CHINESE AUTO'S NIET BEGEERLIJK MAAR WEL INDRINGEND OP BELGISCHE MARKT
De kwaliteitskrant De Tijd meldde vorige dinsdag via de gouden pen van Lukas Vanacker dat drie Chinese merken de Belgische markt op rollen. Niet oprollen, zover is het nog niet en zover zal het hopelijk ook nooit komen. Maar BAIC, JAC en DFSK zijn vanaf nu een feit op ons grondgebied. Daarbij mogen we niet vergeten dat er ook nog Geely is dat al lang eigenaar van Volvo is. Over de Chinese invloed in de wereldauto-industrie kunnen boeken worden volgeschreven. Op zich kan er met de "Chinese-Connection" niets mis zijn ware het niet dat er een gigantisch geopolitiek spelletje aan vast hangt. Nu elektrische auto's aan een bescheiden opmars bezig zijn is er grote nood aan de zeldzame aardmetalen. Volgens wetenschappers bezit China daarvan meer dan 90% op de wereld. Het is dus zaaks goed te staan met de Chinezen want als je je vijand niet kan verslaan, vervoeg hem dan.
VW vrijt met JAC, Mercedes met BAIC en Dongfeng bezit...12% van de PSA-groep. U weet wel, Peugeot, Citroën en Opel, die onlangs Fiat-Chrysler overnamen om de "grootste te worden in de wereld". In die hele gigantische mallemolen lijkt Tesla van Elon Musk de meest zelfstandige te zijn. Hij betrekt zijn batterijen van Panasonic, van LG Chem in Zuid-Korea en van CATL in China, maar wil nu goedkopere batterijen fabriceren zodat hij zijn Tesla's prijziger kan maken. De jacht voor de betaalbare kompleet elektrische auto is door de fabrikanten ingezet. Het Franse Renault heeft in die richting met de ZOE al jaren een pioniersrol ingevuld. Maar Elon Musk, gek en geniaal, is nu zelf een lithiummijn begonnen. Om de Chinese dreiging van eigen volk eerst af te wenden. Vooral Panasonic wil kobalt uit de batterijen halen, omdat deze grondstof vaak uit onstabiele regio's in Congo komt.
Geweldige confrontaties staan de autowereld te wachten. De nieuwe Belgische regering, bestaande uit een gezelschap van technisch onwetenden, meent tegen 2026 in alle auto's een elektrische te zien. Dat is om over de grond te rollen van het lachen. Want ondertussen hebben Mercedes, Hyundai en BMW al auto's die op waterstof kunnen rijden. Alleen weet de koper niet waar te tanken. De volgende edities van de 24 Uren van Le Mans zullen in het teken staan van de opmars van waterstof. Auto's met brandstofcel zijn al beschikbaar en het Koreaanse Hyundai is daarin minstens mee toonaangevend.
Volgens drievoudig winnaar van de grootste industriële autoconfrontatie die de etmaalrace is, André Lotterer, zal het nog 10 jaar duren eer een waterstofauto in La Sarthe kan winnen. Aan die watersof is overigens nog een voorwaarde verbonden: ze moet groen zijn. Afkomstig van wind-, zon- en waterslagenergie. Anders zijn ook weer verkeerd bezig. Ook China zal zich op dat gebied laten gelden. Eerst op hun gigantische thuismarkt, dan in de hele wereld zoals destijds de Japanners. Alleen in Amerika zullen ze wat strubbelingen ondervinden als Donald Trump zou herverkozen worden. Wedden dat hij ze virusauto's of coronawagens zal noemen ? (Walter Rombauts/Foto-inzet: Hyundai's brandstofcel)
POLE BEHALEN VERLIEST INTRINSIEKE WAARDE DOOR KERMISGEHALTE IN F1
Omzeggens iedere race is er al in de eerste bocht, zoniet, dan toch in de eerste ronde een gele vlag, vaak direct vergezeld van een Safety Car. Te vaak wordt ook snel een rode vlag gegeven. Die lichtzinnigheid van de koersdirectie en de hen omringende "stewards" (meestal ex-F1-piloten) maken dat de polesitter minder en minder kan profiteren van zijn uitgangspositie. Statistisch blijft de pole natuurlijk aantrekkelijk. Maar ook bij onbeduidende incidenten tijdens de race wordt te snel de al dan niet virtuele of fysieke Safety Car buitengehaald en komt het veld weer achter de leider te rijden. Indystijl.
