15 maart 2013. Vervolgens hebben ze nog een set harde en zachtere voor de Free Practice 2 en 3, nog eens vermeerderd met 4 sets "intermediaires" en drie sets "wets" voor het geval het gaat regenen.

    Principieel start iedereen dus met gelijke kansen maar vandaag is het nog koffiedik kijken omdat de eerste, zeg maar embryonale testen in Jerez-de-la-Frontera, geen duidelijk beeld gaven van wat de teams voor 2013 in petto hebben. Dan was het Grosjean die snelst was, dan weer Massa, ook RšikkŲnen liet zich niet onbetuigd en pikte een snelte tijd weg. Maar het "real-time"-plaatje zal pas echt gefixeerd worden tijdens de eerste vrije oefeningen op 15 maart 2013. Drievoudig wereldkampioen Sebastien Vettel is er nogal gerust in. Hij denkt dat 2013 een kopie wordt van 2012. Hij trekt zich niet veel aan van perscommentaren, leest geen kranten en magazines en is vooral met zijn job bezig: de beste zijn. Overigens hoeft een autocoureur eigenlijk geen rekening te houden met zijn tegenstrevers. Omdat autosport in zijn puurste vorm een vechten met zichzelf is.

    Dit seizoen is het laatste dat wordt gereden met de 2,4 liter V8 motoren. Vanaf volgend jaar zijn alle F1's uitgerust met 1,6 liter turbomotoren met KERS. De vernieuwing zal een omwenteling in de constructie van een Formule 1 wagen betekenen. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)






    15-02-2013 om 11:36 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GELIJKE WINSTKANSEN VOOR ALLE KLASSEN IN BRCC ENDURANCE
    Met nog enkele weken te gaan voor de eerste meeting van de BRCC-competitie 2013, heeft men bij Kronos Events de laatste hand gelegd aan het sportief en technisch reglement van het Belgian Racing Car Championship. Een werkstukje dat werd verwezenlijkt in zťťr nauwe samenwerking met RACB Sport. Een belangrijk hoofdstuk gaat hierin naar de BRCC "Endurance". Na het eerder bekendmaken van een aantal pitstops, per categorie, en geholpen door constructieve opmerkingen van teams en rijders, werd uiteindelijk besloten om ook de duur van de pitstops te bepalen.

    "Laat ons duidelijk zijn: de ideale formule om de meest mogelijke verschillende auto's gelijk te schakelen, die bestaat niet", zegt Mark Van Dalen over het vinden van een compromis voor de pitstops in "Endurance" "0p basis van de cijfers qua rondetijden, hebben wij een tabel opgesteld met het aantal pitstops en de duur ervan. Dit in functie van de categorie waarin men uitkomt en de lengte van de verschillende races in de discipline "Uithoudingsrace" of "Endurance" in de taal van MoliŤre. Het is aan de team dat de om in hun wedstrijdstrategie rekening te houden met deze gegevens. Als gewezen winnaar van de 24 Uren van Francorchamps weet ik maar al te goed dat de uit te stippelen taktiek vaak beslist over winst of verlies..." besluit het kopstuk van Kronos Events.

    Het concept van de BRCC "Endurance" gaat voor de races van 180 minuten, maar voor de eerste meeting van het BRCC op het Circuit van Zolder (50 jaar jong in een schitterend boek vervat onder regie van Koen Wijckmans en Marc Martens, vakmannen van het eerste uur). In Zolder zal men wegens een te drukke timing de eerste endurance-race moeten beperken tot 90 minuten.

    "Dat zou in de praktijk, bijvoorbeeld, moeten neerkomen op 3 pitstops voor een GT Pro Evo - lees: GT3 - met een totale tijd van 7'45, terwijl een GT Pro twee keer moet stoppen en 4'20" zal stilstaan." Dat licht Xavier SchŤne van de RACB/KACB Sport toe. "Het doel is en blijft gelijke winstkansen te geven in de strijd voor de algemene overwinning, en dat geldt dan ook voor de kleinere klassen. Mocht blijken dat er na de eerste meeting een onevenwicht zou ontstaan tussen de verschillende categorieŽn, kunnen we het aantal pitstops of de duur ervan, bijsturen."

    Pitstops en strategie, dat is allemaal het werk van de mecaniciens, de teammanager in de pitlane en dat teamwork wil men bij Kronos Events belonen door voor het Team-kampioenschap voortaan punten toe te kennen aan het nummer van de auto.

