Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    11-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SEBASTIEN OGIER WINT MET VW POLO R WRC RALLY VAN ZWEDEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na rallygenie Sebastian Loeb die als eerste niet Skandinaaf de Rally van Zweden op zijn naam schreef, is zijn evenknie Ogier met navigator Ingrassia, die van Citroën naar VW overstapte, erin geslaagd als tweede niet Skandinaaf de Rally van Zweden te winnen. Dit is meteen de eerste WRC-zege voor de nieuwe VW Polo R WRC. Loeb maakte niet veel herrie rond zijn "nederlaag". "We zijn slecht begonnen, ik vond het ritme niet, de auto had soms een koppig onderstuur dat me slecht stemde, en de wegomstandigheden maakten dat ik eerder geneigd was het gaspedaal te lichten". Punt uit. Maar wel een veelbelovend seizoen voor nieuwkomer Volkswagen in de hoogste en mogelijk moeilijkste discipline uit de autosport. Ogier scoorde ook al een eerste podiumplaats met de nieuwe Polo in de Rally van Monte Carlo. Hij is zinnens daar meerdere "wordt vervolgd" aan te breien.(wr/Foto's:Willy Weyens)


    Bijlagen:
    Ogier-Igrassia winnen Rally van Zweden 11213.JPG (845.8 KB)   

    11-02-2013 om 23:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BAAS OVER DE WEG MET DE NISSAN JUKE 4WD

    Hyundai heeft momenteel een auto met een automatische achtversnellingsbak. De bedoeling ervan is dat telkens het maximum koppel wordt bereikt, de transmissie een trapje hoger schakelt. Dan rijdt men het zuinigst. Met een Citroën DS3 met handgeschakelde zesbak reed ik op diezelfde theorie vanuit Antwerpen naar Le Mans langs "mijn" weg naar het bedevaartsoord van de autosport. Dat wil zeggen langs departementale wegen. Aanzwengelen, rond 2000 t/m hoger schakelen en bij nijdig bochtenwerk ook weer terugschakelen, zodat de brandstoftoevoer werd afgesneden naar nul. De 612 km die de Scheldestad scheiden van het museum in Le Mans leken op die manier wel "joggen" in een auto. Mijn kuiten voelden het 's anderendaags. Waaruit de gedachte spruit dat automatisch rijden wel de toekomst moet zijn. Bijna wettelijk verplicht zou moeten worden omdat een auto dan efficiënter en minder emotioneel wordt gereden. En beslist zuiniger.

     

    Die drang naar steeds meer overbrengingsverhoudingen binnen een transmissie doet wegdromen naar een oeroude industriële techniek: de variator. In autotermen gezegd een "Continu Variabele Transmissie" (CVT). Dat is een - nu compacte - transmissie waarin een duwband rolt tussen schijven die hydraulisch gestuurd open en dicht kunnen gaan. Daardoor krijgt men tussen twee uitersten, technisch bepaalde grenzen, een oneindig aantal overbrengingsverhoudingen. Daardoor wordt volgens de stand van de gasklep altijd de zuinigste verhouding gekozen. Voor ik me aan iets geschiedkundigs waag vertel ik nadrukkelijk dat Nissan een kampioen is in CVT's. De jongste versie van de Juke 1.6 DIG-T 4WD is met zijn vier aangedreven wielen langs een CVT aangedreven door een 140 kW of 190 pk aangedreven viercilinder turbomotor een juweeltje dat vandaag zijn gelijke niet kent. Het is gewoon een droomwagen. Los van het excentrieke uiterlijke en behaaglijke interieur is zijn rijgedrag fenomenaal. Dit is geen hariografie. Dit is pure, overdonderende realiteit.

     

    Zo'n zestig jaar geleden werd hartelijk gelachen om de "auto zonder vitessen" die door de gebroeders van Doorne onder de naam DAF werd gelanceerd. De CVT daarin was natuurlijk spartaans. Afgeleid van dat industriële principe en werkte met rubber riemen die maar een beperkt koppel aankonden en dan aan flarden vlogen. De Dafjes reden evenwel in de F3 met o.a. Rob Slotemaker en Liana Engeman, en natuurlijk ook in de Rally van Monte Carlo. Terwijl werden ze in grootwarenhuizen aangeboden (GB aan Antwerpse Groenplaats bijvoorbeeld). Maar door de riemproblematiek, de inbouwmaten en de beperkte koppelopbouw, verdwenen de Dafjes in de archieven.

     

    Toch pikten constructeurs de Continu Variabele Transmissie weer op. Vooral omdat het systeem geen riemen meer had maar een duwband die - globaal genomen - uit 320 lamellen bestaat die volgens het afwikkelprincipe werken. Telkens duwt een plaatje een vorig plaatje uit zijn weg. De lamellen bewegen zich volgens variabele diameters tussen de nu compacte schijven. In het geval van de Nissan Juke 4WD dragen ze een koppel naar de vier wielen over van 240 Nm. Genoeg om vanuit stilstand in 9"5 naar 100 km/h te sprinten en een overbodige top van 200 km/h te waarborgen. Deze Nissan Juke kan ook in een zesversnellingsbak-modus worden gezet. Je schakelt dan zoals je wil, maar een opwaarts pijltje waarschuwt wel dat je best opwaarts tipt als je zuinigheid wil bewaren. Eer je met de auto op de weg bent ben je wel €30.000 kwijt. Niet niks, maar zo onwezenlijk verleidelijk. Die grip op de weg, in weerwil van een grotere grondspeling, die neutraliteit in rijgedrag. Dat eindeloos comfort van 190 pk en een "auto zonder vitessen". Kortom, Nissan op z'n best.(Tekst: Walter Rombauts/Foto's: Nissan en Walter Rombauts)

     

    11-02-2013 om 10:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA CX-5 MET SKYACTIV TECHNOLOGIE LUIDT NIEUW ERA IN
    Gestoeld op de mening van 200.000 lezers van het toch wel gezaghebbende blad Auto Bild won de fonkelnieuwe Mazda CX-5 het op 17 augustus j.l. met 17,8% van de Audi A6 (10,8%) en de Audi Q3 (9,9%) in de SUV, Van en All-Wheel-categorie. De bekroning concretiseerde zich in de "Auto Bild Design Award 2012". Recent reed "Walter's Auto Cahiers" met de nieuwe CX-5 met de 110 kW (150 pk) sterke 2,2 liter turbodieselmotor en los van de emotionele styling liet de auto een eenwording ontstaan tussen machine en bestuurder. Mazda heeft daar een woord voor, afkomstig van de MX-5, namelijk "Jinba Ittai". Dat gevoel werd geboren in de MX-5 waarmee ik twee jaar geleden het genoegen had richting Mont Blanc op de Col des Aravis met die dure snob-Wiesmannen te spelen in het vele en venijnige bochtenwerk dat naar Chamonix zogoed als perfectie vereist. Die MX-5 vulde die eenheid, die gezwinde handelbaarheid, walsend bijna die niet zo vanzelfsprekende eis in. Nu heerst datzelfde gevoel in die nieuwe CX-5.

