Wie vandaag 28410)De Autogids heeft gekocht verneemt alles over Clean Week 2020. Bovendien is doorheen het hele verzorgde nummer uitgesmeerd hoe de zaken nu staan voor de toekomst. CO2-affaires, hybride, waterstof, PPO en puur elektrisch (EV) worden verstaanbaar uitgelegd. Aangevuld natuurlijk met alle concreet bestaande modellen. Een must voor de autoliefhebber.
Peugeot heeft laten weten met de elektrische Ion naar Zolder te komen. De auto is net als de Citroën afgeleid van de Mitsubishi iMiEV, die beiden niet van de partij zijn. Maar als in die EV-wereld de naam Peugeot valt, dan fronsen mensen de wenkbrauwen. Onwetend over het feit dat de Leeuw van Sochaux tussen 1995 en 2003 de Peugeot 106 Electric heeft geproduceerd én verkocht. In die mate dat de Franse constructeur die weldra zijn 200ste verjaardag viert, recordhouder is in wetenschap én getal.
De Ion is een leuk gestroomlijnde auto met plaats voor vier en is 3,48 meter lang, net als die Citroën en die Mitsubishi. Hij rijdt 130 km/h snel en heeft 130 km autonomie eer men een stekker behoeft. Dan duurt het wel zes uur eer de Lithium-Ion accu is opgeladen. Tenzij een snellader wordt ingezet. Dan wordt de batterij in een half uur voor 80% opnieuw geladen.
Dan kunnen opnieuw de 47 kW (64 pk) worden gebruikt en met 180 Nm vanaf de eerste omwenteling van de (elektro-)motor fikse sprints worden uitgevoerd. Wie natuurlijk veel te hard van stapel loopt, tja, die staat sneller aan een oplaadpaal of stekker. Over de prijs wordt nog gejengeld. Om en rond de 30.000 wordt gesuggereerd Ook voor de Nissan Leaf. Maar die is al aan het dalen. Tenzij Renault zijn zinnetje doordrijft en batterijen in eigen beheer neemt en ze verhuurt. Dan kan de aankoopprijs van de EV dalen omdat een belangrijke kost van de schouders van de consument is afgenomen. Die betaalt dan op maat zijn benodigde energie. Het wordt dus spannend tussen de grote-volume-merken om vanaf nu tot in 2012 voor vuurwerk te zorgen. De Peugeot Ion zal dat volgende week al doen in Zolder.(wr)
ecoFlex is de term waarmee Opel in zijn modellen Insignia, Corsa en Astra de milieuvriendelijkheid typeert. Bijzonder dan naar de CO2-arme uitstoot waar de koper ook fiscaal mee scoort. In het geval van de Opel Corsa ecoFlex met 1.3 CDTI motor, die maar 98 g/km koolstofdioxyde uitblaast is er een overheidskorting van -15% op de aankoopfactuur (met een maximum van 4540). Omdat deze pientere Corsa ook over een dieselpartikelfilter beschikt komt er nog een premie van 280 bovenop.
Het is maar één voorbeeld waarop de consument zichzelf financieel kan verwennen door eco te denken. In Zolder, tijdens de Clean Week 2010, die van woensdag 5 mei tot en met zondag 9 mei 2010 doorgaat, kan men de Corsa ecoFlex proefrijden. De 70 kW (95 pk) sterke motor biedt met 3,7 l/100 km heel wat rijplezier. Nooit is er de indruk iets te hebben moeten afstaan.
Ook de Opel Insignia die een ecoFlex 2,0 CDTI onder de motorkap heeft. Met een Cx-waarde van 0,26 en het weglaten van alle overbodige franje aan deze versie kan een brandstofverbruik van 5,2 l/100 km worden gescoord in de sedan en 5,3 l/100 km in de Tourer. Daarbij moet wel ecodriving zo goed mogelijk worden in acht genomen. De Insignia is ondertussen een vaste pijler binnen het nieuwe Opel en kan ook in Zolder worden getest.
Het kan niet anders dan ook een woordje te zeggen over de nieuwe Opel Astra ecoFlex die ook maar 109 g/km aan CO2 produceert met een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km. Bij deze auto houdt de koper ook een staatspremie over van 3%. Hij moet daar verder niets voor doen. Het dealerpunt waar hij zijn Opel koopt zorgt voor de verdere afhandeling. Tot nader order is de nieuwe Astra ecoFlex 1.3 CDTI met ook 70 kW (95 pk) sterke motor niet in Zolder om proef te rijden. Nochtans staat hij nu al in de showrooms. Misschien dus toch nog een kans dat Opel hem in Zolder voor rijdt. Los van dit feit heeft dit subliem meerkleppenmotortje een commonrail injectie die onder een druk van 1600 bar de gasolie verstuift. De turbo is er één met een variabele geometrie.
