NA MEXICO WINT ROSBERG (MERCEDES) NU OOK IN BRAZILIE
De GP van Brazilië is snel verteld. Polesitter Nico Rosberg was snelst weg bij de start. Hij bleef - op de drie bandenwissels na - heel de race aan de leiding. Lewis Hamilton speelde "de tender" die het treintje Vettel (Ferrari), Räikkönen (Ferrari) en Bottas (Williams-Mercedes) doorheen de 71 saaie ronden stoomde. In de 32ste daarvan zorgde Max Verstappen (Toro Rosso) ervoor om riskant,maar nog net binnen de regels, de plaatselijke held Felipe Massa (Williams-Mercedes) "te pakken". Vanaf de 57ste ronde moesten commentatoren letterlijk de wedstrijd spanning inpraten. Het treintje tufte voort.
Buiten de gebruikelijke onhandigheid van Pastor Maldona (Lotus) in de 35ste ronde is er wezenlijks niets boeiendst te vertellen over deze voorlaatste GP van het seizoen 2015. Een Safety Car die al in de eerste ronde op de baan kwam omdat Carlos Sainz (jr) Toro Rosso-Renault stilviel. Pfffwwwieeet. Safety Car. Straks rijden met pampers die moeten worden ververst tijdens de bandenstop. F1 heeft iets nieuws nodig. Lewis Hamilton was opmerkelijk braaf. Wellicht omdat hij door iedereen met argusogen wordt bekeken omwille van dat auto-ongeval in Monaco... Voor de laatste race in Abu Dhabi (29 november a.s.) leidt Lewis Hamilton met 345 punten, Nico Rosberg volgt kansloos met 272 eenheden en Vettel verbijt de 251 punten die hij dit jaar sprokkelde.
Misplaatst vindt Walter's Auto Cahiers het; die laster rond Lewis Hamilton. Mensen zijn laf, oneerlijk. Iedereen weet dat wie ... zonder zonde is, de eerste steen mag gooien...Achterhaald, want er zijn geen zondaars meer. We zijn collectief schuldig. Ook in de Formule 1 waar twee derden van de zogenaamde autocoureurs duurbetaalde postkaarten zijn in plaats van "venten" à la Vettel. Deze Duitse, viervoudige wereldkampioen, gaf Professor Niki Lauda op zijn brood.
Die had zich naar verluidt uitgelaten dat het nu voor Ferrari een koud kunstje was om Mercedes voorbij te rijden... Vetteltje kan zich wreed kwaad maken, maar uiteraard zijn de plooien al glad gestreken. Ondereen blijft het plezant. Voor het grote publiek een saaie vertoning. De laatste race gaat door in Arabië, waar vluchtelingen niet welkom zijn. Nu zijn er in de F1 niet veel fortuinzoekers, want ze wonen toch al - bijna - allemaal in Monaco. Waar fiscaliteit een lachtertje is. (Walter Rombauts/*)
* Wegens het installeren van Windows 10 rommelt het al anderhalve maand in de fotoshop van Walter's Auto Cahiers. Vandaar de manke illustraties. Dank U W10.
HAMILTON SNELST IN FP3, MAAR ROSBERG PAKT POLE IN INTERLAGOS
Het résumé is bondig. Doordat de middeleeuwen weer zijn geïmporteerd in Europa, wordt zelfs een GP van Brazilië wat in de schaduw geduwd. In de derde vrije oefeningen klokte Lewis Hamilton met 1'12"070 in de Mercedes de snelste tijd. Maar in de kwalificaties ging het tussen Rosberg en Hamilton om beurten, tot een wijzerstand van 1'11"461 de Duitser Nico Rosberg als polesitter aanduidde. Hamilton twee, Vettel (Ferrari) drie. De rest is voor morgen tijdens de GP die onze tijd om 17 uur van start gaat.
Terzijde, kwatongen proberen nog steeds Lewis Hamilton omwille van zijn nachtelijk auto-ongeval in Monaco in een slecht daglicht te stellen. De Brit is niet mijn toonbeeld. Ik hou niet van tatouages, ook niet van oorbellen en een ring door mijn neus. Maar omdat Lewis dit nu allemaal WEL leuk vindt, moet ik dat respeteren.