Nu de Amerikanen heer en meester zijn over de vroegere historische Formule 1 zal dit niet meer veranderen. Met als gevolg dat een wereldtitel niet meer de echte waarde zal hebben van de vroeger behaalde. Dat de Fin Mika Salo zetelde als steward en Valtteri Bottas favoriseerde door Lewis Hamilton een betwistbare en inderdaad belachelijke straf te geven is in deze context van de "Nieuwe Formule 1" niet verkwikkend. Wat de zesvoudige wereldkampioen aan capriolen uithaalde was vreeemd. In het sportreglement staat echter nergens een verbod daaromtrent. Licht pestgedrag naar Lewis toe is merkbaar.
Hij overdrijft met zijn "Black Lives Matter" en mag zichzelf niet "zwart" noemen, want dat is hij niet. Een zongewende Braziliaan oogt soms donkerder. Zijn verdediging tegen racisme is eerbaar. Maar het moet dan ook in beide richtingen gaan...Ooit was ik verbijsterd dat "die van Antwerpen die van de Limburg niet konden luchten en omgedraaid..." Ik ben geen van beide. Maar ook op lokaal gemeentelijk vlak ziet men die "kleine Luyden" met dergelijke mentaliteit. Absolute objectiviteit is onbestaande. Nergens.
Vanaf het ogenblik dat twee, eerder elkaar nooit geziene mensen, elkaar ontmoeten is er een spanningsveld. Vijf seconden later voelen ze elkaar al dan niet aan. In de F1 komt daar nog eens het "spanningsgeld" bovenop. Ongelooflijke belangen zoals het voorstel dat nieuwkomers vanaf 2021 $200.000 aan de bestaande teams zouden moeten betalen als verzekering dat ze wel degelijk zullen aantreden. In het voorbije decennia zijn er inderdaad teams die zich opmaakten om in het WK F1 toe te treden, maar finaal spoken bleven. Tot eind dit seizoen zal het overigens sowieso blijven spoken in de F1. Maar Lewis zal wel zeven keer wereldkampioen zijn, net als Michaël Schumacher. (Walter Rombauts)
MICK SCHUMACHER RIJDT FP1 IN GP VAN DE EIFEL MET ALFA ROMEO
Ferrari heeft beslist dat Mick Schumacher tijdens de eerste vrije trainingen van de GP van de Eifel F1 op de Nürburgring een Alfa Romeo C39 zal besturen. Daarmee is de zoon van de zevenvoudige wereldkampioen Michaël Schumacher wellicht het pad op gegaan naar een deelname in de koningsklasse in 2021. Het feit dat zijn felste concurrent in de huidige F2, Callum IIott diezelfde dag een Haas-Ferrari rijdt, zal volgend jaar niet hypothekeren. De naam en de achterban zijn sterker dan alle andere mogelijke tegen-argumenten. Robert Shwartzman, ook een nieuweling zal moeten wachten tot Abu Dahbi, maar mag evengoed als zijn twee andere rivalen op het circuit van Fiorano met een Ferrari uit 2018rondsnorren. Dit in het kader van de Ferrari Drivers Academy. Hoeft het erbij gezegd dat Mick Schumacher daar al lid van is toen hij nog Formule 4 reed....? (wr)
BOTTAS WINT GEMAKKELIJK GP VAN RUSLAND NA STRAFTIJD HAMILTON
Lewis Hamilton maakte voor de eigenlijke start van de GP van Rusland enkele "proefstarts". Helemaal op z'n eentje én niet wetend dat zoiets verboden is. Hij kreeg een straftijd van tweemaal 5" die hij bij de eerste pitstop moest "invullen". Daardoor viel hij terug naar de tiende plaats maar finishte uiteindelijk derde. In de eerste ronde was er al een gele vlag en een safety car. Sainz en Stroll knalden hun bolides tegen de muren kapot. Vanaf de zesde ronde kreeg de race een normaal verloop, enkele foutjes van o.a. Romain Grojean niet te na gesproken. Max Verstappen stuurde zijn Red Bull ook over een ontsnappingsstrook. Dit zonder erge gevolgen. De Limburger eindigde zeer verdienstelijk tweede. Winnaar Bottas pikte ook het puntje van de snelste ronde mee in 1'37"030. Lewis Hamilton blijft leider in de voorlopige stand om het WK. (wr)
De uitslag:
1. Valtteri Bottas (Mercedes) 309,745 km in 1 uur 34'00"364
HAMILTON SCOORT 96STE POLE EN NIEUW RONDERECORD IN SOCHI
