MAX VERSTAPPEN - RED BULL WINT, CHARLES LECLERC - FERRARI - VICE-WERELDKAMPIOEN
Door van start tot finish te domineren jn de GP van Abu Dhabi, loste Max Verstappen zijn mogelijke "verplichtingen" tegenover ploegmaat Sergio Peréz meteen op. Hij liet zijn 15de GP-zege van dit jaar optekenen. De Monegask Charles Leclerc en de Mexicaan konden hun duel onderling uitvechten. Zonder hulp, hoewel Carlos Sainz (Ferrari) duidelijk achter Leclerc bleef. Er was de opgave (vloeistoflek) van Fernando Alonso (Alpine) in de laatste race voor hem met het Franse merk. Alsof het niet genoeg was moest Lewis Hamilton na een verdienstelijke race twee ronden voor de finish afpikken omdat zijn Mercedes het liet afweten.
Sergio Perez verloor tegenover Leclerc door een minder evenwichtige bandenstrategie, waar eigenlijk geen mens schuld aan heeft. De tijden voor de bandenwissels, de duizendsten van een seconde verschil in de onderlinge, het voorbijsteken van gedubbelden en de stress op zich van de inzet, zijn zo aan elkaar gewaagd, dat niemand de analyse nog nano-scherp kan uitvoeren. Lando Norris finishte zesde en zette met 1'28"381 de snelste ronde. Sebastien Vettel kreeg een feestelijk afscheid, liet in de race nog zien dat zijn vier wereldtitels geen toeval waren en werd als een koning uitgewuifd naar pensioen door het grote publiek.
Hiermee is het WK 2022 afgesloten en zal iedereen van een welverdiende winterrust genieten. Voor 2023 heeft Liberty Media liefst 24 GP's op het programma gezet... Daartegen zou de FIA een systeem moeten klaar hebben dat maakt dat de regenspray een "wetrace" mogelijk maakt. Daar tegenover staat het schrille contrast dat pas in 2026 de nieuwe motoren zullen worden gebruikt, wellicht met synthetische brandstof terwijl nu nog gereden wordt met E10 zoals de meeste automobilisten tanken. Bekend is al dat in 2026 Red Bull met Fordmotoren zal rijden. De Formula E - puur elektrische éénzitters - is daardoor eigenlijk een bedreigend schaduwkampioenschap voor de nabije toekomst.(wr)
1. Max Verstappen (Red Bull) 306,298 km in 1 uur 27'45"914 (209,39 km/h gemiddeld)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - BEHAALT ZIJN 20STE POLE IN ABU DHABI
Regerend wereldkampioen Max Verstappen heeft zijn twintigste pole-position binnen gehaald in de kwalificaties voor de GP van Abu Dhabi. De twee Red Bull's staan op één en twee op de startgrid, voor de twee Ferrari's van Charles Leclerc en Carlos Sainz. Lewis Hamilton, die aan een straf ontsnapte omwille van een ongewild inhaalmaneuver onder rode vlag, staat op de vijfde plaats. Zijn ploegmaat George Russell in de tweede Mercedes is zesde.
Dus twee Red Bull's, twee Ferrari's en twee Mercedessen openen morgen bij de start een aardbeving op wielen. Het basisgegeven van de GP is of Sergio Peréz vice-wereldkampioen kan worden door voor Charles Leclerc te eindigen. Momenteel staan ze gelijk met 290 punten. Het is de wens van teambaas Christian Horner dat Sergio Peréz tweede wordt in het wereldkampioenschap. Dat is iets wat Red Bull nog nooit heeft kunnen realiseren. Sebastien Vettel rijdt zijn laatste race, geëerd door iedereen.
Mick Schumacher rijdt zijn laatste race bij Haas en heeft nog geen uitzicht op een zitje voor volgend jaar. Merkwaardig is dat Fernando Alonso de Q3 niet haalde. Hij rijdt morgen zijn laatste GP voor Alpine en vervangt volgend jaar Vettel bij Aston Martin. Of Mercedes Ferrari kan verslaan om ook vice-wereldkampioen te worden bij de Constructeurs is een race op zich. Dus niets anders dan spanning morgen in de in duisternis eindigende laatste GP van 2022. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
SERGIO PEREZ - RED BULL - SLUIT ALS SNELSTE FP3 AF IN ABU DHABI
De laatste vrije oefening in 2022 voor de GP van Abu Dahbi is een kluif voor de Mexicaan Sergio Peréz geworden. Daarmee geeft hij aan klaar te zijn om vice-wereldkampioen te worden ten nadele van Ferrari-rijder Charles Leclerc. De Ferrari's konden het tempo niet volgen en reden op ruim + 0"6 van de Red Bull's en Mercedessen. Net voor de helft van de FP3 brak de rechterophanging op een kurbstone van de Alpha Tauri van Pierre Gasly en kregen we drie minuten een rode vlag.