Hoe hij aan het stuurtje van die Mercedes draait is het enige wat telt. Met al de rest hebben wij - afgunstigen, bewonderaars, aanbidders en objectieven, niet in het minst zaken. Ik - Walter Rombauts - kies voor de wijze waarop Charlie Hebdo in Parijs heeft gereageerd op de barbarij die al veertig jaar in onze contreiën is toegelaten.
Charlie Hebdo: "Friends from the whole world, thank you #PRAYFOR PARIS, but we don't need more religion ! Our faith goes for Music ! Kisses ! Life ! Champagne and Joy ! #Paris is about life !"
Dank Charlie Hebdo, het is inderdaad waar dat het onieuw tijd wordt om te LEVEN en onze tijd niet te verdoen met politiek geleuter, overreglementering, behalve daar waar ze zou passen. Het wordt tijd voor een nieuwe revolutie onder de leuze "LET FREEDOM RING!!!!!!!!!!!" Ban geweld, leugen, jaloersheid en kwaadaardigheid. Vervang ze door wijsheid die ontwerpt, kracht die bouwt en schoonheid die voltooit. Libérté, égalité et fraternité. Wie die waarden in het hart draagt en ze ook in de praktijk brengt overstijgt iedere vorm van haat en ergernis. (wr)
HAMILTON SNELST IN FP1, ROSBERG IN FP2 IN BRAZILIE
In de eerste en tweede vrije oefeningen voor de GP van Brazilië zijn geen spectaculaire verschuivingen gebeurd. Of misschien toch, door de Brit Lewis Hamilton die met een 0,5" snellere tijd dan ploegmaat Rosberg een hele laster- en vraagtekencampagne rond zijn nachtelijk auto-ongeval (03.30 uur) in Monaco stopte. De Brit glipte van zijn rem en koppelingspedaal - en boempatat - ramde drie geparkeerde auto's en had niet gedronken. Daarmee is alles netjes met de mantel der liefde bedekt. Zo gaat dat in de JetSet. Jetje in en naar Sao Paulo vliegen voor een voorlaatste GP-tje dit jaar. Rap snelste tijd rijden en mondjes snoeren. Vooral afgunstige smoeltjes. Vettel in de Ferrari reed de derde tijd, Max Verstappen in de Toro Rosso-Renault de achtste. Weer knap.
In de tweede vrije trainingen nam Nico - "Papa" - Rosberg wraak door rapper over het verraderlijke Interlagos te vliegen dan de andere Mercedes. Beide wagens zijn en blijven -althans tot 2017 - wellicht superieur aan Ferrari en Red Bull, dat dan volgend jaar toch in de F1 blijft. Wijze zaak denken we, nu Haas van over de plas komt meedoen, nu ook Aston Martin brood ruikt in een "andere" F1, en Ecclestone één van de dagen voor een bermbom zorgt door de verkoop van de F1. Voorbarig, maar 't wordt Nieuwjaar. En geld of geen geld, vuurwerk is er altijd. Iedereen, of toch bijna, is toch stomdronken en ziet geen reikwijdtes meer. Alleen nog ballonnen en toeters en bellen. Toch plezant allemaal. Hoewel we veronderstellen dat een zekere Mijnheer Ron Dennis van Mc Laren daar niet aan meedoet. Jenson Button en Fernando Alonso, twee wereldkampioenen, bengelden met de Honda-Power-Unit weer achteraan.