    Iedere auto is een cocktail van controversen. Wie ze het best met elkaar doet leven, bewegen, die bereikt een benijdenswaardige kwaliteitsgraad in het eindproduct. In de Mazda CX-5 is dat nu die nieuwe toverformule SkyActiv. Het is een mengelmoes van uiteenlopende motoren, versnellingsbakken, carosserievormen en chassisopvattingen die een zalige voorspelbare rijdynamiek aan zijn bestuurder(-ster) biedt. Dat de passagiers in verwennend comfort een onderkomen vinden is een kunst die Mazda sinds mensenheugenis beoefend.
     
    In weerwil van die koninklijke binnenruimte blijft er een variabele bagageruimte over van 463 tot 1620 liter, afhankelijk van de stoelenconfiguratie. Dat moet eigenlijk niet meer gezegd. Maar omdat de Duitse auto nog steeds als "norm" geldt mag het nog eens worden gezegd dat steeds meer niet-Duitse vierwielers die norm eveneens bereiken, zoniet er héél dicht tegenaan leunen. De Mazda CX-5 is geinspireerd door de Nissan Qashqai en de nieuwe Juke. Deze compacte SUV's kennen een nooit eerder geziene succes. Maar ook de Hyundai ix35 en de Citroën C4 Autocross zijn aan deze Japanner uit Hiroshima gewaagd. Mazda biedt de auto aan voor €26.490 als startprijs.

    We reden de Mazda CX-5 dus met wat men noemt de basisdiesel (een Euro6-dieselnorm) in de gamma. Voorwielaangedreven met die 110 kW (150 pk). Begiftigd met die SkyActiv-technologie liet de toch 1.445 kg wegende imposante auto van 4,5 meter lang een verbruik noteren van maximum 5 l/100 km. Mits in achtname van de rijstijl op maximum koppel. Tussen...1800 en 2.600 t/m is het best al een tandje hoger te schakelen, want vanaf 1500 t/m al geeft de motor in gezwindheid "trekkracht" aan. Dus trapsgewijs naar de hoogste zesde versnelling. Geen lawwai daarbij, integendeel een stilte die de oningewijde zou doen twijfelen of het hier wel degelijk om een dieselmotor gaat. Dat deze CX-5 in 9"2 vanuit stilstand naar 100 km/h sprint en 202 km/h snel kan rijden is vandaag een complete bijzaak geworden.(wr)




    30-10-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.COMPACTE INFINITI ZAL BIJ MAGNA STEYR WORDEN GEBOUWD
    Nissan Motor Co Ltd en Magna Steyr - destijds mogelijke overnemer van Opel Antwerpen - hebben vorige vrijdag een intentieverklaring ondertekend om bij Magna een compacte versie van de Infiniti te bouwen. De Infiniti werd in 1989 voor het eerst voorgesteld op de "North American International Motor Show". Tegelijk met de lancering van de Lexus van Toyota. Terwijl de concurrent uit het Japanse Nagoya direct werk maakte van een uitzonderlijk marktsegment draalde Nissan om onduidelijke redenen om de Infiniti op hetzelfde niveau te brengen.
     
    De twee voorbije jaren herpakte Nissan de plannen met de Infiniti en op dit eigenste ogenblik is de auto een verleiding voor iedereen die er wat centen kan voor over hebben. Op de Red Bull RB8 van Sebastien Vettel die een derde opeenvolgende wereldtitel viseert volgende weekeinde in ¨de GP van Indië volgend weekend, is een sticker van Infiniti bevestigd als symboliek voor een partnership van deugdelijkheid. Dat de Red Bull RB8 van Mark Webber en Sebastien Vettel worden aangedreven door een 2,4 liter V8 van Renault stoort Infiniti niet het minst. Dat komt omdat straks de Alliantie Renault-Nissan elf jaar een feit is.

    Als de intentieverklaring wordt omgezet in een daadwerkelijke fabricage, dan is Nissan Motor Ltd met de Infiniti in zeer goede handen. Magna Steyr is een toonaangevende toeleverancier in de autosector en bouwt liefst - speciale - auto's voor niet minder dan 88 merken. In het totaal bedragen de toeleveranties liefst 296 items naar de auto-industrie toe. In 26 landen telt Magna Steyr 115.000 werknemers...Morgen (241012) weten we of Ford Genk er enkele honderden kan overhouden, of dat iedereen door naakte ontslagen of brugpensioen in de armoede wordt gedreven. Het geheim van Magna Steyr is dat daar wordt gewerkt in de echte zin van het woord. Een gegeven dat stilaan tot de zeldzaamheden behoort. Ook daarom zal de nu nog embryonale intentie voor een compacte Infiniti alle kansen op slagen hebben. (Tekst: Walter Rombauts/Foto:Infiniti)




    23-10-2012 om 21:41 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KIES JUISTE BATTERIJ VOOR ELEKTRISCHE FIETS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mag de elektrische auto dan om uiteenlopende redenen even zijn uitgesteld, de elektrische fiets met trapondersteuning verovert de markt op een buitengewoon spectaculaire wijze. Federauto is gaan studeren welke batterijen de koper van zo'n luxe-object best aanschaft. Want in de aanbiedingen, vooral de promotie-aanbiedingen, zitten nogal wat adders onder het gras. Om te beginnen met de kwaliteit van de fietsonderdelen zelf, maar al te vaak gaat het ook om de onderdelen van de batterij die het elektromotortje moeten aandrijven.

    Algemeen genomen kunnen batterijen voor elektrische fietsen in vijf categorieën worden onderverdeeld. Dat zijn in eerste instantie lood- of gelbatterijen (met gegelifieerd elektrolyt), dewelke een gelijkaardige werking hebben als waarmee de meeste auto's tegenwoordig zijn uitgerust. Dan volgen de Nikkel-MetaalHydridebatterijen (NiMH), de Lithium-ionbatterijen (Li-ion) waarop vele elektronische toestellen - zoals GSM's en fototoestellen - al enkele jaren werken, de Lithium-Polymeerbatterijen (Li-Po) en tot slot Lithium-ijzerfosfaatbatterijen (LiFePO4).

    Al deze accu's onderscheiden zich van elkaar door hun energieteruggave, gewicht en afmetingen, de laadtijd, het aantal ontlaadcycli (die hun levensduur aanduidt) en natuurlijk de onderlinge, erg verschillende prijs. Kwaliteit loont, maar er hangt altijd een duurder prijskaartje aan. accu's

    De goedkoopste zijn de lood- of gelbatterijen en de Nikkel-MetaalHydride accu's. Ze zijn de minst krachtige, de zwaarste en de grootste die een kortere levensduur hebben dan de andere. Hun gebruik is hoe langer hoe meer beperkt en ze zijn enkel AF TE RADEN. Wie kwaliteit zoekt en kan betalen komt in de familie van de Lithiumbatterijen terecht. In die groep zijn Lityhium-Ion, Lithium-polymeerbatterijen (Li-Po en Lithium-Ijzerfosfaatbatterijen (LiFePO4) toonaangevend.