Onder die rode vlag maakte Lewis Hamilton een fout door nog iemand voorbij te steken. De stewards buigen zich momenteel over dit - betwistbaar - maneuver. De zevenvoudig wereldkampioen hield lange tijd de eerste positie in handen, maar zag dan hoe de Red Bull's van 1 Peréz en 2. Verstappen sneller waren. Hamilton reed overigens met een achtervleugel die veel neerwaartse druk op de achterwielen zette (downforce) en Russel gebruikte net een vleugel die een hogere topsnelheid waarborgde.
Straks zijn er de kwalificaties voor de "pole" die een spannende GP van Abu Dhabi moet waarborgen. Daarin liggen de accenten op winnen uiteraard, maar ook het duel tussen Peréz en Leclerc om de titel van vice-wereldkampioen te behalen en het andere duel tussen Alpine en Mc Laren voor de vierde plaats in het WK voor Constructeurs. Daar bovenop jaagt Mercedes op Ferrari voor het vice-wereldkampioenschap bij de Constructeurs. Het Duitse merk telt slechts 19 punten achterstand op het Italiaanse. Een mooie affiche voor de laatste race van 2022. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL - CORRIGEERT RIVALEN IN FP2 MET SUPERTIJD
Terwijl Daniël Ricciardo opgemonterd is met het goede nieuws dat hij in 2023 als derde piloot aan Red Bull zal worden gekoppeld, heeft Max Verstappen in de "Free Practice 2" zijn rivalen gecorrigeerd. George Russell kon Mercedes wel op de tweede plaats zetten maar niet met de dominantie die zowel hij als Lewis Hamilton in de ochtendtraining opvoerde. Verstappen zette Russell op 0,3"(wr)
LEWIS HAMILTON - MERCEDES - RIJDT BESTE TIJD IN FP1 IN ABU DHABI
Liefst zeven rookies namen deel aan de eerste vrije trainingen voor de GP van Abu Dhabi, laatste F1 race van 2022. Regerend wereldkampioen Max Verstappen moest zijn Red Bull voor deze ochtendtrainingen afstaan aan rookie Lawson. Deze deed het niet slecht met een vijfde tijd en meteen de beste "onbekende" van vandaag. Mercedes zette de toon. Lewis Hamilton reed de beste chrono en George Russell zette de tweede Mercedes op de tweede plaats.(wr)
PORSCHE 911 DAKAR IS WERELDPRIMEUR OP SALON VAN LOS ANGELES
Met een Porsche 911 Dakar stelt het merk uit Weissach toch wel een buitenbeentje voor op het Salon van Los Angeles. Deze auto is ook een knipoog naar de eerste algemene zege van René Metge - Dominique Lemoyne in 1984 in de beruchte woestijnrally. Deze gedenkwaardige overwinning liep parallel het met begin van de vierwielaandrijving in de Porsche 911. Daarom wordt de nieuwe 911 Dakar ook aangeboden met een optioneel "Rally Design Pack", dit ter herinnering aan die iconische auto (een Porsche 953 eigenlijk) die toen die klinkende overwinning behaalde. De Porsche 911 Dakar zal slechts in 2500 exemplaren worden aangeboden.
Wie Dakar zegt weet dat je met een gewone Porsche 911 niet op weg moet. Er is minstens een grotere grondspeling nodig om de keien, bulten en putten te verwerken. Op de 911 Dakar is die 50 mm hoger dan op een 911 Carrera met sportophanging. Het standaard liftsysteem kan de voor- en de achterkant nog eens verhogen met 30 mm. Dit "hoge" niveau is bruikbaar voor off road tot snelheden van 170 km/h. Dat is niet niks. Geraakt men boven die snelheid dan zet de ophanging zich automatisch opnieuw op basisniveau. De banden zijn speciaal door Pirelli ontwikkelde "All Terrain Plus" (245/45 ZR 19 vooraan en 295/40 ZR 20 achteraan). Het brede profielpatroon is 9 mm diep en de versterkte zijkanten en het loopvlak bestaan uit twee karkaslagen. Hierdoor worden de banden wat men noemt "snijvast".
Op motorisch gebied is er natuurlijk de onvergelijkbare 3.0 liter zescilinder boxermotor, op deze Porsche versterkt met twee turbo's, één voor elke cilinderrij, die samen flirten met een maximum vermogen van 353 kW (480 pk). Voor de bestuurder die niet op die hoogtoerige vermogens wil mikken biedt een maximum motorkoppel van 570 Nm ongeziene gezwindheid in het terrein. Voor zover het van belang is haalt de 911 Dakar in 3"4 de 100 km/h en alleen de massieve terreinbanden maken dat de topsnelheid "slechts" 240 km/h. In het echte terrein zijn dit troeven. Bovendien is de snoepmotor gekoppeld aan een acht versnellingsbak en in de standaaruitrusting is er de achterwielbesturing en de antiroltechniek van de 911 GT3. Op het eerste gezicht is het plezantste aan deze krachtpatser dat heel het "laboratorium" met eenvoudige drukknoppen op het stuurwiel kan worden bediend. Het is weer eens een "echte" Porsche. (Walter Rombauts/Foto:Porsche)
VIJFDE GENERATIE TOYOTA PRIUS IS BESTE AANBOD OP HUIDIGE HYBRIDE-PLUGINN MARKT
Toyota brengt dezer dagen de vijfde generatie van de Prius op de markt. De eerste Prius werd gelanceerd in 1997 en bleek direct een succes. De auto heeft een verbrandingsmotor én een elektromotor. Bij vertragingen (negatieve versnellingen) verandert de motor in een generator die een batterij oplaadt dewelke de stroom weer afgeeft langs een elektromotor als de bestuurder dat wil. Dat principe is - geraffineerder - sinds 2014 ook in de Formule 1 te zien. Dus bij zulke auto heeft men geen stekker nodig om de batterij op te laden. Dat doet de motor zelf.
