EX-FERRARI TOPMAN STEFANO DOMENICALI WORDT NIEUWE F1-BAAS
Chase Carey van Liberty Media, de eigenaars van de F1, geeft binnenkort zijn functie als ceo door aan de bekende ex-Ferrari topman Stefano Domenicali. Daarmee krijgt F1-directeur Ross Brawn een bekend gezicht in zijn nabijheid. De Engelse topingenieur stond garant voor de vijf wereldtitels die Michaël Schumacher bij Ferrari behaalde. Tevens reed Jenson Button in 2009 in een "Brawn" naar zijn wereldtitel. Domenicali als CEO kan de sport alleen maar ten goede komen.(wr)
Nu Rusland inzake goudproductie China is voorbijgestoken zullen de gouddelvers van de Formule 1 des te liever naar Soschi trekken. Eén ervan doet dat nog meer van harte dan de anderen: Lewis Hamilton. Hij zet er wellicht zijn tocht naar een zevende wereldtitel verder. Naar verluidt wil Netflix hem volgen want als hij op gelijke hoogte komt met de Duitser Michaël Schumacher is dat een nieuwsfeit. Hopelijk niet te voorbarig, maar logischerwijze zal de Brit daarin slagen. De vrije trainingen beginnen vrijdag, vervolgens zaterdag met de FP3 om in de namiddag te "flashen" voor de pole. Nu de "party-mode" sinds Monza is afgeschaft leek het erop dat Red Bull daar het meeste last van had. Maar het is eerder een toevalligheid dan om in de geschiedenis boeken te schrijven.
Ondertussen gaan de roddels in de pitstraat en de paddock voort. Wat niet terugslaat op een zeldzame schuldbekentenis van de Fédération Internationale de l'Automobile dat hun lastenboek ten aanzien van Pirelli's bandenproductie, opgesteld in 2016, te zwaar is geweest. Dat wordt tegen 2022 als met 18" zoals nu wordt gereden, helemaal herschreven. De passage van "weinig slijtage én maximale prestaties" zal herbekeken worden. De Italiaanse bandenreus heeft als enige gedaan wat ze konden, zelfs met drie verschillende compounds, softs, mediums en hards. Volgens technisch hoofd van de FIA is het billijk die "tender" te herzien. De hele F1 is in omwenteling, en met deze de hele autosport en de daaraan plakkende industrie. (Walter Rombauts)
BUEMI-NAKAJIMA-HARTLEY - TOYOTA - WINNEN DE 24 UREN VAN LE MANS
Toyota heeft met zijn TS050 - Hybrid voor de derde opeenvolgende keer de 24 Uren van Le Mans gewonnen. Niet de trainingssnelste Kamui Kobayaschi in de #7 zegevierde, maar wel de #8 die bemand was met Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley. De eerstegenoemde wagen kreeg iets over twee 's nachts mechanische problemen met de turbo. Het kostte het team bloed, zweet en tranen, om de auto weer in de wedstrijd te krijgen. Uiteindelijk finishte hij derde na de Rebellion, bestuurd door Bruno Senna, in gezelschap van Guastavo Menezes en Norman Nato.
De LMP2 was een kluif voor Philip Albuquerque, Paul Di Resta en Philip Hanson.Door hun zege in de Oreca 07-Gibson gingen ze drieëntwintig concurrenten in dezelfde categorie vooraf. Met deze LMP1 en LMP2's valt het doek over deze prototype's. Ze worden vervangen door de nieuwe "Hypercars". Nieuw ontwikkelde wagens die een lager budget zouden vereisen en daardoor meer merken naar Le Mans zouden kunnen brengen. Ze moeten zoals de héél lang geleden "Formule Silhouette"als vormgeving dicht aanleunen bij de straatsportwagens die de consument kan herkennen.
