MAX VERSTAPPEN - RED BULL WINT, CHARLES LECLERC - FERRARI - VICE-WERELDKAMPIOEN
Door van start tot finish te domineren jn de GP van Abu Dhabi, loste Max Verstappen zijn mogelijke "verplichtingen" tegenover ploegmaat Sergio Peréz meteen op. Hij liet zijn 15de GP-zege van dit jaar optekenen. De Monegask Charles Leclerc en de Mexicaan konden hun duel onderling uitvechten. Zonder hulp, hoewel Carlos Sainz (Ferrari) duidelijk achter Leclerc bleef. Er was de opgave (vloeistoflek) van Fernando Alonso (Alpine) in de laatste race voor hem met het Franse merk. Alsof het niet genoeg was moest Lewis Hamilton na een verdienstelijke race twee ronden voor de finish afpikken omdat zijn Mercedes het liet afweten.
Sergio Perez verloor tegenover Leclerc door een minder evenwichtige bandenstrategie, waar eigenlijk geen mens schuld aan heeft. De tijden voor de bandenwissels, de duizendsten van een seconde verschil in de onderlinge, het voorbijsteken van gedubbelden en de stress op zich van de inzet, zijn zo aan elkaar gewaagd, dat niemand de analyse nog nano-scherp kan uitvoeren. Lando Norris finishte zesde en zette met 1'28"381 de snelste ronde. Sebastien Vettel kreeg een feestelijk afscheid, liet in de race nog zien dat zijn vier wereldtitels geen toeval waren en werd als een koning uitgewuifd naar pensioen door het grote publiek.
Hiermee is het WK 2022 afgesloten en zal iedereen van een welverdiende winterrust genieten. Voor 2023 heeft Liberty Media liefst 24 GP's op het programma gezet... Daartegen zou de FIA een systeem moeten klaar hebben dat maakt dat de regenspray een "wetrace" mogelijk maakt. Daar tegenover staat het schrille contrast dat pas in 2026 de nieuwe motoren zullen worden gebruikt, wellicht met synthetische brandstof terwijl nu nog gereden wordt met E10 zoals de meeste automobilisten tanken. Bekend is al dat in 2026 Red Bull met Fordmotoren zal rijden. De Formula E - puur elektrische éénzitters - is daardoor eigenlijk een bedreigend schaduwkampioenschap voor de nabije toekomst.(wr)
1. Max Verstappen (Red Bull) 306,298 km in 1 uur 27'45"914 (209,39 km/h gemiddeld)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - BEHAALT ZIJN 20STE POLE IN ABU DHABI
Regerend wereldkampioen Max Verstappen heeft zijn twintigste pole-position binnen gehaald in de kwalificaties voor de GP van Abu Dhabi. De twee Red Bull's staan op één en twee op de startgrid, voor de twee Ferrari's van Charles Leclerc en Carlos Sainz. Lewis Hamilton, die aan een straf ontsnapte omwille van een ongewild inhaalmaneuver onder rode vlag, staat op de vijfde plaats. Zijn ploegmaat George Russell in de tweede Mercedes is zesde.
Dus twee Red Bull's, twee Ferrari's en twee Mercedessen openen morgen bij de start een aardbeving op wielen. Het basisgegeven van de GP is of Sergio Peréz vice-wereldkampioen kan worden door voor Charles Leclerc te eindigen. Momenteel staan ze gelijk met 290 punten. Het is de wens van teambaas Christian Horner dat Sergio Peréz tweede wordt in het wereldkampioenschap. Dat is iets wat Red Bull nog nooit heeft kunnen realiseren. Sebastien Vettel rijdt zijn laatste race, geëerd door iedereen.
Mick Schumacher rijdt zijn laatste race bij Haas en heeft nog geen uitzicht op een zitje voor volgend jaar. Merkwaardig is dat Fernando Alonso de Q3 niet haalde. Hij rijdt morgen zijn laatste GP voor Alpine en vervangt volgend jaar Vettel bij Aston Martin. Of Mercedes Ferrari kan verslaan om ook vice-wereldkampioen te worden bij de Constructeurs is een race op zich. Dus niets anders dan spanning morgen in de in duisternis eindigende laatste GP van 2022. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
SERGIO PEREZ - RED BULL - SLUIT ALS SNELSTE FP3 AF IN ABU DHABI
De laatste vrije oefening in 2022 voor de GP van Abu Dahbi is een kluif voor de Mexicaan Sergio Peréz geworden. Daarmee geeft hij aan klaar te zijn om vice-wereldkampioen te worden ten nadele van Ferrari-rijder Charles Leclerc. De Ferrari's konden het tempo niet volgen en reden op ruim + 0"6 van de Red Bull's en Mercedessen. Net voor de helft van de FP3 brak de rechterophanging op een kurbstone van de Alpha Tauri van Pierre Gasly en kregen we drie minuten een rode vlag.