Toyota meende er toch goed aan te doen om naast de "klassieke" Prius-techniek ook een Plug-Inn aan te bieden. Wegens de opgevoerde drang naar elektrificatie wereldwijd. Indien de koper opteert voor deze versie van de Prius dan heeft hij ook zonnecellen op het dak. Die laden de batterij op, ook als de auto niet aan een laadpaal verbonden is. Dat is al een pientere kijk op de zaak.
Veertig jaar geleden experimenteerde Volvo - toen nog niet eigendom van het Chinese Geely - al in het relatieve geheim in het hete Arizona nabij Phoenix (55°C in juni) met dergelijke zonnepanelen op de achtervleugels van sommige Volvo's. Met de bedoeling daarmee alle accessoires te voeden. Elektrisch rijden diende zich toen nog niet zo aan. In ieder geval scoort Toyota andermaal met de Prius waarvan tien miljoen exemplaren zijn verkocht. In Amerika haperde de verkoop even door een ernstig mankement waardoor de wielen van de auto rolden, maar dat is nu uiteraard opgelost. Graag zou ik eeen foto bijvoegen van de nieuwe Prius, maar de Belgische PR-dienst van de grootste autofabrikant ter wereld is niet bij machte deze aan te bieden. (Walter Rombauts)
De 23-jarige Mick Schumacher rijdt in Abu Dhabi zijn laatste F1-race voor het Amerikaanse Haas. De zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher maakte heel wat brokken bij het team van Gunther Steiner en scoorde zogoed als geen resultaten. Nico Hülkenberg is een ervaren F1-coureur die aan 189 GP's deelnam. Hij wordt in 2023 de nummer 2 na de Deen Kevin Magnussen die bij Haas terecht kwam toen de Rus Nikita Mazepin werd bedankt voor zijn diensten na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne. (wr)
GP VAN ABU DHABI KAN NOG VEEL OVERHOOP GOOIEN VOOR SOMMIGE TEAMS
Zondag wordt met de GP van Abu Dhabi het WK F1 afgesloten. Max Verstappen is de wereldkampioen 2022 met Red Bull. Voor de plaats van vice-wereldkampioen moet nog gestreden worden tussen de Monegask Charles Leclerc (Ferrari) en de Mexicaan Sergio Perez (Red Bull). Beiden staan nu gelijk met 290 punten. Mocht Verstappen, zoals zijn team vroeg, zijn ploegmaat de zesde plaats in Brazilië hebben gegund dan stond de verdienstelijke Sergio al tweede. Mocht Carlos Sainz (Ferrari) ploegmaat Charles Leclerc ook die derde plaats hebben gegund, dan stond de Monegask tweede. Maar de Spanjaard hield eraan op het podium te staan. Dus bleef Leclerc vierde en Perez zevende. Egoïsme zite diep geworteld in het DNA van een F1-coureur, het is een noodzakelijk onderdeel van de persoonlijkheid om het ver te brengen in de hoogste klasse van de autosport.
Dat Max Verstappen geen enkele toegeving wou doen, zelfs niet het verzoek van zijn werkgever opvolgen, heeft hem al bakken kritiek opgeleverd. Naar verluidt zou het achteraf, als de woede was bekoeld, allemaal als volwassenen uitgeklaard zijn...? Als Sergio Perez in Abu Dhabi kans maakt op het vice-wereldkampioenschap, dan zou Max hem helpen als dat kan. We zullen zien in welke omstandigheden Charles Leclerc en Sergio Perez zich in de race bevinden om enig zicht te hebben op de realiteit. In ieder geval zijn gevallen bekend waarin de "Nummer 1" van een team een geste doet naar de "Nummer 2". Zoals bijvoorbeeld Juan Manuel Fangio in 1955 zijn nr2, de veel snellere Brit, Stirling Moss met Mercedes voor eigen publiek zijn GP van Engeland in Silverstone liet winnen. Of Michaël Schumacher zijn "slaafse" Rubens Barichello met Ferrari liet winnen in een GP van Oostenrijk.