In Q2 crashte Vettel en reed ploegmaat Charles Leclerc net niet op hem in. Tegelijkertijd moest Lewis Hamilton die aan een superronde bezig was omwille van de gele vlag gas lossen. Geel veranderde in rood om de brokstukken van Vettel's Ferrari op te ruimen. Meteen zag zesvoudig werelkampioen Hamilton zich geblokkeerd in Q2 en bleef in het ongewisse om in Q3 te geraken omdat er nog maar 2'O5" over bleven en er regen dreigde. Aanvankelijk had Lewis Hamilton al de beste chrono gereden (1'32"085) maar omdat hij met vier wielen buiten de baan was gereden werd zijn tijd - terecht - geannuleerd.
Nadat alles opgekuist was wist Lewis zich nog vierde voor de Q3 te plaatsen. Oef ! In de ultieme training voor de pole zette "het fenomeen" Lewis Hamilton met 1'31"391 een voor de concurrentie verpletterende kanontijd. Maar perfectionist zoals de Brit is, was dat nog niet genoeg. Hij wilde ook nog een nieuw ronderecord rijden in Rusland. Met een eindchrono van 1'31"304 slaagde hij ook daarin ! Maar...Max Verstappen en niet Valtteri Bottas staat met de Red Bull-Honda achter de wereldkampioen.
Klaar voor een groots duel ofwel een ontgoochelende botsing. Beiden hebben belang bij het eerste. Knap werk ook van Sergio Pérez (Racing Point) en de beide Renault's van Ricciardo en Ocon. Aangevuld met een andermaal sterke Carlos Sainz (Mc Laren-Renault). De GP van Rusland is een aanrader. Morgen kan Hamilton de 91 GP-zege's van Michaël Schumacher evenaren... als hij wint. (Walter Rombauts)
HAMILTON SNELST IN FP3, MICK SCHUMACHER WINT IN F2 IN SOCHI
De Formule 2 race die de derde vrije oefeningen voor de GP van Rusland voorafging is gewonnen door Mick Schümacher. Dat is voor de zoon van...de tweede seizoenszege in de "anti-chambre" van de Formule 1. Daarmee verstevigt hij zijn leidersplaats in de voorlopige stand voor het F2-kampioenschap. Tegelijkertijd knersen de F1-deuren weer iets verder open voor de jongeman...
Daarna was er de FP3 waarin eerst Bottas "op de baan zonder grip" een snelste chrono zette. Na wat spielerei van jan-en-alleman vond de regerende wereldkampioen Lewis Hamilton het genoeg en klapte de wijzers op 1'33"279. Zelfs Bottas raakte niet binnen die seconde. Dus heeft Lewis, volgens een elitair blad ingedeeld bij de 100 invloedrijkste mensen op aarde, een leuke springplank naar een 96ste pole straks in de kwalificaties. Max Verstappen moet vanaf P6 beginnen. (Walter Rombauts)
Omdat de teams aan hun "long runs"-rondjes begonnen met het oog op de race, was de FP2 in Sochi zo mogelijk nog saaier dan de eerste vrije oefeningen. Met die nuance dat Lewis Hamilton zich wél direct achter zijn ploegmaat Valtteri Bottas plaatste. Toch hield de Fin met 1'33"519 de snelste tijd in zijn bezit. Ricciardo, derde, moet vanuit die positie een volle seconde toegeven aan de zilverpijl die nu roetzwart ziet.(wr)
BOTTAS - MERCEDES - SNELST IN FP1 IN SOCHI, CRASH VAN LATIFI
De eerste vrije oefeningen voor de GP van Rusland in Sochi in goede weersomstandigheden, zijn met de nodige crashes verlopen. Maar die van Latifi (Williams) was de zwaarste. Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed een rare training. Altijd op harde rubbers en zich niet één seconde bekommerend om een scherpe rondetijd. Hij bezet daarmee de 19de tijd. (wr)
FERNANDO ALONSO BEZOCHT VIRY-CHATILLON EN ENSTONE BIJ RENAULT
De nu negenendertig jarige Fernando Alonso heeft in het Engelse Enstone de Renaultbasis bezocht en ook in Frankrijk in Viry-Chatillon de motorenafdeling. Het waren de eerste stappen van terug van lang weggeweest. Niet alleen vanwege zijnn twee wereldtitels in 2005 en 2006 met Renault, maar ook dat hij op 21-jarige leeftijd, in 2002, met het team zijn echte autosportloopbaan op hoog niveau aanvatte. De Spanjaard wil nu opnieuw in de F1 rijden en denkt het tegen het steeds jongere volkje te kunnen opnemen. Managing Director Cyril Abiteboul heeft hem dwingend aangeraden héél veel uren in de simulator door te brengen.
