REGENMAKER SCHENKT KEVIN MAGNUSSEN MIRACULEUZE POLE VOOR SPRINTRACE !
Door heel de geschiedenis van Interlagos, ten zuiden van het financiële hart van Brazilië, Sao Paulo, heeft de regenmaker tientallen scenario's naar zijn hand gezet die een verrassende inhoud hadden. In 2008 heeft Felipe Massa dat ondervonden toen hij in zijn Ferrari in de stortregens over de meet reed en de speaker hem als wereldkampioen uitriep. Het eigenste moment was in de ondoorzichtige stortregens Lewis Hamilton in zijn Mc Laren-Mercedes de Duitser Timo Glock voorbij gereden en oogstte zo dat ene punt dat hem voor de eerste keer wereldkampioen maakte. Massa geschrapt, Hamilton boven.
Kevin Magnussen (30) heeft zojuist een hemels geschenk gekregen van diezelfde onzichtbare "regenmeister" in de hemel door direct nadat hij met 1'11"674 de eerste plaats had veroverd in de Q3, met nog 8'10" te rijden, regendruppels te strooien over de plaats die door Senna geheiligd is. George Russell groef zichzelf in de grind en lokte een rode vlag uit... Alleman in de pits. Wachtend tot de Mercedes W13 weggetakeld was en de kwalificatie voor de sprintrace van morgen kon hernemen. Zelfs de meest ongelovige staarde naar de hemel en bad. Het baatte niet. Niemand kon nog die chrono van de Deen verbeteren.
Dolblij vlogen Haas-teambaas Gunther Steiner en Kevin Magnussen elkaar in de armen. Max Verstappen start tweede en George Russell derde. Niemand weet of ook morgen de regenmaker een scenario zal verzinnen. Kevin Magnussen, 139 GP's jong, 100 ervan bij Haas, start vanaf "pole" in de sprintrace waarvan de winnaar de pole-position in handen krijgt voor de GP van Brazilië F1 zondag, de voorlaatste race van een bewogen seizoen. (Walter Rombauts)
SERGIO PEREZ - RED BULL - SNELST IN FP1 IN BRAZILIË
In het begin van de eerste vrije trainingen voor de GP van Brazilië schoot Max Verstappen even van de baan zodat iedereen schrok. Valtteri Bottas (Alfa Romeo) maakte er even gretig gebruik van om met 1'13"867 de eerste positie te pakken. Maar terwijl Max Verstappen op bocht 6 en 7 na, met vervelend onderstuur bleef kampen, liet zijn teamgenoot Sergio Perez een setje verse rode rubbers monteren. Kort daarna vlamde hij de Red Bull RB18 naar 1'11"853. Liefst 1"7 sneller dan de Limburger die nu tweevoudig wereldkampioen wordt genoemd.
Dramatisch is dat geenszins want de kwalificaties voor de sprintrace van morgen zaterdag worden straks om 20 uur, onze tijd, gereden en daarin kan het terecht genoemde wonderkind nog alles goedmaken. De "pole" pakken voor de derde sprintrace van 2022. De eerste in Imola en de tweede in Oostenrijk werden gewonnen door...Max Verstappen. Nochtans verklaarde Max gisteren dat hij die sprintraces niet toejuicht, ze zelfs gevaarlijk en overbodig vindt, en dus invloed wil uitoefenen op de beslissing van Liberty Media, eigenaars van de F1 sinds 2017, om volgend jaar liefst zes sprintraces op de kalender in te lassen...
