NICO ROSBERG WINT ONGEMEEN SPANNENDE GP VAN SINGAPORE
Even werd het zegevuurwerk te vroeg ontstoken. Dat was in de start van de eerste ronde. Carlos Sainz en Nico Hülkenberg knalden ongewild tegen elkaar. Veel schade voor de Duitser, veel "plastiek" op de baan. Safety Car, maar wel snelle herstart na een processie door de pits. Van toen af beheerste Rosberg en Mercedes de hele nachtrace. Het strategische spel met de banden bleek bij het merk van de Ster feilloos gespeeld te worden, behoudens kleine remproblemen voor Lewis Hamilton en ook Nico Rosberg werd aangemaand de vertragers in de watten te leggen.
Zo rond "the point of no return" had Nico met nog iets meer dan 16" voorsprong op een briljante Daniël Ricciardo. De Duitser kon nog nieuwe rubbers halen, maar er was twijfel. Die was er niet bij Red Bull waar de Australiër - ook op het nippertje - op ultrasofts werd buitengestuurd en voor Mercedes beangstigend seconden begon in te lopen op Rosberg. Tot de afstand met 1" in de laatste ronde te groot bleek om Nico Rosberg nog voorbij te gaan. Deze laatste herneemt hiermee met 8 punten de voorlopige leiding in de stand om het wereldkampioenschap, met nog zes races te snorren.
Verdere hoogtepunten zijn een sterke race van Räikkönen en één van Vettel, maar een tekortschietende bandenstrategie van Ferrari. Een Max Verstappen die Fernando Alonso voorbij ging alsof hij nooit iets anders had gedaan. Duels bij de vleet, zelfs een geslaagde aanval van Kimi Räikkönen op Hamilton, dus even op het podium, maar dan zette de drievoudige wereldkampioen dit recht en eistte bescheiden de derde podiumplaats voor zich op.
Kwatongen in de paddock strooien giftige geruchten rond als zou Mercedes sinds héél kort besloten hebben de Duitser Nico Rosberg eerder aan een wereldtitel te willen helpen dan een vierde voor Lewis Hamilton. Nog giftiger zijn de geruchten als zou Niki Lauda deze trend voeding geven. Hij zou zich blauw ergeren aan de levensstijl van Lewis en ziet daarin een spiegelbeeld van James Hunt die in 1976 wereldkampioen werd. Weliswaar nadat de Oostenrijker op 1 augustus 1976 zijn verschrikkelijk ongeval had op de Nürburgring, zes weken later vierde finishte in Monza en in de regenrace op Fuji in Japan uitstapte. Waarmee hij met 1 punt verschil zijn tweede wereldtitel aan James Hunt verloor.
Was James Hunt de voorvader van een levengenietende Lewis Hamilton, dan blijven er naast die geventileerde afkeer daarvan, nog enkele industriële overwegingen: Nico Rosberg is Duitser, Nico Rosberg reed zijn 200ste GP, Nico's vader Kéké eveneens wereldkampioen geweest (1982), het zijn allemaal argumenten "der Verswiegenheit". Een constructeur heeft er belang bij niet één, maar allebei zijn coureurs, in het zonnetje te zien. Want in de autoindustrie is geld de naam van het spel. Winnen op zondag is verkopen op maandag is een versleten slogan sinds de globalisering van de wereld. Het begrip is vervangen door wereldwijde "impact". De volgende GP is deze van Maleisïë van 30 september t/m 2 oktober 2016 op het circuit van Sepang. (wr)
Met een tijd van 1'42"584 verzekerde de Duitser Nico zich al in Q2 van de snelste tijd. Het was dus afwachten of Lewis Hamilton die nog zou verbeteren in de Q3. Dat gebeurde niet want de Australiër Daniël Ricciardo in de Red Bull spiesde zich tussen de twee Mercedessen in. Meteen verwees hij zijn jonge ploegmaat Max Verstappen naar de vierde tijd.
Morgen staat de Fin Kimi Räikkönen met de Ferrari weer achter de "snaak-die-niemand-voorbijlaat." Dat is een explosieve situatie, want "Iceman" heeft zich al eerder zwaar beklaagt over het ongedisciplineerde rijgedrag van de jongeman tegen wiens vader , Jos Verstappen, hij lang geleden ook verbeten duels moest voeren. Opmerkelijk is de zevende plaats van Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda.