De eigenzinnige, maar evenzeer durvende Fernando, zal daar gehoor aan geven omdat zijn tweede poging om de 500 Mijlen van Indianapolis mislukte en hij ook in de Dakar een ongeval had en het moest afleggen tegen Carlos Sainz sr. Diens zoon rijdt dus volgend jaar met Ferrari tegen zijn landgenoot. Alonso probeerde het ook eens bij Ferrari maar dat liep ook mis. Reden overigens waarom toen teammanager Stefano Domenicali zelf ontslag nam i.p.v. de schuld op anderen te steken. Renault geeft de Spanjaard opnieuw krediet voor 2021. (Walter Rombauts/Foto:Renault)
Als eind dit jaar Chase Carey de macht overdraagt binnen het "Formule One Management" (FOM) aan Stefano Domenicali zal de hele Formule 1 top bestaan uit ex-Ferrari-kopstukken. Jean Todt zit gesetteld bij de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) als President. Hij heeft aangegeven na zijn termijn te willen verder doen. De F1-directeur is de zéér bekwame ingenieur Ross Brawn. Toeval wil dat de drie allemaal bij Ferrari actief waren in de tijd dat Michaël Schumacher zijn vijf wereldtitels bij het Steigerend Paard behaalde. De vrees van andere teams, met name dat er teveel Ferrari-invloed zal zijn is eerder ongegrond.
Hoewel het drietal, als het er op aankomt, geneigd zal zijn Mick Schümacher in de Scuderia binnen te helpen. De zoon van rijdt nu in de Formule 2 wat altijd de wachtkamer van de F1 is geweest. De teammanagers bekijken dat als een visvijver voor nieuw talent. Maar een naam kan in Maranello ook deuren openen.....Sainz bijvoorbeeld.....en als daar dan nog drie diplomaten van dat kaliber mee binnen schrijden....'t Is vandaag nog gefantaseerd, maar tegen 2022 als het hele nieuwe Concorde Agreement in de praktijk zal omgezet moeten zijn, tegen die tijd kan er nog veel veranderen. In ieder geval is Stefano Domenicali een aanwinst. Zelfs Bernie Ecclestone, grof beledigd door Liberty Media, kan daar niet op tegen zijn. Ons kende ons zoals dat gaat. (Walter Rombauts)
EX-FERRARI TOPMAN STEFANO DOMENICALI WORDT NIEUWE F1-BAAS
Chase Carey van Liberty Media, de eigenaars van de F1, geeft binnenkort zijn functie als ceo door aan de bekende ex-Ferrari topman Stefano Domenicali. Daarmee krijgt F1-directeur Ross Brawn een bekend gezicht in zijn nabijheid. De Engelse topingenieur stond garant voor de vijf wereldtitels die Michaël Schumacher bij Ferrari behaalde. Tevens reed Jenson Button in 2009 in een "Brawn" naar zijn wereldtitel. Domenicali als CEO kan de sport alleen maar ten goede komen.(wr)
Nu Rusland inzake goudproductie China is voorbijgestoken zullen de gouddelvers van de Formule 1 des te liever naar Soschi trekken. Eén ervan doet dat nog meer van harte dan de anderen: Lewis Hamilton. Hij zet er wellicht zijn tocht naar een zevende wereldtitel verder. Naar verluidt wil Netflix hem volgen want als hij op gelijke hoogte komt met de Duitser Michaël Schumacher is dat een nieuwsfeit. Hopelijk niet te voorbarig, maar logischerwijze zal de Brit daarin slagen. De vrije trainingen beginnen vrijdag, vervolgens zaterdag met de FP3 om in de namiddag te "flashen" voor de pole. Nu de "party-mode" sinds Monza is afgeschaft leek het erop dat Red Bull daar het meeste last van had. Maar het is eerder een toevalligheid dan om in de geschiedenis boeken te schrijven.