    De Lithium-accu's zijn momenteel de meest voorkomende. Ze bieden een uitstekende verhouding in prijs/prestaties/inbouwmaten. Ze hebben echter ook het nadeel dat de elektronische besturing ervan hooggeprijsd is omdat ze gecompliceerd in elkaar zit en ook de levensduur van deze batterij eveneens afhankelijk is van de kwaliteit die in het fabricageproces wordt gelegd. Degene die geproduceerd is voor de elektrische fiets van Smart en door Mercedescoureurs Nico Rosberg en Michaël Schumacher in maart van dit jaar in Barcelona werd voorgesteld en gereden, is er uiteraard één van het hoogste gehalte.

    Tot slot zijn de Lithium-Plymeerbatterijen (Li-Po) een uitstekend alternatief voor de twee andere soorten van de Lithiumfamilie. Ze zijn niet goedkoper, maar veel ecologischer en hebben naar verluidt een langere standtijd én langere levensduur. Die laatste wijsheden zijn ons niet verteld door Federauto of fietsenspecialist Itek, maar iemand die met een gesloten ligfiets elektrisch maar met trapondersteuning van Kopenhagen naar Kaapstad is gereden. Zijn verhaal over die Lithium-Polymeer batterij is fascienerend.

    Toch drukte hij ons op het hart dat de autonomie zowel voor een fiets als een elektrische auto afhankelijk is van veel factoren. Zoals bijvoorbeeld het gewicht van de persoon (-en), de bijkomende bagage die eventueel wordt vervoerd (rugzak, bagagedrager, bagageruimte in een EV). Het vaak en langdurig gebruik van de elektromotor, de wind, de bandenspanning (zo laag mogelijke rolweerstand nastreven), de staat van het wegdek en in welke mate de accu kwalitatief is geproduceerd. Gespecilaliseerde fietsen zoals Itek, waarover heel veel wordt "gestoefd", maar ook fietsspecialisten zoals de leden van "FedrProCycle" zijn best geplaatst om de tweewielergenieter mooie dagen te schenken zonder de bekende angst - zowel bij fietsers als chauffeurs van elektrische auto's - voor een "platte batterij". Een gespekt budget daaraan besteden waarborgt uiteraard een betere levenskwaliteit op de fiets.(Tekst en foto: Walter Rombauts)




    Bijlagen:
    De zilverpijlen stelden vandaag in Barcelona een nieuwe e-bike van de Ster voor i2312.jpg (3.3 MB)   

    22-10-2012 om 21:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RENAULT RETAIL GROUP WIJDT RRG DROGENBOS IN
    Vanavond wijdt Jérôme Stoll, Commercieel Directeur van de Renault-groep, zijn nieuwe vestiging "Renault Retail Group Belux" in Drogenbos in. Het is de laatste fase in de reorganisatie van het distributiekanaal van de Renault-groep in België.

    RRG, het distributiefiliaal van de Renault-groep, heeft als missie om de commerci�le aanwezigheid, de toonaangevende srevicekwaliteiten en de opbouw van het imago te beheren. Doelwitten zij voornamelijk de strategische stadszones. Binnen de Belgisch-Luxemburgse markt is RRG verspreid over Brussel en Luxemburg.

    In Brussel beschikte RRG tot vorig jaar over vier vestigingen: Brussel, Meiser, Anderlecht en Berg. De eerste twee werden onlangs aangepast aan de nieuwe AIR-normen voor interieurinrichting van Renault. De vestiging in Anderlecht en Berg zijn verouderd en daarom werd beslist hun activiteiten onder te brengen in de nieuwe vestiging van RRG Drogenbos.

    Met een investering van ruim vier miljoen  euro kon RRG de gebouwen van Renault België Luxemburg voor een deel overnemen en een nieuwe werkplaats van 1600 vierkante meter bouwen met een hoogtechnologische uitrusting. De showroom strekt zich uit over 3.200 vierkante meter en beantwoordt geheel aan de nieuwenormen van Renault en Dacia.
     
    Zo beschikt RRG voortaan over drie vestigingen in Brussel die klanten een breder gamma diensten aanbieden. RRG Drogenbos zal alle merken en alle labels van de groep vertegenwoordigen: Renault, Dacia, Renault Sport, Renault Z.E., Pro+, Renault Minute en Renault "Occasions".

    Als 100% Renault-filiaal is RRG de tweede distributiegroep in Europa. Met bijna 11.800 werknemers, verspreid over 225 vestigingen in 13 Europese landen (waarvan 127 vestigingen in Frankrijk) commercialiseert Renault Retail Group de merken Renault, Nissan en Dacia. In 2011 verkocht Renault Retail Group meer dan 463.000 voertuigen in Europa (330.000 nieuwe en 160.000 tweedehandsvoertuigen). De groep behaalde een omzet van 7,88 miljard Euro. Renault is ook vertegenwoordigd in de Formule 1. 


    In Viry-Châtillon, nabij Parijs, worden motoren geproduceerd die worden geleverd aan vier teams, waaronder Lotus, Caterham, Williams en Red Bull. In de jongste GP van Korea wonde Duitser Sebastian Vettel met een Red Bull-Renault en voert meteen de voorlopige stand om het WK aan voor Fernando Alonso (Ferrari). Daarmee zit Renault in de spits van de hoogtechnologische sport die inzake vindingrijkheid door geen enkele andere discipline in de officiële autosport wordt overtroffen.(wr/Foto:Renault)






    17-10-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL RIJDT 34ste POLE BIJEEN VOOR GP VAN JAPAN
    Traingsnelste Mark Webber in de vrije trainingen heeft in de officiële kwalificaties die de startgrid bepalen zijn ploegmaat Sebastien Vettel sneller zien rijden. De tweevoudige Duitse wereldkampioen behaalde daarmee zijn 34ste pole-position uit zijn loopbaan. En gezien hij nog heel jong is kan hij die lijst nog verder breien. Bovendien was het zijn vierde "pole" op rij in Suzuka. Maar kijk, Mark Webber in de andere Red Bull-Renault RB8 staat op de tweede plaats op de startgrid morgenochtend heel vroeg voor westerlingen. Want Japan is 8 uur + 1 uur zomertijd op ons vooruit. Wie het "live" wil zien zal vanavond niet zat en niet te laat moeten gaan slapen. Maar de GP van Japan is één van de hoogtepunten van ieder F1-seizoen. 't Is dus de moeite eens pensionaatgedrag te beoefenen daarvoor.

