HAMILTON NEEMT ALLE TWIJFELS WEG MET 97STE POLE IN PORTUGAL
Ongemeen spannende kwalificaties met topacteurs als Bottas, Verstappen en Hamilton. Iets voor het einde in Q3 wrong zowaar Max Verstappen zijn Red Bull tussen de twee Mercedessen, met wel te verstaan Valtteri Bottas in voorlopige pole met 1'16"754...! Net voor het doek viel nam iemand uit Engeland alle twijfels weg wie de opvolger van Michaël Schumacher of Ayrton Senna zou worden: Lewis Hamilton knalde de zwarte Mercedes met 1'16"652 op de wijzerklok en liet daarmee vriend en vijand koud worden. Tevens zijn 97ste pole-position.
Terwijl Sebastien Vettel pas 15de werd, kleurt de tweede rij iets roder - niks met Covid 19 te maken - doordat de Monegask Charles Leclerc de tweede Ferrari op de vierde plek zette. Morgen wacht een spannende race, met lichte regenkansen weliswaar, een opperste strijd tussen Bottas en Hamilton, met Max Verstappen als nauwste waarnemer en Charles Leclerc als scherprechter. Mocht Lewis Hamilton winnen overtreft hij het record van Michaël Schumacher inzake GP-zege's. Maar eerst moet hij Verstappen en Bottas als kwaaie vliegen neermeppen. (wr)
Eén minuut voor het einde van de derde vrije trainingen voor de GP van Portugal, kwam een waterafvoer-raster los in bocht 14 nadat Vettel erover reed, en dat liet de koersdirectie de rode vlag zwaaien. De FP3 werd niet meer herstart. Na een kwartier rijden lapte Lewis Hamilton 6/10de seconde aan Bottas. Maar die replikeerde met 1'16"654, wat de snelste chrono bleef. Lewis lokte daarna even een gele vlag uit door in bocht 8 even uit de baan te gaan. Max Verstappen pikte op mediums eervol de derde tijd en is eigenlijk de enige die de twee Mercedessen kan "bijhouden".... De beide Mercedessen waren met "softs" geschoeid. Red Bull is zinnens vanaf 2022 de Honda-motoren - 1,6 liter V6 Turbo Hybrid - in eigen beheer te nemen.
Teambons Helmut Marko koppelt daar wel direct de voorwaarde aan dat de doorontwikkeling van allle (gelijkaardige, want alle motoren zijn tot eind 2024 van dat type) een halt wordt teogeroepen. Voer voor discussie onder de teams. De FIA versoeplde de "track-limit"-regels omdat liefst 125 rondetijden door de stewards werden geannuleerd. Het reglement is duidelijk. Een F1 bolide mag niet met vier wielen over de baanrrand gaan. Tot slot noteren we nog dat Gasly en Latifi een nieuw chassis kregen. Er is hoogspanning voor de kwalificaties straks. Die minstens een half uur later zullen aanvatten omdat het euvel met slakkensnelheid hersteld schijnt te worden. Als dat is gebeurd: Bottas en Hamilton tegen elkaar én tegen Max Verstappen ! (Walter Rombauts)
BOTTAS BESTE IN TWEEMAAL ONDERBROKEN FP2 IN PORTUGAL
"Schoon" kan je het niet echt noemen. Pierre Gasly's Alpha Tauri die in brand vliegt en een rode vlag uitlokt. En nadat die geblust en weggesleept was kwam de bliksembotsing tussen Lance Stroll en Max Verstappen. Waarin het gevoel leeft dat de Canadees in fout was. De stewards hebben hen beoordeeld als kleine ruzieende jongens. Toen op acht minuten van het einde eindelijk weer kon worden gereden had Bottas zich voor de tweede keer vandaag in een comfortabele snelste chrono genesteld: 1'17"940 ! Max daarbij op 3/10de seonde houdend. Morgen is er de FP3 en dan de kwalificaties. Wellicht komt Lewis Hamilton zich vooraan moeien, terwijl hij vandaag achtste klokte.(wr)
Straks begin de GP van Portugal met de eerste vrije trainingen in Portimão. Dat anderhalf uur "freewheelen" zal geheel ontsnappen aan de verhitte gemoederen tussen teams, motorleveranciers en de stoelendans van de coureurs voor 2021. Van het plaatje van de piloten kunnen we al enig beeld schetsen. Fernando Alonso is terug bij Renault waarmee hij in 2005 en 2006 wereldkampioen werd. Sebastien Vettel gaat naar Racing Point dat volgend jaar Aston Martin heet, dit wel ten koste van de Mexicaan Sergio Perez. Maar die is niet de enige baan moet ruimen. Kevin Magnussen en Romain Grosjean vliegen eind van dit rampjaar 2020 aan de deur bij Haas-Ferrari. De Fransman beweert dat het om financiële redenen zou gaan. Naar mijn gevoel ligt het ook aan de ondermaatse prestaties die het Deens-Franse duo voor de Amerikaanse constructeur leverde.
