De 25-jarige Duitser Sebastian Vettel heeft in zijn Red Bull RB9-Renault de GP van Bahrein gewonnen. Op de "pole" van Nico Rosberg na heeft de drievoudige wereldkampioen gewoonweg de vierde race om het WK 2013 gedomineerd. Maar hij gaf ridderlijk toe dat de druk van de Mercedes' en die van Ferrari voelbaar toeneemt. Om nog niet te spreken van Kimi Räikkönen die er in zijn Lotus in slaagde liefst drie Renaultmotoren op het podium te brengen ! Verbetert Vettel zijn stand in voorlopige rangschikking om het WK, Fernando Alonso (Ferrari) en Kimi Räikkönen (Ltus-Renault) houden op z'n minst voeling met de leider. De eerste vier races zijn gereden en nu duurt het drie weken eer we het Europese gedeelte aanpakken: Barcelona.(wr)
Nadat Fernando Alonso de derde vrije oefeningen over heel de lijn beheerste, maakte hij in de kwalificaties een fout waardoor hij de Duitser Nico Rosberg de kans gaf de Mercedes in "pole" te zetten voor de GP van Bahrein. Hij deed dat in 1'32"330 voor Sebastian Vettel, Fernando Alonso én Lewis Hamilton...Doordat die van versnellingsbak moest wisselen werd hij - reglementair - vijf plaatsen teruggezet op de grid voor morgenochtend. Waardoor er eigenlijk nog maar drie auto's binnen dezelfde seconde van start zullen gaan.(wr)
De tweede vrije oefensessie in Bahrein is inderdaad een flauwe bevestiging gebleken van de eerste. Halverwege brouwde Mark Webber de snelste tijd. Maar dan kwam als een kanonbal Kimi Räikkönen uit de laatste bocht en zette zijn Lotus-Renault bovenaan de tabellen. Hij mengt zich daarmee in een groepje van Red Bull-Renault's, Mercedessen en Ferrari's. Dat is het clubje dat morgennamiddag voor de eindkwalificatie wordt verwacht. Niet met het volle pond zekerheid, want nogmaals, doorzichtig zijn vrije oefeningen niet. Naarmate FP2 vorderde begon het geoefende oog de combinaties van méér brandstof en hardere rubbers te zien.
Een maneuver dat moet aanwijzen hoe ongeveer de banden tijdens de start op een asfalt van plusminus 45°C zullen/zouden reageren. Meer dan elders kwam ook het "gefoefel" met luchtfilters aan de oppervlakte. In de zandbak van Bahrein kan ieder korreltje zand een onheilspellende betekenis hebben. Dus worden morgenochtend, tijdens de vrije oefeningen FP3, de definitieve krijtlijnen getrokken tussen dewelke de heuse kwalificaties voor de startgrid zullen plaatsvinden. Kimi Räikkönen heeft zich vandaag, beleefd als ie is, daarvoor als mogelijke "pole-sitter" aangemeld.
Iceman ging tot nader order met een tijd van 1'34"154 de volgende heren vooraf: Webber (1'34"184), Vettel (1'34"282), Alonso (1'34310), Di Resta (1'34"543), Massa (1'34"552) en Grosjean (1'34"632) vooraf. Met Rosberg (1'34"666), Sutil (1'34"932) en Hamilton (1'34"976) er nog bij te noemen reden er TIEN auto's binnen dezelfde seconde !!! Dat belooft voor morgen. Toen Kimi uitstapte was de wereld voor hem niet veranderd. Voor enkele anderen wel. Kimi Räikkönen is op jacht naar een tweede wereldtitel. Uiterlijk wat onverschillig, maar in zijn koele-kikker-lach met het mes tussen de tanden. Gewapend met Lotus-Renault, toevallig diezelfde motor die de Red Bull RB9 van Vettel en Webber aandrijft. Op wat A4-vellen zoeken de Red Bull-ridders nu uit waar Kimi die enkele hondersten van een seconden precies heeft gevonden. In een supersnelle laatste gedeelte, zeker in de laatste bocht. Daar was de imposante Lotus net een vuurbal. Morgen krijgt de prangende vraag een verlossend antwoord.(wr)
Precies 0"077 scheidden vanochtend Felipe Massa en Fernando Alonso in hun Ferrari tijdens de eerste vrije oefeningen in Bahrein. Nico Rosberg (Mercedes) werd derde en drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel vierde in de Red Bull-Renault. Zijn ploegmaat Webber moest het met een zevende tijd stellen, een plaatsje na Jenson Button in de Mc Laren-Mercedes.
