NISSAN ROEPT LINSCHOTEN UIT TOT FAVORIETE EV-PLAATS
Nissan heeft Linschoten aangewezen als de meest "ingeschakelde" plaats van Europa ! Om het anders te zeggen: Linschoten is de plaats die de meeste steunbetuigingen voor elektrisch autorijden ontving tijdens Nissan's campagne "The Big Turn On". Als hoofdprijs ontvangt Linschoten van Nissan een nog nader te bepalen aantal snelladers. Daarmee kunnen bezitters van een elektrisch aangedreven voertuig, zoals bijvoorbeeld de ronduit fantastische Nissan LEAF, in slechts 30' de batterij voor 80% opladen. Minstens genoeg voor de dagelijkse verplaatsingen van de gemiddelde Nederlander.
De Nissan-campagne "The Big Turn On" had als doel consumenten in Nedereland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk uit te dagen de voordelen van elektrisch rijden in ogenschouw te nemen. Uiteraard presenteerde de actie de Nissan LEAF als een veilige, milieuvriendelijke (uitstoot=zero) en betaalbare auto. Wat Nissan er vergat bij te vertellen is dat de LEAF uitzonderlijk plezant rijdt, minstens even aangenaam als benzine- en dieselverslindende klassieke auto's met verbrandingsmotor die veelal het label "sportief"dragen.
Uit testen die we met de LEAF konden doen bleek de sportieve verzuchting evengoed aanwezig als in de beste "verbrander". Er komt nog een ijdel puntje bij: een elektromotor levert vanaf zijn eerste omwenteling het maximum koppel. Wat als gevolg heeft dat men bij het wegrijden aan een groen licht altijd bij de snelsten, zoniet de snelste wegkomt. Je moet er geen sport van maken, want uiteraard ontfutselt iedere "pole-position" in het verkeer energie aan de batterij. Maar het is wel leuk om weten en nuttig als zo'n sprint in defensieve verkeerssituaties toch eens nodig mocht blijken.
Het oorspronkelijke doel van het experiment was om binnen honderd dagen een miljoen consumenten op de "Turn On"-knop te laten klikken op de speciale website en via de sociale media. De unieke campagne bleek echter zoveel aandacht te trekken, dat Nissan dat aantal al bereikte op 21 juni j.l., ruim twee weken voor de afsluitdatum.
De Quick Chargers die Nissan aan Linschoten schenkt maken deel uit van de serie van 400 exemplaren die Nissan voor het einde van 2012 wil geven aan uiteenlopende steden overal in Europa. De snelladers zijn voorzien van het CHAdeMO-keurmerk. Dat is een standaard die is ingevoerd door de Japanse autoindustrie. Nissan wil met de donatie van snelladers de Europese infrastructuur in een stroomversnelling brengen. Daarmee getuigt nogmaals een autoconstructeur verder te denken dan de politici. Dat is niet de eerste keer. De autoconstructeurs, steunend op hun visionaire ingenieurs, hebben al honderden keren de weg getoond. Maar wat baten kaars en bril als de uil(en) niet zien wil(len). Logica is een vak dat je kan leren. Domheid is een vervelende eigenschap waarmee velen worden geboren.
Die politici van alle slag en kleur klagen en zagen dat "men op zoek moet gaan naar de auto van de toekomst". Wel heren van luxueuze tijdverspilling in salons allerhande, er is héél goed nieuws: de AUTO van MORGEN is er VANDAAG al. De inleidende hybridewagen die definitief de brug zal slaan naar de puur elektrische auto. In de 24 Uren van Le Mans heeft een Audi Hybrid verbrandingsmotor + elektromoto) dit jaar gewonnen. Als er straks naar het voorbeeld van Nissan, Renault, Mercedes en andere Tazzari's genoeg oplaadpunten zijn (infrastructuur) is het best mogelijk dat nog dit decenium een elektrische auto de 24 Uren van Le Mans wint. Zeker nu het vliegwiel is herontdekt. In combinatie met Continu Variabele Transmissies (CVT's) kan het in iedere auto worden gemonteerd. Ook in racewagens. Daadkracht in plaats van gezwets is daarvoor wel vereist. Geen crisisvoer.(wr/Foto's:Nissan en wr)