    "De ervaring heeft ons geleerd dat sommige piloten niet deelnamen aan alle races, en hierdoor apart werden gerangschikt, terwijl hun teammaats, met dezelfde auto hoger eindigden", stelt Jacky Andrzejewski (specialist-organisator door de hele Belgische autosportgeschiedenis) "Door punten te geven aan het nummer van de auto, zouden zij voortaan samen worden gerangschikt. En om het aantrekkelijker te maken, mag men inschrijven voor het Team-kampioenschap een naam van een sponsor of partner linken aan de naam van het Team."

    Naar verluidt zal Kronos Events in de komende dagen nog andere nieuwigheden aankondigen, waarbij men vooral oog wil hebben voor de jongeren in de BRCC... "Walter's Auto Cahiers" zal er zo getrouw mogelijk over berichten, maar meent tegelijkertijd dat het de hoogste tijd is dat de sportoverheid aan het grote publiek eens duidelijk maakt wat al die klassen, categorieŽn precies inhouden. Mogelijk komen er dan meer kijkers naar de races omdat wordt begrepen wat men ziet. Het is een beetje als bij schaken. Zonder inzicht, overzicht en kennis van de spelregels haken mensen af.(wr)

    14-02-2013 om 19:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BELGIAN VW CLUB MET GEVULD PROGRAMMA VOOR 2013
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In aanwezigheid van de leden, de vrienden en veel journalisten, stelde gisteravond, 12 februari 2013, de Belgian VW Club in het VW Contact Center in Kortenberg zijn programma voor het nakende seizoen 2013 aan. Opnieuw slaagde het bureau "sportieve zaken" van Volkswagen erin om een gevarieerd en goed gevuld programma samen te stellen, en dit in weerwil van het huidige ongunstige economische klimaat.

    Voor de nummer 1 van de Belgische automarkt - met name Volkswagen - maakt de autosport al vele jaren deel uit van de marktstrategie. De reden waarom de bijna 50-jarige Belgian VW Club (in 2015) nog even dynamisch is en ondertussen ook niet meer is weg te denken uit het Belgische autosportlandschap.

    In gezelschap van verschillende medewerkers van VW Import, maakten heel wat enthousiaste clubleden, journalisten en vrienden kennis met de autosportplannen van het merk voor dit nieuwe jaar. Voor ťťn keer eindigde de voorstelling niet met een voertuig op vier wielen maar wel met eentje op twee wielen. Dit dankzij een spectaculaire demonstratie "Bike Trial" van het team van negenvoudig Belgische wereldkampioen Kenny Belaey.

    Rally, off-road, racing school en avontuur zijn de ingrediŽnten waaruit het programma van de Belgian VW Club voor dit jaar bestaat. Laat ons beginnen met de rally waarin een VW Polo GTI het Belgische kampioenschap rijdt. Terwijl Volkswagen een succesvolle comeback viert met de nieuwe Polo R WRC - de auto waarmee Sebastian Ogier en Julien Ingrassia zojuist de Rally van Zweden wonnen (foto bovenaan links) - keert ook de Belgian VW Club terug naar de rallysport. In aanwezigheid van Sven Smeets, de teammanager van VW Motorsport (net terug uit SkandinaviŽ met een exemplaar van de Polo R WRC in zijn reiskoffer...), werden de eerste teams bekend gemaakt die dit seizoen met de Polo GTI aan het werk zullen gaan.

    Jammer genoeg moesten de doelstellingen na verloop van tijd wat worden bijgesteld..."Oorspronkelijk was het de bedoeling de drie taalgemeenschappen van ons land te vertegenwoordigen" aldus Charles-Henri Bonnet, de Secretaris-Generaal van de Belgian VW  RGMI van Club. "Maar de crisis is een feit en we hebben jammer genoeg moeten vaststellen hoe moeilijk het vandaag is voor de piloten om een budget van Ä35.000 bijeen te krassen. We zijn er echter van overtuigd dat het team RGMI van Renť Georges en de piloten snel zullen bewijzen dat onze kleine Polo GTI dť rallywagen is die een oplossing biedt aan piloten die niet over onuitputtelijke geldbronnen beschikken. De Polo staat borg voor een perfecte verhouding tussen prijs en prestaties".

