Het is al voor de derde opeenvolgende keer dit jaar dat Timo Bernhard, Brendon Hartley en Mark Webber dit jaar met de Porsche 919 Hybrid een race winnen voor het "World Endurance Championship". Dit keer in Austin Texas. De winnaars van de "24 Uren van Le Mans 2016", Romain Dumas, Marc Lieb en Neel Jani, finishten eveneens met een Porsche 919 Hybrid vijfde. Het is de twaalfde zege van de 919 Hybrid sinds die in 2014 werd ingezet. Porsche voert ook de voorlopige stand aan in het WEC, voor Audi en Toyota.(wr)
PEREZ ACHT PLAATSEN ACHERUIT, VETTEL START MET NIEUWE MOTOR
Omdat Sergio Perez gisteren tijdens de kwalificaties een dubbele gele vlag negeerde krijgt de Force India acht strafplaatsen op de grid. Hij start nu achttiende. Sebastien Vettel start vanop de laatste plaats en omdat het toch niet slechter meer kan, overweegt Ferrari hem met een nieuwe unit te laten starten. Daniël Ricciardo van Red Bull heeft nog laten weten dat hij vanaf de eerste startlijn start om te winnen. Zesënzestig jaar horen we die bewering van iedereen die de tweede snelste chrono reed in de kwalificaties...Groot nieuws dus van Red Bull, voor Ferrari gebracht door een sublieme Renaultmotor waarover nergens met geen woord wordt gerept.(wr)
NICO ROSBERG WINT ONGEMEEN SPANNENDE GP VAN SINGAPORE
Even werd het zegevuurwerk te vroeg ontstoken. Dat was in de start van de eerste ronde. Carlos Sainz en Nico Hülkenberg knalden ongewild tegen elkaar. Veel schade voor de Duitser, veel "plastiek" op de baan. Safety Car, maar wel snelle herstart na een processie door de pits. Van toen af beheerste Rosberg en Mercedes de hele nachtrace. Het strategische spel met de banden bleek bij het merk van de Ster feilloos gespeeld te worden, behoudens kleine remproblemen voor Lewis Hamilton en ook Nico Rosberg werd aangemaand de vertragers in de watten te leggen.
Zo rond "the point of no return" had Nico met nog iets meer dan 16" voorsprong op een briljante Daniël Ricciardo. De Duitser kon nog nieuwe rubbers halen, maar er was twijfel. Die was er niet bij Red Bull waar de Australiër - ook op het nippertje - op ultrasofts werd buitengestuurd en voor Mercedes beangstigend seconden begon in te lopen op Rosberg. Tot de afstand met 1" in de laatste ronde te groot bleek om Nico Rosberg nog voorbij te gaan. Deze laatste herneemt hiermee met 8 punten de voorlopige leiding in de stand om het wereldkampioenschap, met nog zes races te snorren.
Verdere hoogtepunten zijn een sterke race van Räikkönen en één van Vettel, maar een tekortschietende bandenstrategie van Ferrari. Een Max Verstappen die Fernando Alonso voorbij ging alsof hij nooit iets anders had gedaan. Duels bij de vleet, zelfs een geslaagde aanval van Kimi Räikkönen op Hamilton, dus even op het podium, maar dan zette de drievoudige wereldkampioen dit recht en eistte bescheiden de derde podiumplaats voor zich op.
Kwatongen in de paddock strooien giftige geruchten rond als zou Mercedes sinds héél kort besloten hebben de Duitser Nico Rosberg eerder aan een wereldtitel te willen helpen dan een vierde voor Lewis Hamilton. Nog giftiger zijn de geruchten als zou Niki Lauda deze trend voeding geven. Hij zou zich blauw ergeren aan de levensstijl van Lewis en ziet daarin een spiegelbeeld van James Hunt die in 1976 wereldkampioen werd. Weliswaar nadat de Oostenrijker op 1 augustus 1976 zijn verschrikkelijk ongeval had op de Nürburgring, zes weken later vierde finishte in Monza en in de regenrace op Fuji in Japan uitstapte. Waarmee hij met 1 punt verschil zijn tweede wereldtitel aan James Hunt verloor.