De "l' Automobile Club de l'Ouest" heeft laten weten dat volgend jaar de etmaalrace zal doorgaan op 12 en 13 juni 2021. Hopelijk dan al terug met publiek. Voorzitter van de ACO, Fillon, heeft tijdens een persconferentie gezegd dat Le Mans het laboratorium moet worden om de waterstofauto te ontwikkelen. Proefgewijs heeft er al een Engelse gereden, maar die is nog niet racerijp. Hij verwacht die fase tegen 2024. (Walter Rombauts)
Van vrijdag 16 oktober t/m zondag 13 december a.s. loopt in Autoworld in Brussel een merkwaardige tentoonstelling: 100 jaar Mazda, de Japanse constructeur uit Hiroshima. Liefst 16 iconische historische wagens als de "Luce", de MX-5, de RX-7, het 121 "Bolleke" en enkele exemplaren uit de vroegste geschiedenis van Mazda worden geshowd.
Wat Toyota vandaag deed, met name winnen in Le Mans, voor de derde keer met de TS050 - Hybrid, deed Mazda in 1991 al met de "787B" die uitgerust was met de "rotary-engine". Nadat alle constructeurs de motor van Felix Wankel hadden opgegeven, ging Mazda de uitdaging aan de motor te commercialiseren.. R & D-President van Mazda, en later algemeen President, Kenichi Yamamoto ontwikkelde de motor door. Voor Mazda in 1991 als eerste Japanse auto de grootste uithoudingdrace in La Sarthe won, had onze landgenoot Pierre Dieudonné met de Brit Tom Walkinshaw al met een RX-7 in 1981 de "24 Uren van Francorchamps" op hun naam geschreven.
De Mazda 787B die als eerste Japanse auto de "24 Uren van Le Mans" won werd bestuurd door Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert. Die auto is in Brussel uiteraard ook te bewonderen. Mazda onderscheidt zich in de autowereld door vernuftige ingrijpende technieken en even functionele als verleidelijke design. Ieder rechtgeaard autoliefhebber zou die tentoonstelling met een bezoekje moeten vereren. (Walter Rombauts)
59 AUTO'S RIJDEN DE 88STE 24 UREN VAN LE MANS, WAARVAN ZES LMP1'S
Van die zes voornaamste kanshebbers op de eindzege zijn er de twee Toyota's Hybrid die een derde opeenvolgende zege viseren. Maar met o.a. Rebellion en vele LMP2's moet eveneens rekening worden gehouden. De race gaat door zonder toeschouwers, en verliest veel van zijn allure. Nochtans blijft het de grootste industriële constructeurs-confrontatie in de wereld. Op de pole staat de #7 van Kamui Kobayashi die in de Toyota TS050 Hybrid LMP1 de snelste tijd reed: 3'15"267. Op de tweede plaats vinden we ook de neef van wijlen Ayrton Senna terug die in de Rebellion R13 rijdt met Gustavo Menezes en Norman Natu. In het totaal zijn er maar zes LMP1's.(wr)
Normaal gesproken zal Toyota in de volgende 24 Uren van Le Mans zijn derde en laatste zege behalen in de LMP1. Tenzij er een verrassing zou komen uit de LMP2....? Hoe dan ook, in La Sarthe wordt de laatste wals gedanst van een historisch WEC-tijdperk, een verhaal van diesel, benzine-hybride en gewone Porsche Boxers. Volgend jaar is het aan de hypercars. In afwachting dat - binnen 10 jaar ? - volgens André Lotteter een Hybrid (waterstof-) auto in de beroemdste autorace ter wereld sinds 1923 zou winnen. Meer morgen. (wr)
Een consumentenorganisatie - altijd een gevaarlijke zaak - heeft via "WhatCar" laten weten dat uitgerekend de Volvo XC90 de minst betrouwbare nieuwe auto zou zijn. Dat verwondert mij. Ik heb in mijn lange leven met meer dan 5500 verschillende auto's mogen/moeten rijden. Niet één ervan was storingvrij over heel zijn gebruiksleven gezien. Wat wél het geval is, is dat dealers vandaag de techniciteit van hun producten niet meer kennen en het onderhoudspersoneel niet meer de snelle evolutie kan volgen. Ook mag niet worden vergeten dat Volvo al lang eigendom is van de Chinese autobouwer Geely. Toen Volvo in 1927 in Zweden ontstond behoorde het merk direct tot een geduchte concurrent van de Duitse kwaliteitsmerken. Om maar te zeggen dat Volvo "onbetrouwbaar" zou zijn is een boude uitspraak. De bedrijfsdirigenten misschien, maar zeker niet het product op zich. (wr)
Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft de chaotische GP van Toscanië gewonnen. Die werd in vijf bedrijven gereden. Het eerste bedrijf was al in de eerste ronde gedaan. Direct Safety Car die na zes ronden vervangen werd door een rode vlag die de race stopte. Iedereen naar de pits. "Louis" aan de leiding nadat effe Bottas hem een autolengte voor was, en ook Max Verstappen dacht de Brit voorbij te rijden. Max miste daarna de voeling met de spits door te weinig "power" en belandde in het middenveld. Er kwam in de derde bocht al een massabotsing waarbij Pierre Gasly, winnaar in Monza vorige week, Max Verstappen in de de zandbak katapulteerde. Opgave voor Max ! En ook voor Gasly. Toen na zeven ronden het veld opnieuw een restart kreeg met de groene vlag ging Bottas maar laat op de gasplank duwen terwijl achteraan in het veld iedereen al plankgas vooruit stormde....Met een gigantische nieuwe botsing die Latifi, Sainz, Giovinazzi en Magnussen als biljartballen tussen de muren deden spinnen.
Met nog 14 auto's werd de tweede staande start gegeven. Met 13 waren ze nog, want Esteban Ocon's Renaultmotor was oververhit en de Fransman moest opgeven. Direct nam Hamilton de leiding voor Bottas, Leclerc, Stroll en Perez. Uit de achterhoede werkten Lance Stroll en Daniël Ricciardo zich naar voor. Maar vooral Lance Stroll reed zich in de kijker. Vorige week hees hij zich nog op het podium in Monza. Die gelijkaardige mogelijkheid verdween in Mugello voor hem doordat hij in de 43ste van 59 ronden linksachter een platte band kreeg. Hij vloog zo hard van de baan dat de Racing Point letterlijk krom stond. De Canadees kwam er ongedeerd uit maar de bandenmuur was zo beschadigd dat er weer rood werd gegeven. Opnieuw werd de race gestopt !!!! Alleman terug in de pits. Wachten op een nieuwe, derde staande start. De berging van de Racing Point, die wat smeulde, duurde zo lang dat de vraag rees of de 2 uur-grens van een GP niet zou worden overschreden ? De race-directie besliste alle ronden te laten rijden, zich baserend op het feit dat de twee uur de échte rijtijd vullen, en niet door de noodsituaties kan worden beïnvloed.
Dus een derde staande start met direct Lewis Hamilton in zijn #44 aan de leiding, Bottas in zijn schaduw en allebei op snelle softs. Om beurt draaiden ze de snelste ronde voor dat ene WK-punt meer. Tot de grootmeester finaal met 1'18"833 dat één WK-punt binnenhaalde en Bottas psychologisch gas lostte en zich schikte in het feit dat Lewis Hamilton zijn positie in de WK-stand met 26 punten verrijkt en duidelijk op weg is naar een zevende wereldtitel. Max Verstappen ziet door het gebeuren vandaag zijn kansen om vice-wereldkampioen te worden zéér geslonken. De Limburger stak zijn ontgoocheling niet weg. In zijn plaats stapte ploegmaat Alex Albon op het derde trapje.(Walter Rombauts)
HAMILTON PAKT ZIJN 95STE POLE EN NIEUW RONDERECORD IN MUGELLO
Een gele vlag op één minuut voor het einde van de kwalificaties omdat Esteban Ocon (Renault) spinde zal altijd de vraag onbeantwoord laten of Bottas die de drie vrije trainingen domineerde, ook de "pole" van Hamilton kon afpakken. De Fin vertrekt nu 59/1000ste van een seconde achter de zesvoudige wereldkampioen. En Grote Max, reed zich vlak achter de Mercedessen op de derde startstek. Ploegmaat Albon verbetert iedere race - een goeie zaak voor de stand in het WK-Constructeurs - en weerstond Charles Leclerc die voor Ferrari de eer redde met een vijfde tijd.