    Wie in ieder geval van de partij zal zijn dit jaar is Guillaume Dilley (22 jaar). Samen met zijn co-piloot Geoffrey Birion, viel de Brusselaar vorig seizoen op met enkele indrukwekkende chrono's in de categorie R2 en boekte hij constant vooruitgang. Hij hoopt in ieder geval de kwaliteiten van de VW Polo GTI in de verf te kunnen zetten. Wie ook aan het werk zal worden gezien in deze zogenaamde "low cost" rallywagen is de snelle Jonas Langenakens (27 jaar) en zijn navigator Lennert Salmon. Ook Jonas - vice-kampioen van BelgiŽ 2011 - voelt de crisis, maar komt zeker aan de start van de Haspengouwrally op zaterdag 23 februari. Daarenboven is hij kandidaat nummer 1 om ook de rest van het seizoen met de Club af te werken.

    Wat de derde auto betreft, is het nog wat koffiedik kijken. "De belangstelling was groot en de Belgian VW Club ontving heel wat kandidaturen, maar al snel bleken opnieuw de gevolgen van de crisis duidelijk en slaagde niemand erin het budget rond te krijgen", gaat Charles-Henri Bonnet verder. "Vandaag hebben we dus enkel zekerheid over wie met de VW Polo GTI aan de start komt in Landen." Met een gereputeerde naam uit het kampioenschap en een van de genomineerden voor de titel van "Belofte van het Jaar" eind 2012, zal de Belgian VW Club in ieder geval kunnen rekenen op goede referenties alvorens zijn zoektocht verder te zetten.

    Dat was de koek voor het rallygedeelte. Met Off-road-monument Stťphane Henrard is de Belgian VW Club dolgelukkig omdat hij al ruim 10 jaar deze vereniging van puristen vertegenwoordigt. Hij heeft zijn hart verpand aan de woestijn. Na het nut van de turbo-diesel veelvuldig te hebben bewezen in de rallyraid discipline met toptien-plaatsen in de Dakar en een overwinning in de Rally van de Farao's, heeft Stťphane nu een ander idee uitgedokterd: neem de ingrediŽnten die 15 jaar lang hebben geleid tot het succes van de VW Fun Cup en ga ermee off-road !

    Zo zal in 2013 de VW DunBee Fun Cup het levenslicht zien, een competitie die zal worden georganiseerd in het kader van de Baja-wedstrijden. In deze rally's die meestal tijdens het weekend plaatsvinden, beschikt elke piloot over dezelfde wagen, een DunBee. Deze indrukwekkende buggy werd door Stťphane Henrard en zijn team ontwikkeld en uitgerust met een tweeliter TDI-motor. Deze formule "sleutel op de deur" biedt deelnemers de kans om in een sociale context kennis te maken met de competitie.

    Maar daar eindigt het verhaal niet ! In de aanloop van de Baja zal Stťphane ook initiaties organiseren om in het zand of om op onverhard te leren rijden en deelnemers de valkuilen, eigen aan de discipline, te leren omzeilen. Deze zijn bedoeld om - toekomstige - piloten of echte amateurs in open vlaktes te leren rijden maar dit dan in een ontspannen sfeer, zonder de stress die de echte competitie met zich brengt. Tot slot zal Stťphane na afloop van de Baja ook nog incentives organiseren voor groepen of bedrijven waarbij duo's (piloot en navigator) de omgeving kunnen verkennen aan de hand van een roadbook. Zo te zien zit de Belgian VW Club niet stil. Er is bovendien nog de RACB Racing School, geen competitie maar wel een opleiding. Tot slot rijden Ingrid Berghmans en France Cleves de "Rally AÔcha des Gazelles in Marokko. Daarover later meer.(wr/Foto:s:Willy Weyens)








    Bijlagen:
    Met ongeveer zo'n VW Polo maar dan in GTI-versie rijden Dilley-Birion het Belgisch rallyseizoen.JPG (234.1 KB)   
    Ogier is na Loeb de tweede niet-Skandinaaf die de Rally van Zweden won.JPG (301 KB)   
    Ogier-Ingrassia aan het werk in de Rally van Zweden met de VW Polo R WRC.JPG (385.4 KB)   

    13-02-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CAMBODJA HEEFT NU OOK ZIJN GOEDKOPE EV
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eergisteren werd in Cambodja door de "Heng Development Company" een kleine elektrische auto voorgesteld. Hij kreeg de naam van Angkor, afgeleid van de daar vermaarde Angkor Wat Hindoe tempel. Het typische aan de auto is dat hij vertikaal open en dicht glijdende zijdeuren heeft die eveneens tijdens het rijden kunnen wordeb bediend.