Tot slot komen we bij Fernando Alonso die in Abu Dhabi afscheid neemt van Alpine en in 2023 als 41-jarige aan de slag gaat bij Aston Martin. Tussen Ocon en Alonso was er vooral een spanning in de sprintrace. Die resulteerde in twee botsingen met elkaar zodat Alpine's belangen in de puntenoogst werden geschaad. Gelukkig finishte zondag de Spanjaard vijfde en de Fransman achtste. Omdat de twee Mc Laren's waren uitgevallen - Ricciardo door aanrijding met Magnussen, Norris door motorpech - heeft Alpine een mooie voorsprong kunnen nemen op de Britse renstal in het wereldkampioenschap van de Constructeurs. Alpine staat op de vierde plaats. Mercedes op de derde, slechts 19 punten achter op Ferrari. Daarmee komen we op de derde inzet in de laatste race van 2022. Het is de hartewens van Toto Wolff om Mercedes tweede te zien eindigen in de stand voor de Constructeurs. Er is een (water-)kans maar alles zal in het werk worden gesteld om dat doel binnen te halen. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
MAX VERSTAPPEN, GROOT AUTOCOUREUR, MAAR KLEINE MENS
In de rijke geschiedenis van Red Bull heeft teambaas Christian Horner nooit een "één-twee" pilotenstand in het wereldkampioenschap mogen kennen. Dit jaar waarin de in Hasselt geboren Max Verstappen record na record brak, had dit er wel ingezeten: 1 Max Verstappen, onbetwistbaar wereldkampioen en 2 Sergio Peréz als meest geschikte ploegmaat. Maar doordat Max Verstappen de teamorders negeerde kon de sportieve en grootmenselijke Mexicaan Sergio Peréz de punten verbonden aan de zesde plaats, niet incasseren. Tot dan had hij altijd op de tweede plaats gestaan in de verschillende voorlopige standen om het wereldkampioenschap.
Doordat hij nu zevende werd in Brazilië en de Monegask vierde, komt Charles Leclerc met 290 punten op gelijke hoogte met de man die dit seizoen twee kroonjuwelen van races won: Monaco en Singapore. Dus ziet Christian Horner uit hoe de GP van Abu Dhabi volgende zondag zal aflopen. Of Peréz voor Leclerc in de eindstand zal geraken. Een één-twee in de eindstand voor het WK van de piloten was een nieuwe diamant op de kroon van Red Bull geweest. Het is spannend om te zien of het in Abu Dhabi nog kan. Volgens Verstappen is de kwestie uitgepraat en zal hij Sergio helpen als de gelegenheid zich voordoet. Insiders weten dat een woord van de familie Verstappen geen waarde heeft. Gelukkig citeert de internationale pers niet de hele familienaam. Steenrijk, neerkijkend op iedereen, maar klein als mens, voelen ze zich verwend in de F1 want die bestaat uit bijna geen andere soort.
Van het gehalte dat Nelson Piquet antwoordde tegen een leraar die voor een liberale krant de F1 volgt. Wie is de beste ? Senna of Gij (Piquet sr) ? De drievoudige wereldkampioen, nu 70, repliceerde direct; "ik natuurlijk, want ik leef nog !" In dezelfde geest stuurde Max Verstappen zijn Red Bull in een gat dat er niet was. Om Hamilton niet door te laten. Formule 1 levert - de uitzonderingen niet te na gesproken - nog wel statistische kampioenen af, maar geen monumenten meer. Remember Abu Dhabi 2021... Mag een geen écht witte, maar wat getaande Brit, niet komende uit de upperclass maar wel uit een achtergestelde Londense wijk, mag die man geen acht keer wereldkampioen worden ? De vraag, het gegeven, scheert ei zo na de grenzen van racisme af. Volgende zondag is er de laatste GP. Die van Abu Dhabi, de race die de F1 voor altijd veranderde. (Walter Rombauts)
GEORGE RUSSELL WINT EERSTE GP, HAMILTON ZORGT VOOR DUBBELSLAG MERCEDES
De vlammen spoten uit het hete asfalt toen polesitter George Russell ook meteen de leiding nam in de GP van Brazilië. Maar de eerste ronde was nog niet voltooid of een gele vlag werd direct omgezet in 8 minuten Safety Car. Ricciardo (Mc Laren) gaf een stoer rijdende Kevin Magnussen (Haas) een "vakkundig" tikje en beide bolides slingerden in het rond. Bij de restart na het verdwijnen van de SC kwam er in de zevende van éénenzeventig ronden een bits duel tussen Hamilton en Max Verstappen. In één van de bliksemsnelle aanvallen die de zevenvoudige wereldkampioen op zijn aartsrivaal zette, tikte Max Verstappen met zijn linker voorwiel even in de rechterzijde van de Mercedes waardoor Lewis Hamilton van de baan werd geduwd. De koersdirectie gaf de regerende wereldkampioen 5" straftijd. Mild voor zo'n giftig maneuver.