    Verrassend ook is dat Kobayaschi in de Sauber-Ferrari op de derde plek staat. Zijn thuispubliek heeft hem wellicht zo opgezweept dat hij gevleugeld naar die goede uitgangspositie is gedragen. En dan...heeft die sakkerse, superbegaafde Romain Grosjean de vierde plaats veroverd. Drie plaatsen beter dan zijn kopman Kimi Raïkkönen die dus een beetje gefrustreerd wordt omdat hij de wereldtitel nog ambieert in die Lotus-Renault...Romain Grosjean heeft in een interview evenwel gezegd dat hij - als het zich aandient - kopman Kimi zal "helpen". Gaat die van adrenaline barstende Grosjean zijn kopman voorbij (moeten ?) laten gaan, zoals destijds Rubens Barrichello voor Michaël Schumacher moest doen ? Een curieus gegeven.

    Voor Mercedes begint het weekeinde in Japan ronduit "zwart". Nico Rosberg strandde op de vijftiende plaats en Schumacher op de dertiende. Maar aangezien hij nog een penalty moet inlossen van tien plaatsen achteruit op de grid, start hij als 23ste, op de voorlaatste plaats. Wat zal zijn nakend tweede pensioen in de F1 hem deugd gaan doen...WK-leider Fernando Alonso vertrekt vanop de zesde plaats en zal trachten met dfe nukkige Ferrari op het podium te geraken. Kwestie van zijn leidersplaats verder op te bouwen. Met nog zes races te gaan wenkt een derde wereldtitel voor de Spanjaard.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault)



    06-10-2012 om 12:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MARK WEBBER ZET BESTE TIJD NEER VOOR GP VAN JAPAN
    De GP van Japan wordt zondag gereden. De wedstrijd is één van de hoogtepunten van het F1-seizoen. Het tracé is één van de grootste uitdagingen van het WK. Dat komt omdat het een miniatuur Nürburgring is. Het oude circuit bedoel ik dan, waar Niki Lauda in 1976 dat verschrikkelijke ongeval heeft meegemaakt en overleeft. Daarnaast zijn er de honderdduizend Japanners die hun GP als een hoogfeest in het jaar beleven. Alle tickets zijn meestal een jaar voordien al uitverkocht. Het circuit is gelegen in de achtertuin van Honda. Vanuit de fabriek in Suzuka kan men zo direct de omloop op.

    "Suzuka is één van de meest klassieke races van het seizoen" zegt Mark Webber. "Het is een fascinerend circuit waar je heel snelle, vlotte bochten hebt, maar ook een venijnige haarspeldbocht. Iedere ronde die je aflegt, vraagt naar nog een rondje meer. Het is een uitdaging met jezelf. In de eerste sector kan je tegen verbijsterend hoge snelheid de bochten nemen, en dan heb je het gevoel dat je sowieso een goede rondetijd neerzet."

    Mark Webber heeft een lange succesvolle geschiedenis in Suzuka. Hij won er de 1000 km van Japan met sportwagens in 1998 en vorig jaar sleepte hij een tweede plaats uit de brand in de F1 voor Red Bull-Renault. Als jongeling groeide hij op met het kijken op naar de achtuursrace voor
    moto's en hij zag met bewondering naar zijn toenmalige held Alain Prost, hoe die in Suzuka "wonderen" verrichtte en wereldtitels binnenrijfde (vier).

    "Als coureur wil je eigenlijk iedere race winnen. Dat is de logische inzet van je deelname. Maar sommige koersen wil je liever winnen dan andere. Zoals die van Monaco, Silverstone en Spa. Ook Suzuka staat op dat lijstje, precies omdat het zo'n speciaal tracé is. De fans hier in Japan zijn daarbij ook al uniek. Ze willen altijd maar handtekeningen. Je moet je letterkijk doorheen een menigte doorschrijven. Voor Ayrton Senna was dat soms zo erg dat hij besloot een helikopter te nemen van zijn hotel naar de omloop. Al was dat maar twee minuten vliegen. De fans verstaan moeilijk dat wij een andere job hebben dan autogrammen zetten..." legt Mark uit.

    Mark Webber heeft de voorbije tien dagen thuis in Australië doorgebracht. Hij is gebruind en bijzonder relaxed. Hij is goed voorbereid voor Suzuka met zijn RB8-Renault. Hij bekleedt momenteel de vijfde positie in de stand om de wereldtitel, 62 punten achter WK-leider Fernando Alonso. Met 150 punten maakt hij zich nog altijd sterk dat hij een kans maakt op de wereldtitel. Met nog zes races te gaan is in dit onvoorspelbare seizoen nog heel veel mogelijk. Stel dat zo'n wonder - de wereldtitel - zich zou voltrekken dan zou dat een groot cadeau zijn voor een groot man met een meer dan respectabele autosportloopbaan.

    Vandaag reed Mark Webber de derde tijd in de eerste vrije oefeningen en de beste tijd met 1'32"493. Schumacher, Petrov en Di Resta hadden alle drie ongevallen. De zevenvoudige wereldkampioen F1 heeft een goede beslissing genomen ermee te stoppen. Tegen "de jonge gasten" kan je als 43-jarige niet meer op. Maar hij heeft symbolisch zijn schuld afbetaald aan Mercedes die hem in zijn eerste F1 race in een Jordan kreeg toen de Engelse wetgeving ervoor zorgde dat Bertrand Gachot het weekeinde van de GP van België in de gevangenis zat. Schumacher had - weer symbolisch - ook nog een schuld openstaan, samen met Karl Wendlinger uit de tijd van het Mercedes Juniorteam. Oude vrienden die elkaar niet dooddoen, maar wat Schumi er de laatste tijd van bakt kan voor Mercedes niet meer. Officieel heet het dat Schumi dat zelf heeft begrepen en zijn ontslag heeft aangeboden. De eer aan zichzelf gehouden dus. Voor zondag: let op Webber !(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mark Webber en Renault)



    05-10-2012 om 22:54 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NISSAN DELTAWING KEERT TERUG OP CIRCUIT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De publiekslieveling van de voorbije 24 Uren van Le Mans keert weert op Franse bodem. Nu wel op het Parijse autosalon dat pijnlijk de crisis in de automobielwereld aantoont.De grensverleggende Nissan Delta Wing wordt er getoond in het gezelschap van zijn ontwerper, Ben
    Bowlby, en geldt als één van de voornaamste attrakties op de stand van Nissan. De indrukwekkende racer verschijnt in oktober aan de start van een tien uur durende uithoudingsrace die ook wel bekend staat als Petit Le Mans.

