Op het zeer technische circuit van Bahrein wordt zondag de vierde GP van het WK F1 2013 gereden. De omloop is laat ons zeggen "kunstmatig" aangelegd, met de CAD/CAM-technologie. De ingenieurs - zoals Tilke - die de baan uitkienen houden rekening met de eigenschappen van de gebruikte materialen, zoals van de remmen, de banden, de motoren en versnellingsbakken. In de zandbak van Bahrein draaien de motoren vier keer achter elkaar het maximumregime van 18.000 t/m. Dat gaat dus over enkele seconden "full gas".
Veel langer zou niet kunnen, want de dingen zouden aan diggelen vliegen. Het is al ruim genoeg dat in de elf andere "corners" maar 200 km/h moet gereden worden in vierde versnelling of lager. Vervolgens zijn er de remmen, die vijf keer per ronde op hun uiterste worden belast. Zowel Lewis Hamilton als Nico Rosberg zijn blij dat ze morgenochtend weer in de Mercedes zitten. Ze willen de wat zwakke resultaten van de eerste drie races opverven. Meesterbrein Ross Brawn waakt erover...Niki Lauda observeert.
"Maar dat is allemaal gezwets", zegt een nog altijd gefrustreerde Lewis Hamilton. "Nico en ik hebben een goede race gereden in China", wil hij prostereren. "Twee podiums", schreeuwt hij het uit. Ross kalmeert hem. "Na de eerste vier races, buitenissig ten aanzien van de rest van het seizoen, hebben we zoveel data vastgespijkerd in onze computers dat we de Mercedes voor de rest van het seizoen over het asfalt doen walsen." Ross (-Brown) ziet in gedachten de Koingswals, of minstens een "Concert à un souper du Roi". Zijn pensioen - en forellen in Schotland wenken. Grote Ross heeft er recht op.(wr)