Als wilde wolven gingen Leclerc (Ferrari), Verstappen (Red Bull), Sainz (Ferrari) en Lewis Hamilton (Mercedes) achter de Mexicaan aan jagen. De Monegask geraakte tot op 0"004 van de winnaar van Monte Carlo en Singapore. Max Verstappen hield de derde plaats, en Carlos Sainz heeft een gridstraf van vijf plaatsen omdat hij al de zesde motor van dit seizoen liet monteren. Van Alpine, noch van Mc Laren waren de "boys" vooraan te zien. Ze vechten onderling om die vierde plaats in het WK van de Constructeurs, maar hun resultaten zijn die van een jojo. Onvoorspelbaar wie vierde gaat worden, al bezet Alpine op dit moment die plaats. Wat dat Constructeurskampioenschap betreft, het is een natte droom van Mercedes teamleider Toto Wolff om Ferrari nog die tweede plaats af te pakken in deze laatste twee races. Dus worden Lewis Hamilton en George Russell vooraan verwacht. De zevenvoudige wereldkampioen - eerlijkheidshalve moest het de achtvoudige zijn .... - melde zich in deze FP1 al op de vijfde stek. (Walter Rombauts)
HET RECORD DAT MAX VERSTAPPEN DIT SEIZOEN NIET MEER KAN BREKEN
Met 14 GP's zeges tot nu toe in één seizoen heeft Max Verstappen het record van Michaël Schumacher en Sebastien Vettel gebroken. Mocht hij in de WK-stand, met nog twee races te rijden, nog verder uitlopen zijn achtervolger Sergio Pérez (136 punten nu) en tot over de 155 punten geraken die Sebastien Vettel in 2013 tegenover Alonso sprokkelde, dan is ook dat record van hem. Maar er is één record dat de Red Bull-rijder niet meer kan breken. Dat is het percentage van gewonnen races.
Dat zal - voorlopig - op naam blijven van de Italiaan Alberto Ascari die in 1952 zes van acht GP's won. Eigenaardig genoeg telden de "500 Mijlen van Indianapolis" toen ook mee voor het WK Formule 1. Elf keer is dat gebeurd. In 1952 opende de GP van Zwitserland in Bremgarten op 18 mei het WK 1952. Maar omdat Ascari wiou deelnemen aan de race in Indianapolis die op 30 mei '52 werd gereden, moest hij verstek laten gaan in Zwitserland. Alberto Ascari fnishte éénendertigste in de "500 Mijlen van Indianpolis". Winnaar daar werd de Amerikaan F.Agabashian in een Cummins. De GP van Zwitserland werd gewonnen door Piero Taruffi in een Ferrari.
Toen Ascari terug in Europa aanpikte met de GP van België op 22 juni 1952 in Francorchamps, won hij meteen alle volgende GP's met 6 zeges op acht werd hij met 36 punten wereldkampioen voor Giuseppe Farina (Ferrari). Het reglement weerhield slechts de vier beste resultaten van het seizoen. In die bewuste GP van België werd onze landgenoot Paul Frère met een HWM vijfde en scoorde 2 WK-punten. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
DE GP VAN BRAZILIË KOMT ERAAN, MET CONTROVERSIËLE SPRINTRACE
In 2023 willen de eigenaars van de "nieuwe kermis F1" liefst zes sprintraces doorvoeren in een al overladen kalender. In de GP van Brazilië die vrijdag 11 november aanvangt is er op zaterdag een printrace voorzien die de startgrid van de race in Interlagos zal bepalen. Meer en meer coureurs vinden dit een nutteloze bedoening. Liberty Media krijgt vanuit de "oureursfamilie", maar ook van zwaarfewichten van teambazen een bepaalde oppositie waarmee ze in de nabije toekomst rekening zullen moeten mee houden.
Ze hebben zonet een exploderende show opgevoerd in Las Vegas om de derde GP op Amerikaans grondgebied aan te kondigen voor...18 november 2023, maar ze vergeten daarbij dat én coureurs (Ricciardo o.a.) maar ook anderen dit overladen gedoe beu zijn. Via de Grand Prix Driver's Association (GPDA) en in dialoog met de FIA en Liberty Media zelf, wil "het circus" een winter- en een zomer- onderbreking. De zomerreces was er al, de winteronderbreking zou met Kerstmis moeten ingaan.
Los daarvan hebben coureurs én teams kritiek op de sprintraces. Het zijn niet van de minsten die pruttelen: Max Verstappen, Lando Norris...tot zelfss Lewis Hamilton die zich in concreto aansluit bij Max Verstappen die het luidst de onzin van die 100 km sprintrace beklemtoond. Max verklaart: "Die sprinrace is geen echte race. Als je wat verstand hebt gaat ge niet voluit. Je wil geen brokken maken, want die zouden mogelijk resulteren in een moeilijke GP, de ECHTE race.". Nogmaals, het aantal piloten dat zich bij deze wijze uitspraak aansluit wordt met het uur groter. Lewis Hamilton start zondag in ieder geval als "ereburger van Brazilië", waar hij in 2008 de eerste van zijn zeven titels won. Blijft er nog het nieuws dat Nico Hülkenberg bij Haas Mick Schumacher zou vervangen. De zoon van...wordt gelinkt aan Audi die in 2024 - na de overname Sauber - dan in de Formule 1 zou komen.(wr)
ELEKTRISCH RIJDEN STIJGT, HYBRID POPULAIRDER EN VERBRANDINGMOTOREN NOG STEEDS VOORAAN
In het derde kwartaal van 2022 steeg het aandeel van puur elektrisch rijden aar 11,9% marktaandeel. De hybridewagens komen er echter nog steeds populairder uit met 22,6% van de verkoop, terwijl de ouwe, veroordeelde Otto-Lenoir en Diesel verbrandingsmotoren met 37,8% nog altijd de grootste groep uitmaken. Onder de voor- en tegenstanders van een zo snelle, gedwongen elektrificatie van Europa woedt een felle discussie over voor en tegen.
En wel om de voor de hand liggende reden dat - groene - waterstof steeds meer aan de deur klopt en synthetische "benzine" binnenkort aan de huidige nog rijdende auto's met verbrandingsmotor eveneens een ZERO-uitstoot zal geven aan CO² en voor Diesels zero aan NOx. Meteen dringt de vraag zich op of "de elektrische auo" niet beter zou overgeslagen zijn geweest ? Als de ongemakken van die EV's worden opgeteld plus het reële verbruik in kWh/100 km aangerekend wordt is voor wie van vlotte, flexibele mobiliteit houdt, de keuze snel gemaakt.
Los van het feit dat de aankoop duurder is, er in sommige gebouwen een weigering voor EV's is omwille van brandgevaar enz... Dus in plaats van laadpalen te planten kan men eigenlijk nu al beter werk maken van waterstoftankstations. Want Toyota, Hyundai en andere Mercedessen kunnen nu u al een waterstofauto verkopen. (wr)
Eén van de meest legendarische Ferrari-ingenieurs, Mauro Forghieri is vandaag op 87-jarige leeftijd overleden. Hij was hoofdingenieur van de Scuderia van 1962 tot 1971 en nadien nog van 1973 tot 1984. Hij heeft de grootste namen als John Surtees en Niki Lauda onder zich gekend. In 1987 maakte hij een sprongetje naar Lamborghini onder druk van Lee Iaccoca, toen big boss van het Amerikaanse Chrysler. Vorige week verliet Dietrich Mateschitz van Red Bull de F1-familie. Degenen die de 71-jarige geschiedenis van de hoogste na-oorlogse autodiscipline hebben meegemaakt, zien de "persoonlijkheden" maandelijks uitdunnen. Vroeger tijdens de "Killing Years" door een lijs van verschrikkelijke ongelukken, vandaag gelukkig eerder door ouderdom die veel wijsheid meeneemt.(wr)
STELLANTIS ZEGT JOINT-VENTURE OP MET GAC VOOR BOUW VAN JEEP
Het hing la in de lucht in juli van dit jaar, maar nu heeft ceo Carlos Tavares van Stellantis de knoop doorgehakt. De joint-venture met de Chinese "Guangzhou Automobile Group" (GAC) neemt nu een einde met de bouw van "Jeep" in China. Stellantis dat liefst veertien merken onder zijn vleugels heeft, is ook zinnens Peugeot en Citroën weg te trekken uit China. De groeiende invloed van o.a. Byd en Geely met vele modellen in Europa is één van de redenen om wat terughoudender te zijn. Of Stellantis erin zal slagen alleen vanuit Europa en Amerika auto's in te voeren in China, nu de grootste automarkt ter wereld, is een open vraag. De Chinese- én Arabische invloed in het Westen neemt zienderogen toe. Zojuist hebben de Arabieren de Zwitserse bank "Crédit Suisse" van de ondergang gered, of het Chinese Geely - eigenaar van Volvo - heeft zich voor net geen 10% ingekocht in Aston Martin, maar ook voor evenveel in Mercedes... In het Avondland wordt het zichtbaar vroeger donker. Voor wie niet stekeblind is. (wr)
STOFFEL VANDOORNE RESERVERIJDER BIJ ASTON MARTIN IN 2023
De keuze van Aston Martin is op Stoffel Vandoorne gevalllen als reserve- én testrijder voor 2023. Daarmee komt onze landgenootnonieuw in contact met de nu 41-jarige Fernando Alonso die aan de zijde van Lance Stroll het WK rijdt. Aston Martin, ovreind gehouden door Arabisch, Chinees (Geely- eigenaar van o.a. Volvo) en Duits kapitaal, hoopt met Alonso veel ervaring maar wellicht ook veel agressiviteit binnen de halen. Toen Stoffel Vandoorne met de Spanjaard bij Mc Laren reed was hij de enige van de twee die een WK-punt voor de legendarisce renstal kon behalen. Hij kreeg er stank voor dank voor... Vorig jaar werd de West-Vlaming wel wereldkampioen in de Formula E met Mercedes. In 2023 combineert hij dus de elektrische éénzitters met testwerk voor Aston Martin. (wr)
VERSTAPPEN KLOPT SCHUMACHERS RECORD MET 14DE SEIZOENZEGE IN MEXICO
Max Verstappen reed van start tot finish aan de leiding in de GP van Mexico. Lewis Hamilton vergiste zich voor de derde keer op rij om voor hard's te kiezen. Het kwam hem andermaal niet goed uit.
MAX VERSTAPPEN VESTIGT NIEUW SEIZOENSRECORD MET 14de ZEGE IN MEXICO
Met een nieuwe dominante overwinning in de GP van Mexico verbetert de Hassaeltse F1 coureur het record van Michaël Schumachet om in één seizoen 14 GP' te behalen. De Limburger reed van start tot finish aan de leiding en zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton vergiste zich andermaal in de harde bandenkeuze..
RUSSEL - MERCEDES - SNELSTE VOOR HAMILTON IN FP3 IN MEXICO
Terwijl alle teams de straf van Red Bull voor het overschrijden van het budgetplafond een "lachertje" vinden, roert er ook wat rond die zwarte vlag met die oranjebol in het midden. Die dient om een coureur ervan te verwittigen dat hij met een onveilige auto rond rijdt en die de volgende ronde in de pits moet laten herstellen of opgeven. Bij de loshangende spiegel aan Alonso's Alpine is die vlag niet gezwaaid, waardoor Haas klacht ingediend heeft. De Spanjaard kreeg 30" straftijd die nadien zijn ingetrokken. Dat kwam omdat in eerdere races de vlag wél werd gezwaaid voor ietwat mindere defecte attributen...Ander nieuws is ook dat de Nederlander Nick De Vries in Abu Dhabi zijn F1-testdebuut zal maken bij Alpha Tauri.
De derde vrije oefeningen zijn gedomineerd door de Mercedessen van George Russel en Lewis Hamilton. Max Verstappen werd derde. Mick Schumacher stal met de Haas andermaal de show door met een spin kortstondig een gele vlag uit te lokken. Sergio Pérez rijdt voor eigen publiek en wordt als het ware in de Autodromo Hermanos Rodriguez door tienduizende juichkreten naar voor geschreeuwd. Of de Mexicaan zondag zijn thuis-GP zal winnen is een andere vraag. Mogelijk geeft hij er straks in de kwalificaties om de "pole" er een eerste aanduiding naar. Daarbij niet vergeten dat dit keer Mercedes met zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton en "de zoon van de Bliksemgod", George Russell hun visitekaartje hebben afgegeven. (Walter Rombauts)
GEORGE RUSSEL - MERCEDES - SNELST IN DOOR PIRELLI OPGELEGDE F2 IN MEXICO
Het is natuurlijk plezant voor Mercedes zich bovenaan de tweede vrije oefeningen te zien. Maar de de hele tweede Free Practiec 2 stond onder Pirelli-regie, om niet het woord "dominantie" te gebruiken. De Italiaanse banden gigant wilde, geheel door haar eigen opgelegde, programma de "nuances" leggen tussen de nu zachte "C3" om snelle tijden te zetten, maar over korte race-afstand. Ze voegden er nog een "C4" nuance voor 1923 aan toe. Dus als dit wordt goedgekeurd wordt de bandenstrategie volgend seizoen nog moeilijker... In FP2 zorgde Charles Leclerc - Ferrari - voor een spectaculaire crash die 12' minuten rijtijd koste. Naar het einde toe van de saaie sessie blokkeerde ook Zhou in het stadium en die eerste gele en dan rode vlag gaf de Amerikaanse koersdirectie nog eens de toelating het einde te vervroegen. Morgen is er de FP3 en de Kwalificaties.
De Spanjaard Carlos Sainz heeft in zijn Ferrari in 1'20"707 de snelste tijd gereden. Staks is er de FP2. Door de Nieuw-Zeelander Lawson wiens Haas blokkeerde in het Stadion lokte Rode vlag uit waardoor de FP1 twee minuten van de FP1 in racetijd zag afgepitst. Ziets zal de Amerikaanse eigenaars van de F1 het minste van hun zorg wezen.
Gelegen op 2240 meter boven de zeespiegel iin Mexico City mogen de teams zich gelukkig prijzen dat er een fikse turbo mee de verbrandingskamers vult. Anders zouden ze heel wat van hun 750 kW/1000 pk in de motor (ICE + EM) samen verliezen. Nu is ook hier weer Max Verstappen faboriet en in het geval hij wint dan verbreekt hij met veertien zege's het record van Michaël Schumacher. Dat is dan het hoogste aantal GP-zege's dat in één seizoen is behaald. Uiteraard gaat de strijd om de vierde plaats bij de constructeurs voort met Alpine (144 punten) en Mc Laren (138). Zondag kijken.
De 81-jarige Derek Bell is samen met Jochen Mass, Bernd Schneider en Hans Joachim-Stück hét aandachtspunt in Leipzig waar 40 jaar Porsche 956 en 962 wordt herdacht. Het zijn wellicht de meest succesvolle groep-C renwagens uit de geschiedenis. Derek Bell won met Jacky Ickx tweemaal de "24 Uren van Le Mans" In 1981 en 1982.
SAINZ - FERRARI - HAALT DERDE POLE BINNEN IN AUSTIN
De kwalificaties:
1. Carlos Sainz (Ferrari) 1'34"356
2. Charles Leclerc (Ferrari) 1'34"421 + 10 plaatsen startgrid omwille van gewijzigde motor
3. Max Verstappen (Red Bull) 1'34"448
4. Sergio Pérez (Red Bull) 1'34"645
5. Lewis Hamilton ( MercedesW13) 1'34"947
Alonso kreeg ook een gridstraf van - 5 plaatsen, de FIA is wereldkampioen in straffen en boetes. Zou hun nazi-verleden (het Vichy-regime-Balestre) nog altijd duren...
DIETRICH MATESCHITZ, BEDENKER VAN RED BULL ENERGIE-DRANKJE OVERLEDEN
Een kwart eeuw geleden maakte ik kennis met een "Red Bull"-energiedrankje aan de oevers van de Donau in Budapest. In mijn gezelschap kon Nico Van Hee, een héél toffe en plichtsgetrouwe journalist van het toen échte "Laatste Nieuws" het wel smaken. En naar de voorbije kwarteeuw is gebleken iedereen. Hij was een Oostenrijker, autosportliefhebber, tot op het bot. Hij hernieuwde De GP van Oostenrijk op zijn Spielberg, het Red Bull-circuit in Oostenrijk. Zijn Red Bull-team, met alle grote heren als Vettel, Christan Horner, Marc Webber, zéér bijzonder Max Verstappen en vooral de familie Verstappen-Kumpen, Sergio Pérez, Adrian Newey en teambaas Christian Horner en Helmut Marko, is een bijzondere groep geworden in de top avn de Formule 1
Mijn bescheiden "deelname" in het verlies van deze Grote 78-jarige Reus is in het wereldtoneel nog geen nanomoment waard. In feite zou ik een eeuwige "innige deelneming" willen uiten omdat hij behoort tot de mensen die de autosport op weergaloze wijze hebben gediend. Bertrand Gachot, de Luxemburgse Belg heeft hem nagedaan. Met het energiedrankje "Hype". Bertrand behaalde niet de status van Dietrich Mateschitz, maar als hij het kopje komt te leggen zoals iedereen, laat hij prachtige luxejachten na in Marbella. Waar niks mis mee is. Op voorwaarde dat je d'r in je leven iets voor hebt gedaan. Dat moeten we vandaag in de grootste nederigheid toeschrijven aan Dietrich Mateschitz. Een monument. (wr)
LECLERC - FERRARI - ONWEZENLIJK SNELSTE IN FP2 IN AUSTIN DOOR...PIRELLI
Vroeger, toen een GP nog een heroïsche betekenis had en de doden en de gewonden eerder werden geteld dan nu de gridstraffen omdat motoren worden gewisseld, was een coureur een persoonlijkheid. Ik ga u de lijst van de "Killing Years" besparen maar kan het niet laten dat de hele FP2 in het teken stond van de - veilige - Pirellibanden - voor 2023. Daarom staat bijvoorbeeld een Mick Schumacher met de vijfde snelste tijd. Terwijl hij Haas alleen maar miljoenen aan vernieling heeft gekost. Omdat Papa natuurlijk Michaël heette...Om geen enkele andere reden. Maar vroeger was de elite er ook. Maar zonder die belachelijke show-allures van vandaag. Charles Leclerc in zijn Ferrari was de snelste. Wonderbaarlijk genoeg sloeg de ook al aftandse Daniël Ricciardo erin van via Mc Laren een Mercedes-motor binnen de eerste vijf te wringen. Wat gridstraffen betreft, Pérez en Zhou hebben er elk vijf plaatsen achteruit opzitten wegens motorwissel.
De FIA heeft een voorstel tot bestraffing gedaan aan Red Bull. Een soort "dading" zouden wij in de Belgische rechtspraak zeggen omwille van een wederzijds onoplosbaar conflict. Benieuwd wat er uit komt. Technisch is de F1 verloren domein, het showgedeelte heeft de bovenhand. Dat zie je zeker aan die Belg die zich Nederlander noemt en uit de familie Verstappen-Kumpen komt. Enige nederigheid zou passen. Maar Max Verstappen is vandaag de beste autocoureur. Vergelijkbaar al met Senna als mens ? Hun leven is zwaar, vol verplichtingen, moeilijk om luxe te torsen. Maar stel dat je dat kan, vooral jezelf overwinnen, dan pas keren we weer naar de GROTE elite, waar ook zonde en ontucht was, maar gentlemens-agreement niet met een contract maar met een stevige handdruk beklonken waren. Morgen is er de FP3 en de kwalificatie voor de pole. Dat de corrupste mogen winnen ! Red Bull ? (wr)
Omdat de nieuwsgaring en persoonlijke vrije meningsuiting op dit Seniorenblog niet meer van tel is, stop ik Walter Rombauts, na 13 jaar te hebben mogen genieten van de genialiteit van Pascal Vyncke met hier nog berichten te plaatsen. Ik ga rust nemen en laten voor wat de wereld ervan heeft gemaakt. Dank aan alle mogelijke uiteenlopende bezoekers/bezoeksters/genderbepalende- voor mogelijke belangstelling. Ik wens IEDEREEN het allerbeste toe en "let it be" in mooi Vlaams gezegd. U zal mij dus gewoonweg in de "ranking" - ook puur Vlaams of Nederlands - zien verdwijnen. Dit Seniorenblog heeft geen eerlijke telling, laat staan enige communicatie mogelijkheid. Walter's Auto Cahiers zijn bij deze dichtgeklapt en opgeborgen. (Walter Rombauts)