Räikkönen en Grosjean in de Lotus-Renault lieten de negende en tiende tijd opschrijven. Zoals iedere race zijn die eerste vrije oefeningen een oefeningentje met de natte vinger in de lucht. Niet één concurrent weet van de ander wat die precies doet, hoeveel brandstof hij meetorst, welke afstellingen voor wat worden uitgetest enz...Bewijze daarvan de "slechts" 13de plaats van Hamilton. Tot slot nog de attractie van de eens zo beloftevolle Fin Heikki Kovalaïnen die in FP 1 in de Caterham. Hij reed de 20ste tijd, één wijzerstand na die van ploegmaat, de Fransman Charles Pic. Figurantenspelers.
De tweede vrije oefeningen kunnen een lichte bevestiging geven. Maar de derde van morgen voor de echte kwalificaties geven al wel echt de contouren van het tableau aan. En dan komt de "rit van de waarheid", deze voor de eerste tien plaatsen op de startgrid vanwaar af de GP van Bahrein zondag als vierde race om het WK F1 op gang wordt geflitst. Voor 57 ronden van 5,412 km, voor 855 bochten en 308,484 km.(wr)
Op het zeer technische circuit van Bahrein wordt zondag de vierde GP van het WK F1 2013 gereden. De omloop is laat ons zeggen "kunstmatig" aangelegd, met de CAD/CAM-technologie. De ingenieurs - zoals Tilke - die de baan uitkienen houden rekening met de eigenschappen van de gebruikte materialen, zoals van de remmen, de banden, de motoren en versnellingsbakken. In de zandbak van Bahrein draaien de motoren vier keer achter elkaar het maximumregime van 18.000 t/m. Dat gaat dus over enkele seconden "full gas".
Veel langer zou niet kunnen, want de dingen zouden aan diggelen vliegen. Het is al ruim genoeg dat in de elf andere "corners" maar 200 km/h moet gereden worden in vierde versnelling of lager. Vervolgens zijn er de remmen, die vijf keer per ronde op hun uiterste worden belast. Zowel Lewis Hamilton als Nico Rosberg zijn blij dat ze morgenochtend weer in de Mercedes zitten. Ze willen de wat zwakke resultaten van de eerste drie races opverven. Meesterbrein Ross Brawn waakt erover...Niki Lauda observeert.
"Maar dat is allemaal gezwets", zegt een nog altijd gefrustreerde Lewis Hamilton. "Nico en ik hebben een goede race gereden in China", wil hij prostereren. "Twee podiums", schreeuwt hij het uit. Ross kalmeert hem. "Na de eerste vier races, buitenissig ten aanzien van de rest van het seizoen, hebben we zoveel data vastgespijkerd in onze computers dat we de Mercedes voor de rest van het seizoen over het asfalt doen walsen." Ross (-Brown) ziet in gedachten de Koingswals, of minstens een "Concert à un souper du Roi". Zijn pensioen - en forellen in Schotland wenken. Grote Ross heeft er recht op.(wr)
Niet alleen zal het spannen op de piste voor de vierde GP van het WK Formule 1 2013. Ook rond de omloop nemen opnieuw spanningen en relletjes toe. Bernie Ecclestone heeft al aangeboden met de "oppositie" - zoals dat dan heet - een babbeltje te gaan maken. Tot nu zonder succes. Maar zoals dat in die landen gaat wint het gewin van geld het van enkele relschoppers die de aandacht voor "hun gerechtvaardigde" zaak willen trekken. Natuurlijk is het altijd best rekening te houden met de andersdenkenden, zoals degenen die de F1 niet in hun hart dragen. Opposanten trekken door de straten rond Sakhir, met affiches waarop letterlijk te lezen staat: "Wij houden van de F1, maar nog meer van onze vrijheid." Houten paletten worden in brand gestoken en geflankeerd door dames in burka geeft dat dan direct een wel heel griezelig beeld. Maar Ecclestone heeft al voor hetere vuren gestaan en zal het diplomatisch wel oplossen.