Ondertussen gaan de roddels in de pitstraat en de paddock voort. Wat niet terugslaat op een zeldzame schuldbekentenis van de Fédération Internationale de l'Automobile dat hun lastenboek ten aanzien van Pirelli's bandenproductie, opgesteld in 2016, te zwaar is geweest. Dat wordt tegen 2022 als met 18" zoals nu wordt gereden, helemaal herschreven. De passage van "weinig slijtage én maximale prestaties" zal herbekeken worden. De Italiaanse bandenreus heeft als enige gedaan wat ze konden, zelfs met drie verschillende compounds, softs, mediums en hards. Volgens technisch hoofd van de FIA is het billijk die "tender" te herzien. De hele F1 is in omwenteling, en met deze de hele autosport en de daaraan plakkende industrie. (Walter Rombauts)
BUEMI-NAKAJIMA-HARTLEY - TOYOTA - WINNEN DE 24 UREN VAN LE MANS
Toyota heeft met zijn TS050 - Hybrid voor de derde opeenvolgende keer de 24 Uren van Le Mans gewonnen. Niet de trainingssnelste Kamui Kobayaschi in de #7 zegevierde, maar wel de #8 die bemand was met Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley. De eerstegenoemde wagen kreeg iets over twee 's nachts mechanische problemen met de turbo. Het kostte het team bloed, zweet en tranen, om de auto weer in de wedstrijd te krijgen. Uiteindelijk finishte hij derde na de Rebellion, bestuurd door Bruno Senna, in gezelschap van Guastavo Menezes en Norman Nato.
De LMP2 was een kluif voor Philip Albuquerque, Paul Di Resta en Philip Hanson.Door hun zege in de Oreca 07-Gibson gingen ze drieëntwintig concurrenten in dezelfde categorie vooraf. Met deze LMP1 en LMP2's valt het doek over deze prototype's. Ze worden vervangen door de nieuwe "Hypercars". Nieuw ontwikkelde wagens die een lager budget zouden vereisen en daardoor meer merken naar Le Mans zouden kunnen brengen. Ze moeten zoals de héél lang geleden "Formule Silhouette"als vormgeving dicht aanleunen bij de straatsportwagens die de consument kan herkennen.
De "l' Automobile Club de l'Ouest" heeft laten weten dat volgend jaar de etmaalrace zal doorgaan op 12 en 13 juni 2021. Hopelijk dan al terug met publiek. Voorzitter van de ACO, Fillon, heeft tijdens een persconferentie gezegd dat Le Mans het laboratorium moet worden om de waterstofauto te ontwikkelen. Proefgewijs heeft er al een Engelse gereden, maar die is nog niet racerijp. Hij verwacht die fase tegen 2024. (Walter Rombauts)
Van vrijdag 16 oktober t/m zondag 13 december a.s. loopt in Autoworld in Brussel een merkwaardige tentoonstelling: 100 jaar Mazda, de Japanse constructeur uit Hiroshima. Liefst 16 iconische historische wagens als de "Luce", de MX-5, de RX-7, het 121 "Bolleke" en enkele exemplaren uit de vroegste geschiedenis van Mazda worden geshowd.