Opgemerkt werden een schuiver van Romain Grosjean (Haas), ene van Pascal Wehrlein (Manor) en een verremming van Jenson Button. Die gaat volgend jaar op pensioen ten gunste van onze landgenoot Stoffel Vandoorne. Een pikant gegeven morgen is de inhaalrace van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die door een technisch mankement aan de Ferrari vanaf de 22ste en laatste plaats moet vertrekken.(wr)
In de derde vrije trainingen voor de GP van Singapore die zondag wordt gereden is Nico Rosberg in zijn Mercedes de snelste geweest. Echter maar nipt voor Max Verstappen in de Red Bull-Renault die ronduit voor sensatie zorgt tussen de wereldkampioenen. Kimi Räikkönen kon de Ferrari op de derde chrono prikken, Ricciardo werd vierde, Vettel vijfde. Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed slechts de achtste tijd door een stuurfout. Straks zijn er de kwalificaties voor de "pole". Met een tiener in het spel... die vanochtend een reuze-hagedis kon vermijden die op wandel was op de omloop. (wr)
In de tweede vrije training voor de GP van Singapore heeft de Duitser Nico Rosberg de puntjes op de "i" weten te zetten op de beroemde "i". Lewis Hamilton kampte met hydraulische problemen aan de Mercedes. Maar Max Verstappen (Red Bull-Renault) hiel wél de derde stek in zijn bezit. Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag de kwalificaties voor de "pole". Zondag wordt de GP van Singapore gereden als "nachtrace" opdat volgens Bernie Ecclestone's wil wij er ook bij ons kunnen van genieten tijdens de daguren. 61 ronden van 5,065 km.(wr)
MAX VERSTAPPEN WISSELT RENAULT ALS TOPPER IN VOOR MERCEDES IN FP1
Jeudigheid zal het altijd winnen van de "ouwe knarren". Max Verstappen heeft met de Red Bull-Renault de snelste tijd gezet in de FP1 in Singapore. Alle anderen, Lewis Hamilton (driemaal wereldkampioen), Sebastien Vettel (viermaal wereldkampioen) en Kimi Räikkönen (éénmaal wereldkampioen) moesten er hun genoegen mee nemen. Verder géén commentaar. Fernando Alonso tweemaal wereldkampioen en onder zéér dubieuze omstandigheden winaar van de GP van Singapore in 2006, vraag het maar aan Flavio Briatore die Nelson Piquet express liet crashen om een Safety Car uit te lokken. Het kostte hem zijn kop bij Renault Sport. Mensen maken fouten. In Singapore, een duistere race onder kunstlicht, is Max Verstappen momenteel de beste. Alonso is in weerwil van zijn godentalent nergens meer.(wr)
MORGEN EERSTE VRIJE TRAININGEN VOOR GP VAN SINGAPORE
Met slechts 9 punten verschil jaagt de Duitser, Monegask eigenlijk, Nico Rosberg op WK-leider Lewis Hamilton. Geen gewone klus. Zeker niet als je op F1-Journaal.be (proficiat gasten) hebt gezien hoe de drievoudige wereldkampioen, de anti-pool van Ayrton Senna als mens, en tijger "wakker maakte". Rosberg weet dat zijn ploegmaat Lewis Hamilton geen poesje is om zonder handschoenen aan te pakken...(wr)
VRUCHTEN PLUKKEN VAN LE MANS: PORSCHE PANAMERA 4 E-HYBRID
Wie zich afvraagt wat nog uit de autosport wordt gepuurd en op "gewone" wagens al wordt toegepast krijgt een antwoord in de nieuwe Porsche Panamera 4 E-Hybrid. De auto is nu te koop voor €110.957. Waar Audi de dieseltechnologie tijdens de overwinningen in de 24 Uren van Le Mans optimaliseerde kreeg zustermerk Porsche "carte blanche" om met benzine-hybrid voluit te gaan in La Sarthe.
Zoals verwacht lostte de 919 Hybrid vele verwachtingen in. Dit jaar, 2016, won Porsche dankzij de brute pech van Toyota waarin Nakajima, aan de leiding rijdend, in de laatste ronde stilviel. Porsche won. En meteen bleef de Mazda 787 de enige Japanse auto (met rotary-engine) die ooit de grootste industriële autoconfrontatie van het jaar ieder jaar in Le Mans won.