Onder die rode vlag maakte Lewis Hamilton een fout door nog iemand voorbij te steken. De stewards buigen zich momenteel over dit - betwistbaar - maneuver. De zevenvoudig wereldkampioen hield lange tijd de eerste positie in handen, maar zag dan hoe de Red Bull's van 1 Peréz en 2. Verstappen sneller waren. Hamilton reed overigens met een achtervleugel die veel neerwaartse druk op de achterwielen zette (downforce) en Russel gebruikte net een vleugel die een hogere topsnelheid waarborgde.
Straks zijn er de kwalificaties voor de "pole" die een spannende GP van Abu Dhabi moet waarborgen. Daarin liggen de accenten op winnen uiteraard, maar ook het duel tussen Peréz en Leclerc om de titel van vice-wereldkampioen te behalen en het andere duel tussen Alpine en Mc Laren voor de vierde plaats in het WK voor Constructeurs. Daar bovenop jaagt Mercedes op Ferrari voor het vice-wereldkampioenschap bij de Constructeurs. Het Duitse merk telt slechts 19 punten achterstand op het Italiaanse. Een mooie affiche voor de laatste race van 2022. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - CORRIGEERT RIVALEN IN FP2 MET SUPERTIJD
Terwijl Daniël Ricciardo opgemonterd is met het goede nieuws dat hij in 2023 als derde piloot aan Red Bull zal worden gekoppeld, heeft Max Verstappen in de "Free Practice 2" zijn rivalen gecorrigeerd. George Russell kon Mercedes wel op de tweede plaats zetten maar niet met de dominantie die zowel hij als Lewis Hamilton in de ochtendtraining opvoerde. Verstappen zette Russell op 0,3"(wr)
LEWIS HAMILTON - MERCEDES - RIJDT BESTE TIJD IN FP1 IN ABU DHABI
Liefst zeven rookies namen deel aan de eerste vrije trainingen voor de GP van Abu Dhabi, laatste F1 race van 2022. Regerend wereldkampioen Max Verstappen moest zijn Red Bull voor deze ochtendtrainingen afstaan aan rookie Lawson. Deze deed het niet slecht met een vijfde tijd en meteen de beste "onbekende" van vandaag. Mercedes zette de toon. Lewis Hamilton reed de beste chrono en George Russell zette de tweede Mercedes op de tweede plaats.(wr)
PORSCHE 911 DAKAR IS WERELDPRIMEUR OP SALON VAN LOS ANGELES
Met een Porsche 911 Dakar stelt het merk uit Weissach toch wel een buitenbeentje voor op het Salon van Los Angeles. Deze auto is ook een knipoog naar de eerste algemene zege van René Metge - Dominique Lemoyne in 1984 in de beruchte woestijnrally. Deze gedenkwaardige overwinning liep parallel het met begin van de vierwielaandrijving in de Porsche 911. Daarom wordt de nieuwe 911 Dakar ook aangeboden met een optioneel "Rally Design Pack", dit ter herinnering aan die iconische auto (een Porsche 953 eigenlijk) die toen die klinkende overwinning behaalde. De Porsche 911 Dakar zal slechts in 2500 exemplaren worden aangeboden.
Wie Dakar zegt weet dat je met een gewone Porsche 911 niet op weg moet. Er is minstens een grotere grondspeling nodig om de keien, bulten en putten te verwerken. Op de 911 Dakar is die 50 mm hoger dan op een 911 Carrera met sportophanging. Het standaard liftsysteem kan de voor- en de achterkant nog eens verhogen met 30 mm. Dit "hoge" niveau is bruikbaar voor off road tot snelheden van 170 km/h. Dat is niet niks. Geraakt men boven die snelheid dan zet de ophanging zich automatisch opnieuw op basisniveau. De banden zijn speciaal door Pirelli ontwikkelde "All Terrain Plus" (245/45 ZR 19 vooraan en 295/40 ZR 20 achteraan). Het brede profielpatroon is 9 mm diep en de versterkte zijkanten en het loopvlak bestaan uit twee karkaslagen. Hierdoor worden de banden wat men noemt "snijvast".
