RED BULL EN PORSCHE BETEKENT NIET DAT PORSCHE ZELF IN DE F1 KOMT
In de wandelgangen waait het nieuws dat Red Bull in gesprek is over een motor voor 2022 met Porsche. Als Honda is vertrokken is dat geen uitsluitsel. Maar het betekent niet dat het merk uit Weissach zelf in de F1 komt. Als motorleverancier is Porsche er al wel vaak in geweest. En héél lang geleden ook met eigen wagens zoals die 718 waarmee Stirling Moss de GP van Syracuse won, of Joachim Bonnier met een F2 de GP van Brussel won in 1962. Maar gezien tegen 2025 nieuwe F1-motoren de huidige 1,6 liter V6 Turbo-Hybrid moeten vervangen is niets onmogelijk. Porsche, los van het product, maar als R & D heeft al veel wonderen gedaan. (wr)
CHINESE AUTO'S NIET BEGEERLIJK MAAR WEL INDRINGEND OP BELGISCHE MARKT
De kwaliteitskrant De Tijd meldde vorige dinsdag via de gouden pen van Lukas Vanacker dat drie Chinese merken de Belgische markt op rollen. Niet oprollen, zover is het nog niet en zover zal het hopelijk ook nooit komen. Maar BAIC, JAC en DFSK zijn vanaf nu een feit op ons grondgebied. Daarbij mogen we niet vergeten dat er ook nog Geely is dat al lang eigenaar van Volvo is. Over de Chinese invloed in de wereldauto-industrie kunnen boeken worden volgeschreven. Op zich kan er met de "Chinese-Connection" niets mis zijn ware het niet dat er een gigantisch geopolitiek spelletje aan vast hangt. Nu elektrische auto's aan een bescheiden opmars bezig zijn is er grote nood aan de zeldzame aardmetalen. Volgens wetenschappers bezit China daarvan meer dan 90% op de wereld. Het is dus zaaks goed te staan met de Chinezen want als je je vijand niet kan verslaan, vervoeg hem dan.
VW vrijt met JAC, Mercedes met BAIC en Dongfeng bezit...12% van de PSA-groep. U weet wel, Peugeot, Citroën en Opel, die onlangs Fiat-Chrysler overnamen om de "grootste te worden in de wereld". In die hele gigantische mallemolen lijkt Tesla van Elon Musk de meest zelfstandige te zijn. Hij betrekt zijn batterijen van Panasonic, van LG Chem in Zuid-Korea en van CATL in China, maar wil nu goedkopere batterijen fabriceren zodat hij zijn Tesla's prijziger kan maken. De jacht voor de betaalbare kompleet elektrische auto is door de fabrikanten ingezet. Het Franse Renault heeft in die richting met de ZOE al jaren een pioniersrol ingevuld. Maar Elon Musk, gek en geniaal, is nu zelf een lithiummijn begonnen. Om de Chinese dreiging van eigen volk eerst af te wenden. Vooral Panasonic wil kobalt uit de batterijen halen, omdat deze grondstof vaak uit onstabiele regio's in Congo komt.
Geweldige confrontaties staan de autowereld te wachten. De nieuwe Belgische regering, bestaande uit een gezelschap van technisch onwetenden, meent tegen 2026 in alle auto's een elektrische te zien. Dat is om over de grond te rollen van het lachen. Want ondertussen hebben Mercedes, Hyundai en BMW al auto's die op waterstof kunnen rijden. Alleen weet de koper niet waar te tanken. De volgende edities van de 24 Uren van Le Mans zullen in het teken staan van de opmars van waterstof. Auto's met brandstofcel zijn al beschikbaar en het Koreaanse Hyundai is daarin minstens mee toonaangevend.