Detailsgewijs zijn kleine dingen geïmporteerd in de nieuwe Porsche Panamera. Basisgegeven is een V6 biturbo-benzinemotor die 330 pk uitbraakt en 450 Nm koppel over het asfalt smeert. De elektromotor die eraan is geplakt voegt nog eens 136 pk en 400 Nm toe. Daardoor is het gezamelijk resultaat 462 pk en 700 Nm. 278 km/h als top en 4,6" van 0 naar 100 km/h zijn compleet bijzaak tegenover het brandstofverbruik van 2,5 l/100 km en een uitstoot aan CO2.
Zoals Formule 1 wagens heeft de prestigieuze - maar voor mij té grote en dure auto - een achtversnellingsbak, maar wel automatisch, een PDK, zijnde een dubbele koppeling die zéér snel schokloos overschakelen mogelijk maakt. Wie deze mastodont-in-afmetingen financieel en emotioneel aankan, geniet ook van permanente vierwielaandrijving. Die zorgt dat het monsterkoppel héél evenwichtig over de vierwielen wordt verdeeld. Dat geeft dan weer een magnetische wegligging.
De batterij die van 9,4 naar 14 kWh is geëvolueerd wordt in zes uur opgeladen met 230 V 10 Ampère. Wie voor het optionele oplaadsysteem gaat, kan de klus geklaard zien in 3,5 uur. Deze Porsche heeft vier rijmodussen en daarvan is na de E-Power (50 km puur elektrisch) de Hybrid Auto instelling de evenwichtigste. E-Hold als derde houdt de energie vast die de V6 aan de batterij levert en in de vierde, E-Charge wordt een extra-inspanning gevraagd van de benzinemotor om de batterijlading hoger op te laden. Wie hem koopt heeft een zweem in zijn bezit van de 919-Hybrid, die in Le Mans de rol van Audi overnam. Een juist moment na het - onterechte - dieselschandaal dat VW trof.(Walter Rombauts/Foto:VW, Porsche)
RENAULT OVERHANDIGT 100.000STE EV IN HET NOORSE OSLO
In de moderne tijd mag Renault tot de pioniers van de elektrische wagens worden genoemd. Persoonlijk zijn de Twizy en de ZOE in de familie van vier EV's de blikvangers. Renault is ook het erk dat deelneemt aan de Formule "e". Dat is een eenzitterformule, ei zo na geen F1, die wordt gereden met puur elektrische auto's. Bekende namen als Nicolas Prost en andere Nelson Piquet jr. zijn erin actief. Bovendien is Renault leider in de voorlopge stand.
Maar terug naar de straat. Renault overhandigde op 9 september, gisteren dus, de sleutels van een 100.000ste verkochte elekrische auto. In dit geval gaat het om een ZOE en de plaats was Oslo, de hoofdstad van Noorwegen. Twijfelaars aan de puur elektrische auto, alsook aan de zelfrijdende auto, zullen tegen 2020 ongelijk krijgen Tesla heeft de trend gezet, Mercedes volgt en natuurlijk zal Porsche wellicht de rijke kritikasters over de streep halen. Maar Renault en NIssan vallen tesamen in de betaalbare klasse.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
F1 OVERGENOMEN DOOR LIBERTY MEDIA, BERNIE BLIJFT SPORTCEO
Liberty Media heeft het beheer van CVC-Investment overgenomen voor 8,5 miljard dollar. Nieuwe baas heet Chase Carey en Bernie Ecclestone blijft als eerbetoon CEO-F1-Sport. "Voor drie jaar is hem gevraagd", zo zegt de man die de Formule 1 sinds 1981 zijn moderne uitzicht én rijkdom gaf. Het zou ook de wens zijn van Chase Casey, de nieuwe ceo van CVC Captitals, een Amerikaan. Zee verstandig want zoals Bernie het llappen van de zweep kent, kent ze niemand.
Toch is het begin van het einde van 66 jaar hooggesdisiplineerde opperste autosport daarmee ingeluid. Het vervolg is kermis, koehandel. Er is een tijdperk afgesloten. Chase Casey heeft om deze bewering te ontkrachten al laten weten dat hij een "evolutie" en geen "revolutie" wil. Volgend jaar in 2017 krijgt de F1 een nieuw uiterlijk.
