Wat in Monza opgevoerd is, is ongezien in de Formule 1. Lewis Hamilton meesterlijk aan de leiding zag dat Kevin Magnussen zijn Haas netjes veilig naast de baan parkeerde. Onnodig kwam er een gele vlag en Hamilton reed de gesloten pitlane binnen. Iets wat Mercedes niet had opgemerkt ! De koersdirectie sloot de pitlane omwille van de veiligheid van de baancommissarissen die de Haas van de baan haalden. Een stop and go-straf van 10" was het gevolg. Nadat de safety car van de baan ging was het eerste wat Hamilton deed de pits binnenrijden om zijn "Stop and go" van 10" te ondergaan. Vervolgens pikte hij als laatste terug aan. Nauwelijks was de race een ronde verder of Charles Leclerc knalde uitkomend van de "Parabolica" de bandenmuur in. Rood en de wedstrijd werd stilgelegd.
Na een nooit eerder gezien geklungel werd de race weer gestart. De onderbreking duurde zo lang dat Hamilton tijd vond om met zijn step de koersdirectie op te zoeken en over zijn straftijd te discussièren. Vergeefs. De koersdirectie besliste tot een nieuwe staande start. Eerst werd een formatieronde gereden en dan de startgrid gevormd en als de vijf rode lichten uitflitsten stormde de meute weg met de zesvoudige wereldkampioen vanaf de 17de en laatste plaats. Vettel was in het begin al zonder remmen gevallen en had in deel 1 al opgegeven, Max Verstappen gaf kort na die lange rode vlag op. Gasly, Sainz, Stroll en ook even Norris maakten verder het mooie weer. Met een eerste GP zege voor de Fransman Pierre Gasly in de AlphaTauri.
Lewis Hamilton remonteerde in de resterende 25 ronden naar de 7de plaats en pikte permanent de snelste ronde mee. In weerwil van een betwistbare straf troont de Brit nog royaal aan de leiding in de voorlopige stand om de wereldtitel. Als Monza de afspiegeling is geweest van de nieuwe "koersregie" onder Liberty Media, dan men zeer binnenkort de F1 op de kermis kunnen laten rijden. Of met dobbelstenen bepalen wie de volgende GP wint. Dat is de GP van Toscanië in Mugello. (Walter Rombauts)
1. Gasly (AlphaTauri)
2. Sainz jr (Mc Laren) + 0,415
3. Stroll (Racing Point) + 0,358
4. Norris (Mc Laren) + 6,000
5. Bottas (Mercedes) + 7,108
6. Ricciardo (Renault) + 8,391
7. Hamilton (Mercedes) + 17"245
Stand in WK Piloten:
1. Hamilton 164 punten
2. Bottas 117
3. Verstappen 110
Stand in WK Constructeurs:
1. Mercedes 281 punten
2. Red Bull-Honda 158
3. Mc Laren-Renault 98
|