Op motorisch gebied is er natuurlijk de onvergelijkbare 3.0 liter zescilinder boxermotor, op deze Porsche versterkt met twee turbo's, één voor elke cilinderrij, die samen flirten met een maximum vermogen van 353 kW (480 pk). Voor de bestuurder die niet op die hoogtoerige vermogens wil mikken biedt een maximum motorkoppel van 570 Nm ongeziene gezwindheid in het terrein. Voor zover het van belang is haalt de 911 Dakar in 3"4 de 100 km/h en alleen de massieve terreinbanden maken dat de topsnelheid "slechts" 240 km/h. In het echte terrein zijn dit troeven. Bovendien is de snoepmotor gekoppeld aan een acht versnellingsbak en in de standaaruitrusting is er de achterwielbesturing en de antiroltechniek van de 911 GT3. Op het eerste gezicht is het plezantste aan deze krachtpatser dat heel het "laboratorium" met eenvoudige drukknoppen op het stuurwiel kan worden bediend. Het is weer eens een "echte" Porsche. (Walter Rombauts/Foto:Porsche)
VIJFDE GENERATIE TOYOTA PRIUS IS BESTE AANBOD OP HUIDIGE HYBRIDE-PLUGINN MARKT
Toyota brengt dezer dagen de vijfde generatie van de Prius op de markt. De eerste Prius werd gelanceerd in 1997 en bleek direct een succes. De auto heeft een verbrandingsmotor én een elektromotor. Bij vertragingen (negatieve versnellingen) verandert de motor in een generator die een batterij oplaadt dewelke de stroom weer afgeeft langs een elektromotor als de bestuurder dat wil. Dat principe is - geraffineerder - sinds 2014 ook in de Formule 1 te zien. Dus bij zulke auto heeft men geen stekker nodig om de batterij op te laden. Dat doet de motor zelf.
Toyota meende er toch goed aan te doen om naast de "klassieke" Prius-techniek ook een Plug-Inn aan te bieden. Wegens de opgevoerde drang naar elektrificatie wereldwijd. Indien de koper opteert voor deze versie van de Prius dan heeft hij ook zonnecellen op het dak. Die laden de batterij op, ook als de auto niet aan een laadpaal verbonden is. Dat is al een pientere kijk op de zaak.
Veertig jaar geleden experimenteerde Volvo - toen nog niet eigendom van het Chinese Geely - al in het relatieve geheim in het hete Arizona nabij Phoenix (55°C in juni) met dergelijke zonnepanelen op de achtervleugels van sommige Volvo's. Met de bedoeling daarmee alle accessoires te voeden. Elektrisch rijden diende zich toen nog niet zo aan. In ieder geval scoort Toyota andermaal met de Prius waarvan tien miljoen exemplaren zijn verkocht. In Amerika haperde de verkoop even door een ernstig mankement waardoor de wielen van de auto rolden, maar dat is nu uiteraard opgelost. Graag zou ik eeen foto bijvoegen van de nieuwe Prius, maar de Belgische PR-dienst van de grootste autofabrikant ter wereld is niet bij machte deze aan te bieden. (Walter Rombauts)
De 23-jarige Mick Schumacher rijdt in Abu Dhabi zijn laatste F1-race voor het Amerikaanse Haas. De zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher maakte heel wat brokken bij het team van Gunther Steiner en scoorde zogoed als geen resultaten. Nico Hülkenberg is een ervaren F1-coureur die aan 189 GP's deelnam. Hij wordt in 2023 de nummer 2 na de Deen Kevin Magnussen die bij Haas terecht kwam toen de Rus Nikita Mazepin werd bedankt voor zijn diensten na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne. (wr)
GP VAN ABU DHABI KAN NOG VEEL OVERHOOP GOOIEN VOOR SOMMIGE TEAMS
Zondag wordt met de GP van Abu Dhabi het WK F1 afgesloten. Max Verstappen is de wereldkampioen 2022 met Red Bull. Voor de plaats van vice-wereldkampioen moet nog gestreden worden tussen de Monegask Charles Leclerc (Ferrari) en de Mexicaan Sergio Perez (Red Bull). Beiden staan nu gelijk met 290 punten. Mocht Verstappen, zoals zijn team vroeg, zijn ploegmaat de zesde plaats in Brazilië hebben gegund dan stond de verdienstelijke Sergio al tweede. Mocht Carlos Sainz (Ferrari) ploegmaat Charles Leclerc ook die derde plaats hebben gegund, dan stond de Monegask tweede. Maar de Spanjaard hield eraan op het podium te staan. Dus bleef Leclerc vierde en Perez zevende. Egoïsme zite diep geworteld in het DNA van een F1-coureur, het is een noodzakelijk onderdeel van de persoonlijkheid om het ver te brengen in de hoogste klasse van de autosport.