Achter Max Verstappen die in de tweede vrije run van vandaag veertiende paste. Morgen de derde vrije oefeningen en dan die kwalificaties. We verwedden erop dat Lewis Hamilton niet zal moeten blazen in Interlagos voor een alcoholtest. Hij zal ook niet van zijn pedalen glijden. 't Is natuurlijk bij daglicht en dan worden minder katjes geknepen dan in het donker. De meesten van de JetSet slapen op dat tijdstip hun roes nog uit. 't Is geen oordeel, eerder een vraagstelling, wie het beste af is. De waarachtige tragedie van de nacht of de verdoezelde waarheid van de dag...Morgen Interlagos, voor het laatste (voor-) oordeel tegen iemand die drie keer wereldkampioen is en dat plezant vindt. Het dronkenmakend leven tot op de bodem proeft. Weinigen kunnen dat.(Walter Rombauts)
Lewis Hamilton zal op tijd in Interlagos zijn. De Brit had in Monaco een gewoon auto-ongeval, waabij niemand werd gewond. Maar de drievoudige wereldkampioen stuurde zelf een Twitterbericht de wereld in opdat geen onfrisse verhalen daarover de ronde zouden gaan doen. Morgen worden de eerste vrije trainingen gereden op een heuvellend circuit dat tussen waterbassin's ligt waarin regenwater wordt opgevangen. Het verdampen van het water onder de verzengende zon van Sao Paulo zorgt voor wolken, stortbuien, dan weer zon, weer dreigende wolken en wolkbreuken. Onvoorspelbaar.
In 2008 werd Felipe Massa voor eigen volk uitgeroepen tot wereldkampioen, tot Lewis Hamilton in de laatste bocht voorbij de Duitser Timo Glöck reed en genoeg had aan die plaats om een eerste wereldtitel te veroveren. Nooit zal niemand weten of Glöck gas heeft gelost of niet, en of hij er in dat geval een zaak aan heeft gedaan. In Sao Paulo ligt ook Ayrton Senna begraven. Het is een soort bedevaartsoord. In Sao Paulo wonen en werken ook om en rond 200.000 Japanners in de financiële sector. In afwachting van de FP1 nog even "Memories" aan de oertijd van de auto met verbrandingsmotor, dewelke weldra baan zal moeten ruimen voor elektrische auto's met uitstoot "0" aan schadelijke gassen. Niets te maken met de GP van Brazilië, voorlaatste race van het WK F1 2015. Oef!
Memories: August Horch, die in 1986 de leiding had genomen van de afdeling voor automobielbouw bij Carl Benz in Mannheim, werd in 1899 zelfstandig en opent een kleine werkplaats voor de herstelling van gemotoriseerde voertuigen in Keulen. Een jaar later stort hij zich op de bouw van zijn eigen merk. In 1901 werden in Keulen een tiental Horchs gebouwd. Een jaar later verhuist August Horch naar Reichenbach in het Vogtland en in 1904 vestigt hij de Horch & Cie Motorenwagenfabriek definitief in Zwickau.
Op de foto in bijlage staat één van de eerste Horch-automobielen die nog in Keulen werden gebouwd. Het koetswerk met tegenover elkaar staande zetels werd gemaakt door de firma Utermöhle - eveneens uit Keulen - die koetsen bouwde. De afgebeelde Horch werd aangedreven door een horizontaal voorin geplaatste tweecilindermotor van 4 à 5 pk. De topsnelheid ervan bedroeg plusminus 30 km/h. Rechts aan het stuur zit August Horch die later opging in de groep Auto Union, het merk met de vier ringen. Vandaag gekend als Audi.(Walter Rombauts/Foto:Audi)
Net voor de zoveelste keer kleppen aan mijn hart werden geregeld, sensoren weggebrand, emoties weggepompt en de "spuit naar het hiernamaals" werd gegeven, vroeg het chirurgenkorps me of het waar was dat ik iets van de Formule 1 afwist. In mijn mateloze arrogantie antwoordde ik "een beetje". Waarna ik me beschaamd liet in slaap doen. Ik had moeten zeggen "een héél klein beetje".
Al was ik in beschamend Vlaanderen de eerste autojournalist die enkel met zijn pen over auto en autosport zijn brood heeft verdiend in die valse, ziekelijk jaloerse wereld, waarin je ogen op je rug moest hebben en vaak het mes tussen de tanden. Niet zoals ambtenaren gesponsord door de belastingbetaler, die er een zekere bijverdienste aan hadden waarmee moeder de vrouw meestal ermee bij de hoeren bedrogen werd. Ik kreeg van het vaderland zowaar ook een pensioen. Maar dat had ik al ruimschoots aan belastingen betaald.