Sebastien Vettel wist zich niet te plaatsen en start op de veertiende plaats. In de WK-stand voor de piloten verdedigt Max Verstappen zijn tweede plaats tegenover Bottas. Morgen is vuurwerk in het mooie, snelle Mugello verzekerd. Mick Schumacher zal er morgen ook een demonstratie geven met de Ferrari waarmee zijn vader in 2004 wereldkampioen werd. Ter gelegenheid van Ferrari's duizendste GP en op het circuit waar Michaël wellicht honderdduizenden testkilometers verorberde. (Walter Rombauts)
Lang hielden de twee Mercedessen van Bottas en Hamilton zich in de 1'16". Veel sneller dan de rest. Na driekwart uur wist Max Verstappen zich toch tussen de twee sterwagens te wringen. Ook in 1'16"... Lance Stroll werd vierde met de Racing Point-Mercedes, de auto die volgend jaar Aston Martin heet en waarin Sebastien Vettel volgend jaar zal trachten zich opnieuw met Hamilton te meten. Straks voor de kwalificaties zal de spanning te snijden zijn. (wr)
Valtteri Bottas heeft de tweede vrije ofeningen gedomineerd. Eén én twee voor Mercedes omdat de zesvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton zich de tweede tijd toeëigende, maar niet in dezelfde seconde als de Fin. Bottas chrono is ook een nieuw baanrecord. Norris crashte, Perez en Grosjean hadden een incident dat verbaal langs de boordradio werd uitgevochten met de moderne "fuckwoorden" van het Nieuwe Normaal. Charles Leclerc voelt zich wat opgelucht nu de breuk Vettel en Ferrari een voldongen feit is. Hij pikt net niet aan bij spits, al was hij vanochtend derde. Morgen zijn er de derde oefeningen en dan de kwalificaties.
Op de aanwezigheid van 2880 toegelaten fans op de tribunes en de bordeauxrode Ferrari's omwille van hun 1000ste GP na, bood de eerste vrije training in Mugello alleen een duel tussen Bottas en Verstappen. Alleen zij sloegen erin de chrono op 1'17" te dwingen. Wat opviel is dat alle coureurs veel ronden maalden. Dat komt omdat de Autodromo Internazionale del Mugello voor vooral de jongeren nieuw terrein is dat moet worden verkend. Straks zijn er de tweede vrije oefeningen, waarin de tijden scherper zullen worden bijgesteld.(wr)
NÜRBURGRING KADER VOOR TWEEDE RACE PORSCHE CARRERA CUP BENELUX
Na een seizoensopener in Zolder drie weken geleden, werken de "Porsche Carrera Cup Benelux" én de "Porsche Sprint Challenge Benelux" dit weekeinde op de Nürburgring de tweede ontmoeting van het seizoen 2020 af. De unieke Nürburgring is voor beide kampioenschappen de enige uitstap buiten de Benelux. In het kader van de DTM-race zijn de piloten van de twee hogergenoemde hoogwaardige competities vast van plan hun deel van het spektakel aan te leveren.