Ook Charles Leclerc ging zwaar in de fout maar kon verder zodat er niet alweer een Safety Car moest uitrukken. Hij remonteerde met horten en stoten eervol naar een vierde plaats, na ploegmaat Carlos Sainz wiens Ferrari dit keer helemaal in balans was. Drie ronden voor het einde smeekte de Monegask zijn team om Sainz orders te geven om hem voorbij te laten. "Ieder WK-punt telt", zei hij er nog bij. Carlos Sainz maakte geen aanstalten zijn podiumplaats af te staan voor Leclerc die in het WK-gebeuren graag vice-wereldkampioen zou willen zijn. Nu gaat die eer richting Pérez uit. In de voorlopige stand staan beiden Leclerc en Peréz gelijk met 290 punten. De rangorde is zo opgesteld omdat Leclerc meer GP's won dan Peréz. De volgende en laatste GP in Abu Dhabi zal daar uitsluitsel over geven.
Maar voor deze anekdote richting aankomst zorgde het stilvallen van de Mc Laren van Lando Norris voor nog eens 10 minuten Safety Car. Dat, terwijl de oranje bolide buiten iedere gevarenzone stond. Het duurde 10 minuten eer een takelwagen de bolide had ogepikt... Terwijl waren de aspirant winnaars door de Safety Car weer allemaal dicht achter elkaar komen rijden, zodat bij de herstart op elf ronden van de finish er een nieuwe explosie van inhaalmaneuvers kwam. Maar Russell en Hamilton bleven als raketten vooraan. Sainz reed met zijn zachte rubbers Sergio Pérez héél gemakkelijk voorbij omdat die op mediums reed. Leclerc kon Peréz ook strikken om dezelfde reden. En de Mexicaan die zesde reed moest ploemaat Max Verstappen, die zevende was, voorlaten. George Russell reed ook de snelste ronde zodat hij 25 + 1 WK-punten totaliseert. Lewis Hamilton, die al 103 GP-zeges heeft, kreeg de onderscheiding van "Driver of the Day". Vandaag was dat een eerlijke daad tegenover Sir Lewis. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. George Russell (MercedesW13) 305,939 km in 1 uur 38'34"044 (186,231 km/h gemiddeld)
ESTEBAN OCON - ALPINE - SNELSTE IN FP2 IN INTERLAGOS !
Hoewel de tweede vrije training voor de GP van Brazilië op het eerste gezicht een overbodige zaak zijn, hebben die 60' toch inhoud doordat de coureurs met meer brandstof, dus een iets zwaardere auto, de verschillende bandentypes kunnen proberen om straks in die 24 ronden lange (103,416 km) sprintrace vooral zonder bandenwissel stand te houden. Als de weermaker zich niet moeit, is de uitdaging groot om met de zachtste band de hele race te ronden. Charles Leclerc reed er in ieder geval 22 ronden mee en nu stelt men zich bij Ferrari de vraag of er ook 24 ronden kunnen op worden gerekend.
Want toen de Monegask terug in de pits kwam was er nogal veel slijtage te zien aan de binnenste bandenwangen. Het wordt voor iedereen een gok. Plezierig is het te zien dat weer een "onbekende", de Fransman Esteban Ocon met Alpine die aangedreven wordt door een Renaultbron met 1'14"604 de snelste tijd inpalmde. Zijn teamgenoot Fernando Alonso plaatste zich vierde voor regerend wereldkampioen Max Verstappen. Straks is er de sprintrace die de pole-position bepaalt voor de GP van Brazilië, morgen met de regenmaker als kompleet onbekende meespeler. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
GEORGE RUSSELL - MERCEDES - WINT SPRINTRACE IN SAO PAULO
Iedereen ving de sprintrace aan op zachte banden, behalve Max Verstappen - en waardeloze Latifi -die op mediums tipte omwille van de grotere standtijd van de rubbers. Hij maakte een verkeerde keuze, want nadat de Deen Kevin Magnussen (Haas) iets meer dan een volle ereronde vanuit pole-position aan de leiding reed, begon de Brit George Russell van iedereen brandhout te maken. Verstappen was al over Magnussen gegaan maar kreeg de Mercedes W13 van Russell in het groot te zien in zijn spiegels. Dan was Russell weer naast hem, dan weer net niet ervoor. Een bloedstollend duel speelde zich af tot in de 15de van 24 ronden George Russell voorgoed naar de zege reed. De eerste zege van een Mercedes in 2022, zij het dan in een sprintkoers. Maar die levert George Russell wel de "pole" op morgen voor de GP van Brazilië.
Naast hem staat, op de tweede plaats, die andere Mercedes van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. In een even hoogstaand duel met Max Verstappen haalde de "ouwe rat" de derde plaats binnen. Naar Sainz toerijden kon niet meer, daarvoor was de race te kort. Maar Carlos Sainz die echt tweede werd, heeft een gridstraf van vijf plaatsen, waardoor de twee Mercedessen naast elkaar staan. Dan Max Verstappen en Sergio Pérez en achter hen Charles Leclerc (Ferrari). Terwijl George Russell 8 punten scoort, Max 5, moet vooral worden opgemerkt dat Kevin Magnussen zijn Haas op de 8ste plaats liet finishen en daarmee 1 WK-punt scoort. Fantastisch voor de Deen, voor Haas, het team waar volgend jaar Nico Hülkenberg de te zwakke Mick Schumacher vervangt.