Wat Toyota vandaag deed, met name winnen in Le Mans, voor de derde keer met de TS050 - Hybrid, deed Mazda in 1991 al met de "787B" die uitgerust was met de "rotary-engine". Nadat alle constructeurs de motor van Felix Wankel hadden opgegeven, ging Mazda de uitdaging aan de motor te commercialiseren.. R & D-President van Mazda, en later algemeen President, Kenichi Yamamoto ontwikkelde de motor door. Voor Mazda in 1991 als eerste Japanse auto de grootste uithoudingdrace in La Sarthe won, had onze landgenoot Pierre Dieudonné met de Brit Tom Walkinshaw al met een RX-7 in 1981 de "24 Uren van Francorchamps" op hun naam geschreven.
De Mazda 787B die als eerste Japanse auto de "24 Uren van Le Mans" won werd bestuurd door Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert. Die auto is in Brussel uiteraard ook te bewonderen. Mazda onderscheidt zich in de autowereld door vernuftige ingrijpende technieken en even functionele als verleidelijke design. Ieder rechtgeaard autoliefhebber zou die tentoonstelling met een bezoekje moeten vereren. (Walter Rombauts)
59 AUTO'S RIJDEN DE 88STE 24 UREN VAN LE MANS, WAARVAN ZES LMP1'S
Van die zes voornaamste kanshebbers op de eindzege zijn er de twee Toyota's Hybrid die een derde opeenvolgende zege viseren. Maar met o.a. Rebellion en vele LMP2's moet eveneens rekening worden gehouden. De race gaat door zonder toeschouwers, en verliest veel van zijn allure. Nochtans blijft het de grootste industriële constructeurs-confrontatie in de wereld. Op de pole staat de #7 van Kamui Kobayashi die in de Toyota TS050 Hybrid LMP1 de snelste tijd reed: 3'15"267. Op de tweede plaats vinden we ook de neef van wijlen Ayrton Senna terug die in de Rebellion R13 rijdt met Gustavo Menezes en Norman Natu. In het totaal zijn er maar zes LMP1's.(wr)
Normaal gesproken zal Toyota in de volgende 24 Uren van Le Mans zijn derde en laatste zege behalen in de LMP1. Tenzij er een verrassing zou komen uit de LMP2....? Hoe dan ook, in La Sarthe wordt de laatste wals gedanst van een historisch WEC-tijdperk, een verhaal van diesel, benzine-hybride en gewone Porsche Boxers. Volgend jaar is het aan de hypercars. In afwachting dat - binnen 10 jaar ? - volgens André Lotteter een Hybrid (waterstof-) auto in de beroemdste autorace ter wereld sinds 1923 zou winnen. Meer morgen. (wr)
Een consumentenorganisatie - altijd een gevaarlijke zaak - heeft via "WhatCar" laten weten dat uitgerekend de Volvo XC90 de minst betrouwbare nieuwe auto zou zijn. Dat verwondert mij. Ik heb in mijn lange leven met meer dan 5500 verschillende auto's mogen/moeten rijden. Niet één ervan was storingvrij over heel zijn gebruiksleven gezien. Wat wél het geval is, is dat dealers vandaag de techniciteit van hun producten niet meer kennen en het onderhoudspersoneel niet meer de snelle evolutie kan volgen. Ook mag niet worden vergeten dat Volvo al lang eigendom is van de Chinese autobouwer Geely. Toen Volvo in 1927 in Zweden ontstond behoorde het merk direct tot een geduchte concurrent van de Duitse kwaliteitsmerken. Om maar te zeggen dat Volvo "onbetrouwbaar" zou zijn is een boude uitspraak. De bedrijfsdirigenten misschien, maar zeker niet het product op zich. (wr)
Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft de chaotische GP van Toscanië gewonnen. Die werd in vijf bedrijven gereden. Het eerste bedrijf was al in de eerste ronde gedaan. Direct Safety Car die na zes ronden vervangen werd door een rode vlag die de race stopte. Iedereen naar de pits. "Louis" aan de leiding nadat effe Bottas hem een autolengte voor was, en ook Max Verstappen dacht de Brit voorbij te rijden. Max miste daarna de voeling met de spits door te weinig "power" en belandde in het middenveld. Er kwam in de derde bocht al een massabotsing waarbij Pierre Gasly, winnaar in Monza vorige week, Max Verstappen in de de zandbak katapulteerde. Opgave voor Max ! En ook voor Gasly. Toen na zeven ronden het veld opnieuw een restart kreeg met de groene vlag ging Bottas maar laat op de gasplank duwen terwijl achteraan in het veld iedereen al plankgas vooruit stormde....Met een gigantische nieuwe botsing die Latifi, Sainz, Giovinazzi en Magnussen als biljartballen tussen de muren deden spinnen.