Na in de twee races van de Porsche Carrera Cup Benelux ieder een zege te hebben gescoord zullen de jonge Nederlanders Loek Hartog (17) en Morris Schuring (15) hun duel in het Eifelgebergte verder zetten. De meer ervaren vertegenwoordiger van Bas Koeten Racing weet dat zijn jonge rivaal van "Team GP Elite" in ieder geval grote ambities koestert !!!
Tegnover deze twee coureurs uit de Pro-categorie zijn ook heel wat piloten uit de Pro-Am vast van plan om zich op de Grand Prix-omloop van de Nürburgring - dus niet de groene hel - in de kijker te rijden. Te beginnen met de titelfavorieten, de Belgen Michaël Cool (NGT-Racing) en Nicolas Vandierendonck (EMG Motorsport) Behalve Bas Barenburg (Bas Koeter Racing), in Zolder tweemaal op het podium in de klasse, zal het Belgisch duo ook andere Noorderburen als Tijn Jilessen (PG Motorsport) en Huub van Eijndhoven (JW Raceservice) in de gaten moeten houden.
Die twee zorgen meteen voor de aanwezigheid van twee nieuwe teams in het kampioenschap. Kenners kijken ook uit naar de come-back van Carlos Rivas in het Benelux-kampioenschap. Na in de Duitse Cup de Pro-Am rangschikking te hebben gewonnen, komt de Luxemburger nu uit voor het prestigieuze Black Falcom, kortom in de strijd om de Pro-Am podiumplaatsen zal het er spannend aan toe gaan.... In de Am-klasse is dubbele Zolder-winnaar Gilles Smits weerhouden wegens andere verplichtingen, wat vader en zoon Verhoeven (Jean-Pierre en Jaxon) zou moeten toelaten om hoog te scoren.
Voor alle bovenvermelde deelnemers vormen de sprintraces ook een gelegenheid om punten te scoren voor de Porsche Sprint Challenge Benelux, die hun korte races delen met die van de Cup. Daarnaast werken ze ook een race af over 55' met daarin een verplichte pitstop. Dat geldt voor iedereen, behalve voor Loek Hartog en Morris Schuring. Drievoudig Sprint Challenge-winnaar Schuring, die de beste was in de twee races van 30' én de lange van 55', wou tijdens de seizoensopener vooral kilometers afmalen, maar in Duitsland zal hij zich helemaal toeleggen op de Porsche Carrera Cup Benelux. Zo geeft hij zijn speelkameraadjes van de Sprint Challenge, degenen die met hun Porsche 911 GT3 Cup zijn ingeschreven in de Pro-Am en Am-categorie, vrije baan.
In de Porsche Sprint Challenge Challenge Benelux zijn ook meerdere Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport actief. Thierry Vermeulen, ongenaakbaar in Zolder, hoopt zijn Team GP Elite opnieuw successen te bezorgen. De renstal is overigens goed vertegenwoordigd, met nog drie andere piloten: Steven Van Rhee, Harolg Goddijn en Alexandre Goddijn. De Belgen hoeven er echter niet voor onder te doen want RED ANT Racing zet ook een GT4 in voor Sven Van Laere en Ayrton Redant, die vorig jaar al toonde zich in zo'n Cayman razendsnel te rijden.
De vrije trainingen worden op vrijdag gereden van 9.50 tot 10.30 uur en van 17.20 tot 18.00 uur. De kwalificaties worden zaterdag vanaf 11.45 uur gereden. Om 17.30 uur wordt die dag ook de eerste sprint van 30' gereden. De tweede start is zondag om 11.45, net voor de DTM-race. De Porsche-race over 55' neemt vervolgens een aanvang om 16.55. Uitstekend nieuws daarbij is dat de drie koersen live zullen te volgen zijn op Youtube en Facebookpagina van de Cup-Benelux en de Sprint Challenge (Walter Rombauts/Foto:Porsche)
PEREZ VERLAAT EIND DIT JAAR RACING POINT, VETTEL NEEMT ZIJN PLAATS IN
De Mexicaan Sergio - Checo - Perez (30) verlaat eind van dit seizoen Racing Point. Hij ruimt baan voor Sebastien Vettel (35) die dan voor "Aston Martin" zal rijden. Het huidige team zal normaal gesproken die prestigieuze naam van een verder noodlijdende autofabrikant krijgen. In de wandelgangen wordt gezegd dat Toto Wolff, teamleider van Mercedes, een serieus pak aandelen in het team zou krijgen of al hebben. Morgen beginnen de vrije trainingen voor de GP van Toscanië in Mugello. Al zal het voor vele nieuw zijn, het is eeen vroeger testcircuit van Ferrari dat daar zondag zijn 1000ste GP zou rijden.