Was James Hunt de voorvader van een levengenietende Lewis Hamilton, dan blijven er naast die geventileerde afkeer daarvan, nog enkele industriële overwegingen: Nico Rosberg is Duitser, Nico Rosberg reed zijn 200ste GP, Nico's vader Kéké eveneens wereldkampioen geweest (1982), het zijn allemaal argumenten "der Verswiegenheit". Een constructeur heeft er belang bij niet één, maar allebei zijn coureurs, in het zonnetje te zien. Want in de autoindustrie is geld de naam van het spel. Winnen op zondag is verkopen op maandag is een versleten slogan sinds de globalisering van de wereld. Het begrip is vervangen door wereldwijde "impact". De volgende GP is deze van Maleisïë van 30 september t/m 2 oktober 2016 op het circuit van Sepang. (wr)
Met een tijd van 1'42"584 verzekerde de Duitser Nico zich al in Q2 van de snelste tijd. Het was dus afwachten of Lewis Hamilton die nog zou verbeteren in de Q3. Dat gebeurde niet want de Australiër Daniël Ricciardo in de Red Bull spiesde zich tussen de twee Mercedessen in. Meteen verwees hij zijn jonge ploegmaat Max Verstappen naar de vierde tijd.
Morgen staat de Fin Kimi Räikkönen met de Ferrari weer achter de "snaak-die-niemand-voorbijlaat." Dat is een explosieve situatie, want "Iceman" heeft zich al eerder zwaar beklaagt over het ongedisciplineerde rijgedrag van de jongeman tegen wiens vader , Jos Verstappen, hij lang geleden ook verbeten duels moest voeren. Opmerkelijk is de zevende plaats van Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda.
Opgemerkt werden een schuiver van Romain Grosjean (Haas), ene van Pascal Wehrlein (Manor) en een verremming van Jenson Button. Die gaat volgend jaar op pensioen ten gunste van onze landgenoot Stoffel Vandoorne. Een pikant gegeven morgen is de inhaalrace van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die door een technisch mankement aan de Ferrari vanaf de 22ste en laatste plaats moet vertrekken.(wr)
In de derde vrije trainingen voor de GP van Singapore die zondag wordt gereden is Nico Rosberg in zijn Mercedes de snelste geweest. Echter maar nipt voor Max Verstappen in de Red Bull-Renault die ronduit voor sensatie zorgt tussen de wereldkampioenen. Kimi Räikkönen kon de Ferrari op de derde chrono prikken, Ricciardo werd vierde, Vettel vijfde. Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed slechts de achtste tijd door een stuurfout. Straks zijn er de kwalificaties voor de "pole". Met een tiener in het spel... die vanochtend een reuze-hagedis kon vermijden die op wandel was op de omloop. (wr)
In de tweede vrije training voor de GP van Singapore heeft de Duitser Nico Rosberg de puntjes op de "i" weten te zetten op de beroemde "i". Lewis Hamilton kampte met hydraulische problemen aan de Mercedes. Maar Max Verstappen (Red Bull-Renault) hiel wél de derde stek in zijn bezit. Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag de kwalificaties voor de "pole". Zondag wordt de GP van Singapore gereden als "nachtrace" opdat volgens Bernie Ecclestone's wil wij er ook bij ons kunnen van genieten tijdens de daguren. 61 ronden van 5,065 km.(wr)
MAX VERSTAPPEN WISSELT RENAULT ALS TOPPER IN VOOR MERCEDES IN FP1