Mercedes testte al tienduizenden kilometers met de nieuwe banden voor dan. En Fernando Alonso test volgende weekeinde het "halo"systeem in Singapore. De volgende GP van het wereldkampioenschap waarin Nico Rosberg met slechts 2 punten achterstand op leider Lewis Hamilton jaagt. De Brit oogt op zijn beurt naar een vierde wereldtitel.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
ROSBERG WINT IN MONZA, WK HERBEGINT MET 2 PUNTEN VERSCHIL
Polesitter Lewis Hamilton miste in de GP van Italië kompleet zijn start ten voordele van Nico Rosberg die als eerste ongeschonden de chicane doorkwam. De drievoudige wereldkampioen raakte op de zesde plaats en kon aan een mini-inhaalrace beginnen. Die rondde hij voorbeeldig af naar een tweede plaats. Daardoor kon hij de schade beperken en Rosberg tot op 2 WK-punten van zich af houden. Daarmee blijft hij leider in de voorlopiger stand om het wereldkampioenschap waarvan nu veertien races zijn gereden en er nog zeven blijven te rijden. Nico Rosberg won de 21ste race uit zijn F1-loopbaan en heeft nog alle kansen op de wereldtitel.
De "tifosi", verslaafd aan Ferrari-rood, werden door Sebastien Vettel gesust door een derde plaats die hij - weerom - heroïsch afdwong. Niet geheel onlogisch, want de Duitser is per slot vier keer wereldkampioen. Iets wat Lewis Hamilton nu verbetener dan ooit zal najagen. De snelste GP van het seizoen is weer een strategisch bandenspel geweest. In concreto beheerst bandenleverancier Pirelli het WK. Bizar ?
Weliswaar in overleg worden de rubbercompounds bepaald, maar zelfs teammanagers én coureurs kunnen soms hun eigen puzzel niet meer ineenleggen. Op enkele inhaalmaneuvers in de achterhoede na, was de GP van Italië een saaie bedoening. Monza heeft wel nog voor drie jaar waarborg van het organiseren van de GP. Bernie Ecclestone zal dan 88 jaar zijn.(Walter Rombauts/Foto's: wr(toemaatje Lohéac) en Mercedes)
HAMILTON MEPT ROSBERG VAN POLE, HOOGSPANNING IN MONZA
Verscheurd door het unieke automuseum in Lohéac en de manche voor het WK Rallycross die daar morgen met kanjers van kampioenen doorgaat, ben ik ten aanzien van "mijn" Formule 1 vreemd gegaan. Onfatsoenlijk heeft Walter's Auto Cahiers niet bericht over de eerste en tweede vrije trainingen, ook niet over de derde en van de kwalificaties is nog meegenomen dat Lewis Hamilton (Mercedes) in de laatste minuut in de dubbele Lesmobocht van Monza, Nico Rosberg 0,5" op zijn brood gaf. De drievoudige wereldkampioen zette daarmee zijn 56ste "pole" in zijn loopbaan, de 7de dit seizoen.
Morgen is de spanning te snijden in de GP van Italië, die om 14 uur van start gaat. De tifosi zijn wild woest, want Ferrari verdwijnt bij wijze van spreken in het schaamrood van de tweede rij. Naar Ferrari's gewoonte, drama ten top, met een trieste Sebastien Vettel, gelukkig evenwichtig gesteund door een wijze Kimi Räikkönen die in weerwil van uitblijvende resultaten één van de beste autocoureurs van de wereld blijft. Dat wordt ook onze landgenoot Stoffel Vandoorne die in 2017 Jenson Button vervangt bij Mc Laren-Honda. Zéér verdiend.