In deze spannende sprintrace gebeurden twee merkwaardige incidenten. Bij Alpine tussen Ocon en Alonso, waarbij de voorvleugel van de auto van de Spanjaard sneuvelde. Ocon liep daarvoor een tijdstraf op van 10" en durft de eerste uren niet meer onder Alonso's ogen komen. Ook verknalde hij ieder WK-punt voor Alpine in het WK-constructeurs. Gelukkig voor het Franse herboren merk pakte Norris er maar 2 bij in de voorlopige stand. Een tweede incident tusssen Stroll en Vettel in hun Aston Martin. De viervoudige wereldkampioen had alle moeite om half rijdend op het gras en de andere helft op het asfalt, niet in de lucht te gaan. Gelukkig rukte Lance Stroll zijn Aston naar rechts en dankte die geweldige vent Vettel met een lakoniek "OK". Morgen staat er dus een beloftevolle GP van Brazilië op de affiche. Mercedes tegen Red Bull en Ferrari. Met Russell tegen Verstappen, leeftijdsgenoten. Daarbij komt het intrigerend gegeven kijken of Mercedes het Steigerend Paard (Ferrari) nog kan inhalen voor het WK van de Constructeurs. Met nog twee GP's te rijden is het verschil tussen beiden maar 36 punten... Over wie er nog van dicht of ver zal komen bij kijken moeten we wellicht informeren bij de regenmaker van Interlagos. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Russell (Mercedes) 8 punten
2. Sainz (Ferrari) 7
3. Hamilton (Mercedes) 6
4. Verstappen (Red Bull) 5
5. Pérez (Red Bull) 4
6. Leclerc (Ferrari) 3
7. Norris (Mc Laren) 2
8. Magnussen (Haas) 1
WK-stand Piloten en Constructeurs NA de sprintrace en VOOR de GP van Brazilië:
REGENMAKER SCHENKT KEVIN MAGNUSSEN MIRACULEUZE POLE VOOR SPRINTRACE !
Door heel de geschiedenis van Interlagos, ten zuiden van het financiële hart van Brazilië, Sao Paulo, heeft de regenmaker tientallen scenario's naar zijn hand gezet die een verrassende inhoud hadden. In 2008 heeft Felipe Massa dat ondervonden toen hij in zijn Ferrari in de stortregens over de meet reed en de speaker hem als wereldkampioen uitriep. Het eigenste moment was in de ondoorzichtige stortregens Lewis Hamilton in zijn Mc Laren-Mercedes de Duitser Timo Glock voorbij gereden en oogstte zo dat ene punt dat hem voor de eerste keer wereldkampioen maakte. Massa geschrapt, Hamilton boven.
Kevin Magnussen (30) heeft zojuist een hemels geschenk gekregen van diezelfde onzichtbare "regenmeister" in de hemel door direct nadat hij met 1'11"674 de eerste plaats had veroverd in de Q3, met nog 8'10" te rijden, regendruppels te strooien over de plaats die door Senna geheiligd is. George Russell groef zichzelf in de grind en lokte een rode vlag uit... Alleman in de pits. Wachtend tot de Mercedes W13 weggetakeld was en de kwalificatie voor de sprintrace van morgen kon hernemen. Zelfs de meest ongelovige staarde naar de hemel en bad. Het baatte niet. Niemand kon nog die chrono van de Deen verbeteren.
Dolblij vlogen Haas-teambaas Gunther Steiner en Kevin Magnussen elkaar in de armen. Max Verstappen start tweede en George Russell derde. Niemand weet of ook morgen de regenmaker een scenario zal verzinnen. Kevin Magnussen, 139 GP's jong, 100 ervan bij Haas, start vanaf "pole" in de sprintrace waarvan de winnaar de pole-position in handen krijgt voor de GP van Brazilië F1 zondag, de voorlaatste race van een bewogen seizoen. (Walter Rombauts)
SERGIO PEREZ - RED BULL - SNELST IN FP1 IN BRAZILIË
In het begin van de eerste vrije trainingen voor de GP van Brazilië schoot Max Verstappen even van de baan zodat iedereen schrok. Valtteri Bottas (Alfa Romeo) maakte er even gretig gebruik van om met 1'13"867 de eerste positie te pakken. Maar terwijl Max Verstappen op bocht 6 en 7 na, met vervelend onderstuur bleef kampen, liet zijn teamgenoot Sergio Perez een setje verse rode rubbers monteren. Kort daarna vlamde hij de Red Bull RB18 naar 1'11"853. Liefst 1"7 sneller dan de Limburger die nu tweevoudig wereldkampioen wordt genoemd.