Volgens drievoudig winnaar van de grootste industriële autoconfrontatie die de etmaalrace is, André Lotterer, zal het nog 10 jaar duren eer een waterstofauto in La Sarthe kan winnen. Aan die watersof is overigens nog een voorwaarde verbonden: ze moet groen zijn. Afkomstig van wind-, zon- en waterslagenergie. Anders zijn ook weer verkeerd bezig. Ook China zal zich op dat gebied laten gelden. Eerst op hun gigantische thuismarkt, dan in de hele wereld zoals destijds de Japanners. Alleen in Amerika zullen ze wat strubbelingen ondervinden als Donald Trump zou herverkozen worden. Wedden dat hij ze virusauto's of coronawagens zal noemen ? (Walter Rombauts/Foto-inzet: Hyundai's brandstofcel)
POLE BEHALEN VERLIEST INTRINSIEKE WAARDE DOOR KERMISGEHALTE IN F1
Omzeggens iedere race is er al in de eerste bocht, zoniet, dan toch in de eerste ronde een gele vlag, vaak direct vergezeld van een Safety Car. Te vaak wordt ook snel een rode vlag gegeven. Die lichtzinnigheid van de koersdirectie en de hen omringende "stewards" (meestal ex-F1-piloten) maken dat de polesitter minder en minder kan profiteren van zijn uitgangspositie. Statistisch blijft de pole natuurlijk aantrekkelijk. Maar ook bij onbeduidende incidenten tijdens de race wordt te snel de al dan niet virtuele of fysieke Safety Car buitengehaald en komt het veld weer achter de leider te rijden. Indystijl.
Nu de Amerikanen heer en meester zijn over de vroegere historische Formule 1 zal dit niet meer veranderen. Met als gevolg dat een wereldtitel niet meer de echte waarde zal hebben van de vroeger behaalde. Dat de Fin Mika Salo zetelde als steward en Valtteri Bottas favoriseerde door Lewis Hamilton een betwistbare en inderdaad belachelijke straf te geven is in deze context van de "Nieuwe Formule 1" niet verkwikkend. Wat de zesvoudige wereldkampioen aan capriolen uithaalde was vreeemd. In het sportreglement staat echter nergens een verbod daaromtrent. Licht pestgedrag naar Lewis toe is merkbaar.
Hij overdrijft met zijn "Black Lives Matter" en mag zichzelf niet "zwart" noemen, want dat is hij niet. Een zongewende Braziliaan oogt soms donkerder. Zijn verdediging tegen racisme is eerbaar. Maar het moet dan ook in beide richtingen gaan...Ooit was ik verbijsterd dat "die van Antwerpen die van de Limburg niet konden luchten en omgedraaid..." Ik ben geen van beide. Maar ook op lokaal gemeentelijk vlak ziet men die "kleine Luyden" met dergelijke mentaliteit. Absolute objectiviteit is onbestaande. Nergens.
Vanaf het ogenblik dat twee, eerder elkaar nooit geziene mensen, elkaar ontmoeten is er een spanningsveld. Vijf seconden later voelen ze elkaar al dan niet aan. In de F1 komt daar nog eens het "spanningsgeld" bovenop. Ongelooflijke belangen zoals het voorstel dat nieuwkomers vanaf 2021 $200.000 aan de bestaande teams zouden moeten betalen als verzekering dat ze wel degelijk zullen aantreden. In het voorbije decennia zijn er inderdaad teams die zich opmaakten om in het WK F1 toe te treden, maar finaal spoken bleven. Tot eind dit seizoen zal het overigens sowieso blijven spoken in de F1. Maar Lewis zal wel zeven keer wereldkampioen zijn, net als Michaël Schumacher. (Walter Rombauts)
MICK SCHUMACHER RIJDT FP1 IN GP VAN DE EIFEL MET ALFA ROMEO
Ferrari heeft beslist dat Mick Schumacher tijdens de eerste vrije trainingen van de GP van de Eifel F1 op de Nürburgring een Alfa Romeo C39 zal besturen. Daarmee is de zoon van de zevenvoudige wereldkampioen Michaël Schumacher wellicht het pad op gegaan naar een deelname in de koningsklasse in 2021. Het feit dat zijn felste concurrent in de huidige F2, Callum IIott diezelfde dag een Haas-Ferrari rijdt, zal volgend jaar niet hypothekeren. De naam en de achterban zijn sterker dan alle andere mogelijke tegen-argumenten. Robert Shwartzman, ook een nieuweling zal moeten wachten tot Abu Dahbi, maar mag evengoed als zijn twee andere rivalen op het circuit van Fiorano met een Ferrari uit 2018rondsnorren. Dit in het kader van de Ferrari Drivers Academy. Hoeft het erbij gezegd dat Mick Schumacher daar al lid van is toen hij nog Formule 4 reed....? (wr)