    De Angkor EV kan 60 km/h rijden over 300 km alvorens hij weer moet worden opgeladen. De constructeur maakte geen cijfers bekend over de acceleratie van 0 naar 100 km/h omdat hij die als complete bijzaak beschouwt. De Angkor EV is uiteraard gericht op gebruik in de stad en zal minder dan 10.000 dollar kosten.(wr/Foto: Heng Company)

    Bijlagen:
    Met ongeveer zo'n VW Polo maar dan in GTI-versie rijden Dilley-Birion het Belgisch rallyseizoen.JPG (234.1 KB)   

    13-02-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VEEL NIEUWIGHEDEN IN BE TROPHY VOOR 2013
    Het mag worden gezegd: de "Be Trophy 2013" staat op de rails. En nog wel in de goede richting ! Na het recentelijk aankondigen van de maatregelen om een beter evenwicht te creŽren tussen de "benzine/diesel"-versies voor de Be Cox van de eerste en tweede generatie. Bij Kronos Events blijft men daar hard aan doorwerken. Zo kondigt de promotor enkele nieuwigheden aan die van de "Be Trophy" in dit nieuwe jaar 2013 een uitzonderlijk seizoen moeten maken.

    1. "Kits" van de derde generatie bevestigd.

    De commercialisatie van de kit "derde generatie" is het resultaat van de gezamelijke inspanningen van WRT en Kronos. Dit is een vanaf dit seizoen 2013 een vaststaand feit. Ter herinnering, deze kit bevat een benzine-krachtbron met een cilinderinhoud van 2000 cm3 komende van VW Motorsport, en dit van de nieuwste generatie (directe injectie, integraal ECU Bosch MS 4.0 management...) alsook een sequentiŽle SADEV versnellingsbak, een uitlaat met geluiddemper, een kabelboom, alle moeren en bouten, een benzinedrukregelaar, starter, specifieke koppeling, aangepast chassis...enz...) Om het in ťťn woord te zeggen: een bouwdoos met letterlijk "sleutel op de deur".

    2. Prijs van de kit verlaagd !

    WRT en Kronos hebben aandachtig naar de opmerkingen van de klanten geluisterd en zijn steeds blijven zoeken naar de voordeligste technische en commerciŽle oplossingen: Samen zijn ze erin geslaagd om de prijs van de kit heel scherp te herberekenen. De kit wordt nu aangeboden aan Ä23.500 (exclusief taksen).

    3. Lanceringsactie...beperkt tot de eerste tien inschrijvingen.

    Om de komst van deze derde generatie te vieren en om de trouwe klanten te belonen, lanceren Kronos en WRT een uitzonderlijke actie. Op voorwaarde dat men zich inschrijft voor de "Be Trophy 2013" op jaarbasis (de deelnemersformulieren staan on-line op de website www.betrophy.be en tot de eerste 10 inschrijvingen behoort die voor degenen die de noodzakelijke betalingen hebben uitgevoerd (de actie stopt op 28 februari 2013) zal de kit maar Ä19.990 (exclusief taksen) kosten. Voor de degenen die zich geroepen voelen is het zaaks snel te reageren om van dit beperkt aanbod voor een Be Cox van de derde generatie te kunnen genieten. Het is een kit die krachtig is, betrouwbaar en zuinig.

    4. Aangepaste kalender, Ciao Italia !

    Om iedereen toe te laten tijdig de nodige aanpassingen door te voeren en klaar te staan voor de eerste afspraak, wordt het seizoen op gang geschoten in ... Dijon tijdens het weekeinde van 11 en 12 mei a.s.. Dit terwijl de finale van de "Be Trophy" van het seizoen 2013 zal worden afgesloten op het fascinerende circuit van Adria in ItaliŽ. Dat is niet ver van het legendarische VenetiŽ en dit op 25 en 26 oktober 2013.