Wie minder een welgevoelen in zich voelt groeien is de Australiër Mark Webber. Sinds Sebastian Vettel in Maleisië de teamorders aan zijn wielen lapte, knaagt er iets in de waardevolle Mark Webber, man die zijn woord altijd gestand doet. Wat knaagt is onrecht. Niet het knaapje Vettel zelf, dat al drie wereldtitels op zak heeft. Neen, zijn woordbreuk, het zich niet kunnen beheersen als hij erom wordt gevraagd. Mark Webber is er nu nog van overstuur en het zou ons niks verbazen dat hij aan het einde van het seizoen de F1 de rug toekeert. Red Bull-Renault verliest in dat geval één van de meest betrouwe "puntenverzamelaars" voor de wereldtitel bij de constructeurs. In 2014 verandert de F1 technisch compleet. Dus een idealer moment als "exit" is niet denkbaar...
Maar Mark Webber kan niet al zijn wensen voor waarheid nemen. Porsche komt na 16 overwinningen in 2014 terug naar de "24 Uren van Le Mans". Webber - die zijn laatste Le Mans in 1999 reed - droomt ervan om ingelijfd te worden in dat nieuwe team. Maar Porsche heeft al laten weten de Australiër (voorlopig ?) niet in hun opbouw te hebben opgenomen. Overigens zal pas in de lente van 2014 het team worden voorgesteld.
Mark Webber zal zondag in Bahrein moeten trachten zijn zesde plaats in de voorlopige stand om het WK van Piloten te verbeteren. Hij telt nu 26 eeheden, precies de helft van ploegmaat Vettel die er dus 52 telt en aan de leiding staat. Niet riant, dat niet, want Kimi Räikkönen (Lotus-Renault) volgt hem op slechts drie punten. "Iceman" ruikt een tweede wereldtitel en Fernando Alonso met Ferrari 138 telt 43 punten en aast op een derde titel. Dan volgt Hamilton (Mercedes) en Massa (Ferrari) met 30 puntjes. Mark Webber is in staat die twee zopas genoemde namen te vloeren in Bahrein. Zeker als hij sterker is dan zijn nu emotionele problemen. Wat Vettel in Maleisië deed, zet ook vandaag nog kwaad bloed. Teambaas Horner zal met het onderling geschonden vertrouwen tussen Vettel en Webber in zijn racestrategie rekening moeten houden.
De GP van Bahrein wordt gereden op het 5,412 km lange circuit van Sakhir dat 23 bochten telt en in de wijzerzin wordt gereden. Na 57 ronden weten we wie de winnaar is en/of Vetteltje zijn pesterijtjes ongestraft kan verder zetten. Als drievoudig wereldkampioen ware het misschien mooier "heer in het verkeer" te worden dan wel als een "duiveltje in een doosje tekeer" te gaan. Over zijn kunne is geen enkele discussie. Dus zou hij het zichzelf mogelijk wat rustiger, comfortabeler en vredevoller kunnen maken. Maar tja, als die motor, die auto, die onrust in je poep bijt en je bent 25, dan is het niet gemakkelijk jezelf onder controle te houden. Nochtans is net dat een essentieel onderdeel van de hoogste autosportdiscipline. Ook al zegt Vettel dat hij net gekozen is om te doen wat hij doet en de massa dat van hem verwacht. Zondag zal de race tonen of Vettel dan wel aan rijpheid of agressiviteit heeft gewonnen. Wie daar geamuseerd naar kijkt is Kimi Räikkönen. Als die Lotus-Renault wel zo goed blijft nu.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes)