Nico Hülkenberg zal de eer hebben om op donderdag als eerste het "Bahrein International Circuit" in Sakhir op te rijden. Haas is het eerste team sat aan de testen begint. Door een kapitaals-injectie kan het team nu stilaan richting plafondbudget werken (145.000.000 dollar) en daarmee gunstiger op de startgrid staan. Met de Deen Kevin Magnussen en de Duitser Nico Hülkenberg beschikt teambaas Guenther Steiner nu over twee ervaren échte autocoureurs. Enige nadeel is net als bij Fernando Alonso dat er wegens de jaren een héél lichte sleet op zit. Maar hun vakmanschap kan dat grotendeels wegvlakken. (wr)
ALS ANDRETTI MET CADILLAC IN F1 KOMT IS DAT MET RENAULT-MOTOREN
Als Andretti-Racing erin slaagt om samen met General Motors de huidige weerstand van de F1 te overwinnen en in 2026 aan de start te staan, dan zal die "luxueuze" slee worden aangedreven door Renaultmotoren. Momenteel is de verdeeldheid over de komst van een elfde team groot. Maar gezien Audi in 2024 ook al een feit is en Porsche zeker een terugkomst vindt in de koningsklasse van de autosport, zal de FOM en de FIA toch een oplossing moeten vinden. Met natuurlijk F1-eigenaar Liberty Media als hoogste rechter.
GM wil Cadillac terug groots maken in Europa. In de F1 zijn, in Le Mans meedoen en terug de glitterwagen van weleer worden. Als men bedenkt dat de oerwortel van dit alles van een zekere Mario Andretti komt die in 1978 wereldkampioen met Lotus-Ford werd, is de aandrang duidelijk. De familie is in de hele autosportwereld, Indy en alle andere disciplines opgegroeid met ginseng als basisbrandstof, gemengd met ethanol, benzine en vooral die doorzettingsdrang. En daar dan nog eens GM laten aan pushen... Alle weerstand van welk team dan ook is vruchteloos. Bureaucratie verliest het van daadkracht. (wr)
ALPINE GEBRUIKT DE ROZE A523 IN DE NACHTRACES ZOALS IN BAHREIN
Voor twintig van de drieëntwintig races heeft Alpine een roze, bijna nijlpaaardhuid, schildering in petto. Zo zal in de eerste GP in Bahrein de hieronder afgebeelde bolide worden gebruikt. Voor sponsor BTW zal dit meer zichtbaarheid geven onder het kunstlicht.(wr)
ALPINE STELT ALS LAATSTE DE BTW A523 VOOR MET GASLY EN OCON ALS FRANSE PILOTEN
CEO Luca de Meo van de Renaultgroep en Laurent Rossi als CEO van Alpine hebben deze avond de nieuwe BTW Alpine A523 aan de wereld voorgesteld. Dat gebeurde uiteraard in het bijzijn van de twee Franse coureurs, beiden opgegroeid in Normandië, Esteban Ocon en Pierre Gasly die overkwam van Alpha Tauri. Pierre Gasly vervangt de Spanjaard Fernando Alonso die naar Aston Martin is gaan rijden in de plaats van Vettel die op "pensioen" is. Als resereverijder is Jack Doohan aangetrokken, een crack uit de Formule 2 die daarin zijn tweede seizoen rijdt.
Alpine behaalde in 2022 de vierde plaats in het WK voor Constructeurs. De nieuwe A523 is in concreto een evolutie van de A522 waarmee teambaas Otmar Szafnauer zal trachten verder door te dringen in het selecte groepje van drie, zijnde Ferrari, Mercedes en Red Bull. Het team is gebaseerd in het UK, met name Enstone, maar voor de 1,6 liter V6 Turbo Hybrid is het nog steeds Viry-Châtillon die de dienst uitmaakt voor zowel het mechanische als elektronische gedeelte van de krachtbron.
Alpine heeft net als de andere negen teams meegedaan aan de filmdag in Silverstone vorige maandag maar ziet toch eerder uit naar de eerste vrije trainingen op 3 maart 2023 voor de GP van Bahrein. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
LEWIS HAMILTON ZAL FIA-VERBOD OP VRIJE MENINGS-UITING NEGEREN.
Er was al "hommeles" tijdens de GP van Saoedi Arabië eind vorig jaar rond "mensenrechten", en nu heeft de FIA, voorgezeten door President Mohammed Ben Sulayem, uitgevaardigd dat een piloot pas zijn mening, mogelijke kritiek ook, pas mag uiten als hij een door de FIA een geschreven toelating daarvoor heeft. Lewis Hamilton heeft al laten weten dit naast zich neer te leggen, en ook F1-directeur Stefano Domenicali is de mening toegedaan dat de F1 zich niet laat muilkorven. Een duidelijke cultuurbotsing door het verhuizen van de F1 uit Europa naar Arabië en Azië. (wr)
ALPINE STELT ACHT NIEUWE LEDEN VAN ZIJN ALPINE-ACADEMY VOOR
Voor 2023 heeft het herboren Franse merk Alpine acht nieuwe leden voorgesteld van zijn "Academy". Hieronder geef ik ze, samen met de discipline waarin ze uitkomen:
Jack Doohan, FIA Formula 2 Championship, Virtuosi Racing (tweede jaar in de discipline)
Viktor Martins, FIA Formula 2 Championship, ART Grand Prix (eerste jaar)
Nikola Tsolov, FIA Formula 3 Championship, ART Grand Prix (eerste jaar)
Gabriele Mini, FIA Formula 3 Championship, Hitech Grand Prix (eerste jaar)
Matheus Ferreira, Italian Formula 4 Championship, Van Amersfoort Racing (eerste jaar)
Abbi Pulling, F1 Academy (eerste jaar)
Aiden Neate
Kean Nakamura, European Karting, Kart Republic (tweede jaar)
Voor het wereldkampioenschap F1 dat op 5 maart met de GP van Bahrein begint zijn het natuurlijk de "afgestudeerden" Esteban Ocon en Pierre Gasly die met de Alpine naar de voorste linies zullen dingen. In de wandelgangen hoort men veel speculaties. Die..en die... hebben het meeste vermogen. Globaal zullen de maximum vermogens allemaal (ICE + Elektrisch gedeelte) nauw rond 750 kW (1000 pk) liggen. Daar is een simpele reden voor. Het zijn nog allemaal "dezelfde" 1,6 liter V6 Turbo Hybrid interne verbrandingsmotoren die door alle teams worden gebruikt. Als "dezelfde" tussen aanhalingstekens staat, kom dat omdat sommige pientere ingenieurs op kleine details wat winst kunnen boeken, maar altijd gebonden blijven aan diezelfde - volgens Europa - museum bestemde motorconfiguratie. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
LAWRENCE STROLL WIL ASTON MARTIN IN KOP VAN MIDDENVELD ZIEN IN 2023
Lawrence Stroll, eigenaar van Aston Martin en vader van coureur Lance Stroll, wil de Aston Martin AMR23 als de "best of the rest" zien rijden in het nieuwe F1 Wereldkampioenschap 2023. Denkend aan de gevestigde waarden van vorig jaar is dat achter Red Bull, Mercedes, Mc Laren, Alpine en Ferrari. Dat is een bescheiden ambitie, gezien tegenover de gigantische investeringen die zijn gedaan om de auto voor 90% nieuw te krijgen. Daar bovenop komt nog eens de aanwezigheid van de 41-jarige Spanjaard Fernando Alonso die onomwonden beweert dat hij pas in 2024 een GP zal winnen voor het prestigieuze merk...