    Tot slot wordt eraan verwezen dat de inschrijvingsgelden lager zijn dan in 2012. Het seizoen 2013 bestaat uit een mooie evenwichtige kalender met zes races. Het hoogtepunt blijft de terugkeer van de "25 Uren van Spa-Francorchamps" en er is de premiŤre op het geschiedenisvolle Zandvoort in Nederland. Dijon blijft een andere magneet op de kalender, een hoog geladen pasage op het circuit van Mettet, uiteraard ook op het nu 50 jaar jonge circuit van Zolder en de charme van het Italiaanse Adria. In de rangen van de kandidaat-deelnemers groeit het ongeduld. Alsof ze al klaar staan op de startgrid.(wr)



    12-02-2013 om 20:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PIERRE DIEUDONNE KOCHT ZICH EEN MAZDA CX-5
    Autocoureurs hebben vaak verrassende keuzes in de aankoop van een privť-familiewagen. Christine Beckers die eens tiende eindigde in de 24 Uren van Le Mans kocht zich voor haar eigen comfort een CitroŽn Picasso, sommigen zoals een Bertrand Gachot zit niet verlegen om een dikke Mercedes onder zijn poep te schuiven.

    Gisteren kocht een Belgisch monument van de autosport, Pierre Dieudonnť, zich zowaar een Mazda CX-5 bij de Belgische importeur in Tisselt nabij Willebroek. De bescheiden en onvolprezen Pierre Dieudonnť won in 1981 in een Mazda RX7 met Tom Walkinshaw de 24 Uren van Francorchamps.
     
    Zijn aandeel achter de schermen in de zege van Mazda in de 24 van Le Mans 1991 is weinig bekend. De Mazda 787B waarmee Bertrand Gachot, Johnny Herbert en Volker Weidler de eerste zege van een Japanse wagen in La Sarthe bewerkstelligden, was mede te danken aan het inzicht van Pierre Dieudonnť in het wedstrijdverloop. Tussen haakjes: de Mazda 787B is een auto met een "rotary-engine".

    Dus niet zomaar een "karretje" dat meereed. Het was een autohistorische gebeurtenis. De motor is afgeleid van de legendarische Wankelmotor van Felix Wankel. Hij werd door Kenichi Yamamoto van Mazda ( eerst R&D- ingenieur en later president) in Hiroshima bewerkt tot hij met opmerkelijke records in de archieven werd gegrifd.

    Dat ingenieur-piloot en ook autojournalist Pierre Dieudonnť zich een Mazda CX-5 aanschafte mag Mazda's neus doen krollen. Overigens reed "Walter's Auto Cahiers" die auto over meer dan 2000 km. In weerwil van de landschappen die als in cinťmascoop voorbijschoven, de zeeŽn die op het strand beukten, was het net of je thuis in je luie zetel zat. Asl we Peter Gemoets, gezicht van Mazda Europe in BelgiŽ, horen spreken kan de vraag naar deze echt opmerkelijke auto nauwelijks worden gevolgd.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mazda)




    12-02-2013 om 11:01 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SEBASTIEN OGIER WINT MET VW POLO R WRC RALLY VAN ZWEDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na rallygenie Sebastian Loeb die als eerste niet Skandinaaf de Rally van Zweden op zijn naam schreef, is zijn evenknie Ogier met navigator Ingrassia, die van CitroŽn naar VW overstapte, erin geslaagd als tweede niet Skandinaaf de Rally van Zweden te winnen. Dit is meteen de eerste WRC-zege voor de nieuwe VW Polo R WRC. Loeb maakte niet veel herrie rond zijn "nederlaag". "We zijn slecht begonnen, ik vond het ritme niet, de auto had soms een koppig onderstuur dat me slecht stemde, en de wegomstandigheden maakten dat ik eerder geneigd was het gaspedaal te lichten". Punt uit. Maar wel een veelbelovend seizoen voor nieuwkomer Volkswagen in de hoogste en mogelijk moeilijkste discipline uit de autosport. Ogier scoorde ook al een eerste podiumplaats met de nieuwe Polo in de Rally van Monte Carlo. Hij is zinnens daar meerdere "wordt vervolgd" aan te breien.(wr/Foto's:Willy Weyens)


    Bijlagen:
    Ogier-Igrassia winnen Rally van Zweden 11213.JPG (845.8 KB)   

    11-02-2013 om 23:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BAAS OVER DE WEG MET DE NISSAN JUKE 4WD