    Het team achter deze volbloed racewagen liet vorige week weten dat ze "nog een klusje wilden afmaken..." De Nissan Deltawing die werd ontworpen om de 24 Uren van Le Mans uit te rijden met de helft van de brandstof en de helft van het bandenverbruik dan de andere deelnemers nodig hadden, moest in Le Mans na zes uur racen opgeven als gevolg van een aanrijding met een andere auto. De Japanse Nismo-coureur Satoshi Motoyama probeerde anderhalf uur lang de schade zelf te herstellen. Uiteindelijk moest hij de handdoek in de ring gooien. Hij oogstte met zijn inspanning de auto weer rijdbaar te maken bijval van het hele team. Toen al beloofde hij dat de Nissan Deltawing zou terugkeren op circuit.

    Inmiddels is de revolutionaire pijlvormige racewagen weer wedstrijdklaar. Hij verschijnt op 17 tot 20 oktober a.s. aan de start van de American Le Mans Series (ALMS) in Road Atlanta (USA) in een race van tien uur over 1600 km die ook wel "Petit Le Mans" wordt genoemd. Door andere afspraken zijn de piloten van de Nissan Deltawing - Motoyama, Marino Franchitti en Michaël Krumm - niet inzetbaar in deze prestigieuze wedstrijd. Daarom is een ander team samengesteld.

    Het nieuwe team bestaat uit niemand minder dan de eerste winnaar van de GT Academy, de Spanjaard Lucas Ordonez en Gunnar Jeannette. Deze laatste is de winnaar van de PC-klasse van de American Le Mans Series in 2011. Ze demonstreren in "Petit Le Mans" een grensverleggende technologie. Darren Cox, General Manager van Nissan in Europa zegt er het volgende over:

    "Le Mans was een enorm succes voor ons. Minstens een zeer geslaagde marketingstunt. De auto voldeed aan alles wat we wilden en nog meer. Dat vormde het bewijs dat de grensverleggende technologie die we aan het testen waren in 's werelds meest toegankelijke laboratorium die de 24 Uren van Le Mans zijn, ruimschoots aan onze verwachtingen voldeed. We beseffen ten volle dat het een levensvatbare optie is voor de toekomstige duurzaamheid van de autosport. (F1 rijdt vanaf 2014 met 1.6 liter turbomotoren.nvwr). Het enige wat voor ons niet goed uitpakte was de manier waarop de race voor ons eindigde. Daaraan konden we niets doen. Dat was heerkracht. Omdat we hebben bewezen dat de technologie werkt, was het moeilijk om niet teleurgesteld te zijn. Toch waren we enorm onder de indruk van de steun en goodwill die er was van fans en daarom zijn we hen verplicht om met de Deltawing weer te gaan racen."

    Wat Nissan in de 24 Uren van Le Mans heeft willen bewijzen was dat met de techniek uit garage 56 - dus buiten klassement - de race te voltooien met de helft van de brandstof en de helft van het bandenverbruik dat andere deelnemers nodig hebben. Uit de gegevens van een standaard LMP2-racewagen in Le Mans is gebleken dat die 2.350 liter brandstof verbruikt en om de 500 kilometer van banden wisselt. Dus tijdens dat etmaal negen sets banden verbruikt. Het brandstofverbruik van zo'n LMP2 bedraagt 56 liter per 100 km. De Deltawing deed het met 26 l/100 km. Dus minder pitstops en dus tijdwinst. Maar het volledige bewijs kon niet worden geleverd, omdat na zes uur koersen die stomme botsing, nog wel onder gele vlag en achter de safetycar, door een Toyota, plaatsvond.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Nissan)





    02-10-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EXCELSIOR RALLY EN DE CADILLAC NORTHSTAR LMP 900
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Net ontslagen uit het ziekenhuis door een warm hart, ben ik zoals de moslims naar Mekka gaan, direct naar mijn bedevaartsoord Le Mans gereden. Grasduinend door het museum heb ik daar een Cadillac Northstar LMP 900 ontdekt uit 2001 die behoort tot de "Collection Automobile Club de l'Ouest" en die door General Motors is geschonken. Terug naar huis komend deed me dat denken dat morgen 30 september 2012 in Puurs de Excelsior-rally wordt gereden. Met klassieke auto's en start en aankomst in de kartingtempel van Inkart, keizerrijk van monument Mike Van Hooydonk. Allen daarheen zou ik zeggen. Sfeer verzekert.

    Dan even terug naar die Cadillac. De auto heeft een V8 cilindermotor met vier bovenliggende nokkenassen en draagt twee turbo's. De cilinderinhoud bedraagt 4000 cm3 en die braakt...590 pk uit, toen goed voor een topsnelheid van 340 km/h. Na goede resultaten tijdens de 24 Uren van Le Mans in 2000, 2001 en 2002 werd de auto gepresenteerd in de versie voor de "American Le Mans Series". Hij veroverde een derde plaats in zijn laatste koers in Laguna Seca.

    In 2001 werd de Cadillac gereden door Taylor-Angelelli-Tinseau. Zij finishten 15de en legden in dat etmaal 3673 km af tegen een gemiddelde snelheid van 152,17 km/h. Op zich niet wereldschokkend, maar de onderschatte Northstar-motor van General Motors bewees wel zijn deugdelijkheid. Echt doorgebroken is die motor niet. Waarom weet ik niet, maar ik moet altijd aan de Judd-motor denken.

    Ieder vergelijk daarmee gaat niet op. Maar de GM-motor is naar mijn gevoel nooit "doorontwikkeld" en de Judd-motor is nu aan het eind van zijn bestaan. Degene die dat best weet is Henri Pescarolo en Pierre Dieudonné. Enfin, die details pikte ik op tijdens mijn dankbedevaart naar Le Mans in de juist gepasseerde dagen. En morgen, tja, vergeet in  godsnaam die fantastische Excelsior-rally niet. Het autosportmekka ligt dan voor een dagje in Puurs.(Tekst en foto's Walter Rombauts)


    Bijlagen:
    Cadillac Le Mans...i24812 2.JPG (153.2 KB)   
    Cadillac Le Mans...i24812.JPG (125.7 KB)   
    De bedevaart i29912.JPG (177.6 KB)   

    29-09-2012 om 13:02 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HYUNDAI GAAT OPNIEUW IN WRC
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op het Parijse Autosalon heeft Hyundai niet zonder trots aangekondigd dat het Koreaanse merk helemaal klaar is om terug te keren naar het World Rally Championship. Daartoe werd de nieuwe i20 gisteren in première voorgesteld. Zoals bekend is het WRC één van de zwaarste, zoniet dé loodwegende discipline in de autosport. Daarom is de fascinerende i20 door de ingenieurs ijzersterk in elkaar gevezen om de ronduit afgrijselijke wegeltjes van de wereld zonder wringen of barsten te overmeesteren.

    Toen Hyundai zich in 2003 terugtrok uit de autosport, koesterde het merk toch stiekem al de ambitie om op lange termijn terug te keren naar het WRC met een eigen fabrieksteam in Europa. De concrete verwezenlijking van die ambitie is nu de WRC-versie van de i20, een superperformante rallywagen die minstens indrukwekkend oogt maar ook op het terrein voor verrassingen kan zorgen. Niet dat Sebastien Loeb zich zorgen moet maken, maar Hyundai zal wel voor de nodige ophef zorgen. Daar kunnen we zeker van zijn.