Fernando Alonso is wereldkampioen geworden - met Renault - in 2005 en 2006 en won twee keer de "24 Uren van Le Mans" met Toyota. Lawrence Stroll verwacht veel van de Spanjaard maar door diens eigen uitspraak over een eerste zege pas in 2024 wordt de glans al wat getemperd. Nochtans is topingenieur Dan Fallows niet voor niets overgekocht van Red Bull om die Aston Martin vooraan te laten tuffen. Ter herinnering, Fernando Alonso vervangt bij Aston Martin viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. (Walter Rombauts)
DOOR DE EV-PRODUCTIE ZAL FORD 3600 WERKNEMERS ONTSLAAN
Vooral de fabriek van Ford in Keulen zal het grootste slachtoffer worden van een ontslagronde die gepland is en drie jaar zal in beslag nemen. 3600 werknemers moeten afvloeien. De achterliggende reden is dat Ford vanaf 2035 geen auto's met verbrandingsmotoren meer zal produceren en de assemblage van een EV (Electric Vehicle" eenvoudiger is en minder gekwalificeerd personeel vraagt. Ook de vestigingen in het Verenigd Koninkrijk zullen deze ontslagronde aanvoelen. Met dank aan Europa dat niet inzet op synthetische brandstof of waterstof, maar voor armoede gaat zorgen door een onbesuisde elektrificatie door te duwen. Vooral ten koste van de particuliere autobezitter. (wr)
SPANNINGEN TUSSEN DE F1 EN FIA LEIDEN AANDACHT AF VAN EERSTE GP
Op 3 maart a.s zijn er de eerste vrije oefeningen om de GP van Bahrein. Op zondag 5 maart is de eerste van 23 races in 2023 een feit. De nieuwe voorzitter van de FIA, Mohammed Ben Sulayem heeft na wat geredetwist met F1-eigenaar Liberty Media, wat afstand genomen van "de dagelijkse gang van zaken" en laat de FOM (Formule One Management) en de F1 wat meer vrijheid van meningsuiting. Want die bleek volgens de berichtgeving een lichte cultuurbotsing te geven sinds Saoedi-Arabië 20 miljard bood aan Liberty Media om eigenaar te worden van de F1. De Arabische en Aziatische invloed, in wat in het Westen nog altijd de "Koninginne-klasse" van de autosport heet, wordt tastbaar én zichtbaar.
Zo is er een grote participatie van Arabisch kapitaal in Aston Martin gestopt. Merkwaardig genoeg heeft de Chinese autobouwer Geely (eigenaar van Volvo) ook 10% aandelen in datzelfde Aston Martin, net als Mercedes die niet alleen de motorleverancier is, maar daarenboven ook een financiële vinger in de pap heeft... Zo hangen de tien teams ondereen af van handel en wandel van geldschieters. Guenther Steiner van Haas ziet ook geen heil in de komst van een elfde team (Andretti-Cadillac), net zo min als Audi of Porsche van de VW-groep. "Het wordt steeds ingewikkelder en het nu bekomen broze evenwicht kan door de minste hapering in de economie worden verbroken".
Vandaag heeft de Europese Commissie de doodstraf uitgesproken over de interne verbrandingsmotoren. Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe auto's meer worden verkocht met een "Intern Combustion Engine - ICE). Niet met diesel, niet met benzine. Red Bull is bezig zijn eigen ICE-motoren te fabriceren om die in 2026, met de elektronische hulp van Ford, in te zetten als het nieuwe motorreglement van kracht is. Tegen dat tijdstip moeten die motoren op synthetische brandstof draaien om een "groen" karakter te hebben. Porsche staat daar in haar fabriek Chili al héél ver mee. Daarnaast is échte groene waterstof tegen die tijd ook voorhanden. Wat maakt dat de dames en heren van de Europese Commisssie zich tegen dan zullen moeten afvragen wat erop tegen is om een ICE op groene waterstof te laten draaien met uitstoot ZERO. Pezenwevers beweren dat ook dan nog buiten de waterdamp er een microscopische vervuilende restant nog zou worden uitgestoten.
Europa gaat nu tot 2035 de automobilist verder pesten met de Milieunorm "7". Daarin gaat de hypocrisie gelukkig niet ver genoeg om te ontkennen dat er ook regels komen voor elektrische auto's. Gezien die door hun batterij alleen al, zwaar wegen geven de banden en het remmaneuver meer fijnstof af dan een klassieke auto met verbrandingsmotor. Ondertussen vliegen bommen rond de hoofden van onschuldige burgers, worden satellieten gelanceerd als volgelpikpijltjes, tanks rijden rond, vliegtuigen en gigantische schepen stoten evengoed milieuvervuiling uit. Maar neen, de simpele auto heeft het gedaan.
Sociaal gezien evolueren we naar een wereld waarin de gewone mens geen auto meer zal bezitten. Wegens te duur en te ingewikkeld. AI wordt ronduit een gevaar. Maar in de autosport heeft het al zijn plaats veroverd. Technisch dan, want de topcoureurs ondereen voelen nog altijd graag wat cash in hun zak. Of cryptomunten. De wereld behoort aan een nieuwe mensheid, op het eerste gezicht niet menselijker. Nostalgisch koppel ik daar een foto aan uit 2007 van een Peugeot iOn die die dezelfde is als de Mitisbishi iMiEV. De elektrificatie leek toen "nür spielerei". (Walter Rombauts/Foto:wr)