    Hyundai heeft momenteel een auto met een automatische achtversnellingsbak. De bedoeling ervan is dat telkens het maximum koppel wordt bereikt, de transmissie een trapje hoger schakelt. Dan rijdt men het zuinigst. Met een CitroŽn DS3 met handgeschakelde zesbak reed ik op diezelfde theorie vanuit Antwerpen naar Le Mans langs "mijn" weg naar het bedevaartsoord van de autosport. Dat wil zeggen langs departementale wegen. Aanzwengelen, rond 2000 t/m hoger schakelen en bij nijdig bochtenwerk ook weer terugschakelen, zodat de brandstoftoevoer werd afgesneden naar nul. De 612 km die de Scheldestad scheiden van het museum in Le Mans leken op die manier wel "joggen" in een auto. Mijn kuiten voelden het 's anderendaags. Waaruit de gedachte spruit dat automatisch rijden wel de toekomst moet zijn. Bijna wettelijk verplicht zou moeten worden omdat een auto dan efficiŽnter en minder emotioneel wordt gereden. En beslist zuiniger.

     

    Die drang naar steeds meer overbrengingsverhoudingen binnen een transmissie doet wegdromen naar een oeroude industriŽle techniek: de variator. In autotermen gezegd een "Continu Variabele Transmissie" (CVT). Dat is een - nu compacte - transmissie waarin een duwband rolt tussen schijven die hydraulisch gestuurd open en dicht kunnen gaan. Daardoor krijgt men tussen twee uitersten, technisch bepaalde grenzen, een oneindig aantal overbrengingsverhoudingen. Daardoor wordt volgens de stand van de gasklep altijd de zuinigste verhouding gekozen. Voor ik me aan iets geschiedkundigs waag vertel ik nadrukkelijk dat Nissan een kampioen is in CVT's. De jongste versie van de Juke 1.6 DIG-T 4WD is met zijn vier aangedreven wielen langs een CVT aangedreven door een 140 kW of 190 pk aangedreven viercilinder turbomotor een juweeltje dat vandaag zijn gelijke niet kent. Het is gewoon een droomwagen. Los van het excentrieke uiterlijke en behaaglijke interieur is zijn rijgedrag fenomenaal. Dit is geen hariografie. Dit is pure, overdonderende realiteit.

     

    Zo'n zestig jaar geleden werd hartelijk gelachen om de "auto zonder vitessen" die door de gebroeders van Doorne onder de naam DAF werd gelanceerd. De CVT daarin was natuurlijk spartaans. Afgeleid van dat industriŽle principe en werkte met rubber riemen die maar een beperkt koppel aankonden en dan aan flarden vlogen. De Dafjes reden evenwel in de F3 met o.a. Rob Slotemaker en Liana Engeman, en natuurlijk ook in de Rally van Monte Carlo. Terwijl werden ze in grootwarenhuizen aangeboden (GB aan Antwerpse Groenplaats bijvoorbeeld). Maar door de riemproblematiek, de inbouwmaten en de beperkte koppelopbouw, verdwenen de Dafjes in de archieven.

     

    Toch pikten constructeurs de Continu Variabele Transmissie weer op. Vooral omdat het systeem geen riemen meer had maar een duwband die - globaal genomen - uit 320 lamellen bestaat die volgens het afwikkelprincipe werken. Telkens duwt een plaatje een vorig plaatje uit zijn weg. De lamellen bewegen zich volgens variabele diameters tussen de nu compacte schijven. In het geval van de Nissan Juke 4WD dragen ze een koppel naar de vier wielen over van 240 Nm. Genoeg om vanuit stilstand in 9"5 naar 100 km/h te sprinten en een overbodige top van 200 km/h te waarborgen. Deze Nissan Juke kan ook in een zesversnellingsbak-modus worden gezet. Je schakelt dan zoals je wil, maar een opwaarts pijltje waarschuwt wel dat je best opwaarts tipt als je zuinigheid wil bewaren. Eer je met de auto op de weg bent ben je wel Ä30.000 kwijt. Niet niks, maar zo onwezenlijk verleidelijk. Die grip op de weg, in weerwil van een grotere grondspeling, die neutraliteit in rijgedrag. Dat eindeloos comfort van 190 pk en een "auto zonder vitessen". Kortom, Nissan op z'n best.(Tekst: Walter Rombauts/Foto's: Nissan en Walter Rombauts)

     

    11-02-2013 om 10:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!