    Mark Hall, marketingdirecteur bij Hyundai Motor Europe, bleek daar gisteren in Parijs ook nogal zeker van te zijn. Hij zei woordelijk: "Het WRC wordt gezien als de meest spectaculaire autosportdiscipline ter wereld. Ze gaat gepaar met sensatie en dynamiek en sluit dus perfect aan met de merkwaarden van Hyundai. Bovendien zijn de technologische uitdagingen van het WRC voor een automerk bijzonder groot. Met onze deelname onderstrepen we onze engineerskracht en uiteraard dient de opgedane ervaring om over te zetten op de serieproductie.

    Hyundai's rallygeschiedenis is vlug verteld. In 1998 nam het merk voor het eerst deel aan een wedstrijd, meer bepaald in de F2-klasse van het WRC. Twee seizoenen later - in 1999 - kondigde het team aan dat het in het daaropvolgende jaar de stap zou zetten naar de topklasse met een volledig ontwikkelde WRC-auto die was gebaseerd op de Accent driedeurs. Deze auto heeft tot 2003 gereden.

    Tot slot nog iets over het WRC zelf. Dat is gereglementeerd door de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA), de overkoepelende organisatie die alle serieuze motorsport regelt. Voorzitter is Jean Todt. De huidige WRC-auto's zijn gebaseerd op productiemodellen met een inhoud van 1.6 liter en worden gekenmerkt door ingrijpende aerodynamische verbeteringen, vierwielaandrijving, turbo's, sequentiële versnellingsbakken en zijn in wezen rijdende laboratoriumwagens. De data die er worden uit geput dienen inderdaad om detailwijzigingen aan seriewagens aan te brengen.(Walter Rombauts/Foto's:Hyundai)

    28-09-2012 om 10:43 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE AUDI R8 LMS WORDT BLIKVANGER IN 24 H VAN ZOLDER
    Met de 24 Uren van Zolder op 8 en 9 september staat de laatste Belgische etmaalrace van 2012 op de kalender. Zoals eerder al verteld zal het een bonte mengeling van auto's zijn. Daarin zullen echter de Audi R8 LMS veel aandacht trekken. Niet alleen omdat Mister Laurens Vanthoor eigen volk wil plezieren, samen met vijfvoudig winnaar in Zolder, Anthony Kumpen. Maar zeker omdat Audi dit jaar ook Le Mans won en zopas ook de 24 Uren van de Nürburgring. Net voor Zolder 50 jaar bestaat zou dat ook een mooie trofee zijn. Zolder mag dan misschien wat lilliputter klinken tegenover Le Mans of de Nürburgring, het tracé is veeleisend voor mens en machine. Heel vaak zijn de nachtelijke uren, met telkens remmen, accereleren, uit de vuile stroken blijven en alsmaar die ene juiste snelste aan te houden. Wie dat best doet weten we zondagnamiddag 9 september om 16 uur(wr/Foto's:Audi)

    21-08-2012 om 17:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RACB NATIONAL TEAM STUURWIEL TREKT AL 50 JONGEREN AAN
    Al meer dan 50 jonge mannen hebben zich ingeschreven voor het Stuurwiel dat wordt georganiseerd door het RACB National Team. Langs die weg zullen ze proberen in de voetsporen te treden van Stoffel Vandoorne. Hij is het jonge eenzitterstalent dat strijdt om de titel in de Europcup Formula Renault 2.0.

    De inschrijvingen om deel te nemen aan het "RACB National Team" worden afgesloten op zondagnacht 26 augustus, precies om middernacht. Volgens de organisatoren zijn er nog enkele vrij. Wie zich alsnog geroepen voelt zichzelf eens te testen op de mogelijkheid van een loopbaan als autopiloot kan zich vrij eenvoudig online inschrijven op www.racb.com en dit tegen een kostprijs van €100.

    De voorwaarden om deel te nemen zijn eenvoudig: 1. De Belgische nationaliteit hebben 2. Geboren zijn tussen 01/01/1993 en 01/03/1997 en 3. Het is niet vereist om over een race-licentie te beschikken om zich in te schrijven. Op woensdag 5 september worden de kandidaten uitgenodigd voor een eerste selectie.

    Na afloop van de finale, die tussen 26 en 28 november in de Auto Sport Academy in Le Mans wordt georganiseerd, krijgt de laureaat een volledig seizoen in het Franse F4-kampioenschap cadeau. Daarmee kan hij of zij de eerste stappeen in de voetsporen van Jérôme D'Ambrosio, Bertrand Baguette en/of Stoffel Vandoorne zetten.(wr/Foto's:RACB)

    19-08-2012 om 17:33 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HENRI GREDER HEEFT ONS VERLATEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Autosportmonument Etienne Stalpaert berichtte Walter's Auto Cahiers dat Henri Greder, in het milieu "Titi" genoemd, is overleden in Doornik  op 14 augustus j.l. De sympathieke Fransman die liefst 73 omloopraces reed, 202 keer de start nam in befaamde rally's en ook nog 23 bergkoersen reed, is 82 jaar geworden. Hij werd geboren in Nancy en kende zijn voornaamste autosporttriomfen tussen 1960 en 1980. Hij reed zowel Ford Mustang's als Opel Ascona's. Van 1975 tot 1980 reed hij met zijn partner Régine Céligny als co-pilote. Zij is ook de moeder van zijn zoon Pierre. Met Henri Greder verdwijnt één van de kleurrijkste gentlemendrivers uit de geschiedenis van de autosport. Walter's Auto Cahiers biedt aan de nabestaanden de meest diepe gevoelens van medeleven aan.(wr)

    16-08-2012 om 18:12 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NISSAN ROEPT LINSCHOTEN UIT TOT FAVORIETE EV-PLAATS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nissan heeft Linschoten aangewezen als de meest "ingeschakelde" plaats van Europa ! Om het anders te zeggen: Linschoten is de plaats die de meeste steunbetuigingen voor elektrisch autorijden ontving tijdens Nissan's campagne "The Big Turn On". Als hoofdprijs ontvangt Linschoten van Nissan een nog nader te bepalen aantal snelladers. Daarmee kunnen bezitters van een elektrisch aangedreven voertuig, zoals bijvoorbeeld de ronduit fantastische Nissan LEAF, in slechts 30' de batterij voor 80% opladen. Minstens genoeg voor de dagelijkse verplaatsingen van de gemiddelde Nederlander.

