HOE ASTON MARTIN ER WEER BOVENOP WORDT GEHOLPEN, OOK IN DE F1
Dat Fernando Alonso volgend jaar als oudste coureur in het veld bij Aston Martin gaat rijden is een goede zaak voor het zieltogende merk. De Spanjaard kan Lance Stroll, zoon van eigenaar Lawrence Stroll, veel bijbrengen en ook de ingenieurs zullen naar hem luisteren. Maar Lawrence Stroll is ook eigenaar van het automerk Aston Martin en bezit daarin 19% via zijn Yew Tree Consortium. Toen op 29 september jl Porsche op de beurs ging kwam de armoede van Aston Martin zowat op alle gebied boven water.
Het historische merk, dat al meerdere keren failliet ging, torste op het moment van Porsche's beursgang een schuldenlast van 1,2 miljard pond waarover het dit jaar 195 miljoen pond aan rente moet betalen. In de autowereld wordt Aston Martin vaak in één adem genoemd met Porsche en Ferrari. Maar als men de verkoopcijfers bekijkt zien die er als volgt uit: Porsche verkoopt 300.000 auto's per jaar, Ferrari 15.000 maar die gelden allemaal als een eens zo dure exclusiviteit. Aston Martin verkoopt...6000 stuks.
Toch wil eigenaar Lawrence Stroll een nog exclusievere uitstraling aan Aston Martin geven. Hij doet dat voor een deel door in de F1 aanwezig te zijn, maar ook door recent die hypercar, de Valkyrie op 50 stuks te maken en die 5,8 miljoen Euro kost... Over deze auto ga ik het nog apart hebben. Vervolgens wil hij ook nog een elektrische Aston Martin uitbrengen. Dus de man is minstens dynamisch ambitieus maar ziet vers geld graag aankomen. De Chinese autobouwer Geely, eigenaar van Volvo en Lotus en hebbende een participatie van 9,7% in Mercedes-Benz, heeft een tijd geleden al een kapitaalinbreng aan Aston Martin aangeboden. Lawrence Stroll stuurde Geely wandelen.
Hij rekende erop dat het Saoedisch Arabische staatsinvesteringsfonds PIF met zijn 18,7% inbreng in Aston Martin wel voldoende zou zijn. Overigens had ook Mercedes-Benz al een duit in het Aston Martinzakje gedaan ter waarde van 9,7%. Wonderbaarlijk genoeg maakte plots het Chinese Geely, die ook de elektrische Polestar bezit, een betere indruk op Lawrence Stroll en liet de bigboss van Geely, Li Shufu 8% participatie nemen in Aston Martin, vooral met het doel Geely's kennis te gebruiken om een elektrische Aston Martin te maken. Deze e-Aston zou een SUV worden en de verkoop van het merk moeten de hoogte injagen.
Het gekke aan heel het verhaal is dat de Westerse autowereld stilaan als een koek naar Arabië en China afglijdt. Want datzelfde Geely heeft ook 9,7% in Mercedes-Benz opgebouwd. En uitgerekend nu komt het Japanse Nissan met het nieuws dat de Renaultinvloed van de Alliantie moet worden teruggeschroefd. Gereflecteerd op de Formule 1 zien we dat de races meer de Aziatisch- en Arabische kant op gaan. Dat is een intentie van de nieuwe eigenaars sinds maart 2017, met name het Amerikaanse Liberty Media. Meteen kan worden afgevraagd of de nieuwe President van "Fédération Internationale de l'Automobile", Mohammed Ben Sulayem, een puur al dan niet gelukkig toeval is.
In ieder geval staat zoon Lance Stroll volgend seizoen met zijn Aston Martin naast die van Fernando Alonso. En nu nog iets over die hypercar Valkyrie, "powered by...Red Bull Advanced Technolgies" en waarin de grootmeester van aerodynamica Adrian Newey meer dan een vinger in het project heeft gehad. De auto is in wezen een Formule 1 waarmee je op de straat mag rijden. Zoals ook Mc Laren dat heeft gedaan. Hij wordt aangedreven door eeen V8 Hybrid die 845 kW of 1150 pk uitspuwt. Het spreekt voor zich dat alleen héél rijke mensen zoiets kunnen kopen. Weerom richting de Arabische Emiraten en enkele héél rijke Chinezen... Hij zou pas in 2025 op de weg te zien zijn. (Walter Rombauts/Foto: Aston Martin)
RED BULL HEEFT BUDGETPLAFOND IN 2021 OVERSCHREDEN, STRAF NOG NIET GEKEND
De FIA heeft bekendgemaakt dat Red Bull in 2021 het budgetplafond van $145.000.000 heeft overschreden. Red Bull-bazen Christian Horner en Helmut Marko (77) gaan dat rapport uitpluizen en er zich met alle middelen tegen verdedigen. De straf(fen) die de FIA verplicht is te geven tegenover de concurrentie van vooral Mercedes en Ferrari zijn nog niet gekend. Er zal echter geen mens het wagen de - gestolen - eerste wereldtitel van Max Verstappen af te pakken, gezien de Limburger dit jaar meer dan "regulier" zijn eerste legale titel behaalde. Overigens wordt een overschrijding van maar 5% van het hoger genoemde budget ($7,25) een "kleine" overtreding genoemd door de FIA. Natuurlijk kan die kleine som wel hebben gemaakt dat de Red Bull 18 in 2022 ook nog iets beter was dan de rest. Wordt vervolgd. (wr)
ALPINE OPNIEUW OP VIERDE PLAATS IN HET WK CONSTRUCTEURS
Door de vierde plaats van Esteban Ocon en de zevende van Fernando Alonso heeft Alpine opnieuw de vierde plaats in het WK voor Constructeurs. Ze waren die in Singapore kwijt geraakt aan Mc Laren met Lando Norris en Daniël Ricciardo. Momenteel is de WK-stand als volgt: 1 Red Bull 619 punten, Ferrari 545, Mercedes 387, Alpine 143, Mc Laren 130. (wr)