Helemaal in donker-bordeaux geschilderd. Het blijft nog rode wijn maar de legendarische firma uit Maranello moet momenteel veel water bijd de wijn doen. Commercieel gaat het echter goed voor het merk. Maar F1 en "de commerce" zijn twee verschillende aspecten geworden. De slogan "winnen op zondag is verkopen op maandag" heeft afgedaan. Dat geldt ook voor Renault, Mercedes of zelfs motorleverancier Honda.
Tot grote verbijstering heeft de hectische race van vorige weekend in Monza de niet-conservatieven binnen de F1 (lees:Liberty Media) de idee doen opperen om de startgrid achterstevoren te laten vertrekken...Kwestie van altijd een inhaalrace te hebben zoals Hamilton vorige weekend moest doen.... Het duidt op de kermissfeer die de Amerikanen er naar voorbeeld van de Indy Car willen inbrengen. Zij liggen ook aan de basis van dat alsmaar uitrukken van de Safety Car, ook voor prulincidenten, om dan de kijker te plezieren met een restart. Amusementsgewijs goed gezien maar ontdaan van iedere historische Formule 1-waarde. Morgen dus spanning in Toscanië. (Walter Rombauts)
PIERRE GASLY WINT GP VAN ITALIË NA MAFFE RACE VOOR HAMILTON
Wat in Monza opgevoerd is, is ongezien in de Formule 1. Lewis Hamilton meesterlijk aan de leiding zag dat Kevin Magnussen zijn Haas netjes veilig naast de baan parkeerde. Onnodig kwam er een gele vlag en Hamilton reed de gesloten pitlane binnen. Iets wat Mercedes niet had opgemerkt ! De koersdirectie sloot de pitlane omwille van de veiligheid van de baancommissarissen die de Haas van de baan haalden. Een stop and go-straf van 10" was het gevolg. Nadat de safety car van de baan ging was het eerste wat Hamilton deed de pits binnenrijden om zijn "Stop and go" van 10" te ondergaan. Vervolgens pikte hij als laatste terug aan. Nauwelijks was de race een ronde verder of Charles Leclerc knalde uitkomend van de "Parabolica" de bandenmuur in. Rood en de wedstrijd werd stilgelegd.
Na een nooit eerder gezien geklungel werd de race weer gestart. De onderbreking duurde zo lang dat Hamilton tijd vond om met zijn step de koersdirectie op te zoeken en over zijn straftijd te discussièren. Vergeefs. De koersdirectie besliste tot een nieuwe staande start. Eerst werd een formatieronde gereden en dan de startgrid gevormd en als de vijf rode lichten uitflitsten stormde de meute weg met de zesvoudige wereldkampioen vanaf de 17de en laatste plaats. Vettel was in het begin al zonder remmen gevallen en had in deel 1 al opgegeven, Max Verstappen gaf kort na die lange rode vlag op. Gasly, Sainz, Stroll en ook even Norris maakten verder het mooie weer. Met een eerste GP zege voor de Fransman Pierre Gasly in de AlphaTauri.