"Iceman" is niet onderkoeld, want het rijgedrag van Max Verstappen (7de) blijft hij voeden en meer en meer collega's-rivalen het Hollandse arrogante tienertje een gevaarlijk pionnetje te vinden op de piste. Zoals in boksen niet alles is toegestaan, is dat ook niet in de Formule 1. Gisteren en vandaag Lohéac, morgen Monza. Weer thuis van weldoend vreemd gaan.(Walter Rombauts/Foto's:wr en Mercedes)
ROSBERG WINT IN FRANCOCHAMPS, HAMILTON BEHOUDT WK-LEIDING
De GP van België F1 is snel verteld. Nico Rosberg vertrok vanuit pole-position en reed van start tot finish aan de leiding. De Australiër Daniël Ricciardo in de Red-Bull-Renault kon de Duitse Mercedes-rijder absoluut niet bedreigen. Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton vertrok voor Fernando Alonso vanaf de 21ste startplaats en finishte derde waardoor hij de leiding in de voorlopige stand om de wereldtitel behoudt, maar zijn voorsprong wat aangevreten ziet door Rosberg's zege. Met 9 punten. Volgende weekend is er de GP van Italië in Monza en gaat het duel Rosberg-Hamilton voor de wereldtitel weer verder.
In de tiende van 44 ronden werd de rode vlag bovengehaald en de race gestopt. Oorzaak een fameuze crash van Kevin Magnussen met de Renault in l'Eau Rouge. Maar tot op dat moment was de chaos op het 7,004 km lange Ardennentracé al kompleet. Al vanaf de start. Die werd door een overmoedige Max Verstappen slecht gemaakt, maar hij meende in "La Source" nog een gaatje te zien tussen de muur aan de rechterkant en de Ferrari van Kimi Räikkönen. De Fin voelde zich gewurgd en week uit naar links waardoor hij ploegmaat Sebastien Vettel aanreed, die meteen laatste stond. Max Verstappen was eigenlijk oorzaak dat Ferrari's teambaas een zoveelste drama beleefde in de renstal van het Steigerend Paard.
Dat start voorval zou nog als een race-incident kunnen worden gezien. Maar na de herstart na de "red flag" niet meer. Nog maar net was iedereen op toeren als Kimi Räikkönen (Ferrari) Max Verstappen voor zich kon inhalen. De Belgische Nederlander verliet zijn lijn tegen 300 km/h en blokkeerde voor de tweede keer dit seizoen de Fin die nog tegen zijn vader (Jos Verstappen) heeft gekoerst. Kimi kent dus de vuile stijl die de iets té vroege arrogante man aan de dag durft te leggen. Zoiets is streng verboden in de F1 en de stewards - en het reglement -van de FIA zouden misschien voor zo'n gedrag beter eens 55 gridpenalty's uitvinden voor zoiets dan voor een motorwissel.
Op de knappe prestatie van stuurgenie Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda na, is de GP van België geheel verteld. De "oranjes" mogen vanavond met schaamrood huiswaarts keren. Hun storend enthousiasme met oranje-rookbommen was er mogelijk de oorzaak van dat hun afgod Max voeling met de realiteit verloor. Zij hebben de stoute jongen geen dienst bewezen. Autorijden moet Max niet meer leren, fair-play misschien wel. Zoniet is hij zich onder de collega's een kwalijke reputatie aan het verwerven.(Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
KIMI RÄIKKÖNEN ZOALS WERELDKAMPIOEN IN STIJL SNELST IN FP3
De derde vrije trainingen voor de GP van België hebben een grote Kimi Räikkönen als snelste man getoond. Wereldkampioen 2007, reed hij op zijn geliefd iconisch circuit van Francorchamps in echte wereldkampioenstijl. Daniël Ricciardo pikte de tweede tijd in en Sebastien Vettel de derde. Klassiek plaatje.
Deze oefeningen maakten klassieke plaatje ook wazig. Nico Rosberg reed in zijn Mercedes slechts de zevende tijd en Hamilton zette zich zesde, kwestie van nog enige psychologische tik aan zijn ploegmaat te geven. De drievoudige wereldkampioen wisselde de hele motorgroep voor een nieuwe en komt nu op 55 gridpenalty's. Fernando Alonso op 35 omdat de waterlek gisteren ook een nieuwe krachtbron eistte in de Mc Laren-Honda.
Aan al dit nieuws is een lachwekkend iets verbonden. Er starten 22 auto's. Kan je dan nog verder dan de 22ste starten, of willen die 55 gridpenalties zeggen dat de Brit vanuit het Kuuroord in Spa of vanaf het vliegveld moet starten...Het zou wenselijk zijn dat de FIA de reglementen verandert en de constructeurs met aftrek van punten in de stand om het Wereldkampioenschap bestraft. Niet de coureurs. Van topingenieurs mag toch worden verwacht - al werken ze op de grens van het mogelijke - dat ze krachtbronnen afleveren die héél blijven en niet om de haverklap als een puzzel uiteen vallen...
