Lewis Hamilton zal op tijd in Interlagos zijn. De Brit had in Monaco een gewoon auto-ongeval, waabij niemand werd gewond. Maar de drievoudige wereldkampioen stuurde zelf een Twitterbericht de wereld in opdat geen onfrisse verhalen daarover de ronde zouden gaan doen. Morgen worden de eerste vrije trainingen gereden op een heuvellend circuit dat tussen waterbassin's ligt waarin regenwater wordt opgevangen. Het verdampen van het water onder de verzengende zon van Sao Paulo zorgt voor wolken, stortbuien, dan weer zon, weer dreigende wolken en wolkbreuken. Onvoorspelbaar.
In 2008 werd Felipe Massa voor eigen volk uitgeroepen tot wereldkampioen, tot Lewis Hamilton in de laatste bocht voorbij de Duitser Timo Glöck reed en genoeg had aan die plaats om een eerste wereldtitel te veroveren. Nooit zal niemand weten of Glöck gas heeft gelost of niet, en of hij er in dat geval een zaak aan heeft gedaan. In Sao Paulo ligt ook Ayrton Senna begraven. Het is een soort bedevaartsoord. In Sao Paulo wonen en werken ook om en rond 200.000 Japanners in de financiële sector. In afwachting van de FP1 nog even "Memories" aan de oertijd van de auto met verbrandingsmotor, dewelke weldra baan zal moeten ruimen voor elektrische auto's met uitstoot "0" aan schadelijke gassen. Niets te maken met de GP van Brazilië, voorlaatste race van het WK F1 2015. Oef!
Memories: August Horch, die in 1986 de leiding had genomen van de afdeling voor automobielbouw bij Carl Benz in Mannheim, werd in 1899 zelfstandig en opent een kleine werkplaats voor de herstelling van gemotoriseerde voertuigen in Keulen. Een jaar later stort hij zich op de bouw van zijn eigen merk. In 1901 werden in Keulen een tiental Horchs gebouwd. Een jaar later verhuist August Horch naar Reichenbach in het Vogtland en in 1904 vestigt hij de Horch & Cie Motorenwagenfabriek definitief in Zwickau.
Op de foto in bijlage staat één van de eerste Horch-automobielen die nog in Keulen werden gebouwd. Het koetswerk met tegenover elkaar staande zetels werd gemaakt door de firma Utermöhle - eveneens uit Keulen - die koetsen bouwde. De afgebeelde Horch werd aangedreven door een horizontaal voorin geplaatste tweecilindermotor van 4 à 5 pk. De topsnelheid ervan bedroeg plusminus 30 km/h. Rechts aan het stuur zit August Horch die later opging in de groep Auto Union, het merk met de vier ringen. Vandaag gekend als Audi.(Walter Rombauts/Foto:Audi)
|