    De Nissan-campagne "The Big Turn On" had als doel consumenten in Nedereland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk uit te dagen de voordelen van elektrisch rijden in ogenschouw te nemen. Uiteraard presenteerde de actie de Nissan LEAF als een veilige, milieuvriendelijke (uitstoot=zero) en betaalbare auto. Wat Nissan er vergat bij te vertellen is dat de LEAF uitzonderlijk plezant rijdt, minstens even aangenaam als benzine- en dieselverslindende klassieke auto's met verbrandingsmotor die veelal het label "sportief"dragen.

    Uit testen die we met de LEAF konden doen bleek de sportieve verzuchting evengoed aanwezig als in de beste "verbrander". Er komt nog een ijdel puntje bij: een elektromotor levert vanaf zijn eerste omwenteling het maximum koppel. Wat als gevolg heeft dat men bij het wegrijden aan een groen licht altijd bij de snelsten, zoniet de snelste wegkomt. Je moet er geen sport van maken, want uiteraard ontfutselt iedere "pole-position" in het verkeer energie aan de batterij. Maar het is wel leuk om weten en nuttig als zo'n sprint in defensieve verkeerssituaties toch eens nodig mocht blijken.

    Het oorspronkelijke doel van het experiment was om binnen honderd dagen een miljoen consumenten op de "Turn On"-knop te laten klikken op de speciale website en via de sociale media. De unieke campagne bleek echter zoveel aandacht te trekken, dat Nissan dat aantal al bereikte op 21 juni j.l., ruim twee weken voor de afsluitdatum.

    De Quick Chargers die Nissan aan Linschoten schenkt maken deel uit van de serie van 400 exemplaren die Nissan voor het einde van 2012 wil geven aan uiteenlopende steden overal in Europa. De snelladers zijn voorzien van het CHAdeMO-keurmerk. Dat is een standaard die is ingevoerd door de Japanse autoindustrie. Nissan wil met de donatie van snelladers de Europese infrastructuur in een stroomversnelling brengen. Daarmee getuigt nogmaals een autoconstructeur verder te denken dan de politici. Dat is niet de eerste keer. De autoconstructeurs, steunend op hun visionaire ingenieurs, hebben al honderden keren de weg getoond. Maar wat baten kaars en bril als de uil(en) niet zien wil(len). Logica is een vak dat je kan leren. Domheid is een vervelende eigenschap waarmee velen worden geboren.

    Die politici van alle slag en kleur klagen en zagen dat "men op zoek moet gaan naar de auto van de toekomst". Wel heren van luxueuze tijdverspilling in salons allerhande, er is héél goed nieuws: de AUTO van MORGEN is er VANDAAG al. De inleidende hybridewagen die definitief de brug zal slaan naar de puur elektrische auto. In de 24 Uren van Le Mans heeft een Audi Hybrid verbrandingsmotor + elektromoto) dit jaar gewonnen. Als er straks naar het voorbeeld van Nissan, Renault, Mercedes en andere Tazzari's genoeg oplaadpunten zijn (infrastructuur) is het best mogelijk dat nog dit decenium een elektrische auto de 24 Uren van Le Mans wint. Zeker nu het vliegwiel is herontdekt. In combinatie met Continu Variabele Transmissies (CVT's) kan het in iedere auto worden gemonteerd. Ook in racewagens. Daadkracht in plaats van gezwets is daarvoor wel vereist. Geen crisisvoer.(wr/Foto's:Nissan en wr)




    Bijlagen:
    Nissan is klaar met de EV, de regeringen met infrastructuur niet i8812.jpg (4.1 MB)   

    08-08-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VLIEGWIEL OPNIEUW UITGEVONDEN...!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De jongste dagen wordt “Eureka” geschreeuwd in kranten en tijdschriften. Punch Powertrain heeft het vliegwiel opnieuw uitgevonden. De toepassing ervan in combinatie met een Continu Variabele Transmissie (CVT), zou een conventionele verbrandingsmotor tot 30% brandstof kunnen doen besparen. Het is kinetische vertragingsenergie die het vliegwiel “oplaadt”, zonder dat er batterijen komen bij kijken. Bij weer accelereren geeft het vliegwiel – naar verluidt 10 kg zwaar – de energie weer vrij en moet de motor minder inspanning doen. Dus minder brandstof verbruiken Het principe van het vliegwiel bestaat al naar schatting minstens twee eeuwen.

     

    Maar alweer twee jaar geleden is Porsche in de 24 Uren van de Nürburgring  afgekomen met een vliegwiel dat in een behuizing van koolstofvezel draait (36.000 t/m) en opgesteld is naast de coureur die de laboratoriumwagen van Porsche, de 911 GT3 R Hybrid – die later de 918 RSR werd. Het vliegwiel “by…Williams !) bestaat eigenlijk uit een stator waarop magnetisch geladen composiet is bevestigd en die rond een binnenas draait die op keramiek lagers scharniert. Dit om minimale wrijvingsverliezen te hebben. Remenergie wordt zo in elektriciteit omgezet. Op afroep van de piloot levert de condensator gedurende 8” de energie weer af naar de in dit geval twee elektromotoren op de voorwielen. Audi won dit jaar de 24 Uren van Le Mans met een Hybrid (Fässler-Lotterer-Treluyer) die het systeem van Porsche overnam. Concurrent Toyota gebruikte de Prius-techniek als basis en dus wel echte batterijen. Geen vliegwieltechniek. Toyota kende brute pech die niets te maken heeft met de opnieuw oplaaiende strijd tussen batterij-opslag van electriciteit of via een vliegwiel.

     

    Vijftig jaar geleden was een “volant” op het front van de motor, aan de distributiekant, een vast gegeven. Het moest de motor een soepeler loop geven. Hem gemakkelijker over de onderste en bovenste dode punten helpen. Vandaag is – los van Williams, Porsche en Audi -, het vliegwiel opnieuw uitgevonden. Omdat “Punch Powertrain” in Limburg is gevestigd, zegt men dat de Limburgers het warm water opnieuw hebben uitgevonden.

     

    Wie wat ruimer denkt weet dat Punch Powertrain zowat de enige fabrikant is van de CVT (Continu Variabele Transmissie), de meest onderschatte transmissie omdat ze binnen nul en een vastgesteld maximum toerental altijd de enig juiste overbrengingsverhouding aflevert volgens de bestuurders voet op de gasplank. Punch Power zal er dus wereldwijd wel iets over te vertellen hebben. Maar in tegenstelling tot hoger genoemde voorbeelden is er geen competitiedoel mee vooropgesteld. Het dient om de ouwe getrouwe klassieke Otto- en Dieselmotoren wat minder te belasten. Met leuk resultaat aan de pomp. Vrolijk nieuws dus.(Tekst en foto:Walter Rombauts)

     

     

     

     

     

     

    07-08-2012 om 18:07 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPECIAL OPEN TROPHY BRENGT COCKTAIL VAN EXOTISCHE KNUFFELAUTO'S
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De nakende 24 Uren van Zolder, tweede weekend van september, wordt mogelijk de belangrijkste editie van de veeleisende etmaalrace. Circuit Zolder is voor mens en machine een zwaargewicht. Constant accelereren en remmen, vooral in de nachtelijke uren, doen een kadans ontstaan die soms ook slaapverwekkend is. Drugs als zodanig zijn niet aangewezen om daar tegen te vechten. Maar Red Bull's, sterke koffie, kunnen helpen om een pienter zicht op de schemerige situaties te behouden.