Laatste opmerkelijk iets, was dat Max Verstappen slechts 2 ronden reed en verder in de pits stond. Vanaf de 22ste plaats vangt hij straks om 14 uur de kwalificaties aan. Wegens technische problemen. Misschien brouwt de tiener straks een eerste "pole", moreel bijna verplicht omdat het zonnig, bewolkte Francorchamps er als een sinaasappel, zo oranje dat je zou denken dat er alleen Nederlandse toeschouwers zijn. Met het onvermijdelijke vuurwerk erbij.
Dat is natuurlijk niet juist, want de geboorteplaats Kerpen van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher ligt maar iets meer dan 40 km verderop. Onze Oosterburen komen voor hun Hülkenberg, Vettel, Wehrlein en Rosberg. Met de onfortuinlijke Michaël in hun achterhoofd. Want hier in Francorchamps begon zijn fenomenale loopbaan in de Formule 1.(Walter Rombauts/Foto: Fiat)
ROSBERG IN POLE, MAX TWEEDE, HAMILTON START LAATST
Max Verstappen heeft tijdens de kwalificaties om de GP van België de Duitser Nico Rosberg het vuur aan de schenen gelegd. De Mercedescoureur hield nipt de overhand op de tiener die...Kimi Raïkkönen en Sebastien Vettel in hun Ferrari's achter zich liet. En ook zijn kopman Daniël Ricciardo. De Red Bull-Renault van Verstappen werd wel op supersofts naar die prestatie gestuurd.
Wat wil zeggen dat de Nederlander morgen ook op supersofts zal starten. Dat kan een startverrassing voor Rosberg betekenen, maar Toto Wolff van Mercedes is er nogal gerust in. Die supersofts zijn na drie à vier ronden versleten en zullen Max naar de pits dwingen om een verdere bandenstrategie uit te stippelen.
Zowat iedereen die in aanmerking komt voor de zege morgen maakt zich zorgen over de bandenslag die zeker gaat plaatsvinden. De temperatuur zal wat koeler zijn, sommige bronnen spreken zelfs van een vlugje regen....Maar alle aandacht gaat uit naar de drievoudige Britse wereldkampioen Lewis Hamilton, die met...55 gridpenalty's helemaal achteraan vertrekt. Met de ambitie...de GP van België te winnen !
Ook opgemerkt zijn de goede prestaties van de beide Force-India's van Hülkenberg en Perez die evenals de Williams van Vallteri Bottas en Felipe Massa op het snelle Francorchamps genieten van een superieure motorkracht. Ferrari faalt daarin, Renault heeft Mercedes bijna ingehaald. De start van de GP van België is morgennamiddag om 14 uur.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
MAX VERSTAPPEN ZET HELE VELD EEN NEUS IN FP2 IN SPA
Eigenlijk mag wat de 18-jarige Max Verstappen in zijn Red Bull-Renault heeft laten zien in Francorchamps historisch worden genoemd. Tijdens de tweede vrije trainingen deze vrijdagnamiddag liet hij de snelste chrono afdrukken, daarbij uiteraard ook zijn ploegmaat Daniël Ricciardo naar de tweede plaats verwijzend. Het exploot van de in België geboren Nederlander is geen toevallige meevaller. Nat net geen uur snorren, om precies te zijn, om 14.56 uur plaatste Max zich aan de spits !
Dus hadden àlle wereldkampioenen nog ruim een half uur de tijd om de tiener van de hoogste plaats op de tabellen te vegen. Dat gebeurde niet. Noch Vettel, noch Räikkönen, noch Button, ook Hamilton niet en - triest genoeg - de fantastische Fernando Alonso met de ge-upgrade Mc Laren-Honda niet. Max Verstappen maakte van hen allemaal voor één eerste ogenblik gehakt. De tijd die Max reed was vorig jaar goed voor de derde plaats op de stargrid.
De F1's, nog allemaal met de V6 Turbo Hybrid rijdend, zijn er dus iets sneller op geworden. Maar het voornaamste signaal dat de Nederlander uitstuurde is toch een duidelijke ambitie om zijn eerste pole-position te behalen. Mogelijk morgen nog niet, maar ze hangt in de lucht. De jongeman met het stuurse oude-mannengezicht staat in de voorlopige stand om de wereldtitel zesde met 115 punten. Natuurlijk is de wereldkroon dit jaar nog niet voor hem. Wellicht wordt dat leider in de tussnstand met 217 punten.