Met nog 14 auto's werd de tweede staande start gegeven. Met 13 waren ze nog, want Esteban Ocon's Renaultmotor was oververhit en de Fransman moest opgeven. Direct nam Hamilton de leiding voor Bottas, Leclerc, Stroll en Perez. Uit de achterhoede werkten Lance Stroll en Daniël Ricciardo zich naar voor. Maar vooral Lance Stroll reed zich in de kijker. Vorige week hees hij zich nog op het podium in Monza. Die gelijkaardige mogelijkheid verdween in Mugello voor hem doordat hij in de 43ste van 59 ronden linksachter een platte band kreeg. Hij vloog zo hard van de baan dat de Racing Point letterlijk krom stond. De Canadees kwam er ongedeerd uit maar de bandenmuur was zo beschadigd dat er weer rood werd gegeven. Opnieuw werd de race gestopt !!!! Alleman terug in de pits. Wachten op een nieuwe, derde staande start. De berging van de Racing Point, die wat smeulde, duurde zo lang dat de vraag rees of de 2 uur-grens van een GP niet zou worden overschreden ? De race-directie besliste alle ronden te laten rijden, zich baserend op het feit dat de twee uur de échte rijtijd vullen, en niet door de noodsituaties kan worden beïnvloed.
Dus een derde staande start met direct Lewis Hamilton in zijn #44 aan de leiding, Bottas in zijn schaduw en allebei op snelle softs. Om beurt draaiden ze de snelste ronde voor dat ene WK-punt meer. Tot de grootmeester finaal met 1'18"833 dat één WK-punt binnenhaalde en Bottas psychologisch gas lostte en zich schikte in het feit dat Lewis Hamilton zijn positie in de WK-stand met 26 punten verrijkt en duidelijk op weg is naar een zevende wereldtitel. Max Verstappen ziet door het gebeuren vandaag zijn kansen om vice-wereldkampioen te worden zéér geslonken. De Limburger stak zijn ontgoocheling niet weg. In zijn plaats stapte ploegmaat Alex Albon op het derde trapje.(Walter Rombauts)
HAMILTON PAKT ZIJN 95STE POLE EN NIEUW RONDERECORD IN MUGELLO
Een gele vlag op één minuut voor het einde van de kwalificaties omdat Esteban Ocon (Renault) spinde zal altijd de vraag onbeantwoord laten of Bottas die de drie vrije trainingen domineerde, ook de "pole" van Hamilton kon afpakken. De Fin vertrekt nu 59/1000ste van een seconde achter de zesvoudige wereldkampioen. En Grote Max, reed zich vlak achter de Mercedessen op de derde startstek. Ploegmaat Albon verbetert iedere race - een goeie zaak voor de stand in het WK-Constructeurs - en weerstond Charles Leclerc die voor Ferrari de eer redde met een vijfde tijd.
Sebastien Vettel wist zich niet te plaatsen en start op de veertiende plaats. In de WK-stand voor de piloten verdedigt Max Verstappen zijn tweede plaats tegenover Bottas. Morgen is vuurwerk in het mooie, snelle Mugello verzekerd. Mick Schumacher zal er morgen ook een demonstratie geven met de Ferrari waarmee zijn vader in 2004 wereldkampioen werd. Ter gelegenheid van Ferrari's duizendste GP en op het circuit waar Michaël wellicht honderdduizenden testkilometers verorberde. (Walter Rombauts)
Lang hielden de twee Mercedessen van Bottas en Hamilton zich in de 1'16". Veel sneller dan de rest. Na driekwart uur wist Max Verstappen zich toch tussen de twee sterwagens te wringen. Ook in 1'16"... Lance Stroll werd vierde met de Racing Point-Mercedes, de auto die volgend jaar Aston Martin heet en waarin Sebastien Vettel volgend jaar zal trachten zich opnieuw met Hamilton te meten. Straks voor de kwalificaties zal de spanning te snijden zijn. (wr)