Waarom zeg ik dat ? Omdat de F1, zoals heel de autosport - en iedere sport en techniek - een wetenschap is. En heuse geleerden, heuse denkers, weten in hun onophoudelijke studie op frustrerende wijze dat hoe meer ze over iets weten, hoemeer ze vaststellen dat ze niets weten. Autosport, autoindustrie en autosport in het algemeen was mijn wereld, waarvoor ik teveel heb opgeofferd. Een moderne denker wiens leven minstens even chaotisch is verlopen zei "dat we onze vrouwen dankbaar moeten zijn." Nu het einde van "nooit meer oorlog" nabij is, is het zinnig die "klein van gestalte" maar "Grote Mijnheer in Doen" eens in de picture te halen. Hij maakte de F1. Bernie Ecclestone. Met héél veel respect, maar beangstigend om mee om te gaan. Hij overstijgt iedere logica. Nochtans heeft hij de school van Aristoteles niet doorlopen.
Die is definitief gecreëerd in 1946, chez Maximes, achter de hoek van de Place de la Concorde in Parijs. Bij een goede fles Margaux of Pétrus. Dat mag en is leuk. Maar toen op 13 mei 1950 effectief de eerste race van het Wereldkampioenschap in Silverstone werd gereden - zonder Ferrari - waren er maar 7 races. De deelnemende merken bestonden toen uit Alfa Romeo (9) en Talbot (3), Maserati (5) en Gordini (3). Ferrari kwam er pas bij in de tweede race op 21 mei 1950 in Monaco in handen van Alberto Ascari. Indianaplis zat ook in het WK maar was een Amerikaanse bedoening met auto's als "Grant Piston", "Wynn's", "Offenhauser" "Novi" en "Wolfe". Niets mis mee, maar onbekend in het Oude Continent.
Er kwamen renstallen en renstalletjes bij, verdwenen soms weer, en meestal hadden ze buiten Ferrari en Alfa de grootste moeite de eindjes aan elkaar te knopen. Hun huisvestigingen waren meestal krochtige, oude garages met mecaniciens van wie de olie nog van hun gelaat droop. Nostalgisch beeld. Bernie Ecclestone bestond toen al en mislukte als coureur in o.a. een Connaught en andere Coopers-Bristol.
Voor zover mijn archeven rijken figureerde Bernie Ecclestone nooit op de deelnemerslijst van de F1 als coureur. Maar in 1981 zorgde hij met de "Formule One Constructor Association" voor een leefbare F1. Een tegengewicht voor de dictatuur tot dan, van de Fédération Internationale de l'Automobile". Hij maakte van de armoedige renstallen miljardairs. Op zijn manier en met hulp van zijn beste vriend jurist Max Mosley. Die man is een ander en apart verhaal.
Bernie is vorige maand (28 oktober) 85 jaar jong geworden. Hij heeft ze nog alle vijf, hij heeft nog altijd zijn flamboyante fantasieën, een jonge vrouw, knappe dochter die uit de kleren gaat, maar is voor alles een Genie. Nu zit iedereen te wachten op zijn dood, terwijl hij springlevend is, tot ergernis van iedere chagrijnige "opvolger". Zo simpel is dat. Bernie weet dat zelf ook, maar als straks de F1 definitief zal zijn verkocht aan Amerikaanse- of Arabische investeringsmaatschappijen, is de F1 dood. Om meerdere redenen. 1. Bernie is de F1. Gaat hij dood dan gaat 65 jaar historische geschiedenis mee dood. Omdat de "wetenschappelijke" F1 tot een puur showelement zal worden. Zo'n beetje als Top Gear. Met veel blabla maar zonder diepgang. Maar mensen willen natuurlijk geen diepgang. Dus zal de show-F1 alle kansen hebben.