Dramatisch is dat geenszins want de kwalificaties voor de sprintrace van morgen zaterdag worden straks om 20 uur, onze tijd, gereden en daarin kan het terecht genoemde wonderkind nog alles goedmaken. De "pole" pakken voor de derde sprintrace van 2022. De eerste in Imola en de tweede in Oostenrijk werden gewonnen door...Max Verstappen. Nochtans verklaarde Max gisteren dat hij die sprintraces niet toejuicht, ze zelfs gevaarlijk en overbodig vindt, en dus invloed wil uitoefenen op de beslissing van Liberty Media, eigenaars van de F1 sinds 2017, om volgend jaar liefst zes sprintraces op de kalender in te lassen...
Als wilde wolven gingen Leclerc (Ferrari), Verstappen (Red Bull), Sainz (Ferrari) en Lewis Hamilton (Mercedes) achter de Mexicaan aan jagen. De Monegask geraakte tot op 0"004 van de winnaar van Monte Carlo en Singapore. Max Verstappen hield de derde plaats, en Carlos Sainz heeft een gridstraf van vijf plaatsen omdat hij al de zesde motor van dit seizoen liet monteren. Van Alpine, noch van Mc Laren waren de "boys" vooraan te zien. Ze vechten onderling om die vierde plaats in het WK van de Constructeurs, maar hun resultaten zijn die van een jojo. Onvoorspelbaar wie vierde gaat worden, al bezet Alpine op dit moment die plaats. Wat dat Constructeurskampioenschap betreft, het is een natte droom van Mercedes teamleider Toto Wolff om Ferrari nog die tweede plaats af te pakken in deze laatste twee races. Dus worden Lewis Hamilton en George Russell vooraan verwacht. De zevenvoudige wereldkampioen - eerlijkheidshalve moest het de achtvoudige zijn .... - melde zich in deze FP1 al op de vijfde stek. (Walter Rombauts)
HET RECORD DAT MAX VERSTAPPEN DIT SEIZOEN NIET MEER KAN BREKEN
Met 14 GP's zeges tot nu toe in één seizoen heeft Max Verstappen het record van Michaël Schumacher en Sebastien Vettel gebroken. Mocht hij in de WK-stand, met nog twee races te rijden, nog verder uitlopen zijn achtervolger Sergio Pérez (136 punten nu) en tot over de 155 punten geraken die Sebastien Vettel in 2013 tegenover Alonso sprokkelde, dan is ook dat record van hem. Maar er is één record dat de Red Bull-rijder niet meer kan breken. Dat is het percentage van gewonnen races.
Dat zal - voorlopig - op naam blijven van de Italiaan Alberto Ascari die in 1952 zes van acht GP's won. Eigenaardig genoeg telden de "500 Mijlen van Indianapolis" toen ook mee voor het WK Formule 1. Elf keer is dat gebeurd. In 1952 opende de GP van Zwitserland in Bremgarten op 18 mei het WK 1952. Maar omdat Ascari wiou deelnemen aan de race in Indianapolis die op 30 mei '52 werd gereden, moest hij verstek laten gaan in Zwitserland. Alberto Ascari fnishte éénendertigste in de "500 Mijlen van Indianpolis". Winnaar daar werd de Amerikaan F.Agabashian in een Cummins. De GP van Zwitserland werd gewonnen door Piero Taruffi in een Ferrari.
Toen Ascari terug in Europa aanpikte met de GP van België op 22 juni 1952 in Francorchamps, won hij meteen alle volgende GP's met 6 zeges op acht werd hij met 36 punten wereldkampioen voor Giuseppe Farina (Ferrari). Het reglement weerhield slechts de vier beste resultaten van het seizoen. In die bewuste GP van België werd onze landgenoot Paul Frère met een HWM vijfde en scoorde 2 WK-punten. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
DE GP VAN BRAZILIË KOMT ERAAN, MET CONTROVERSIËLE SPRINTRACE
In 2023 willen de eigenaars van de "nieuwe kermis F1" liefst zes sprintraces doorvoeren in een al overladen kalender. In de GP van Brazilië die vrijdag 11 november aanvangt is er op zaterdag een printrace voorzien die de startgrid van de race in Interlagos zal bepalen. Meer en meer coureurs vinden dit een nutteloze bedoening. Liberty Media krijgt vanuit de "oureursfamilie", maar ook van zwaarfewichten van teambazen een bepaalde oppositie waarmee ze in de nabije toekomst rekening zullen moeten mee houden.
Ze hebben zonet een exploderende show opgevoerd in Las Vegas om de derde GP op Amerikaans grondgebied aan te kondigen voor...18 november 2023, maar ze vergeten daarbij dat én coureurs (Ricciardo o.a.) maar ook anderen dit overladen gedoe beu zijn. Via de Grand Prix Driver's Association (GPDA) en in dialoog met de FIA en Liberty Media zelf, wil "het circus" een winter- en een zomer- onderbreking. De zomerreces was er al, de winteronderbreking zou met Kerstmis moeten ingaan.
