HAMILTON BLIJFT SNELST, VETTEL EN RÄIKKÖNEN ZETTEN MUUR VOOR ROSBERG
Met een superieure chrono van 1'15"988 "zetelde" Lewis Hamilton ook in de tweede vrije trainingen aan top. Tweede werd....Vettel (1'16"304) en... derde Räikkönen (1'16"310), beiden in dat sakkerse steigerende paard, die Ferrari F15 T. Vierde klokte Rosberg (1'16"440) die ziet dat de Ferrari's een wig hebben gedreven tussen de beide Mercedessen W06. Als de geluiden uit de paddock waar zijn, de tamtams juist zijn beroerd, zou Ferrari drie "tokens" hebben toegepast. Dat zijn al dan niet grote technische ingrepen die vanaf deze race mochten worden gewijzigd. Als de chrono's van Vettel en Räikkönen daarvan het gevolg zijn, dan zal de regerende wereldkampioen Hamilton het er nog warm van krijgen. Morgennamiddag zien we of die situatie zich kan nestendigen. Hamilton zal verbeten vechten, want zijn dramatische - onterechte - nederlaag van Monaco is nog niet verteerd.(wr)
De Brit Lewis Hamilton (Mercedes) heeft de snelste tijd gereden in de eerste vrije trainingen voor de GP van Canada. Hij ging ploegmaat Nico Rosberg vooraf. 1'16"212 voor de regerende wereldkampioen. 1'16"627 voor zijn rivaal. De Canadese GP over 4,361 km wordt gereden in een feeërieke omgeving, maar net omdat er tijdens het jaar in het parkdomein geen andere auto- of motorwedstrijden worden gehouden, is de baan in het begin stofferig. Ze is wel gekuist, natuurlijk, maar in het begin blijft er een glibberig tapijtje over. Het zijn de coureurs die bij het km-malen de ideale lijn trekken waarop de verschillende bandencompounds al dan niet meer grip krijgen.
Romain Grosjean (Lotus), Sebastien Vettel (Ferrari) en Hülkenberg (Force India) voeren in die volgorde verder mee de spits aan. Max Verstappen (Toro Rosso), hersteld van het schrikken van de strengheid van St.Devote in Monaco, bezet voorlopig een waardige tiende plaats. Hij rijdt tussen namen als Alonso (Mc-Laren-Honda), Kimi Räikkönen (Ferrari). Jongens waarvan je zegt "die moeten toch mee vooraan zitten ?" Nu eigenlijk zeker, want voor deze wedstrijd hebben de ingenieurs enkele "tokens" mogen uitspelen. Een aantal kleine wijzigingen mogen doorvoeren in het hart van de motor en daarrond. Dus kan de GP van Canada verrassende resultaten in petto hebben.(Walter Rombauts)