Maar er is nog een andere reden. Al twee jaar is er een Formule "e" onder gewaardeerde FIA-vleugels. Met veel kinderziektes, maar toch, niet om te negeren. Omdat de elektrische auto sinds 2007 met de Tesla Roadster al lang voor de deur staat en in 2020 een feit zal zijn. Dat is geen loze veronderstelling. De hele autoindustrie moet beseffen dat de doorontwikkeling van de verbrandingsmotor, de Otto-of Dieselmotor ten einde is. Het is niet meer mogelijk rond de 1500 à 2000 kg rijdende salons nog zuiniger te maken.
Dus zal koolstofdioxyde en stikstofoxyde blijven bestaan. Wat VW heeft gedaan, doen andere merken op een andere manier. Het gegeven is niet te omzeilen. Dus einde van de "automobiel" op fossiele brandstof is nakend. Ook de Formule zal en kan daar niet aan ontsnappen. Er is één grote troost - die inzicht vraagt - en die is dat de echte autogeschiedenis met stoom (de "fardier" van Nicolas Cugnot in 1769) en daarna elektriciteit (o.a. de Lohner-Porsche...!) is begonnen.
Alles begint opnieuw. Met een propere lei waarnaar veel mensen snakken. Maar zelfs een proper geveegde lei heeft nog een grijze krijtlaag. Het zal dus een geheel nieuwe bladzijde moeten worden. En Tesla, tja, die heeft ceo Elon Musk al in 2007 voorgesteld. Nu begint men er over te praten. Turtelboom, een minister in de huidige regering schijnt, prostitueert zich omzeggens om Elon Musk te laten investeren in een batterijfabriek in Vlaanderen. Op 20 augustus 2013 weigerde Opel Antwerpen de GM-site in Antwerpen (Plant 2) voor €43,6 miljoen aan de Antwerpse haven te verkopen. Musk wikt en weegt én beslist. Niet Peeters of Turteltaks. Bij Elon Musk regeert alleen verstand maar daar is inbegrepen dat hij ook niet vies is om van de Belgische belastingbetaler wat subsidies te ontvangen...
Terecht. Tot 2010 werden daar Opel Astra's geassembleerd en onder de deskundige begeleiding van - ook een minister ? - Chris Peeters alles naar de k.....ging en ontelbare huisgezinnen in de armoede werden gedreven. Daarna volgde Ford... Hou dus die twee, Turtelboom en Peeters, ver weg van die geniale Elon Musk. Want terwijl hij stiekem een al bijna even geheim Tesla-centrum in Aartselaar bezocht om met zijn werknemers te overleggen (!!!!!) ging hij daarna ijlings naar de reële Tesla-fabriek in Tilburg. Daar worden carrosserie en elektrische componenten - elektromotoren en batterijen - geassembleerd. Ze komen apart uit Amerika en dat is blijkbaar voor Tesla fiscaal gunstiger.
De Formule 1 vandaag is "Hybrid", in 2017 nog even de klok terugzetten naar 1983 met sterke atmosferische, al dan niet, turbomotoren die minder kosten maar méér gaan verbruiken te gebruiken. Misschien binnenkort met een dichte cockpit... Hoezeer Bernie door Jean Todt, Voorzitter van de FIA, wordt gehaat, mag blijken uit het feit dat de eerste GP van Azerbeidjan F1 samenvalt met de..."24 Uren van Le Mans 2016 !
De beeldenstorm in de autosport is begonnen. Iedereen weet wat je moet doen als je alleen brokken overhoudt. Lijmen, en hopen dat die kleefstof houdt. Maar tegen dan vervangt de Formule "e" quasi zeker de F1. Dat is het doodsprentje van de F1 als één van de dagen, maanden, jaren, die moeilijke, ingewikkelde, maar zo geniale man als Bernie Ecclestone overlijdt. Alleen een vrouw achter de schermen kan dat uitstellen. En die heeft de Brit. Maar 't is ook niet de eerste. Zoals ongeveer iedereen in de autosport.(Walter Rombauts/Foto's:wr)