De "kameraden" die Max Verstappen vooraf gaan in die voorlopige WK-stand zijn natuurlijk Hamilton (drie wereldtitels), maar ook Rosberg (geen wereldkampioen), Ricciardo (ook geen WK-titel), Kimi Räikkönen (één wereldtitel) en...Vettel (vier wereldtitels). Achter Max komen in de WK-stand Button (één wereldtitel) en Alonso (twee wereldtitels). Max balanceert tussen de groten. Weet dank aan Red Bull waarvan teambaas Christian Horner dan weer dank weet aan Renault die weer een "winning-engine" heeft gerealiseerd. Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag het gerommel voor de "pole". Max doet mee.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
De Duitser Nico Rosberg heeft de ganse eerste vrije trainingen gedomineerd met het oog op de GP van België F1 die zondag wordt gereden. In zijn schaduw volgt de Brit Lewis Hamilton, die momenteel de leiding heeft in de voorlopige stand om de wereldtitel. Hij telt 217 punten tegeover Rosberg 198. Achter beide Mercedessen pakte Kimi Räikkönen met de Ferrari de derde tijd.
"Hoogstandje" in deze saaie FP1 was de introductie als proef van het Halo-systeem op de auto's van Sainz, Ricciardo, Rosberg en Hülkenberg. Of het systeem in 2014 de dood van Jules Bianchi had kunnen voorkomen is een open vraag. In ieder geval gaan er stemmen op dat het niet voldoende is om kleinere ongevallen als dat van Massa - afgebroken schokdemper van Barrichello's auto op het hoofd - te voorkomen.
Lewis Hamilton moet door de motorwissel vanaf de 15de of 16de plaats starten. Maar iedereen verwacht van het natuurfenomeen een krachtige inhaalrace naar....de zege zondag ! Voor wie twijfelt aan zoveel bravour moet zich ene Michaël Schumacher voor de geest halen die vanaf de 16de plaats gestart in 16 ronden naar de leiding reed....! Dus is Hamilton's inhaalrace bij voorbaat dé attractie van de GP van België. Straks om 14 uur vangen de tweede vrije oefeningen aan in een Francorchamps dat oranje kleurt omwille van duizenden supporters voor Nederlander Max Verstappen. En zeggen dat die jongeman in Hasselt is geboren.(Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
MARC GOOSSENS WINT VOOR ZESDE KEER 24 UREN VAN ZOLDER !
Hij deelt het record met Anthony Kumpen, maar feit is dat Marc Goossens nog niets van zijn levenslust en daadkracht achter het stuurwieltje is verloren. Onze Belg die eveneens voorbestemd was om deel uit te maken van het selecte Formule 1 wereldje, maar net als Bas Leinders, Jeffrey Van Hooydonk en Vanthoor net niet genoeg talent en vooral geld genoeg hadden om daarin door te breken. De 24 Uren van Zolder zijn tot een succes uitgegroeid en daagt met zijn iets meer dan 4 km lange asfaltlint eigenlijk "de groten" uit om in Terlamen de handschoen op te nemen tegen de Belgische specialisten.
De 24 Hours of Zolder 2016 is uitgedraaid op een ware slijtageslag. Lange tijd leek Deldiche Racing Norma M20 FC #701 van Luc De Cock, Sam Dejonghe, Tim Joosen en Fred Bouvy het eerste prototype dat zou zegevieren in de geschiedenis van de 24 Uren van Zolder. Maar een crash van Fred Bouvy zondagochtend deed de ambities van de leiders in het Belcar Endurance Championship 2016 de das om. Op dat ogenblik telden de leiders 8 ronden voorsprong op de orsche #99. In de slotfase van de wedstrijd viel de Deldiche-auto zelfs van het algemene podium, na nieuwe elektrische mankementen. Uiteindelijk zouden De Cock-Dejonghe-Joosen-Bouvy als vijfde algemeen eindigen, tweede bij de prototype's.