Door die Haas-kwestie is er een nieuw "droomscenario" opgedoken. Mick Schumachter, zoon van, werd geacht met Kimi Räikkönen" volgend jaar bij Alfa Romeo zijn echt F1-debuut te maken. Maar nu Haas zonder coureurs zit wordt een beeld gevoed dat wel eens twee Duitsers in de Amerikaanse renstal kan doen belanden:....Mick Schumacher en de immer onvolprezen Nico Hülkenberg, die zich vorige week opnieuw in de spots reed met die Racing Point vanaf de laatste startplaats op de achtste eindplaats te prikken. De winnaar van de 24 Uren van Le Mans in 2015 met Porsche, zat ogenschijnlijk zonder zitje nadat Renault het in hem niet meer zag zitten... Impulsief handelen is nooit goed. De Franse constructeur wil hem misschien nog wel terug. Maar voor de 33-jarige Duitser lonken er meer vertrouwensmensen elders dan in Viry Châtillon of in Endstone.
Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft via de "Black Lives Matter"-actie maatschappelijke politiek publiekelijk geïntroduceerd in een sport die, bewijsbaar naar mijn gevoel, nooit de gekleurde medemens heeft gediscrimineerd. Uiteraard beschikt die bevolkingsgroep, wereldwijd historisch geschaad, niet over de geldmiddelen om zich in het miljardenwereldje van de F1 te introduceren. In het Amerikaanse Nascar bestaan daar uitzonderingen op. Lewis Hamilton heeft iets verwezenlijkt waarop hij terecht héél trots mag zijn. Vanuit een achtergestelde buurt in Londen naar straks zeven keer wereldkampioen F1 rijden. Maar FIA en zelfs Liberty Media zijn niet onverdeeld gelukkig met de lichte agressiviteit waarmee het stuurgenie dit propageert.
Zo oppert de Mercedes-coureur bezwaar tegen het inzetten van de Rus Vitaly Petrov als "steward" in de GP van Portugal. Die man zou al wat kritiek hebben gespuid op Hamilton. Vrije meningsuiting komt al ruim twintig jaar in het gedrang. Dat zullen de 57% van de freelance-journalisten in België die staatsteun aanvroegen door de corona, weldra nog sterker ondervinden... De uitgevers hebben de macht. Altijd al gehad. Vooral de politiek gekleurde. Zoals ook motorbouwers als Honda de macht hebben te stoppen met iets dat meer op kermis is gaan lijken dankzij overnemer in 2017 van de F1, met name Liberty Media. Red Bull moet op zoek naar een nieuwe motorleverancier voor 2022. Of zelf een motor ontwikkelen, want de big boss Dieterich Mateschitz, heeft een hekel aan Mercedes. Dat merk zal overigens niet vlug de beste motor aan zijn grootste concurrent (lees: Max Verstappen) leveren. Straks om 12 uur begint FP1 in Portugal. (Walter Rombauts)
Mercedes heeft in de eerste vrije trainingen voor de GP van Portugal in de Algarve geen gebruik gemaakt van het "Dual Axle System" waarmee de voorwielhoeken kunnen worden gewijzigd. Niettemin hebben Valtteri Bottas en Lewis Hamilton de zwarte kisten op 1 en 2 gezet. Tot groot ongenoegen van onze noorderburen die lang in Max Verstappen de snelste bleken te zien. Max' moest lang aan de onderkant van de Red Bull RB16 laten werken, verloor tijd en gokte een kwartuur voor het einde van de training op een setje gebruikte harde rubbers. Waarmee hij uiteindelijk niets uitrichte. Tenzij natuurlijk zijn verdienstelijke derde plaats veilig stellen in de FP1.
Voor het overige gaf de baan in Portimao nog niet veel grip, spinde zowat jan-en-alleman eens. Degene die het meest pret beleefde was Sergio Perez die volgend jaar het Williams-zitje krijgt en dus dit jaar geen grote zorgen meer heeft in de Racing Point die in 2021 Aston Martin heet. Vettel rijdt ermee, naast de zoon van de eigenaar Lance Stroll.
Verder deze namiddag staan er de tweede vrije training op het programma, al bij al een saaie boel want het is simpel wachten op Hamilton's 92ste GP-zege waarmee hij het record van Michaël Schumacher zou breken en op het ogenblik dat hij zijn zevende wereldtitel zal binnen hebben. Morgen in de kwalificaties kan het nog wat spannen, hoewel de "rek" erit is voor dit jaar. Iedereen heeft er genoeg van, vooral de mecaniciens, de ingenieurs en teambazen die omwille van het grote geld een hectisch samengestelde kalender moeten involgen en zogoed als nooit meer thuis zijn. (Walter Rombauts)