Dat Max Verstappen geen enkele toegeving wou doen, zelfs niet het verzoek van zijn werkgever opvolgen, heeft hem al bakken kritiek opgeleverd. Naar verluidt zou het achteraf, als de woede was bekoeld, allemaal als volwassenen uitgeklaard zijn...? Als Sergio Perez in Abu Dhabi kans maakt op het vice-wereldkampioenschap, dan zou Max hem helpen als dat kan. We zullen zien in welke omstandigheden Charles Leclerc en Sergio Perez zich in de race bevinden om enig zicht te hebben op de realiteit. In ieder geval zijn gevallen bekend waarin de "Nummer 1" van een team een geste doet naar de "Nummer 2". Zoals bijvoorbeeld Juan Manuel Fangio in 1955 zijn nr2, de veel snellere Brit, Stirling Moss met Mercedes voor eigen publiek zijn GP van Engeland in Silverstone liet winnen. Of Michaël Schumacher zijn "slaafse" Rubens Barichello met Ferrari liet winnen in een GP van Oostenrijk.
Tot slot komen we bij Fernando Alonso die in Abu Dhabi afscheid neemt van Alpine en in 2023 als 41-jarige aan de slag gaat bij Aston Martin. Tussen Ocon en Alonso was er vooral een spanning in de sprintrace. Die resulteerde in twee botsingen met elkaar zodat Alpine's belangen in de puntenoogst werden geschaad. Gelukkig finishte zondag de Spanjaard vijfde en de Fransman achtste. Omdat de twee Mc Laren's waren uitgevallen - Ricciardo door aanrijding met Magnussen, Norris door motorpech - heeft Alpine een mooie voorsprong kunnen nemen op de Britse renstal in het wereldkampioenschap van de Constructeurs. Alpine staat op de vierde plaats. Mercedes op de derde, slechts 19 punten achter op Ferrari. Daarmee komen we op de derde inzet in de laatste race van 2022. Het is de hartewens van Toto Wolff om Mercedes tweede te zien eindigen in de stand voor de Constructeurs. Er is een (water-)kans maar alles zal in het werk worden gesteld om dat doel binnen te halen. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
MAX VERSTAPPEN, GROOT AUTOCOUREUR, MAAR KLEINE MENS
In de rijke geschiedenis van Red Bull heeft teambaas Christian Horner nooit een "één-twee" pilotenstand in het wereldkampioenschap mogen kennen. Dit jaar waarin de in Hasselt geboren Max Verstappen record na record brak, had dit er wel ingezeten: 1 Max Verstappen, onbetwistbaar wereldkampioen en 2 Sergio Peréz als meest geschikte ploegmaat. Maar doordat Max Verstappen de teamorders negeerde kon de sportieve en grootmenselijke Mexicaan Sergio Peréz de punten verbonden aan de zesde plaats, niet incasseren. Tot dan had hij altijd op de tweede plaats gestaan in de verschillende voorlopige standen om het wereldkampioenschap.
Doordat hij nu zevende werd in Brazilië en de Monegask vierde, komt Charles Leclerc met 290 punten op gelijke hoogte met de man die dit seizoen twee kroonjuwelen van races won: Monaco en Singapore. Dus ziet Christian Horner uit hoe de GP van Abu Dhabi volgende zondag zal aflopen. Of Peréz voor Leclerc in de eindstand zal geraken. Een één-twee in de eindstand voor het WK van de piloten was een nieuwe diamant op de kroon van Red Bull geweest. Het is spannend om te zien of het in Abu Dhabi nog kan. Volgens Verstappen is de kwestie uitgepraat en zal hij Sergio helpen als de gelegenheid zich voordoet. Insiders weten dat een woord van de familie Verstappen geen waarde heeft. Gelukkig citeert de internationale pers niet de hele familienaam. Steenrijk, neerkijkend op iedereen, maar klein als mens, voelen ze zich verwend in de F1 want die bestaat uit bijna geen andere soort.
Van het gehalte dat Nelson Piquet antwoordde tegen een leraar die voor een liberale krant de F1 volgt. Wie is de beste ? Senna of Gij (Piquet sr) ? De drievoudige wereldkampioen, nu 70, repliceerde direct; "ik natuurlijk, want ik leef nog !" In dezelfde geest stuurde Max Verstappen zijn Red Bull in een gat dat er niet was. Om Hamilton niet door te laten. Formule 1 levert - de uitzonderingen niet te na gesproken - nog wel statistische kampioenen af, maar geen monumenten meer. Remember Abu Dhabi 2021... Mag een geen écht witte, maar wat getaande Brit, niet komende uit de upperclass maar wel uit een achtergestelde Londense wijk, mag die man geen acht keer wereldkampioen worden ? De vraag, het gegeven, scheert ei zo na de grenzen van racisme af. Volgende zondag is er de laatste GP. Die van Abu Dhabi, de race die de F1 voor altijd veranderde. (Walter Rombauts)