Lewis Hamilton remonteerde in de resterende 25 ronden naar de 7de plaats en pikte permanent de snelste ronde mee. In weerwil van een betwistbare straf troont de Brit nog royaal aan de leiding in de voorlopige stand om de wereldtitel. Als Monza de afspiegeling is geweest van de nieuwe "koersregie" onder Liberty Media, dan men zeer binnenkort de F1 op de kermis kunnen laten rijden. Of met dobbelstenen bepalen wie de volgende GP wint. Dat is de GP van Toscanië in Mugello. (Walter Rombauts)
HAMILTON SLAAT IEDERS DROOM STUK IN KWALIFICATIES IN MONZA
Hamilton's 93ste pole is meteen een nieuw ronderecord in de "Temple of Speed". Zijn ploegmaat Valtteri Bottas in de tweede zwarte Mercedes leek wel een schaduw van die van de zesvoudige wereldkampioen, maar 331/1000ste van een seconde maakte dat hij "slechts" een afspiegeling bleef van de Brit die een zevende wereldtitel in het vizier heeft. Max Verstappen, tweede in de WK-stand, kreeg met een nieuw fenomeen te maken. Hij ziet tot zijn grote verbijstering leeftijdgenoten van hem zich nu en dan sneller te laten zien dan de Red Bull-Honda-coureur. Vandaag ging het nog. Het was "maar" Sergio Perez (Racing Point-Mercedes) die nu voor hem staat.
De derde plaats wordt ingenomen door Carlos Sainz in de Mc Laren-Renault. Max start dus vanaf de vijfde plaats. Door een slechte Ferrari-timing raakte Sebastien Vettel niet eens door de Q1. Hij reed bijna letterlijk verstikt in wat het verkeer heet. Ploegmaat Charles Leclerc strandde op de 13de plaats in de Q2 en behoort dus ook tot "the best of the rest". Morgen wordt het een heel boeiende race. Op de hoofdtribune zijn twee toeschouwers. Kartonnen afbeeldingen van Vettel en Leclerc.... (wr)
BOTTAS - MERCEDES - BESTE IN VERVELENDE FP3 IN MONZA
De FP3 in Monza begon zonnig (25°C) maar het duurde achttien minuten eer Carlos Sainz jr met zijn Mc Laren-Renault de stilte doorbrak. Zijn tijd van 1'21"875 was maar een inleiding want Max Verstappen zette na een half uur de chrono op 1'20"456 en nam P1 in. Naar het einde van de FP3 viel Daniël Ricciardo's Renault met juist een nieuwe motor stil. Koersdirectie gaf rode vlag ! Op drie minuten voor het einde werd het weer groen. Valtteri Bottas maakte er gebruik van om de beste te zijn.
Eerder dreigde men de snelle chrono van de Fin te annuleren omdat hij te wijd ging in de Parabolica. De stewards deden dat wél bij Alex Albon. Bottas' tijd bleef overeind. Straks zijn er de kwalificaties om de pole. Dat gaat vonken geven in de snelheidstempel waar vandaag Romain Grosjean in zijn Haas-Ferrari werd "geflitst" tegen 351,1. Maar dat is geen waarborg voor een pole. Die wordt behaald door alle aspecten van chassis, motor, transmissie en piloot feilloos op elkaar te laten inspelen. (Walter Rombauts)
BOTTAS - MERCEDES - ZET GP VAN ITALIË IN MET SNELSTE TIJD IN FP1
Monza zonder publiek is maar niks. Gelukkig is er het prachtige park om wat sfeer te scheppen. De twintig coureurs gaan er bijna in verloren ware het niet dat het tracé zo historisch is. Neem nu Max Verstappen die na 37' uit de baan gaat in de "Variante Ascari". Dat klinkt anders dan in "Bocht nummer zoveel"... De Red Bull-mecaniciens hebben ongeveer 22' gewerkt om de voorvleugel te vervangen. Ploegmaat Alex Albon ging er met de andere Red Bull ook al af in de "Parabolica"...Minder erg, maar luister weer naar die naam...