Jeudigheid zal het altijd winnen van de "ouwe knarren". Max Verstappen heeft met de Red Bull-Renault de snelste tijd gezet in de FP1 in Singapore. Alle anderen, Lewis Hamilton (driemaal wereldkampioen), Sebastien Vettel (viermaal wereldkampioen) en Kimi Räikkönen (éénmaal wereldkampioen) moesten er hun genoegen mee nemen. Verder géén commentaar. Fernando Alonso tweemaal wereldkampioen en onder zéér dubieuze omstandigheden winaar van de GP van Singapore in 2006, vraag het maar aan Flavio Briatore die Nelson Piquet express liet crashen om een Safety Car uit te lokken. Het kostte hem zijn kop bij Renault Sport. Mensen maken fouten. In Singapore, een duistere race onder kunstlicht, is Max Verstappen momenteel de beste. Alonso is in weerwil van zijn godentalent nergens meer.(wr)
MORGEN EERSTE VRIJE TRAININGEN VOOR GP VAN SINGAPORE
Met slechts 9 punten verschil jaagt de Duitser, Monegask eigenlijk, Nico Rosberg op WK-leider Lewis Hamilton. Geen gewone klus. Zeker niet als je op F1-Journaal.be (proficiat gasten) hebt gezien hoe de drievoudige wereldkampioen, de anti-pool van Ayrton Senna als mens, en tijger "wakker maakte". Rosberg weet dat zijn ploegmaat Lewis Hamilton geen poesje is om zonder handschoenen aan te pakken...(wr)
VRUCHTEN PLUKKEN VAN LE MANS: PORSCHE PANAMERA 4 E-HYBRID
Wie zich afvraagt wat nog uit de autosport wordt gepuurd en op "gewone" wagens al wordt toegepast krijgt een antwoord in de nieuwe Porsche Panamera 4 E-Hybrid. De auto is nu te koop voor €110.957. Waar Audi de dieseltechnologie tijdens de overwinningen in de 24 Uren van Le Mans optimaliseerde kreeg zustermerk Porsche "carte blanche" om met benzine-hybrid voluit te gaan in La Sarthe.
Zoals verwacht lostte de 919 Hybrid vele verwachtingen in. Dit jaar, 2016, won Porsche dankzij de brute pech van Toyota waarin Nakajima, aan de leiding rijdend, in de laatste ronde stilviel. Porsche won. En meteen bleef de Mazda 787 de enige Japanse auto (met rotary-engine) die ooit de grootste industriële autoconfrontatie van het jaar ieder jaar in Le Mans won.
Detailsgewijs zijn kleine dingen geïmporteerd in de nieuwe Porsche Panamera. Basisgegeven is een V6 biturbo-benzinemotor die 330 pk uitbraakt en 450 Nm koppel over het asfalt smeert. De elektromotor die eraan is geplakt voegt nog eens 136 pk en 400 Nm toe. Daardoor is het gezamelijk resultaat 462 pk en 700 Nm. 278 km/h als top en 4,6" van 0 naar 100 km/h zijn compleet bijzaak tegenover het brandstofverbruik van 2,5 l/100 km en een uitstoot aan CO2.
Zoals Formule 1 wagens heeft de prestigieuze - maar voor mij té grote en dure auto - een achtversnellingsbak, maar wel automatisch, een PDK, zijnde een dubbele koppeling die zéér snel schokloos overschakelen mogelijk maakt. Wie deze mastodont-in-afmetingen financieel en emotioneel aankan, geniet ook van permanente vierwielaandrijving. Die zorgt dat het monsterkoppel héél evenwichtig over de vierwielen wordt verdeeld. Dat geeft dan weer een magnetische wegligging.
De batterij die van 9,4 naar 14 kWh is geëvolueerd wordt in zes uur opgeladen met 230 V 10 Ampère. Wie voor het optionele oplaadsysteem gaat, kan de klus geklaard zien in 3,5 uur. Deze Porsche heeft vier rijmodussen en daarvan is na de E-Power (50 km puur elektrisch) de Hybrid Auto instelling de evenwichtigste. E-Hold als derde houdt de energie vast die de V6 aan de batterij levert en in de vierde, E-Charge wordt een extra-inspanning gevraagd van de benzinemotor om de batterijlading hoger op te laden. Wie hem koopt heeft een zweem in zijn bezit van de 919-Hybrid, die in Le Mans de rol van Audi overnam. Een juist moment na het - onterechte - dieselschandaal dat VW trof.(Walter Rombauts/Foto:VW, Porsche)