De twee sprintraces van de TCR Benelux op zaterdagochtend in Zandvoort hebben voor spannende scénario's gezorgd. Met zege's voor twee autocouerurs met naam en faam: de Hongaar Norbert Michelisz won in de Honda Civic TCR de eerste race en Vincent Radermecker de knotsgekke tweede race in een VW Golf GTI TCR. Ervaren Radermecker deed dat door in de laatste ronde debutant Benjamin Lessennes (Honda Civic TCR) voorbij te snorren.
De TCR, door Kronos Events, op punt gesteld was in de duinen aan het Noordzeestrand in staat "spanning op te wekken", nog niet genoeg om een lamp te laten branden, maar evenwel de toorst die die de jonge wolven proberen over te nemen van de mannen met ervaring. Stéphane Lémeret en Tiago Monteiro, nochtans sterk aangekondigd op de affiche, hebben een mistige plaats veroverd in het eindklassement.(wr/foto's:Kronos Events)
Zondag wordt in het duinencircuit van Zandvoort, in het kader van het prestigieuze DTM-weekeinde, de tweede manche gereden van de TRC-Benelux-kampioenschap. De kwaliteit van de startgrid is minstens hoog te noemen en er zijn heel wat aspecten die de aandacht trekken.
Onze Belgische crack, Stéphane Lémeret, wordt na de eerste meeting in Spa-Francorchamps, als co-leider in de voorlopige stand om het kampioenschap, wordt in Zandvoort de te kloppen man. In de Ardennen kreeg hij het gezelschap van de ex-Formule 1 rijder Tiago Monteiro, maar in Zandvoort krijgt hij nu de steun van een andere Honda-fabrieksrijder uit het WTCC, de Hongaar Norbert Michelisz. Dat maakt de Honda Civic TCR #18 opnieuw tot één van de favorieten !
Rond Stéphane Lémeret wordt te weinig de nadruk gelegd dat hij een weliswaar bescheidener, maar evengoed een knappe loopbaan heeft als piloot-journalist Pierre Dieudonné en...Paul Frère zaliger. Wie deze bewering overdreven acht, mag altijd eens trachten het parkoers van de te bescheiden Stéphane na te doen. Er zal dan worden vastgesteld.
Is Lémeret dan co-leider in het kampioenschap, dan wil dat zeggen dat ook de andere leider opnieuw van de partij is. Hoewel hij aanvankelijk slechts één keer van de partij zou zijn dit jaar is Tiago Monteiro (na een WTCC-thuiszege; niets met TCR te maken) toch ook in het historische Zandvoort van de partij. De voormalige F1 rijder werd immers uitgenodigd om de sublieme Honda Civic TCR Art Car te besturen.
Dat is een wagen die via Boutsen Ginion Racing door de "Fondation Jean Graton" wordt ingezet. Met #13 op de flanken - uiteraard een verwijzing naar het album "Nr.13 aan de start - wil deze Honda Civic TCR een rijdend huldebetoon zijn naar Michel Vaillant die door het genie Jean Graton tot de onsterfelijke stripfiguren is gaan behoren. Tiago Monteiro vormt team met de Fransman Jean-Louis Dauger, sinds kort "Development Director" bij de Fondation Jean Graton.(wr)
ROSBERG MET 10 SECONDEN BESTRAFT WAARDOOR MAX TWEEDE IS
De "investigation" van de stewards is dan toch doorgedrukt met als resultaat 10" straftijd voor de Duitser Nico Rosberg. Die kreeg "ongeoorloofde hulp van buitenaf om een panne te voorkomen." Zo luidt het verdict. Daardoor is de uitslag van de GP van Engeland 1. Hamilton, 2 Verstappen, 3. Rosberg. Dat impliceert ook dat Rossberg WK-punten verliest en daardoor Lewis Hamilton nog maar 1 punt achter hem staat. Dubieuze reglementen, corrupte stewards, als het regent start de meute van beroepscoureurs achter een Mercedes-Safety Car.
De "straf" van Rosberg impliceert ook dat hij drie WK-punten verliest en Hamilton nu nog slechts op één punt achterstand staat. Mercedes is in beroep gegaan tegen die straf, een gegeven dat Christian Horner van Red Bull, nog voor de dikzakken van stewards iets hadden beslist, als "idioot" tegenover Lauda en Toto Wolff, teammanager Mercedes, had bestempeld.
De Formule 1 anno 2016, is na 66 bestaanjaren, om zeep. Iedereen is schuldig. De betrokken constructeurs kunnen beroepsjournalisten geen "copy-right"-vrije foto's meer leveren, de FIA President die meer is geïnteresseerd in de Franstalig gerichte "Formule e" dan de Formule 1, en Bernie Ecclestone die met zijn 85 jaar zou moeten beseffen dat zijn tijd van gaan gekomen is. Ook al zal het daarna de complete chaos zijn. (Walter Rombauts/foto's:Mercedes, Renault)