"Parabolica, waar de grootsten, Fangio, Moss, Clark, Lauda en andere .... Ascari's het ook moeilijk hebben gehad..." Nostalgie stoppen nu, want nauwelijks was de herrie rond Albon door de tijd opgegeten, of Valtteri Bottas zette een messcherpe tijd nadat eerst Lewis Hamilton op harde rubbers 1'22"745 P1 invulde. De Fin reed op dat moment slechts 19/1000ste sneller dan de zesvoudige wereldkampioen.
Na de rode vlag voor Max Verstappen leek het vlug dat Alex Albon in de FP1 sneller zou zijn dan de Limburger die uiteindelijk de vijfde tijd pakte. Maar dat betekent niets, want deze eerste vrije oefeningen zijn maar "spielerei". Straks in FP2 zal al worden met kwalificatie-configuraties. Met het oog op morgen. Wat Ferrari betreft duurt het drama onbegrijpelijk voort. Zoals Vettel het uitdrukte: "Zonder publiek is het gemakkelijker afscheid te nemen, want het beeld van de tifosi bovenop de problemen binnen ons team zou de druk alleen maar ondraaglijker maken." (Walter Rombauts)
Hier stond een zéér goed artikel over de tweede vrije training in Monza voor de GP van Italië. Tijdens het toevoegen op het blog heeft de wonderlijke digitale techniek van deze heerlijke - gemaskerde - wereld ervoor gezorgd dat het heus wegbliksemde en de pagina niet meer te bereiken was. Dus geef ik alleen de eerste vijf van de FP2. Dank u provider, wie je ook mag wezen. (wr)
Met kunst- en vliegwerk hebben de Amerikaanse eigenaars van de F1 een noodkalender in elkaar gekregen. Dat maakt dat ze een verlies van €15 voorkomen. Iedereen kan op TV de 20 auto's zien rijden. Waarvan er drie zijn die voor het WK 2020 in strijd zijn. Dat is WK-leider Lewis Hamilton met 157 punten, Max Verstappen met 110 punten en Valtteri Bottas met 107 punten. Fernando Alonso zal in Monza al zijn eerste activiteiten beginnen voor Renault. Volgend jaar rijdt hij heel het seizoen voor de Franse constructeur. Verwacht mag worden dat de Spanjaard - hoewel hij snelheid kent van Indianapolis - zich aanvankelijk een aap zal schrikken hoe snel de jonge gastjes zijn.
De Verstappen's, Stroll's, Norris' e.a. Russells. Hij kan best eerst eens te rade gaan bij de zesvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton. Niet bij Vettel want daarmee is voorlopig niet meer mee te redeneren. De schuld van Ferrari. Teamchef Binotto heeft laten weten dat het nog 10 jaar (sic) zal duren eer de Scuderia van het Steigerende Paard weer vooraan zal zijn... Veel moed, viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel om dit seizoen het drama uit te zitten. Morgenochtend zijn er de eerste vrije oefeningen, zaterdag de kwalificaties waarin geen "party-mode" meer mag worden toegepast. De ingenieurs mogen de carthografie van de motor niet wijzigen. Hoe de FIA dat gaat kontroleren is een boeiend gegeven.
Er is nog iets dramatisch. Na 43 jaar trekt de familie Williams zich terug uit de Formule 1. Dat gebeurt na de GP van Italië. Claire Williams, dochter van de historische persoon Frank Williams, zei na de verkoop van het team aan de investeringsgroep "Dorilton Capital" dat ze zou blijven. Maar na zondag is dat anders. Williams won zeven wereldtitels bij de Piloten, de laatste in 1997 met Jacques Villeneuve. In het totaal won Williams 114 GP's. Beroemde rijders waren Kéké Rosberg, Carlos Reutemann en natuurlijk Ayrton Senna die met een Williams-Renault op 1 mei 1994 in Imola verongelukte in de Tamburellobocht aldaar.(wr)