Los daarvan hebben coureurs én teams kritiek op de sprintraces. Het zijn niet van de minsten die pruttelen: Max Verstappen, Lando Norris...tot zelfss Lewis Hamilton die zich in concreto aansluit bij Max Verstappen die het luidst de onzin van die 100 km sprintrace beklemtoond. Max verklaart: "Die sprinrace is geen echte race. Als je wat verstand hebt gaat ge niet voluit. Je wil geen brokken maken, want die zouden mogelijk resulteren in een moeilijke GP, de ECHTE race.". Nogmaals, het aantal piloten dat zich bij deze wijze uitspraak aansluit wordt met het uur groter. Lewis Hamilton start zondag in ieder geval als "ereburger van Brazilië", waar hij in 2008 de eerste van zijn zeven titels won. Blijft er nog het nieuws dat Nico Hülkenberg bij Haas Mick Schumacher zou vervangen. De zoon van...wordt gelinkt aan Audi die in 2024 - na de overname Sauber - dan in de Formule 1 zou komen.(wr)
ELEKTRISCH RIJDEN STIJGT, HYBRID POPULAIRDER EN VERBRANDINGMOTOREN NOG STEEDS VOORAAN
In het derde kwartaal van 2022 steeg het aandeel van puur elektrisch rijden aar 11,9% marktaandeel. De hybridewagens komen er echter nog steeds populairder uit met 22,6% van de verkoop, terwijl de ouwe, veroordeelde Otto-Lenoir en Diesel verbrandingsmotoren met 37,8% nog altijd de grootste groep uitmaken. Onder de voor- en tegenstanders van een zo snelle, gedwongen elektrificatie van Europa woedt een felle discussie over voor en tegen.
En wel om de voor de hand liggende reden dat - groene - waterstof steeds meer aan de deur klopt en synthetische "benzine" binnenkort aan de huidige nog rijdende auto's met verbrandingsmotor eveneens een ZERO-uitstoot zal geven aan CO² en voor Diesels zero aan NOx. Meteen dringt de vraag zich op of "de elektrische auo" niet beter zou overgeslagen zijn geweest ? Als de ongemakken van die EV's worden opgeteld plus het reële verbruik in kWh/100 km aangerekend wordt is voor wie van vlotte, flexibele mobiliteit houdt, de keuze snel gemaakt.
Los van het feit dat de aankoop duurder is, er in sommige gebouwen een weigering voor EV's is omwille van brandgevaar enz... Dus in plaats van laadpalen te planten kan men eigenlijk nu al beter werk maken van waterstoftankstations. Want Toyota, Hyundai en andere Mercedessen kunnen nu u al een waterstofauto verkopen. (wr)
Eén van de meest legendarische Ferrari-ingenieurs, Mauro Forghieri is vandaag op 87-jarige leeftijd overleden. Hij was hoofdingenieur van de Scuderia van 1962 tot 1971 en nadien nog van 1973 tot 1984. Hij heeft de grootste namen als John Surtees en Niki Lauda onder zich gekend. In 1987 maakte hij een sprongetje naar Lamborghini onder druk van Lee Iaccoca, toen big boss van het Amerikaanse Chrysler. Vorige week verliet Dietrich Mateschitz van Red Bull de F1-familie. Degenen die de 71-jarige geschiedenis van de hoogste na-oorlogse autodiscipline hebben meegemaakt, zien de "persoonlijkheden" maandelijks uitdunnen. Vroeger tijdens de "Killing Years" door een lijs van verschrikkelijke ongelukken, vandaag gelukkig eerder door ouderdom die veel wijsheid meeneemt.(wr)
STELLANTIS ZEGT JOINT-VENTURE OP MET GAC VOOR BOUW VAN JEEP
Het hing la in de lucht in juli van dit jaar, maar nu heeft ceo Carlos Tavares van Stellantis de knoop doorgehakt. De joint-venture met de Chinese "Guangzhou Automobile Group" (GAC) neemt nu een einde met de bouw van "Jeep" in China. Stellantis dat liefst veertien merken onder zijn vleugels heeft, is ook zinnens Peugeot en Citroën weg te trekken uit China. De groeiende invloed van o.a. Byd en Geely met vele modellen in Europa is één van de redenen om wat terughoudender te zijn. Of Stellantis erin zal slagen alleen vanuit Europa en Amerika auto's in te voeren in China, nu de grootste automarkt ter wereld, is een open vraag. De Chinese- én Arabische invloed in het Westen neemt zienderogen toe. Zojuist hebben de Arabieren de Zwitserse bank "Crédit Suisse" van de ondergang gered, of het Chinese Geely - eigenaar van Volvo - heeft zich voor net geen 10% ingekocht in Aston Martin, maar ook voor evenveel in Mercedes... In het Avondland wordt het zichtbaar vroeger donker. Voor wie niet stekeblind is. (wr)