De technische ingrepen om tot een laag brandstofverbruik en de daarmee samenhangende lage CO2-emissie te komen zijn voor alle merken ongeveer dezelfde. Wat lager stationair toerental, opgeven van alle overbodig gewicht, langere versnellingsbakverhoudingen, een optimale verbranding van het mengsel in de motor. Om maar de bijzonderste te noemen. Want er zijn voor ieder merk ook wel knelpunten.
Voorbeeld: een Opel Corsa 1.3 CDTI driedeurs stoot 98 g/km uit. Hetzelfde voertuig maar met vijfdeurs komt aan 99 g/km ! Een gram meer koolstofdioxyde voor twee portieren verschil. Eén merk heeft al gedurfd niet Opel het reservewiel weg te laten Of hoe het duidelijk wordt dat het best is ook je aankopen niet te lang in de wagen te laten slingeren. Ook dat gewicht kost brandstof. Wie doordenkt zou er omzeggens een vermageringskuur voor over hebben.(wr)
Nissan Note en Pixo rijden over de rode loper Zolder binnen
In afwachting dat de Nissan Leaf eind dit jaar mensen al puur elektrisch zal laten rijden, schrijden er twee milieuvriendelijke autos van het merk over de rode loper Clean Week 2020 in Zolder binnen. Het is eerst de ronduit schitterende Note met de 1.5 dCi dieselkrachtbron die 115 g/km aan CO2 uitstoot. Dan is er de Pixo met de 1.0 liter driecilinder benzinemotor die maar 104 g/km aan koolstofdioxyde uithoest. Hij geeft recht op een premie van 15% op de aankoopfactuur.
Notes viercilinderdiesel komt uit de familie van de Alliantie Nissan-Renault en is één van de meest gebouwde diesels ter wereld. Robuustheid, laag verbruik en vinnigheid zijn de kenmerkende eigenschappen. Om in het het CO2 plaatje te passen en maar 115 g/km van het goedje per kilometer uit te stoten, wriemelden de ingenieurs wat in de versnellingsbak en maakten de verhoudingen in vierde en vijfde wat langer. Daardoor toert de motor wat minder in regime, maar een vlot koppel zorgt ervoor dat geen fun in het rijpatroon verloren gaat. Om de gunstige ecoscore te halen werden geen toegevingen gedaan aan de uitrustingen in de graden Visia Acenta en Tekna. Dat is een grote verdienste omdat veel heel CO2-arme autos duchtig werden gestript om gewicht te besparen. Bij de Note is dat niet het geval en de bezoekers van CW2020 kunnen de auto testrijden op het historisch asfaltlint.
De Nissan Pixo dan is de benjamin van de gamma. In tegenstelling tot wat kan worden vermoed steekt hij boven basismobiliteit uit. De filosofie was een auto te bouwen met een zo laag mogelijke productiekost. Maar het moest een vijfdeurs vierzitter zijn met een wielbasis van 2360 mm die zo veel en groot mogelijke ruimte biedt voor bagage en inzittenden.Dit stadsautootje mist zijn markteffecten niet, ook omdat het verbruik slechts 4,4 l/100 km bedraagt. Al is het maximum vermogen met 50 kW (68 pk) tegen 6000 t/m bescheiden te noemen, de krachtbron (996 cm3) vult perfect de Euro 5 norm in. Ook deze stadsbij is tijdens Clean Week 2020 te rijden en zal menigeen verbazen.
Met de Nissan Pixo werd ook een onderscheiding gewonnen tijdens een milieuvriendelijke manifestatie die door het tijdschrift Turbo werd georganiseerd in Francorchamps. In Zolder komt hij uitmunten in die kategorie van -120 g/km. Uit die voorwaarde is de gedachte rond Clean Week ontstaan. Nissan neemt ook deel aan de CW2020 Trophy met Dirk Schoysman als piloot en vakjournalist Alain De Jong van Autowereld als navigator.
Voor wie Dirk Schoysman niet zo goed meer herinnert: hij is fabrieks-testrijder bij Nissan en is wellicht één van de, zoniet dé, snelste man op de Nordschleife van de Nürburgring met zijn 176 bochten. De oude Ring is in onbruik geraakt nadat Niki Lauda er op 1 augustus 1976 in een Ferrari een verschrikkelijk ongeval had. Later werd die even beroemde als beruchte baan verder gebruikt voor andere races en door autobedrijven omdat geen andere omloopt ter wereld die valstrikken biedt voor mens én techniek. Dirk Schoysman is een parel aan de kroon van Nissan, het merk dat hij fier voorrijdt tijdens de week van 5 t/m 9 mei 2010. Straks dus.(wr)