De Mazda MX-5, zo'n beetje een buitenbeentje in de etmaalrace, finishte 34ste en werd bestuurd door Xavier Daffe, Benoit Galand, Benoit Lays, Maxime Pasture en Hans Dierckx, stuk voor stuk autojournalisten waarvan de eerste twee minstens een gedegen pen en stuurvaardigheid hebben. De volgende wedstrijd van het Belcar Endurance Championship is de seizoensfinale in het kader van het American Festival op 9 en 10 oktober. Gezien zowel het MexT Racing Team als Deldiche Racing de leidersplaats in de tussenstand delen zal deze afsluitende race bepalen wie met de grootste beker naar huis kan.(wr)
Ne een moeilijk seizoensbegin is de bemanning van de #277 "Netcom-by-Allure" erin geslaagd om op autoritaire wijze de 25 Hours of Spa te winnen. Daarmee neemt het team het kommando over in het "Overall"-klassement van de European VW Fun Cup. Afeglopen zaterdag, tijdens de sprintrace over drie uur op het circuit van Zolder, realiseerden Cédric Bollen, Fred Caprasse en Guillaume Mondron de dubbel, na afloop van een zenuwslopende strijd.(wr)
Zaterdag en zondag worden de 24 Uren van Zolder gereden. Gezien de Micky Mouse-allures van het circuit kan deze waardevolle uithoudingsrace niet onder de grote klassiekers in de autosport vallen. Maar er winnen is wél een aparte kunst. Voor iedereen die ze ooit reed en won, voor iedereen die het dit weekend gaat proberen.
De 24 Hours of Zolder, versie 2016, staan voor de algemene overwinning in het teken van de tweestrijd tussen Belcar 1 - lees: de Porsche's - en Belcar 2, zijnde de "Sportcars". Dat er meer punten te verdienen zijn in de onderscheidelijke klasse-indeling en er aan de eindmeet van de wedstrijd nog eens dubbele punten kunnen worden gepakt, zegt alles over het belang van de onderlinge strijd in de vijf Belcar-klassen. Op de vooravond van de wedstrijd wikken en wegen we daarom de kansen van de verschillende puntenleiders.
Eerst een antwoord op de vraag "op welke basis de samenstelling van de ploeg wordt gevormd ?". Lieven Goegebuer (MExt Racing Porsche - Belcar 1) zegt er het volgende over: "De samenstelling heeft alles te maken met het verstek van Kris Wauters, traditioneel altijd op reis naar de Olympische Spelen. Naast de vaste man Xavier Stevens en mezelf, moesten we op zoek naar twee extra piloten. Het was op aanraden van Koen Wauters dat wij contact namen met Jeffrey Van Hooydonk en Nicolas Vandierendonck. Want, Koen rijdt dan wel op zaterdag en ook 's nachts, maar zondag heeft hij een optreden en dan zullen, in principe, Xavier, Jeffrey en Nicolas moeten invallen."
Luc De Cock (Deldiche Racing - Norma - Belcar 2) heeft het over Tim Joosen en Sam Dejonghe. Herinneren we er even aan dat Tim de zoon is van één van de beste autocoureurs die Vlaanderen heeft gekend: Eddy Joosen, 69 nu, en dubbele winnaar van de "24 Uren van Francorchamps". Hoger genoemd duo hoeft zich niet meer te bewijzen. Wij zochten dus nog naar een sterke vierde man en wisten dat Fred Bouvy absoluut de 24 Uren wil winnen en wél achter het stuur van een Proto. Zowel qua bezetting, teamstructuur, ondersteuning van Norma vormen wij een zeer straffe ploeg."
Guillaume Dumarey (BMW M35i Cup - Belcar 3) legt zijn ploeg uit. "Ik heb bewust gekozen voor piloten die ik goed ken en die ervaring hebben in de 24 Uren. Mijn broer Maxime, Max Van Splunteren en Jean Glorieux kan ik voldoende vertrouwen en van hen weet ik dat zij de belangen van het team laten primeren en samen het vooropgestelde doel willen bereiken."(wr)
Mazda zal in de nabije herfst de nieuwe "6" in Europa lanceren. De prestigieuze auto verwisselt daarbij een heel braaf burgerlijk uiterlijk voor een niet storende aggresiviteit in de vormgeving. Mechanisch is alles onder het dak van de SkyActiv-technologie en de vorm is uiteraard aan Mazda's KODO-design-denken.(wr)