    Maar dat is natuurlijk niet de essentie waarom deze 24 Uren van Zolder zo belangrijk is. Het is het flexibele reglement dat verscheidenheid van wagenconcepten vergroot. Niet noodzakelijk duels van David tegen Goliath's. Eerder experimenten hoe toerismewagens groot-toerismewagens zich met elkaar kunnen meten. De piloot achter het rad zal daarin een grote rol spelen. In mijn dagdromen zie ik de tofste race-situaties ontstaan. Fantasie mag, in slaap vallen niet. Dat kan ook niet echt want rond de omloop is het één groot feest. Discosfeer, schone madammen, spetterend leven. Zoals het leven voor iedereen zou moeten zijn: vreugdevol.

    In het voorprogramma van de 24 Uren van Zolder is er een "Special Open Trophy Sprint" waarvoor al 22 wagens zijn ingeschreven met - sorry - voor een leek als ik zo goed als onbekende piloten. Maar dat kan geen bezwaar zijn want ze sturen een cocktail van exotische knuffelauto's over het asfalt. Zoals Radical's, Westfield's en andere Norma's. De organisatie laat overigens weten dat er nog enkele van die exclusieven te huur zijn. Er is zelfs een Norma M20B EVO te koop voor €35.000. De foto-inzet linksboven toont hem. Het is de auto van Philip Daniëls van PHD Racing.

    Mogelijk kunnen gegadigden best info@specialopentrophy.com  gebruiken om te reserveren of ook een kijkje nemen op www.specialopentrophy.com en via die weg het deelnemersveld nog wat aandikken. In ieder geval wordt deze "SOT"-race op 6 september 2012 een welkome verstrooiïng terwijl de koorts stijgt naar de start van de 24 Uren van Zolder. Iedereen met een groot autosporthart mag dit weekeinde niet missen. Het is de inleiding naar het feest van 50 jaar Zolder in 2013. Een unieke geschiedenis.(Tekst:Walter Rombauts/Foto-inzet: Philip Daniëls)





    07-08-2012 om 13:21 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EVEN DE PUNTJES OP THIERRY NEUVILLE EN NICOLAS GISOUL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Terwijl Sebastien Loeb en Daniël Elena het stilaan zelf vervelend beginnen te vinden dat ze hun Citroën DS3 ook weer in de Rally van Finland als eerste op het podium plaatsten, eindigde onze landgenoot Thierry Neuville elfde !!! Zijn navigator Nicolas Gisoul zorgde ervoor det hun Citroën DS3 naar Loeb's voorbeeld mooi aan de finish kwam. Loeb voor met 171 punten de stand in het WK aan, voor Mikko Hirvonen met...128 eenheden. Thierry Neuville staat daarin zeer verdienstelijk achtste met 32 punten. Niet vergeten dat Thierry nog piepjong is en nog maar kort geleden voor de rallyleeuwen in het WK werd gegooid. Mooi.(wr/Foto's: Willy Weyens, RACB en Citroën)

    Bijlagen:
    Loeb pakt goud in Finland i7812.jpg (198.8 KB)   

    07-08-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MEISJES VERSIEREN MET DE DATSUN 160 J SSS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Herrinerend dat deze tussen 1977 en 1992 geproduceerde sportieve Datsun in feite een concurrent was van de succesvolle Toyota Carina, komen vele leuke beelden opdoemen. Autojournalisten snorden er pronkend mee rond en menig meisjeshart ging sneller slaan. Eerder voor de auto en de veronderstelde glitter ervan dan voor de bezitter. Ik plakte er in mijn archief "1990" op. Dat moet het tijdstip zijn geweest waarop ik op mijn beurt gewichtig mocht doen over die sierlijke auto. Met achterwielaandrijving en onafhankelijke achterwielophanging. Dat was al iets in die tijd. De wagen werd gebouwd in Hiratsuka en Oppama in Japan en kende ook succes in de USA onder de naam 710.

    Vergeleken met wat Datsun later als Nissan op de markt bracht, was deze auto een zeilboot. Vooral in de autocinéma was de panoramische voorruit erg handig om al vrijend niets te missen van het spektakel op het witte doek. Alle gekheid op een stokje, deze auto kan het voorwerp zijn van een onuitputtelijke studie. Seherezade zou er Duizend én Eén Nacht over kunnen vertellen. Ik houd het hierbij. "Fun" van die wagen is als een parfum op mijn netvlies blijven hangen.Er bestond ook een "bravere" 140 J versie van (foto-inzet). De diepgaande studie ervan laat ik verder aan de geschiedschrijvers over.(wr/foto:DATSUN)


    Bijlagen:
    Datsun 140 J i30712 2.jpg (794.6 KB)   
    Datsun 160 J SSS i30712.jpg (1.7 MB)   

    30-07-2012 om 18:13 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA STELT NIEUWE 6 VOOR OP SALON VAN MOSKOU
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisteren is het Autosalon van Moskou geopend voor het grote publiek. Mazda maakt er gebruik van om de nieuwe "6" in wereldpremière voor te stellen. Heel veel geeft Mazda er nog niet van prijs. Dat zal pas tegen eind augustus zijn. Maar de designtaal is diegene die Kodo wordt genoemd. Japanners geven er de  "Ziel van beweging" aan. Dat is naar het schijnt de betekenis ervan. De Mazda CX-5 die natuurlijk ook in Moskou blikvanger is, werd volgens dezelfde schoonheidsgedachte ontworpen. Onderhuids wordt alles aan de "SkyActiv" ontleend. Met de verzameling van deze componenten wil Mazda volgend jaar - in een racewagen dan - terugkeren naar de 24 Uren van Le Mans die op 15 en 16 juni 2013 op het Circuit de la Sarthe doorgaat.

    Uiterlijk moet de racewagen dan klaar zijn tegen zaterdag 1 juni want 's anderendaags gaat de ondertussen legendarische "La journée Test" door. Traditioneel veertien dagen voor de etmaalrace zelf. Even terug naar de nieuwe "6": in Moskou staat hij te pronken met een tweeliter viercilinder benzinemotor, maar er komt ook een 2,2 liter turbodiesel naar onze contreiën. Het zijn beiden SkyActiv-motoren, wat in Mazdataal wil zeggen dat zowel de benzine- als de diesel dezelfde compressieverhouding hebben. Tot nu toe is Mazda de enige constructeur ter wereld die in dat technisch hoogstandje is geslaagd.(wr/foto:Mazda)

    30-07-2012 om 17:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!